Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Sønnen skal snart velge videregående. Han jobber hardt på skolen og får gjerne 4ere. Har egen IOP pga konsentrasjon etc. Følger ordinær ukeplan. Nå står valget hans mellom to skoler. En er blant de tre beste i byen. Linjen han vil velge, innen kunst, drama etc, har lavere snitt enn skolens andre studietilbud. Den andre er en skole i "midtskiktet". Han var der på åpen dag og likte det veldig godt. Kjent for god linje og gode lærere innen kunst etc. Sønnen vår hadde skole nummer to valgt ut, helt til skolene kom på besøk på ungdomsskolen. Nå har han falt helt for skole nummer en, som er kul og bygger som huser drama, dans og musikk er nesten nytt. Vi foreldre prøver å forklare at skole to er et klokere valg. Vi er redd han skal knekke av presset i fellesfagene på skole en dersom han kommer inn. Ungdomsskolen han går på er kjent for høyt press og vi ser hvor mye det koster han å henge med. Vi tror det er bedre å være på en skole hvor han er en "snittelev" og ikke med lavest karakterer fra tidligere. I tillegg er skole to mer i tråd med hans interesser (kunst), mens skole en har drama som han driver mindre med. Begge skolene er gangavstand og har godt rykte. Skole en er mer tradisjonell og flere lokale forfattere, politikere etc. har gått der. Da jeg valgte videregående var det en god venninne som ble nektet av sine foreldre å gå på musikklinja. Hun måtte velge allmennfag. Husker hvor urettferdig jeg syns det var og hvor grusomme jeg syns de var. Nå vurderer jeg å "styre" vår sønn. Jeg kan legge til at ansatte på kunstskolen hvor han har gått siden 2. klasse varmt anbefaler skole to for en med hans interesser og talent. Noen som har noen kloke råd? Ønsker i utgangspunktet å la sønnen ta flere og flere egne valg. Noe han gjør. Men akkurat dette kjenner jeg er vanskelig å slippe! Anonymkode: de77c...4ae
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Det er ikke ditt valg å ta, alt du kan gjøre er å veilede, pass på at du ikke presser han Anonymkode: 24241...ce4
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Selvfølgelig velger han den han selv ønsker! Anonymkode: 40a85...7f5
prekæs Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Det tenker jeg er ungens valg. Så tenker jeg du må slutte å tenke at du er redd ungen skal få utfordringer han ikke vil takle. Ingen krise om ungen finner ut at han har noen begrensninger, heller sunt. Samtidig kan fritt valg av skole, føre til at ungen blomstrer opp og klarer seg fint. Er vel sånn nå at man har mange muligheter for å ombestemme seg og velge annerledes neste år.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Si hva du mener, men slutt å mas. Da vil han kunne velge feil «på trass». Det er uansett hans valg.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Kunst og drama er ikke samme linje. Kunst tilhører Kunst, Design og Arkitektur, drama tilhører Musikk, Dans og Drama. Har dere undersøkt hvilket karaktersnitt som gjaldt i 2022 for de linjene han vi søke? Her kommer man ikke inn på hverken KDA eller MDA med 4 i snitt. MDA har opptaksprøver da, hvor man kan få 10 tilleggspoeng. Han og dere bør først og fremst tenke linje og i mindre grad tenke skole. Hvilken linje han havner på har mye mer å si enn hvilken av de to skolene. Anonymkode: 15e73...971
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Han og dere bør først og fremst tenke linje og i mindre grad tenke skole. Hvilken linje han havner på har mye mer å si enn hvilken av de to skolene. Det her tenker jeg også er det viktigste. Linje før skole. Anonymkode: 566b8...c2c
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Du kan fortelle hva du mener og tenker, men valget er hans. Kommer han virkelig inn på musikk, dans og drama med 4 i snitt? Her er snittet ganske høyt der, i tillegg til at de har opptaksprøver. Anonymkode: 65d75...632
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Takk for gode innspill. Ser også selv at jeg må ta et steg tilbake. Selv om det er vanskelig i denne sammenhengen. Snitt for drama var 4ish på skole en. Det er også en tredje skole som det var åpent for alle som søkte på drama i 2022. Skolen hadde ellers normalt- høyt snitt på ulike program (mye kreative program), så snålt at alle kom inn sist år uten poenggrense. Snitt for 2022 for KDA var 3,7 på skole to. Sønnen er interessert i både kunst/design og drama. Kunst/design har han "alltid" holdt på med/gått på aktiviteter. Gikk en periode på byens barne- og ungdomsteater og har nå Sal og Scene som valgfag. Drama ble aktuelt særlig etter at vgs var på besøk på ungdomsskolen. Anonymkode: de77c...4ae
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kunst og drama er ikke samme linje. Kunst tilhører Kunst, Design og Arkitektur, drama tilhører Musikk, Dans og Drama. Har dere undersøkt hvilket karaktersnitt som gjaldt i 2022 for de linjene han vi søke? Her kommer man ikke inn på hverken KDA eller MDA med 4 i snitt. MDA har opptaksprøver da, hvor man kan få 10 tilleggspoeng. Han og dere bør først og fremst tenke linje og i mindre grad tenke skole. Hvilken linje han havner på har mye mer å si enn hvilken av de to skolene. Anonymkode: 15e73...971 Stemmer. Jeg surret litt. Skole to med KDA hadde 3,7 i snitt i 2022. Skole en med musikk dans og drama ligger på 4ish. For øvrig hører krav på resterende linjer. Anonymkode: de77c...4ae
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden): Si hva du mener, men slutt å mas. Da vil han kunne velge feil «på trass». Det er uansett hans valg. Godt poeng. Takk! Anonymkode: de77c...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå