Gå til innhold

Har ikke råd til julebakst eller noe i år😭

Anbefalte innlegg

Føler meg mislykket. Vi kjøpte ett større hus for en tid tilbake. Pga det syntes dere nok at vi fikk som fortjent. Vi eide en mindre bolig med en gal nabo vegg i vegg. Han truet barna og var ufin, psykisk syk. Bestemte oss derfor for å kjøpe en enebolig uten naboer vegg i vegg men fortsatt sentralt. Fant ett dødsbo med hage som vi nå pusser opp. Din beliggenhet og alt. Vi fikk mer i lån, 3,6 mill men her må du betale for å få noe slikt. Huset viser seg nå å være iskaldt, vi var delvis forberedt på det men trodde vi kunne fyre med ved. Vi bruker mye strøm da peisen ikke varmer, den er mer til pynt. Åpen peis. Jeg mistrives. Fryser i huset, ser vi bruker 80 kwt per dag, å fortsatt har vi 17 grader på stue og kjøkken, 12-13 grader på soverommene , gang ol. Huset er stort, over 200 kvm. Føler vi dreit oss ut. Burde sikkert bod med den gale naboen. Tørr ikke bake pepperkaker eller annen julebakst med ungene, det suger strøm. Jeg er livredd for de høye strømregningene vi får. Jeg dusjer på jobb. Føler ting er kjipt akkurat nå men vi har heldigvis råd til mat, enn så lenge. Ville bare lufte meg, syntes ting er tungt nå. Vet mange har den samme følelsen som meg. Lurer på om jeg bør Skåne meg selv fra diverse strømgrupper og nyheter. Leser bare om hvor dyr strømmen er, hvordan boligmarkedet synker og tenker at vi har gjort en stor tabbe.,

Anonymkode: ff34b...f80

Fortsetter under...

Tenker også at 3,6 mi li lån ikke er mye med tanke på at dere har en enebolig med hage! Så får du heller bare bestemme deg for at jaja, prisen er høy men bakst skal vi ha og bruke en dag å bake julekaker, kanskje begynne litt utpå kvelden så du unngår pristoppen. Om du baker en dag så vil du kanskje få en 100 lapp mer i strømregning, noe som er kjipt - men målt opp mot gleden så en billig aktivitet. 

Ellers er jo tipset om å bruke neste år på å og bytte ut åpen peis med en ovn som varmer veldig lurt. Så neste år kan du gå vinteren i møte med litt mer varme i hus 🥰

Gjest NotNaomi

Du trenger ikke å bake pepperkaker. Hvis du kjøper noen billige bokser, så kan dere pynte dem med melis og kakepynt. Det er billig. Den dyreste kakeboksen jeg har kjøpt kostet ca 40 kr på Coop Exrra, og det var pepperkaker med sjokolade. Veldig gode. De andre pynter jeg. Koster ca 20 for en boks.

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kjøp billige pepperkaker og pynt dem med barna. Det er ikke det samme, men det er hyggelig det også. Og melis er også veldig billig nå. Og nonstop

Anonymkode: 1bb32...459

Dette pleier jeg å gjøre hvert år, uavhengig av økonomi! Rett og slett fordi ungene ikke har tålmodighet til å stikke ut, steke og vente :)

Anonymkode: 20847...7f4

Dersom ovnen står på et par timer vil det koste dere ca 10 kr, så det er ikke så kostbart. I tillegg vil det bidra til å varme opp huset. 
https://www.fjordkraft.no/strom/stromforbruk/elektriske-apparater/

Kanskje var dere naive når dere kjøpte huset, og burde ha sjekket isolering osv. En åpen peis er jo bare et bål, og varmer like mye som et bål. Tenk enøk fremover og vurder solceller, etterisolering eller ny ovn. Dette går bra👍🏻

Hvis dere likevell fyrer med strøm (uten varmepumpe) koster det ikke noe ekstra å bake. Strømmen som går med til å varme opp stekeovnen varmer jo kjøkkenet når ovnen avkjøles. Energi blir ikke borte. Den skifter bare form. Så lenge du uansett varmer opp rommet med strøm kan du like godt bruke stekeovnen og kjøkkenredskaper.

Ellers når førere post i oppussingen være å fo instalert en skikkelig vedovn hvis dere har tilgang på billig ved. En varmepumpe koster heller ikke all verden og reduserer fyringsutgiftene mye.

Anonymkode: 6d125...175

Annonse

Hvetemel, smør, sukker, krydder har du vel i kjøkkenskapet, hjortesalt og sirup koster ikke mye om du må kjøpe det. Av disse ingrediensene kan du bake utallige sorter julekaker. Om du er SÅ fattig må dere faktisk selge huset.

Anonymkode: ebc3f...139

Kan dere vurdere lenger nedbetalingstid på lånet slik at de månedlige utgiftene til lån reduseres?

Jeg ville vurdert varmepumpe. Hvis dere har tilgang til billig ved kan dere rive peisen og kjøpe en vedovn istedenfor. Det har vi gjort, vi brukte fagfolk til dette.

En annen idé, for en periode på noen år, er å dele av noe av eneboligen for å leie ut som hybel for skattefri leieinntekt.

Anonymkode: 594e8...6fb

Da har du ikke satt deg inn i hvor mye det koster å varme opp en ovn for en bakst. Det er ikke det som kommer til å velte lasset. Det sagt, det er masse billige julekaker å få kjøpt. Pepperkaker er billig og melis får du for 7,90,- Pepperkakehus koster nå 19,90. Så mye julete du kan fikse som koster deg mindre enn 100-lappen.

Anonymkode: 95411...fbc

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kjøp en mer energieffektiv vedovn. Slå ned peisen. Dere har jo pipeløpet og alt det andre! 

Anonymkode: a0cdf...397

En skikkelig ovn koster fort 30.000. Hvordan skulle hun få råd til det?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Synes egentlig ikke det er noe og klage over, mange har ikke råd til mat engang

Anonymkode: bed38...486

For et sympatisk innlegg. 

Anonymkode: f28ca...74b

Har du 200 kvm til rådighet, trenger du kanskje ikke all plassen nå i kulda? Spørs jo litt om det er åpen løsning eller ikke, men lukk de dørene du kan. Hos meg fyres ubrukte rom kun opp til 12 grader ved hjelp av panelovner. Ser jo tilbud på Obs bygg og andre byggevarehus med jevne mellomrom på gode vedovner. Det finnes greie løsninger på innsatser i åpne peiser som varmer svært bra. Så laster du ned strømselskapets app og følger forbruket ditt. Min app viser både før og etter strømstøtte. Ikke sikkert det er så ille som du tror.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

En skikkelig ovn koster fort 30.000. Hvordan skulle hun få råd til det?

En skikkelig ovn kan koste ned til 6000. Hvis man kun tar det beste, blir det selvsagt dyrt… 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En skikkelig ovn kan koste ned til 6000. Hvis man kun tar det beste, blir det selvsagt dyrt… 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Eller enda rimeligere hvis man kjøper brukt. 

Anonymkode: 82cae...04b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...