Gå til innhold

Nå begynner jeg å bli bekymret for gutten min.

Anbefalte innlegg

Du skal selvfølgelig søke hjelp, men det er store variasjoner innen for normalen altså. Jeg tipper det er flere som har barn som spiller dataspill, som gjentatte ganger har stusset noe over levenet fra barnerommene.  Han oppfører seg jo vanlig ute blant folk. Barn er forskjellige. Noen er impulsive og høyt og lavt, noen er stille og rolig, med god kontroll både på seg selv og eiendeler. Personlighet har ikke nødvendigvis en diagnose altså.

Fortsetter under...

prekæs skrev (3 timer siden):

Du skal selvfølgelig søke hjelp, men det er store variasjoner innen for normalen altså. Jeg tipper det er flere som har barn som spiller dataspill, som gjentatte ganger har stusset noe over levenet fra barnerommene.  Han oppfører seg jo vanlig ute blant folk. Barn er forskjellige. Noen er impulsive og høyt og lavt, noen er stille og rolig, med god kontroll både på seg selv og eiendeler. Personlighet har ikke nødvendigvis en diagnose altså.

Jeg håper virkelig at du har rett!

Min gutt sitter i stuen sammen med oss og lager høye Esel lyder. Rare lyder. Jeg håper som sagt du har rett. Men det er ikke bare de lydene som gjør at jeg blir bekymret!

Legen og psykologen mente han var autistisk, noe jeg er uenig i.

Han har mye angst, som hemmer han, og familien. 

Han spiser kun middag. Problemer sosialt og med søvn. 

Han er svært surrete. Jeg håper fremdeles du har rett

Hi

Anonymkode: d9685...cc0

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper virkelig at du har rett!

Min gutt sitter i stuen sammen med oss og lager høye Esel lyder. Rare lyder. Jeg håper som sagt du har rett. Men det er ikke bare de lydene som gjør at jeg blir bekymret!

Legen og psykologen mente han var autistisk, noe jeg er uenig i.

Han har mye angst, som hemmer han, og familien. 

Han spiser kun middag. Problemer sosialt og med søvn. 

Han er svært surrete. Jeg håper fremdeles du har rett

Hi

Jeg tenker at angsten er det verste. Håper gutten din får hjelpen han trenger.

prekæs skrev (3 timer siden):

Det du skriver her er både viktig og riktig, det er mye som regnes som helt vanlig. Likevel vil vi med barn som er litt utenfor denne normalen ofte merke det godt, at det er _noe_, noe som ikke er som det skal være, og slik HI beskriver sønnen sin både i hovedinnlegget og svar underveis, er det tydelig at hun føler sterkt at det er noe mer med sin sønn. Litt lyder, litt vimsete osv er normalt, men når et barn har mye angst, så mye at det hemmer en hel familie, i tillegg til at barnet snakker om selvmord, har mye ukontrollerte lyder, barnet allerede har vært innom BUP osv., da er det noe mer enn bare personlighet, altså. 

Anonymkode: 1d299...40b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det du skriver her er både viktig og riktig, det er mye som regnes som helt vanlig. Likevel vil vi med barn som er litt utenfor denne normalen ofte merke det godt, at det er _noe_, noe som ikke er som det skal være, og slik HI beskriver sønnen sin både i hovedinnlegget og svar underveis, er det tydelig at hun føler sterkt at det er noe mer med sin sønn. Litt lyder, litt vimsete osv er normalt, men når et barn har mye angst, så mye at det hemmer en hel familie, i tillegg til at barnet snakker om selvmord, har mye ukontrollerte lyder, barnet allerede har vært innom BUP osv., da er det noe mer enn bare personlighet, altså. 

Ja, føler det er noe 😔 men håper ikke. Angsten hans gjør at vi ikke kan besøke familien. Kan ikke fylle bensin. Osv. Han tørr ikke ha besøk av venner. Osv osv

Det er ikke vanlige kose lyder. Det er høye spesielle lyder hvert 2-3 minutt. I flere timer hver dag. Må da være slitsomt? 

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, føler det er noe 😔 men håper ikke. Angsten hans gjør at vi ikke kan besøke familien. Kan ikke fylle bensin. Osv. Han tørr ikke ha besøk av venner. Osv osv

Det er ikke vanlige kose lyder. Det er høye spesielle lyder hvert 2-3 minutt. I flere timer hver dag. Må da være slitsomt? 

Hi

Jeg med autist her igjen. Sønnen min lager heller ikke lyder som er koselige for meg. Men det er koselyder for han. De merker det ikke så mye selv. I alle fall ikke min sønn.

Mye angst her også. Eller ikke helt angst, men ting han ikke liker å gjøre, så han blir så rigid på at det minner om angst. Jeg må tilrettelegge uansett hvor vi skal. Svømmehall, besøk, reiser, ferier, annerledesdsger på skolen, brudd i faste rutiner, avlysning av treninger, ekstra treninger, treninger som bare er annenhver uke osv osv. listen er lang. Og det virker som at det er angst, men det er det ikke på han her. Han er også et år eldre enn din sønn. 

Anonymkode: 76cda...0dc

Har en bror som er veldig lik sånn du beskriver,  og han har autisme. 

Et tips jeg vil komme med er å se på hva sønnen din er interessert i å drive med og støtte opp under det. Kanskje dere kan finne andre med samme interesser han kan møte, og kanskje han får venner der. 

Min bror fungerte dårlig på barneskolen,  men når han ble eldre og fikk drive med det han kunne og ønsket (data og det meste av elektronikk) ble det lettere.

Han trivdes ofte bedre sammen med voksne (noe jeg ser er logisk nå, da han har veldig høy iq)..

Anonymkode: 26777...d6d

Høres ut som datteren min, hun har Adhd, ikke tourettes. Mjauer, piper osv når hun blir gira og det er en stund siden hun tok medisinene. Gjerne disse lydene i forbindelse med gaming eller når hun er ekstra glad. Samme problemet med glemming, mat osv. 

Anonymkode: e1b4a...efc

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg med autist her igjen. Sønnen min lager heller ikke lyder som er koselige for meg. Men det er koselyder for han. De merker det ikke så mye selv. I alle fall ikke min sønn.

Mye angst her også. Eller ikke helt angst, men ting han ikke liker å gjøre, så han blir så rigid på at det minner om angst. Jeg må tilrettelegge uansett hvor vi skal. Svømmehall, besøk, reiser, ferier, annerledesdsger på skolen, brudd i faste rutiner, avlysning av treninger, ekstra treninger, treninger som bare er annenhver uke osv osv. listen er lang. Og det virker som at det er angst, men det er det ikke på han her. Han er også et år eldre enn din sønn. 

Jeg har ikke noe imot lydene til gutten min. Men bare for å forklare litt i forhold til hun som skreiv at hun også hørte leven fra gutterommet, så er det gutten min lager ikke vanlig "leven/herjing" fra gutterommet. 

Jeg tror ikke at gutten min er autist, han har visst blitt utredet for det også. Syns ikke utredningen var spesielt imponerende..men nå ønsker heldigvis fastlegen å henvise han igjen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har en bror som er veldig lik sånn du beskriver,  og han har autisme. 

Et tips jeg vil komme med er å se på hva sønnen din er interessert i å drive med og støtte opp under det. Kanskje dere kan finne andre med samme interesser han kan møte, og kanskje han får venner der. 

Min bror fungerte dårlig på barneskolen,  men når han ble eldre og fikk drive med det han kunne og ønsket (data og det meste av elektronikk) ble det lettere.

Han trivdes ofte bedre sammen med voksne (noe jeg ser er logisk nå, da han har veldig høy iq)..

Anonymkode: 26777...d6d

Jeg tror ikke min sønn er autist. 

Han tåler uforutsette ting veldig godt, og takler overganger godt. 

Han klarer også lett å "sette seg i andres sko"/forstå andre. 

Høres ut som datteren min, hun har Adhd, ikke tourettes. Mjauer, piper osv når hun blir gira og det er en stund siden hun tok medisinene. Gjerne disse lydene i forbindelse med gaming eller når hun er ekstra glad. Samme problemet med glemming, mat osv. 

Jeg føler ikke at han sliter med konsentrasjon. Han har visst blitt utredet for det også. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke noe imot lydene til gutten min. Men bare for å forklare litt i forhold til hun som skreiv at hun også hørte leven fra gutterommet, så er det gutten min lager ikke vanlig "leven/herjing" fra gutterommet. 

Jeg tror ikke at gutten min er autist, han har visst blitt utredet for det også. Syns ikke utredningen var spesielt imponerende..men nå ønsker heldigvis fastlegen å henvise han igjen. 

Min ble ikke utredet før det var gått flere år siden jeg fortalte at det er «noe» med ham.

Det er heller ikke en mal på autister. De kommer i alle former og farger. Min har også mye empati, men er likevel autist.

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg føler ikke at han sliter med konsentrasjon. Han har visst blitt utredet for det også. 

Min sliter heller ikke med konsentrasjon.

Anonym bruker skrev (På 4.12.2022 den 13.46):

Jeg har to stykker med Tourettes og ADHD, og detteer veldig kjent! Er heller ikke uvanlig at de holder igjen tics på skolen og tar ut ekstra hjemme. Min eldste er nå 20 år, men han kunne gå en hel lang skoledag nesten uten tics, for så å bruke 1-3 timer etter skoletiden for å få ut tics. Yngste begynte ikke skikkelig med tics før hun ble 12 år, da økte det plutselig voldsomt. Begge sliter mye med både angst og søvn, og er skikkelig surrehoder med relativt store reguleringsvansker (jeg må til og med passe på at 20-åringen husker å spise). Jeg ville bedt om ny henvisning til BUP. 

Hvordan greier de holde igjen tics? Og hvis de holder igjen for lenge, kommer de bare plutselig da? 

Anonymkode: 4e10d...276

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Min ble ikke utredet før det var gått flere år siden jeg fortalte at det er «noe» med ham.

Det er heller ikke en mal på autister. De kommer i alle former og farger. Min har også mye empati, men er likevel autist.

Jeg vet. Autister har mye empati. De bryr seg om andre ❤️ Men de har problemer med å se situasjonen fra noen andre sitt ståsted. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er ikke adhd konsentrasjonsvansker? 

Adhd er "kaos i hodet".

Ofte tolker man det som konsentrasjonsvansker, fordi det er så mye som skjer i hodet på en gang. Men det trenger ikke være det.

Mange med adhd i mannens familie, det er arvelig.

Anonymkode: 0de9c...35d

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvordan greier de holde igjen tics? Og hvis de holder igjen for lenge, kommer de bare plutselig da? 

Anonymkode: 4e10d...276

Det er mest eldste som holder igjen tics, eller "samler opp", hos yngste kommer det mer jevnt. De har også tics på veldig ulike måter. Med eldste så har han litt tics i løpet av dagen, men dette er ganske subtile tics og/eller lett for ham å kamuflere. F.eks. gapetics blir kamuflert som gjesping, riste litt på hånden eller rulle med en skulder som å strekke seg/riste litt løs osv. Han har få verbale tics. Når han da er hjemme sier han at det bygger seg opp slik at det blir som en energibombe, og han må få ut alt sammen. Da kommer de store ticsene ut, hoppe, slenge med armene, piruetter osv. Dette må ha ta utenfor huset fordi vi faktisk ikke har plass inne. Han kaller det å "ticse fra seg" og kan holde på slik i 2-3 timer de verste dagene. Yngste har andre tics, og hun klarer ikke like godt å samle opp. Når hun har mye kommer det gjerne knipsing, plystring, hm-lyder, slå knyttneven i låret, kaste på hodet osv om hverandre i rask rekkefølge, men dette kommer sjeldent på skolen, mer hjemme etter lange dager. Jeg vet ikke helt hvordan de holder igjen, det vet de ikke helt selv heller, det bare blir slik.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi

Jeg snakket med lærer i dag. Ingenting galt på skolen. 

Problemene er tydeligvis bare hjemme...?

Hjemme slapper han av og er trygg, så det vil nok være mer fremtredende hjemme

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hjemme slapper han av og er trygg, så det vil nok være mer fremtredende hjemme

Lærer ser en blid og kjekk gutt. Han er en kjekk gutt. Men han nekter å gå på skolen, er en kamp hver dag 😔 Det er så mye 😔

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Lærer ser en blid og kjekk gutt. Han er en kjekk gutt. Men han nekter å gå på skolen, er en kamp hver dag 😔 Det er så mye 😔

Kjenner igjen det. Min er så ålreit at han ikke merkes på skolen. Stille, rolig, gjør alltid det han skal og skoleflink. Han vil ikke på skolen heller. Han orker ikke bråket, mye mennesker, lukter av matpakker, smarting og tygging osv. Men han må jo på skolen

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kjenner igjen det. Min er så ålreit at han ikke merkes på skolen. Stille, rolig, gjør alltid det han skal og skoleflink. Han vil ikke på skolen heller. Han orker ikke bråket, mye mennesker, lukter av matpakker, smarting og tygging osv. Men han må jo på skolen

Hvordan fikk han diagnosen da? Hvis problemene bare er hjemme? 

Hvordan fikk han diagnosen da? Hvis problemene bare er hjemme? 

Problemene er ikke bare hjemme. De er på skolen også. Men fordi han er en veldig grei kar, så legger de ikke merke til han. Men det var fastlege som henviste til BUP, så om de ikke hadde merket noe på skolen hadde det ikke hatt så mye å si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...