Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Hva er vanlig. På skolen arrangeres det diverse sammenkomster hvor foreldrene må ha med mat til felles matbord. En mor sender stadig melding å vil at alt merkes med fri for svin, halal eller vegetar. Hennes familie spiser kun dette. Hun sender alltid sure meldinger fordi vi må kreve at foreldrene gjør det. Jeg personlig er uenig. Det er fellesbord å du finner alltids noe å spise. Å kreve at foreldre merker maten er mye å be om. Til og med barn med allergi krever ikke dette. De har alltid med seg noe selv som de kan spise, også ser de hva som finnes på bordet som de kan spise. Ingen med alvorlig allergi vel og merke, ikke fare for liv og helse. Skal man virkelig pålegge hele klasser at de skal merke maten? Anonymkode: 220d7...41c
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Det skal sies at dette aldri har vært ett problem tidligere. Kun en forelder som klager gang etter gang. De andre som ikke spiser svin sier ingenting. hi Anonymkode: 220d7...41c
Gjest NotNaomi Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Nei, fysøren da! Det er alt for mye jobb å merke hva retten består av. Det får være grenser for hvor mye jobb noen skal pålegge oss. HI. Ærlig talt?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Jeg har ikke bært borte i krav men det er vanlig her å skrive på hvis det er uklart. Ingen merker en eplekake med at den er fri for kjøtt, men en gryterett vil ofte være merket med "vegetar" om den er det og en glutenfri kake er ofte merket "glutenfri". Riskrem ville kanskje vært merket med "fri for nøtter" eller "laktosefri" om den var det, men ikke ned "vegetar" eller .fri for svin". Vi regner med at folk tenker litt selv også. Merking med "halal" tror jeg ikke jeg har sett. Anonymkode: 45e99...e43
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Nei, fysøren da! Det er alt for mye jobb å merke hva retten består av. Det får være grenser for hvor mye jobb noen skal pålegge oss. HI. Ærlig talt? Enig. Det er jo sjelden avanserte retter, så ofte oversiktlig å se. Noen lager såklart mer fancy retter, men de fleste nøyer seg med noe enkelt. Du finner noen retter du kan spise, såklart ikke alle men sånn er det. hi Anonymkode: 220d7...41c
Gjest NotNaomi Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Enig. Det er jo sjelden avanserte retter, så ofte oversiktlig å se. Noen lager såklart mer fancy retter, men de fleste nøyer seg med noe enkelt. Du finner noen retter du kan spise, såklart ikke alle men sånn er det. hi Anonymkode: 220d7...41c Jeg var ironisk. Det koster jo ingen noe å merke maten? Uansett om den er enkel eller avansert.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke bært borte i krav men det er vanlig her å skrive på hvis det er uklart. Ingen merker en eplekake med at den er fri for kjøtt, men en gryterett vil ofte være merket med "vegetar" om den er det og en glutenfri kake er ofte merket "glutenfri". Riskrem ville kanskje vært merket med "fri for nøtter" eller "laktosefri" om den var det, men ikke ned "vegetar" eller .fri for svin". Vi regner med at folk tenker litt selv også. Merking med "halal" tror jeg ikke jeg har sett. Anonymkode: 45e99...e43 Takk for innspill. Det tenker jeg også, folk tenker selv. Å skulle prakke på folk masse beskjeder i tillegg til «husk mat, husk å merke maten, husk å ta med mat beholder hjem». Folk får tenke litt selv. Enkelt og greit, trenger ikke lagr så mye opplegg. hi Anonymkode: 220d7...41c
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jeg var ironisk. Det koster jo ingen noe å merke maten? Uansett om den er enkel eller avansert. Har du hatt ansvar for en foreldregruppe før? Selv å passe på egne barn i større forsamlinger er noe folk må få beskjed om.. Anonymkode: 220d7...41c
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for innspill. Det tenker jeg også, folk tenker selv. Å skulle prakke på folk masse beskjeder i tillegg til «husk mat, husk å merke maten, husk å ta med mat beholder hjem». Folk får tenke litt selv. Enkelt og greit, trenger ikke lagr så mye opplegg. hi Anonymkode: 220d7...41c På den andre siden er det jo greit å slenge på en lapp hvis det er vanskelig å se om det er trygt å spise for alle. Anonymkode: 45e99...e43
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 Kommer ALDRI til å merke maten med noe som helst annet enn ev. glutenfri. Anonymkode: b0f61...d31
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): På den andre siden er det jo greit å slenge på en lapp hvis det er vanskelig å se om det er trygt å spise for alle. Anonymkode: 45e99...e43 Hvis man vil ja, men trenger ikke pålegge folk det😊 Anonymkode: 220d7...41c
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 Føler du at det er vanskelig å merke maten, eller er det irritasjonen over at en forelder ønsker at det merkes som er sterk? Jeg tenker at dette er å lage problemer som ikke eksisterer Anonymkode: 8dd00...46f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Jeg hadde ikke visst om maten jeg lagde var halal eller ikke. Aldri vært borti den problemstillingen. Anonymkode: 5fab0...bbf
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Takk for innspill. Det tenker jeg også, folk tenker selv. Å skulle prakke på folk masse beskjeder i tillegg til «husk mat, husk å merke maten, husk å ta med mat beholder hjem». Folk får tenke litt selv. Enkelt og greit, trenger ikke lagr så mye opplegg. hi Anonymkode: 220d7...41c Du verden for et hardt liv! Huske mat, huske å ta med fat/boller hjem og til og med skrive EN LAPP! Puh, skjønner at det blir for krevende for deg. Tenk om de med allergier eller div matpreferanser (som barna har null innflytelse over) skulle kunne kose seg uten å bekymre seg for om tacoe er laget med svinekjøttdeig eller at det er gluten i sjokoladekaken! Anonymkode: 67e29...4d2
Annesmiltillivet Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 En enkelt løsning er å legge klar lapper og penn på felles bordet, så kan folk skrive der og da. Noen vil da gjøre det og noen ikke sånn er det, men for dem som ikke spiser svin eller har gluten intoleranse vil det jo være veldig hyggelig og kunne forsyne seg uten å måtte spørre. Har du laget f.eks vårruller er det jo ok å vite om det er kjøtt i dem eller ikke om det er folk i klassens om ikke spiser kjøtt. Ang halal, det er jo mest sannsynlig kun folk som selv spiser halal som lager halalmat. Og da er det jo enkelt for dem å merke maten de har med (med lapper som da ligger fremme).
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 Dette er bare tull! Er det noen med en farlig allergi så bør det så klart merkes. Da bør man vel også snart kunne kreve kalorinnhold, om maten er økologisk osv. Der er som regel alltid noen som har med salat, kylling, ris, pasta osv. Jeg kjenner muslimer som skulle på studietur fra Tyrkia til Italia, de fikk streng beskjed om å spise det som de fikk servert, uansett om det var svin eller ikke. Ville det ikke det så fikk de holde seg hjemme. Anonymkode: c1721...83d
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 Jeg synes det er greit å be foreldre merke om det er allergier og større intoleranser blant barna. Men alt annet - hvor skal da grensen gå? Vegansk, halal, kosher, vegetarisk, lavkarbo, low fodmap, pescetarisk, middelhavsdiett, raw-food, makrobiotisk, steinalder/paleo...? Man bør jo ikke avgrense det til at bare enkelte slike valg tas med? Den som spiser lavkarbo eller maktrobiotisk eller paleo kan jo ha langt vektigere helsemessige årsaker til å måtte spise slik enn noen som har slengt seg på vegansk eller vegetariansk kosthold. Og halal, ingen blir syke av å spise ikke-halal. Så hvor skal man sette grensen? Selv når det gjelder allergier kan man egentlig ikke stole på at andre, som ikke har erfaring med det selv, eller ikke med den typen allergi, merker riktig. Jeg har en allergi, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt og fått vite at noe mat er heeeeelt fritt for xxx. Og så spør jeg om de har brukt yyy i maten, og får bekreftelse på at det har de, men ikke xxx. Så er det bare det at yyy er et produkt laget på xxx. Merk for allergier, men ellers tenker jeg de som vil får merke og de som har spesielle ting de ønsker å ta hensyn til får spørre. Anonymkode: 224fb...652
