Gå til innhold

Hvorfor salter de veiene så utrolig mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i Bergen oversprøytes hver kvadratmillimeter av veier og fortau med saltlake og salt selv på dager med plussgrader og ingen nedbør. 
Det er totalt unødvendig, og i tillegge skader det folks fottøy, biler, og ikke minste miljøet og hundenes poter. Og om våren er gresset langs veikantene helt ødelagt av alt saltet.

Min hund kan nesten ikke gå ute når for tiden, fordi det svir så intenst på labbene dens at den blir stående på tre bein og skjelve og klynke av smerte.

Blir så irritert på denne totalt overdrevne og unødvendig saltingen altså!

Anonymkode: efccb...46a

Fortsetter under...

Skrevet

Det er kaldere om natten, og det er jo for å unngå at det oppstår ulykker og andre skader. Ta på hunden sokker

Anonymkode: 46072...718

Skrevet

Bruk potesokker

Anonymkode: cc746...205

Skrevet

Fordi folk ikke evner å kjøre på vinterføre lenger. Jeg tenker det ville tatt kort tid frå de sluttet å salte til folk endret kjørestil, så kunne miljøsvineriet sendes på historiens skraphaug.

Anonymkode: 8d915...ad2

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Fordi folk ikke evner å kjøre på vinterføre lenger. Jeg tenker det ville tatt kort tid frå de sluttet å salte til folk endret kjørestil, så kunne miljøsvineriet sendes på historiens skraphaug.

Før, tilbake på 80-tallet og før den tid, var det ikke 50/80 som var hastighetsgrensene, men 40/70. Den gang da klarte folk å kjøre roligere, ta seg tid, kjøre med forsiktighet. Nå kjører så mange som idioter på veiene. Folk stoler for mye på datasystemer i bilene.

Men datasystemer kan ikke forandre naturlovene. Høy hastighet og glatt føre er en dårlig miks, uavhengig av datasystemer.

Folk får for seg at tid, det kan tas igjen på veiene. Heller enn å forstå at tid, det må tas igjen alle andre steder enn på veiene.

Anonymkode: 4e006...2b1

Skrevet

Elsker at de salter. Har ingenting med at folk ikke kan kjøre eller at fartsgrensen er endret enkelte plasser. 

Anonymkode: e3307...7f5

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Elsker at de salter. Har ingenting med at folk ikke kan kjøre eller at fartsgrensen er endret enkelte plasser. 

Anonymkode: e3307...7f5

Jo, det har alt med at folk ikke kan kjøre å gjøre.

Skrevet

Her salter de for lite, har kjørt på sene kvelder og plutselig fryser veien foran meg og det blir sykt glatt( underkjøling), skremmende. Eller morgen der en kjører som Bambi på glattisen, for de har ikke klart å strø eller salte i løpet av natta.

Ville heller hatt det føre var, som i Bergen 

Anonymkode: b182e...102

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Før, tilbake på 80-tallet og før den tid, var det ikke 50/80 som var hastighetsgrensene, men 40/70. Den gang da klarte folk å kjøre roligere, ta seg tid, kjøre med forsiktighet. Nå kjører så mange som idioter på veiene. Folk stoler for mye på datasystemer i bilene.

Men datasystemer kan ikke forandre naturlovene. Høy hastighet og glatt føre er en dårlig miks, uavhengig av datasystemer.

Folk får for seg at tid, det kan tas igjen på veiene. Heller enn å forstå at tid, det må tas igjen alle andre steder enn på veiene.

Anonymkode: 4e006...2b1

Dette er sant!

Saltingen er som fartsdumper på én måte.

Fartsdumper fantes ikke da jeg vokste opp. Men så fikk folk bedre biler og raskere biler og nektet å holde fartsgrensene. Og tross massiv informasjon om viktigheten av å holde fartsgrensene, og bøter, og ulykker (f.eks. barn påkjørt i boligfelt pga. høy fart hos sjåfør), så fortsatte farten til flere og flere sjåfører å øke og øke.

Ergo tvang bruk av fartsdumper seg frem. Det hadde vært helt unødvendig hvis folk fulgte loven og holdt fartsgrensene. Så fartsdumpene, de kan vi takke alle som driter i lover og fartsgrenser for.

Og når det kom fartsdumper ett sted, da endret de raskeste sjåførene kjøremønster, valgte veier uten fartsdumper... og kjørte raskere der. Så kom det fartsdumper der også.

Der fartsdumpene mer eller mindre er harmløse (vet en del yrkessjåfører ikke er enige, mtp. belastningen de får på rygg), der vil veisalting bli en av våre virkelig store miljøskandaler innen få år.

Mekanismene bak saltingen er den samme som med fartsdumper. Folk følger ikke fartsgrensene og avpasser ikke farten til forholdene. Bedrifter baserer seg på JIT-prinsippet (varer skal ankomme butikk just in time) og transport har tøffe tidsmarginer. Så de presses til å kjøre raskt, uansett føre, for "som regel går det bra". Privatpersoner driter i fartsgrensene, mener de har rett til å komme seg fra A til B raskt uansett vær- og føreforhold. Så pga. kynisme og uvett, saltes veiene, for å unngå for mange ulykker.

Og mens de salter ødelegges grunnvannet vårt... DET er krise!

Jeg tror folk må begynne å rope høyere at de krever slutt på salting! I tillegg må det en holdningsendring til, at vi må akseptere at av og til tar ting lenger tid. Nå som det er fri flyt av varer og folk, og det er så mange utenlandske vogntog på veiene blir det en utfordring. Dessto større grunn til å rope høyt om at jernbane i Norge blir utbygd og forsterket, slik at vi kan få bort store deler av veitransport og heller få gods over på jernbane. Det vil også gjøre at veiene blir sikrere, det blir langt mindre behov for salting. Istedenfor har gods med tog faktisk blitt avsluttet enkelte steder, og veitransport har økt tilsvarende...

Anonymkode: 03653...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, det har alt med at folk ikke kan kjøre å gjøre.

Jeg kjører ikke på fortauet, jeg går ... 

Anonymkode: 3e0dc...6ab

Skrevet

De salter når det er glatt eller fare for glatt. Selv om det er pluss i lufta betyr ikke det at det er pluss på bakken. Ofte da folk faller eller kræsjer mest også, for de tror ikke det er glatt når det er pluss i lufta. 

Anonymkode: d5d9e...884

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Her i Bergen oversprøytes hver kvadratmillimeter av veier og fortau med saltlake og salt selv på dager med plussgrader og ingen nedbør. 
Det er totalt unødvendig, og i tillegge skader det folks fottøy, biler, og ikke minste miljøet og hundenes poter. Og om våren er gresset langs veikantene helt ødelagt av alt saltet.

Min hund kan nesten ikke gå ute når for tiden, fordi det svir så intenst på labbene dens at den blir stående på tre bein og skjelve og klynke av smerte.

Blir så irritert på denne totalt overdrevne og unødvendig saltingen altså!

Anonymkode: efccb...46a

fordi folk ikke skal miste livet i bilulykke, menneskeliv er viktigere enn hundens poter ( som man kan ta sokker på ) ,biler og fottøy

Anonymkode: 05c63...d3b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...