Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Min kollega bruker store deler av sin fritid til å hjelpe tenåringene med skolearbeidet. Eldste går nå yrkesfag på vgs og mor (som er akademiker på sin hals) bruker mye tid på å sette seg inn i fagfeltet slik at hun kan hjelpe sekstenåringen sin. Yngste skulle ha mattetentamen og da måtte far i huset ta seg av matlaging, klesvask og hund i en uke fordi mor brukte all tid, hver dag, på å øve med niendeklassingen. Siste dag før prøven sovnet tenåringen over notatene sine og måtte bæres i seng. For en tentamen. I niende klasse. Dette er normalt oppegående tenåringer som takler skolen bra. Jeg er helt for å støtte og hjelpe, men jeg har aldri fulgt opp barna så tett. Skolearbeidet er deres ansvar og ikke noe jeg kan bruke et halvt dagsverk på på jevn basis. Er det forventet at foreldre skal tilegne seg kunnskap om et helt nytt fagfelt for alle sine barn? Anonymkode: 904c8...eae
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Så bra at hun er engasjert i skolearbeidet til barna! Det å sette seg bed sammen med dem slik hun gjør, er jo bare positivt. Ikke sikkert de hadde gjort det så bra på skolen om mor ikke var så engasjert Anonymkode: 77e97...2c2
Gjest NotNaomi Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Far måtte ta seg av matlaging, klesvask og hund? En hel uke? Staaakkars mann! Kødder du? Ellers, så nei. Det er hverken forventet eller vanlig, ikke for akademikere på sin hals heller. Men hun er vel i overkant engasjert fordi hun har en eller annen grunn til det da. Om det er greit for ungen, så er det vel bra..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Far måtte ta seg av matlaging, klesvask og hund? En hel uke? Staaakkars mann! Kødder du? Ellers, så nei. Det er hverken forventet eller vanlig, ikke for akademikere på sin hals heller. Men hun er vel i overkant engasjert fordi hun har en eller annen grunn til det da. Om det er greit for ungen, så er det vel bra.. Jøss, skjønte du virkelig ikke hva hun mente med det? Anonymkode: 58e0b...a67
Gjest NotNaomi Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jøss, skjønte du virkelig ikke hva hun mente med det? Anonymkode: 58e0b...a67 Du må gjerne rette opp misforståelsen 🙂 hvordan tolket jeg det feil?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 NotNaomi skrev (24 minutter siden): Du må gjerne rette opp misforståelsen 🙂 hvordan tolket jeg det feil? Var vel det at mor satt av all tid til å hjelpe barnet en hel uke. Det kan virke litt voldsomt. Anonymkode: dee7d...9f2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Jeg sitter en del sammen med mine barn med skolearbeid. Ikke daglig eller ukentlig, men i perioder. De jobber mye selvstendig, og så sparrer vi og diskuterer tematikken, veileder og leser til prøver. De lærer mye bedre av det enn å bare sitte å lese selv. Det går en del kvelder med til å støtte og veilede på skolearbeid i løpet av året, spesielt for ungdommen på videregående. De gjør jo arbeidet selv, men for å jobbe mer intensivt inn mot prøver, veilede og sparre før fagsamtaler og presentasjoner osv så må jeg jo sette meg litt inn i det de har om. Det gjør jeg gjerne for barna mine, selv om det krever litt av meg tidsmessig. Anonymkode: 8f901...159
Gjest NotNaomi Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Var vel det at mor satt av all tid til å hjelpe barnet en hel uke. Det kan virke litt voldsomt. Anonymkode: dee7d...9f2 Ja, det kan jeg være enig i, men at far "måtte" ta seg av de tre oppgavene tenker jeg er mer samarbeid, som i at han ville nettopp det, og ikke "måtte" som en konsekvens av hva moren velger å gjøre. Som det blir fremstilt i HI.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 NotNaomi skrev (17 minutter siden): Ja, det kan jeg være enig i, men at far "måtte" ta seg av de tre oppgavene tenker jeg er mer samarbeid, som i at han ville nettopp det, og ikke "måtte" som en konsekvens av hva moren velger å gjøre. Som det blir fremstilt i HI. Jeg tolka det som at mor måtte sette vekk alt av oppgaver til far fordi all hennes tid gikk med til skolearbeid. Tror ikke fordeling av arbeidsgoppgaver var essensen her Anonymkode: dee7d...9f2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 NotNaomi skrev (56 minutter siden): Du må gjerne rette opp misforståelsen 🙂 hvordan tolket jeg det feil? Det ble brukt som et virkemiddel for å si noe om hvor mye tid det tok, ikke for å å fremheve stakkars mann. Anonymkode: 58e0b...a67
