Gå til innhold

Grov uaktsom voldtekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Vet du ikke hva grov uaktsom betyr?

Anonymkode: 2cc85...026

Gjest NotNaomi
Skrevet

Uaktsom betyr ikke at man ikke vet man gjør. Voldtekten er grov, og mulig uaktsom betyr at det er mer alvorlig på grunn av omstendigheter ift yrket han hadde? Jeg vet ikke, jeg bare antar. Og det kan være feil..

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hæ? Vet du ikke hva grov uaktsom betyr?

Anonymkode: 2cc85...026

Jeg trodde det, men sliter med å skjønne hvordan man uaktsomt kan voldta noen. Kanskje du vil forklare?

Anonymkode: 591be...7c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde det, men sliter med å skjønne hvordan man uaktsomt kan voldta noen. Kanskje du vil forklare?

Det betyr at gjerningsmannen ikke forstod at offeret ikke var i stand til å motsette seg handlingen.

Anonymkode: a8b1e...16d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det betyr at gjerningsmannen ikke forstod at offeret ikke var i stand til å motsette seg handlingen.

Anonymkode: a8b1e...16d

Fort gjort for lovens lange arm å trå feil der...

Anonymkode: 84e6f...9a9

Skrevet
NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Uaktsom betyr ikke at man ikke vet man gjør. Voldtekten er grov, og mulig uaktsom betyr at det er mer alvorlig på grunn av omstendigheter ift yrket han hadde? Jeg vet ikke, jeg bare antar. Og det kan være feil..

Feil, det er uaktsomheten som er grov. Hvis man burde ha visst bedre.

Anonymkode: d5142...110

Skrevet
NotNaomi skrev (32 minutter siden):

Du trenger ikke å svare når du ikke har kunnskap om emnet. 

Skrevet

Med samtykkeloven kommer dette til å bli svært vanlig, som det allerede er i Sverige.

Om et samtykke ikke er gyldig pga at hun er full, det er skjevt maktforhold eller at han ikke kan bevise at samtykke er hentet før og hele tiden mens den seksuelle kontakt skjer er det uaktsom voldtekt om han trodde det var frivillighet.

Merk; hun behøver ikke si nei eller motsette seg på noen som helst måte for at det er uaktsom voldtekt.

Om det er tvang, trussel eller at hun på noen som helst måte har sagt nei eller vist at hun ikke vil, er det voldtekt som ikke er uaktsom.

Anonymkode: 3c735...c43

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

I akkurat denne saken gjelder det en fyr som hadde seksuelle forhold med flere kvinner, men der han utnyttet situasjonen til å drive med sexleker de ikke ville delta i. Festet dem i håndjerna sine og forskjellig. Da slutter et frivillig samleie å være frivillig, og han burde ha skjønt at han tok fra dem muligheten til å motsette seg handlingene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med samtykkeloven kommer dette til å bli svært vanlig, som det allerede er i Sverige.

Om et samtykke ikke er gyldig pga at hun er full, det er skjevt maktforhold eller at han ikke kan bevise at samtykke er hentet før og hele tiden mens den seksuelle kontakt skjer er det uaktsom voldtekt om han trodde det var frivillighet.

Merk; hun behøver ikke si nei eller motsette seg på noen som helst måte for at det er uaktsom voldtekt.

Om det er tvang, trussel eller at hun på noen som helst måte har sagt nei eller vist at hun ikke vil, er det voldtekt som ikke er uaktsom.

Anonymkode: 3c735...c43

Rettspraksisen vil neppe begynne å ta kvinnenes parti med det aller første. Så det du sier der er bare spekulasjon.

Skrevet

Jeg fatter ikke hva som er uaktsomt ved det han har gjort. Det er lov å ombestemme seg til ethvert tidspunkt, om man likevel ikke vil være med på det de først hadde planlagt å gjøre. Dermed var det ikke lenger samtykke. Ikke samtykke = voldtekt.

Dette er jo et mønster hos mannen, at han utnytter sin stilling overfor kvinner.

Men han slipper jo unna med bare tre år i fengsel istedenfor ni år som aktor ønsket opprinnelig.

Anonymkode: 8c3cd...8bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg fatter ikke hva som er uaktsomt ved det han har gjort. Det er lov å ombestemme seg til ethvert tidspunkt, om man likevel ikke vil være med på det de først hadde planlagt å gjøre. Dermed var det ikke lenger samtykke. Ikke samtykke = voldtekt.

Dette er jo et mønster hos mannen, at han utnytter sin stilling overfor kvinner.

Men han slipper jo unna med bare tre år i fengsel istedenfor ni år som aktor ønsket opprinnelig.

Ja, ikke sant. Alle påstandene om at en samtykkelov vil gjøre det umulig for menn, er bare tull. De har lov til å oppføre seg som om de var både døve, blinde og evneveike. Samme hvor mye en kvinne sier nei, blir det ikke voldtekt før hun ligger blødende og maltraktert i en grøft. Alle andre situasjoner blir avfeid med at han kunne ha trodd at hun ville.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja, ikke sant. Alle påstandene om at en samtykkelov vil gjøre det umulig for menn, er bare tull. De har lov til å oppføre seg som om de var både døve, blinde og evneveike. Samme hvor mye en kvinne sier nei, blir det ikke voldtekt før hun ligger blødende og maltraktert i en grøft. Alle andre situasjoner blir avfeid med at han kunne ha trodd at hun ville.

Og overfallsvoldtektene, de kunne jo kvinnen ha unngått om de ikke gikk alene, ikke kledde seg normalt. Og overfallsvoldtektene, de skal jo ties ihjel, for å ikke gjøre kvinner redde for å bevege seg ute...

I denne saken er det en politimann som ved gjentatte anledninger har misbrukt sin stilling. Det er ikke noe som helst uaktsomt i dette - da må mannen være tilbakestående, og det er jo en skremmende tanke siden han tross alt er godkjent gjennom tre år på politihøyskolen og har vært i jobb etter skolegang...

Jeg opplevde å bli forfulgt, stalket og forsøkt på å få inn i bil. Gikk til politiet gjentatte ganger og lite skjedde. Jeg var helt tydelig med politiet at hvis de ikke tok denne saken og lignende saker på alvor så var det bare et tidsspørsmål før denne/disse mennene ville gå på yngre kvinner og trolig jenter, som nok er lettere å få inn i bil enn jeg er. Ikke noe skjedde. Så ble en 14-årig jente dratt inn i en bil og voldtatt under et år etter min seneste kontakt med politiet. Og nå har gjerningsmennene stukket av til utlandet... Jeg kan ikke garantere at det er samme menn som står bak, men tror ikke det er tilfeldig at etter at det kom frem at gjerningsmenn hadde stukket av så har jeg ikke sett den/de som fulgte etter meg. Saken er blitt dysset veldig ned pga. jentas alder, så det har vært svært få detaljer i media om det.

F...n så forbanna jeg blir når menn blir beskyttet så voldsomt av "sine egne".

Når det kalles uaktsomt, selv "grovt uaktsomt", når denne politimannen har voldtatt en (og kanskje flere) kvinne, så virker det som om "uaktsomt" blir brukt for å beskytte ham, for å gjøre det han har gjort mindre alvorlig enn det faktisk er. Det er på samme måten som dommere i flertall har frikjent eller gitt unge menn latterlig lave dommer for voldtekter "for man kan jo ikke ødelegge en ung mann som har fremtiden foran seg". At kvinnene i mange tilfeller får ødelagt sine liv, det er visst ikke så viktig...

Helt utrolig at vi ikke har kommet lenger i 2022.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...