Gå til innhold

Forelder krever at alle merker mat med «halal, minus svin eller vegetar»?🤔

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg og, og tenker at mange andre og tenker det( men vil ikke si noe for å ikke bli snakket ned)

Merkelig hvordan ting har blitt , før hadde vi ikke dette problemet . Tok seff hensynet til laktosetolrant og allergier .

Og jeg hater å bli fortald hva jeg skal lage, tenker de som er så opptatt av dette bare kan lage den maten de spiser selv.

Anonymkode: 2b102...252

Det er jo ikke et krav om at maten skal være fri for allergener og hallal, bare at det merkes hvis det er det slik at alle som kan spise det skjønner at det er trygt. Hvis du uansett lager grønnsaksuppe så er det bare snakk om å merke den med "vegetar". Jeg ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 45e99...e43

Fortsetter under...

Særinger kan spise det de selv har lagd. På samme måte som de som har rørt sammen en Toro-brownies bør forsyne seg av den fra kakebordet, og ikke av den lekre kaka mi 😆

HeiteH skrev (10 minutter siden):

Særinger kan spise det de selv har lagd. På samme måte som de som har rørt sammen en Toro-brownies bør forsyne seg av den fra kakebordet, og ikke av den lekre kaka mi 😆

Altså jeg tar gjerne både Toro brownies (hallo, det er jo godt) og kaka di, samt alt av svin og alt annet. Jepp, alt går i grisen.

Det er ikke så vanskelig.  Men det er som andre er inne på her, ganske risikabelt likevel. Skal man skrive "Glutenfri" på en rett, må man være helt sikker på at man vet hva glutenfritt er.  Ingen i vårt hus har cøliaki, men vi har en nær venn og et par i familien som har det, så jeg har i alle fall lært at å lage en glutenfri rett er mye mer enn å ikke bruke hvetemel. I motsetning til å ved en feil bruke svinekraft i en rett til en som ikke spiser svin av religiøse årsaker.  Jeg hadde selvfølgelig ikke gjort det med vilje, men om det skulle skje, går det jo helt fint med den som spiser det. 

Anonymkode: b1660...797

sug lut skrev (59 minutter siden):

Altså jeg tar gjerne både Toro brownies (hallo, det er jo godt) og kaka di, samt alt av svin og alt annet. Jepp, alt går i grisen.

Toro-brownies kan dras minst 6 cm før den deler seg. Jeg ser ikke bort fra at den er giftig. Kakene mine er derimot en pryd for kakebordet 🎂

Annonse

Sure og krevende folk oppnår aldri noe hos meg, uansett hva det gjelder. Er de derimot blide, positive og ydmyke, så er jeg villig til å strekke meg langt.

Anonymkode: 83e0d...2cb

sug lut skrev (5 timer siden):

Har du sære matkrav så må du i offentlige sammenkomster passe dem selv enten det er allergi eller religion. Jeg tar ikke noe ansvar i en skole-/lagssammenheng for at det jeg trodde var nøttefritt viser seg å ha en ingrediens som har spor av nøtter og sender noen i anafylaktisk sjokk. Jeg kan forholde meg til våre familieinterne matnødvendigheter, fordi jeg der kjenner publikum og alvorlighetsgraden av allergi, samt at vi har oppskrifter vi vet fungerer og tåles. Men det er folk jeg bryr meg om. Andre får styre sine egne allergibarn til å selv passe på eller kun spise medbrakt. 

Det er leit å se at du har så lite sympati med matvareallergiske barn. Det å alltid være den som spiser medbrakt og ikke får delta på samme måte som de andre barna er til stort sosialt hinder. Vi vet at barn med cøliaki har nedsatt livskvalitet sammenlignet med friske barn, og vi vet hvor mye det betyr for disse barna å bli inkludert. Så det å bruke noen minutter ekstra på å lese ingredienslister, gjerne sende en melding til foreldrene dersom det er innhold man er usikre på, vil, av erfaring, være hjertevarmende. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva er vanlig.

På skolen arrangeres det diverse sammenkomster hvor foreldrene må ha med mat til felles matbord. En mor sender stadig melding å vil at alt merkes med fri for svin, halal eller vegetar. Hennes familie spiser kun dette. Hun sender alltid sure meldinger fordi vi må kreve at foreldrene gjør det. Jeg personlig er uenig. Det er fellesbord å du finner alltids noe å spise. Å kreve at foreldre merker maten er mye å be om. Til og med barn med allergi krever ikke dette. De har alltid med seg noe selv som de kan spise, også ser de hva som finnes på bordet som de kan spise. Ingen med alvorlig allergi vel og merke, ikke fare for liv og helse. 

Skal man virkelig pålegge hele klasser at de skal merke maten? 

Anonymkode: 220d7...41c

Er du seriøs?! Selvfølgelig bør det imøtekommes!

Anonymkode: a4b24...0b1

Mambaaa skrev (1 minutt siden):

Det er leit å se at du har så lite sympati med matvareallergiske barn. Det å alltid være den som spiser medbrakt og ikke får delta på samme måte som de andre barna er til stort sosialt hinder. Vi vet at barn med cøliaki har nedsatt livskvalitet sammenlignet med friske barn, og vi vet hvor mye det betyr for disse barna å bli inkludert. Så det å bruke noen minutter ekstra på å lese ingredienslister, gjerne sende en melding til foreldrene dersom det er innhold man er usikre på, vil, av erfaring, være hjertevarmende. 

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

sug lut skrev (2 minutter siden):

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Ja. Jeg ser at du tilrettelegger godt for de du kjenner, men stopper der. Jeg tolket det slik at du derfor lar være å merke maten, noe som gjør det vanskelig for oss å "styre våre allergibarn til å passe på". Eller har jeg misforstått?

Jeg er hedning, og mener religion burde vært forbudt. Jeg tar hensyn til allergi, men muslimer ofrer jeg ikke en tanke. Jeg serverer svin eller det jeg måtte ønske, tar ingen hensyn til tullete ting som halal. Om man er så heldige å komme til Norge, så får man legge fra seg sånn tull på grensa.

Anonymkode: 10027...dc0

HeiteH skrev (52 minutter siden):

Toro-brownies kan dras minst 6 cm før den deler seg. Jeg ser ikke bort fra at den er giftig. Kakene mine er derimot en pryd for kakebordet 🎂

Da lager du dem feil. DET er godt gjort!

Anonymkode: 848a0...ca0

Annonse

Mambaaa skrev (1 time siden):

Ja. Jeg ser at du tilrettelegger godt for de du kjenner, men stopper der. Jeg tolket det slik at du derfor lar være å merke maten, noe som gjør det vanskelig for oss å "styre våre allergibarn til å passe på". Eller har jeg misforstått?

Hun skriver da klart og tydelig at hun ikke ønsker å stå til ansvar for andres allergier. Det kan selvfølgelig fort skje at man skriver noe feil, eller ikke har lest ingredienslisten godt nok. Det er forstålig at det kjennes ugreit da, fordi man ikke har oversikt over rekkevidden av en slik feil. 

Med de man kjenner godt, har man en helt annen oversikt. Da er det selvsagt langt enklere å ta slike hensyn, nettopp fordi man f.eks. vet nøyaktig hva man bør sørge for å unngå +++. 

Anonymkode: 0be6d...006

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det skal sies at dette aldri har vært ett problem tidligere. Kun en forelder som klager gang etter gang. De andre som ikke spiser svin sier ingenting. 

hi

Drit i henne.

Anonymkode: 28f0f...58a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er hedning, og mener religion burde vært forbudt. Jeg tar hensyn til allergi, men muslimer ofrer jeg ikke en tanke. Jeg serverer svin eller det jeg måtte ønske, tar ingen hensyn til tullete ting som halal. Om man er så heldige å komme til Norge, så får man legge fra seg sånn tull på grensa.

Anonymkode: 10027...dc0

Du, mange er født i Norge og spiser ikke svin likevel. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så vanskelig.  Men det er som andre er inne på her, ganske risikabelt likevel. Skal man skrive "Glutenfri" på en rett, må man være helt sikker på at man vet hva glutenfritt er.  Ingen i vårt hus har cøliaki, men vi har en nær venn og et par i familien som har det, så jeg har i alle fall lært at å lage en glutenfri rett er mye mer enn å ikke bruke hvetemel. I motsetning til å ved en feil bruke svinekraft i en rett til en som ikke spiser svin av religiøse årsaker.  Jeg hadde selvfølgelig ikke gjort det med vilje, men om det skulle skje, går det jo helt fint med den som spiser det. 

Anonymkode: b1660...797

Ja, dette er et viktig poeng. Man må nesten ha litt peil hvis det skal duge for en som har en sykdom eller en allergi. Jeg kjenner en fyr som ble henta med helikopter på Kielferga og rett på sykehus… han hadde sagt fra ørten ganger at han er allergisk mot sesamfrø og sesamolje, og kokken garanterte at de skulle unngå dette. Men så hadde en kjøkkenhjelp skåret opp noen kjøperundstykker med sesamfrø på, og etterpå brukt kniven til å skjære opp denne fyrens mat! 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun skriver da klart og tydelig at hun ikke ønsker å stå til ansvar for andres allergier. Det kan selvfølgelig fort skje at man skriver noe feil, eller ikke har lest ingredienslisten godt nok. Det er forstålig at det kjennes ugreit da, fordi man ikke har oversikt over rekkevidden av en slik feil. 

Med de man kjenner godt, har man en helt annen oversikt. Da er det selvsagt langt enklere å ta slike hensyn, nettopp fordi man f.eks. vet nøyaktig hva man bør sørge for å unngå +++. 

Anonymkode: 0be6d...006

Ja, det er forståelig at det kjennes ugreit. Jeg mener bare å oppfordre til at man bruker de ekstra minuttene på å lese varedeklarasjonen, eventuelt spør noen man kjenner med allergi om hjelp om man har mulighet til det, så vil det være veldig kjærkomment for mange. Alle allergener er merket med tykk skrift, så det er ikke kjempevanskelig om man googler litt eller spør. Personlig krever jeg aldri noe og sender alltid med, men det er fantastisk for mitt barn å komme til et bord hvor noen har tatt seg bryderiet med å merke😊

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Og frykten for å være den som ikke har gjort en god nok jobb er grunnen til at jeg ikke tør å merke maten jeg har med.

Anonymkode: fbb13...6be

Det er enkelt å løse. Du kjør som freia, merker med "kan inneholde spor av gluten, nøtter, egg, melk" eller hva det nå er som kan snike seg med uten at det finnes i oppskriften. Da kan de som tåler spor forsyne seg og de som er svært sensitive holde seg langt unna.

Ikke gjør deg så forbanna vanskelig.

Anonymkode: 39215...164

Jeg bakte til læreren til sønnen vår nå nylig og spurte om hun hadde allergier, noe hun svarte nei til. Jeg merket likevel det jeg bakte med at det inneholder mandler og egg, bare i tilfelle hun hadde lyst til å dele det med noen. Enkleste sak i verden. Hvis man merker det, og det fremdeles er uklart, klarer folk å spørre. 

Anonymkode: bdebe...5f1

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hva er vanlig.

På skolen arrangeres det diverse sammenkomster hvor foreldrene må ha med mat til felles matbord. En mor sender stadig melding å vil at alt merkes med fri for svin, halal eller vegetar. Hennes familie spiser kun dette. Hun sender alltid sure meldinger fordi vi må kreve at foreldrene gjør det. Jeg personlig er uenig. Det er fellesbord å du finner alltids noe å spise. Å kreve at foreldre merker maten er mye å be om. Til og med barn med allergi krever ikke dette. De har alltid med seg noe selv som de kan spise, også ser de hva som finnes på bordet som de kan spise. Ingen med alvorlig allergi vel og merke, ikke fare for liv og helse. 

Skal man virkelig pålegge hele klasser at de skal merke maten? 

Er det virkelig en stor jobb å merke maten?

Anonymkode: 0333c...2fb

HeiteH skrev (11 timer siden):

Ikke noe problem, mine barn spiser brownien før du får sjansen.

Anonymkode: 73536...38e

Det er to måter å merke på. Den ene er å merke med alt maten inneholder og hva den eventuelt kan inneholde på grunn av "forurensning" på kjøkkenet. Det synes jeg ikke er noen god strategi i denne sammenhengen.

Den andre måten er å merke enkelt med det som er spesielt. Da mener jeg for eksempel å mer ke grøt med at den er laktosefri hvis den er det, å skrive på at pizzaen er vegetar og at kaka er uren egg. Det synes jeg er såpass enkelt å gjøre at jeg ikke forstår hvorfor noen er motstander av det.  Men ingen krise om noen glemmer eller velger å droppe. Det fører bare til at det kan være noen som må droppe retten unødig.

Anonymkode: 45e99...e43

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Egentlig skal dyret velsigne av en iman, men i dag tror jeg at de nøyer seg med å velsigne slakteriet. Dyrene skal tappes for mest mulig blod før de drepes. Typisk er da å henge opp ned og få halsen kappet opp. 

Anonymkode: c1721...83d

Det er samme som vanlig metode i Norge så de fleste muslimer godtar derfor norskt slaktet kjøtt. Vi gjør dyret hjernedødt, og så tappes det for blod mens hjertet fortsatt slår. Det har vi gjort i alle år.

Ellers markerer jeg det meste. I klassen har vi også norske barn som ikke spiser svin, og heller ikke sau. Tar meg to sekunder å merke maten, så det er ikke noe problem for meg.

Anonymkode: 4ee39...8e7

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er samme som vanlig metode i Norge så de fleste muslimer godtar derfor norskt slaktet kjøtt. Vi gjør dyret hjernedødt, og så tappes det for blod mens hjertet fortsatt slår. Det har vi gjort i alle år.

Ellers markerer jeg det meste. I klassen har vi også norske barn som ikke spiser svin, og heller ikke sau. Tar meg to sekunder å merke maten, så det er ikke noe problem for meg.

Anonymkode: 4ee39...8e7

Men da trenger man jo ikke å merke om kjøttet er halal eller ikke da. 

Anonymkode: c1721...83d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...