Gjest NotNaomi Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 Herregud 🤣 sånn krisemaksimering for å skrive noen bokstaver. Hvor skal grensa gå, spør flere. Helt typisk at man ikke kan forholde seg til en enkel problemstilling, neida. Her må det sees for seg større og mer krevende scenarioer med én gang. En liten problemstilling kan jo føre med seg så uhyggelig mye mer. Gi dere? 😂
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 Alvorlig talt, det er da sunn fornuft å merke maten/bakverket sitt! Hvordan skal man ellers finne ut hva som er glutenfritt, hva som er fritt for egg, hva som inneholder svinekjøtt osv? Når maten skal serveres utenfor familie/nærmeste krets der man enkelt kan spørre kokken merker man med innhold. Enkelt og greit. Anonymkode: 39215...164
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 Hun er sikkert bekymret og engstelig siden hun er så opptatt av det. Jeg tenker at uavhengig av det er den en hyggelig gest å skrive hva maten inneholder, da tar man både hensyn til allergikere, muslimer, og de som bare er skeptiske eller redde for et eller annet Koster så lite, hvorfor ikke bare gjøre det? Anonymkode: 961df...ce7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #21 Skrevet 8. desember 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Herregud 🤣 sånn krisemaksimering for å skrive noen bokstaver. Hvor skal grensa gå, spør flere. Helt typisk at man ikke kan forholde seg til en enkel problemstilling, neida. Her må det sees for seg større og mer krevende scenarioer med én gang. En liten problemstilling kan jo føre med seg så uhyggelig mye mer. Gi dere? 😂 Vel selv hadde jeg valgt å trekke meg fra det å lage mat om dette skal bli normen. Kunne kjøpt en pose med mandariner å satt ut. Anonymkode: c1721...83d
Gjest NotNaomi Skrevet 8. desember 2022 #22 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vel selv hadde jeg valgt å trekke meg fra det å lage mat om dette skal bli normen. Kunne kjøpt en pose med mandariner å satt ut. Anonymkode: c1721...83d Det er jo ditt problem.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #23 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vel selv hadde jeg valgt å trekke meg fra det å lage mat om dette skal bli normen. Kunne kjøpt en pose med mandariner å satt ut. Anonymkode: c1721...83d Ja tenk så grusomt det er å måtte skrive lapp om at kaken inneholder gluten, melk og egg. Jeg ser jo at dette krever enormt med arbeid.. Anonymkode: 39215...164
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #24 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja tenk så grusomt det er å måtte skrive lapp om at kaken inneholder gluten, melk og egg. Jeg ser jo at dette krever enormt med arbeid.. Anonymkode: 39215...164 Om noen er allergiske eller intolerante så sa jeg lenger oppe at jeg syntes det var greit, man skal man ta hensyn til alt og alle bør man heller vri på det å si at folk tar med sin egen mat. Anonymkode: c1721...83d
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2022 #25 Skrevet 8. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): På den andre siden er det jo greit å slenge på en lapp hvis det er vanskelig å se om det er trygt å spise for alle. Anonymkode: 45e99...e43 Det er jo ikke utrygt å få i seg kjøtt, svin eller ikke halal mat. Så det trenger ikke merkes, slike særheter trenger ikke påtvinges andre. Allergier er en helt annen sak. Anonymkode: 848a0...ca0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå