Gå til innhold

Alle disse solskinnshistoriene i sosiale medier, med folk som er så flinke til å hjelpe andre eller som har gjort noe spesielt.

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg gjerne på de som går til avisen og liknende, der avisen skriver om dem. Det kan gjerne være folk som samler inn penger for å gi til de som har lite, folk som inviterer fattige hjem til seg selv, folk som setter i gang prosjekter etc etc. 

Kontakter de avisen selv, eller er det andre som tipser om dette? Det er liksom ikke stopp på alle de snille menneskene som gjør masse for andre. Tanken er jo fin, men jeg stusser på hvorfor ikke de bare gjør dette da, uten å måtte fortelle det for hele verden? 

Leste nettopp om ei i lokalavisa, som hadde kjøpt seg leilighet hun skulle pusse opp. Hun var i tidlig tjueårene. Det er da ingen nyhet det? Hun tipset selv avisa for å vise hvor flink hun hadde vært, og at det gikk an for andre på hennes alder å gjøre det samme. Like....what?? 

Anonymkode: dd624...f66

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Jeg tenker at det er for å inspirere? Noen mennesker er jo sånn helt realistisk, mye bedre på noe enn andre, men så vil de vel på den måten si at det er fullt mulig for andre å klare det også? Som hun med leiligheten fks.

Leste om ei på 16 år som samlet inn pant og organiserte forskjellig for pengene som julebord til eldre og til barnefamilier med ikke så god økonomi. Hun sa rett ut at hun ble stolt av det hun klarte å samle inn og det syns jeg var veldig sjarmerende. Hun ble jo veldig happy ved å bidra så andre fikk gode opplevelser og sånt må vi jo bare heie på. Enda bedre om det inspirerer andre til å gjøre noe lignende.

Så er det litt vanskelig fordi noen opplever det som skryt. Vi ser vel med de øynene vi har som vi alltid gjør. Hvis det nå er skryt, så må jeg jo spørre om det er noe bedre å skryte av? 🙂 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Like…what betegner ganske bra det jeg tenker når jeg leser hi. 

Anonymkode: dfc29...10d

Noe som er uklart? 

Om jeg skal ta utgangspunkt i de jeg kjenner så går de ikke til avisen selv. Andre som enten står dem eller mottager nær tipser gjerne avisen i tillegg til at avisen selv følger med på det som skjer. De gangen jeg vet om at man har tipset avisen selv har vært veldedige organisasjoner i forbindelse med innsamlinger/gratisaktiviteter der man har ønsket at informasjonen om aktiviteten skulle nå så bredt ut som mulig. 

Synes det er kjempeflott med slike artikler. Det er sjelden positive saker får spalteplass så det burde det absolutt skrives mer om. Når man leser avisen kan man få inntrykk av at det er mye mer kriminalitet enn det er. Spesielt ungdom skrives det mye om når de gjør noe gale, men omtrent ingenting om det bra de gjør.

Avisene burde skrevet mye mer om gladsaker, spesielt riksavisene og regionavisene har mye å gå på. Folkepsyken hadde nok blitt løftet noen hakk om man fikk lese noe solskinnshistorier innimellom og ikke bare om alt det triste og skumle som skjer. 

Anonymkode: 44895...d81

NotNaomi skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker at det er for å inspirere? Noen mennesker er jo sånn helt realistisk, mye bedre på noe enn andre, men så vil de vel på den måten si at det er fullt mulig for andre å klare det også? Som hun med leiligheten fks.

Leste om ei på 16 år som samlet inn pant og organiserte forskjellig for pengene som julebord til eldre og til barnefamilier med ikke så god økonomi. Hun sa rett ut at hun ble stolt av det hun klarte å samle inn og det syns jeg var veldig sjarmerende. Hun ble jo veldig happy ved å bidra så andre fikk gode opplevelser og sånt må vi jo bare heie på. Enda bedre om det inspirerer andre til å gjøre noe lignende.

Så er det litt vanskelig fordi noen opplever det som skryt. Vi ser vel med de øynene vi har som vi alltid gjør. Hvis det nå er skryt, så må jeg jo spørre om det er noe bedre å skryte av? 🙂 

Selvsagt er det mulig for andre mennesker i tjueårene med jobb å få seg leilighet. Mange har det jo også, med de løper ikke til avisen med det. 

Jeg las også om jenta som samlet inn penger på pant. Og det er nettopp slike historier jeg synes er så merkelige. Ja, det er en fin gest. Og mange gjør det samme, men kontakter ikke avisen for det. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er det mulig for andre mennesker i tjueårene med jobb å få seg leilighet. Mange har det jo også, med de løper ikke til avisen med det. 

Jeg las også om jenta som samlet inn penger på pant. Og det er nettopp slike historier jeg synes er så merkelige. Ja, det er en fin gest. Og mange gjør det samme, men kontakter ikke avisen for det. 

Det er jo hyggelig å lese om, og kan inspirere andre til å gjøre lignede ting. 

Jeg syns innleggene dine syder av janteloven. 

Vel…. Når mennesker leser om feks jenta på 16 så vil nok mange bli inspirert. Kan hun, kan jeg filosofi. De kan også tenkes å ville bidra til hennes videre jobb. Donere flasker eller lignende. Kommer saken i avisen så får mennesker det med seg. Og slike saker er det jammen alltid plass til. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tja. Jeg vet ikke helt om så mange i begynnelsen av 20-årene har egen leilighet? Det snakkes jo mye om at unger må få bo hjemme til de er ferdig med studier, eller at de må få bo hjemme til de har spart nok når de er i slutten av 20-årene. At voksne barn må få bo hjemme i perioder de ikke har jobb eller annen inntekt, samt at foreldre ofte må bidra økonomisk. Det siste har det jo vært det ene avisoppslaget etter det andre om. Så vel... hvor mange som klarer det selv er vel et åpent spørsmål.

Hvordan vet du hvor mange som gjør som den 16-åringen? Jeg vet om to tenåringer som bidrar mye i lokalsamfunnet her, men det vet jeg jo nettopp fordi de blir skrevet om. Jeg syns jo at det er viktig for å inspirere. Ikke minst vet vi andre hvor og til hvem vi kan gi så pengene blir brukt til det vi støtter. Akkurat det er jo viktig? 

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Tja. Jeg vet ikke helt om så mange i begynnelsen av 20-årene har egen leilighet? Det snakkes jo mye om at unger må få bo hjemme til de er ferdig med studier, eller at de må få bo hjemme til de har spart nok når de er i slutten av 20-årene. At voksne barn må få bo hjemme i perioder de ikke har jobb eller annen inntekt, samt at foreldre ofte må bidra økonomisk. Det siste har det jo vært det ene avisoppslaget etter det andre om. Så vel... hvor mange som klarer det selv er vel et åpent spørsmål.

Hvordan vet du hvor mange som gjør som den 16-åringen? Jeg vet om to tenåringer som bidrar mye i lokalsamfunnet her, men det vet jeg jo nettopp fordi de blir skrevet om. Jeg syns jo at det er viktig for å inspirere. Ikke minst vet vi andre hvor og til hvem vi kan gi så pengene blir brukt til det vi støtter. Akkurat det er jo viktig? 

Jeg vet om flere som har både leilighet og hus på den alderen. Det hadde jeg selv på den alderen. Men drømte aldri om å gå til avisen med det. 

Ser også mange unge mennesker som sitter på butikker for å samle inn til røde kors eller barn og unge som ikke har så mye. De drar nødvendigvis heller ikke til avisene med det. Veldig mange hjelper andre uten å måtte stå fram med det. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet om flere som har både leilighet og hus på den alderen. Det hadde jeg selv på den alderen. Men drømte aldri om å gå til avisen med det. 

Ser også mange unge mennesker som sitter på butikker for å samle inn til røde kors eller barn og unge som ikke har så mye. De drar nødvendigvis heller ikke til avisene med det. Veldig mange hjelper andre uten å måtte stå fram med det. 

Imponerende hvordan noen klarer å vri positivt til negativt. Akkurat HVA er feil med info om slike saker?

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Imponerende hvordan noen klarer å vri positivt til negativt. Akkurat HVA er feil med info om slike saker?

Feilen er at de da ikke gjør gjerningen bare fordi de er så snille, men i hovedsak mest ønsker å få oppmerksomhet og skryt. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Feilen er at de da ikke gjør gjerningen bare fordi de er så snille, men i hovedsak mest ønsker å få oppmerksomhet og skryt. 

Likefullt vil flere mennesker kunne dra nytte av økt eksponering. Veier ikke det tyngre enn oppmerksomhet og skryt? Er ikke det at mennesker får hjelp det viktigste? 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Resultatet for mottakeren er vel akkurat det samme uansett? 

Det er sånn det har blitt i dag. Gjelder alt. Om man er ute og spiser så nyter man ikke selskapet og maten, man bruker kvelden på å dokumentere og poste i sosiale medier. Vise andre hva du gjør i stedet for å kose deg med de du faktisk gjør det sammen med. Skryte av at Mn spise ute, skryte av at man går en fjelltur, skryte av at man er i akebakken med barna. Alle normale foreldre tar med barna sine og aker. Bare naut må dokumentere det fordi de mener de fortjener ros. 

Anonymkode: 828ab...2ea

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er sånn det har blitt i dag. Gjelder alt. Om man er ute og spiser så nyter man ikke selskapet og maten, man bruker kvelden på å dokumentere og poste i sosiale medier. Vise andre hva du gjør i stedet for å kose deg med de du faktisk gjør det sammen med. Skryte av at Mn spise ute, skryte av at man går en fjelltur, skryte av at man er i akebakken med barna. Alle normale foreldre tar med barna sine og aker. Bare naut må dokumentere det fordi de mener de fortjener ros. 

Dette er jo på ingen måte sammenlignbart med eksponering av saker om mennesker som hjelper andre.

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Dette er jo på ingen måte sammenlignbart med eksponering av saker om mennesker som hjelper andre.

Det er jo faktisk litt sammenlignbart og poengterer det jeg vil fram til. Vi er blitt så opptatt av å dokumentere alt vi gjør, og er blitt veldig flinke til å eksponere oss. Folk som hjelper folk gjør det like bra uten å måtte flashe det i medier. Det er jo ingen tvil om at de ønsker skryt og oppmerksomhet? At de gjør det fordi de vil inspirere andre, er en meget tynn unnskyldning. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er det sammenlignbart. Folk greier ikke gjøre NOE i dag uten å få oppmerksomhet for det. Alle skal poste det, eller ha et oppslag i avisa. Jeg kan fint gi et par matkasser og gavekort uten å ringe avisa eller skrive det på Facebook. Takk fra de som mottar er viktigere enn min egen glans. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I all verden, hvordan kan det være negativt å lese om en 16 åring som panter for å hjelpe andre?

Anonymkode: d895f...374

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vel , kanskje ikke alle er som deg.

Det er jo faktisk litt sammenlignbart og poengterer det jeg vil fram til. Vi er blitt så opptatt av å dokumentere alt vi gjør, og er blitt veldig flinke til å eksponere oss. Folk som hjelper folk gjør det like bra uten å måtte flashe det i medier. Det er jo ingen tvil om at de ønsker skryt og oppmerksomhet? At de gjør det fordi de vil inspirere andre, er en meget tynn unnskyldning. 

Uansett hva de måtte ønske så ganger det saken med publisitet 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Like…what betegner ganske bra det jeg tenker når jeg leser hi. 

Min tanke var at det er forumets Dr Jekyll og Mr Hyde som begynner å bli vel manisk igjen...

Anonymkode: b4a31...750

I all verden, hvordan kan det være negativt å lese om en 16 åring som panter for å hjelpe andre?

Jeg synes førjulstiden nå bugner med slike saker. Så flott at de hjelper andre, kjempefint. Men hva har det i media å gjøre? 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan "vet" du dette? Jeg tenker jo ikke sånn, så hvorfor tenker vi ulikt hvis det er sannheten du besitter? Det er jo litt rart.

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Uansett hva de måtte ønske så ganger det saken med publisitet 

Ja det er vel derfor de gjør det. Er man glad i skryt og blest rundt seg, så er det jo kjempefint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...