Gjest NotNaomi Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 (endret) Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg tolka det som at mor måtte sette vekk alt av oppgaver til far fordi all hennes tid gikk med til skolearbeid. Tror ikke fordeling av arbeidsgoppgaver var essensen her Anonymkode: dee7d...9f2 Akkurat. Og det var jo nettopp den holdningen jeg jo reagerte på. Endret 6. desember 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg tolka det som at mor måtte sette vekk alt av oppgaver til far fordi all hennes tid gikk med til skolearbeid. Tror ikke fordeling av arbeidsgoppgaver var essensen her Anonymkode: dee7d...9f2 Akkurat, det er selvsagt dette jeg mener. Det er jo ingen overtalelse at «noen» klarer å tolke noe annet inn i det, da😅 Anonymkode: 904c8...eae
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det ble brukt som et virkemiddel for å si noe om hvor mye tid det tok, ikke for å å fremheve stakkars mann. Anonymkode: 58e0b...a67 Selvsagt. Det hadde blitt kommunisert akkurat likt om det var omvendt. Poenget var jo at den ene foreldren legger vekk alt av normale sysler for å øve døgnet rundt med barna. Mannen taklet det nok helt fint 😅 hi Anonymkode: 904c8...eae
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 Tja, hva er normalt? Vil tippe det er hakket over snittet. Jeg har en ungdom som er lettlært og en som sliter veldig, store lærevansker, dysleksi osv. Første hører jeg kun i gloser eller ser over tekst. Andre må jeg hjelpe med selve leksene. Siden han sliter såpass med tekster og skrift, er gjerne innspurten til heldagsprøver i form av at jeg leser tekstene. Det er for at han faktisk skal ha noe å diskutere og reflektere over, ellers ville han ikke rukket gjennom på den tiden de får. Det tar gjerne hele kvelden. Helt normalt i de periodene at mannen tar seg av resten, i og med det er en tålmodighetsprøve, egner jeg meg best til å hjelpe til med leksene. Anonymkode: 9538f...060
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 Låter som ei gæren kjerring. INGEN unger skal sovne over leksene! Engasjement er fint og flott, men å overta ungenes skolegang totalt, bidrar ikke til læring. Anonymkode: cba6a...6eb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Var vel det at mor satt av all tid til å hjelpe barnet en hel uke. Det kan virke litt voldsomt. Anonymkode: dee7d...9f2 Det er slike barn som mestrer skolen med glans, og foreldre som dette som er grunnen til at noen vil avvikle leksene. Barna til slike "akademikere på sin hals" blir så skoleflinke at skillet mellom dem og de andre blir for stort. Her skal alle være like, vettu. Anonymkode: 4e099...6de
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 Kan være mange grunner til at denne familien velger som de gjør. Ikke med min beste vilje forstår jeg hva det er å være kritisk til dette. Jeg tror en del med fordel kunne vært mer engasjert i ungenes skolegang og utdanning. Anonymkode: 39608...6b7
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 Mine barn har trengt lite hjelp og jeg har latt de få en glidene overgang til å få ansvareg selv. Eldste som går siste året på vgs har fått hjelp av onkelen sin i ett fag. Jeg tror deg både er det hyggelige å prate med han på skype og få hjelp av en som skikkelig kan dette og kjenner henne litt, men det at hun selv ber om hjelp tenker jeg bare er positivt. Om det er onkel eller foreldre. Om foreldre presser barna til å øve så mye, så er jeg mer skeptisk. Om barnet selv ber om hjelp så hadde jeg stukket meg langt for å hjelpe. Jeg kjøpte lær deg mattebøker før, for når ungene trengte hjelp fant ejg ut at jeg i ulike ting trengte en oppfrisker selv. Så ett kvarter der jeg leste meg opp igjen, så kunne jeg hjelpe de skikkelig. Jeg var litt lei av å tro, skulle jeg hjelpe ungene skulle jeg vite deg var riktig. Også oppsto det litt problemer når jeg hadde lært ting på en måte og ungene lærte ting på en annen måte nå. Bøkene viste flere ulike måter, så da fikk vi det til. Jeg vet også at noen foreldre presser ungene litt for mye, så hvs som er hva vet ikke vi andre. Ikke greit om foreldre presser ungene så mye at de mister helt læringslysta når de er ferdige med ungdomskole eller vgs. Anonymkode: 64d4d...3bb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Jeg er lærer selv, og hjelper ungdomsskoleeleven min en del hjemme. Jeg hjelper også veldig gjerne venninne hennes, når de ønsker det. Jeg har ikke så mye å bidra med på fotballbanen eller i svømmehallen, der stiller jeg opp som best jeg kan, men med skolearbeidet kan jeg tilføye noe. Å lese til ungdommen sovner høres lite konstruktivt ut, hvile og fritid er også viktig! Anonymkode: 826b2...95b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Min kollega bruker store deler av sin fritid til å hjelpe tenåringene med skolearbeidet. Eldste går nå yrkesfag på vgs og mor (som er akademiker på sin hals) bruker mye tid på å sette seg inn i fagfeltet slik at hun kan hjelpe sekstenåringen sin. Yngste skulle ha mattetentamen og da måtte far i huset ta seg av matlaging, klesvask og hund i en uke fordi mor brukte all tid, hver dag, på å øve med niendeklassingen. Siste dag før prøven sovnet tenåringen over notatene sine og måtte bæres i seng. For en tentamen. I niende klasse. Dette er normalt oppegående tenåringer som takler skolen bra. Jeg er helt for å støtte og hjelpe, men jeg har aldri fulgt opp barna så tett. Skolearbeidet er deres ansvar og ikke noe jeg kan bruke et halvt dagsverk på på jevn basis. Er det forventet at foreldre skal tilegne seg kunnskap om et helt nytt fagfelt for alle sine barn? Anonymkode: 904c8...eae Ikke normalt. Disse barna skal en dag ut i arbeidslivet. Da må de klare det selv Anonymkode: db92d...365
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2022 #21 Skrevet 7. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er slike barn som mestrer skolen med glans, og foreldre som dette som er grunnen til at noen vil avvikle leksene. Barna til slike "akademikere på sin hals" blir så skoleflinke at skillet mellom dem og de andre blir for stort. Her skal alle være like, vettu. Anonymkode: 4e099...6de Øh. Det er jo ikke barnet som er skoleflinkt hvis mora gjør jobben for hen. Anonymkode: cba6a...6eb
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2022 #22 Skrevet 7. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Kan være mange grunner til at denne familien velger som de gjør. Ikke med min beste vilje forstår jeg hva det er å være kritisk til dette. Jeg tror en del med fordel kunne vært mer engasjert i ungenes skolegang og utdanning. Anonymkode: 39608...6b7 Du ser ikke at det går an å være kritisk når en fjortenåring ikke får fritid og hvile? Anonymkode: cba6a...6eb
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2022 #23 Skrevet 7. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Øh. Det er jo ikke barnet som er skoleflinkt hvis mora gjør jobben for hen. Anonymkode: cba6a...6eb Selvsagt kan barnet fortsatt være skoleflink. Det er jo de som tar prøver, tentamen og eksamen, presentasjoner og fagsamtaler. Men de har et nettverk rundt seg som veileder undervegs og gir de et bedre utgangspunkt for å presentere. Anonymkode: 8f901...159
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2022 #24 Skrevet 7. desember 2022 Heldige barn tenker jeg. 😊 Anonymkode: 659c7...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå