Gå til innhold

Flere som bevisst ikke støtter nordmenn økonomisk?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 4.12.2022 den 17.36):

De får nødhjelp fra nav og trenger ikke sulte.

Anonymkode: 498ea...9fd

Nei, de gjør ikke det! Nav letter ikke en finger. 

Anonymkode: e884a...4aa

Fortsetter under...

Jeg synes det er så trist å lese hvor fiendtlig innstilt mange blir av at noen mener man skal hjelpe folk i andre verdensdeler. Jeg har jobbet flere år i bistandsbransjen, og forholdene i Afrika kan virkelig ikke sammenlignes med de fattiges forhold i Norge. Der er det virkelig MANGE (spesielt barn) som dør pga sult og fattigdom (de har ikke tilgang til helsetjenester). Det er ikke riktig at lederne i bistandsorganisasjoner tjener millionlønninger. Jeg måtte slutte i jobben pga at lønnen var så lav at jeg ikke klarte meg med det jeg fikk utbetalt. Men det er en del korrupsjon, men man kan ikke bruke det som argument for å ikke ville hjelpe. 

Jeg ser at mange sliter i hverdagen her hjemme og kan trenge hjelp, men vi har et sikkerhetsnett og vi har helsetjenester (selv om NAV og helsetjenestene svikter noen ganger). Det er fint å hjelpe de som trenger det her hjemme, men å bli så fiendtlig innstilt mot andre som har så mye mindre enn oss er bare trist. Det er egoisme.  

Anonymkode: d04b8...7ab

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Bildet er tatt ut av kontekst, slik kommunister gjerne gjør for å spre sin propaganda. Husk på, å stemme på Rødt er det samme som å stemme på Putin. Rødt vil ha oss ut av NATO. Det er en presang rett i fanget på Putin.

Erna ga oss alle bedre råd ved å lette på skatter og avgifter. Hun fjernet en del arbeidsgiveravgifter slik at flere kunne settes i arbeid. Flere i arbeid = færre på trygd.

Det er denne regjeringen som drukner oss i skatter og avgifter. Legg merke til at så mange som står i matkø nå har det aldri vært før. Det er på grunn av denne regjeringen.

Det er derfor så mange savner Erna.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-oker-forspranget-ny-kalddusj-for-sp/15331480/ - denne meningsmålingen var litt av en forjulspresang! ❤️ 

Anonymkode: 8e8db...2b5

Erna kuttet en mengde velferdsgoder, og spesielt de som gikk utover de som er syke og har dårlig økonomi.

Erna brøt de aller viktigste valgløftene hun ga folket i 2013 - hun lovet å styrke beredskapen, og valgte å istedenfor svekke den alvorlig på en hel rekke områder.

Hun ga imidlertid svære skatteletter til de aller, aller rikeste i samfunnet - du vet, de som tar med seg formuene sine til utlandet, formuer de har bygd opp på norske goder, norske ressurser og norske arbeidstakere.

Og de milliardlettelsene Erna og co ga i selskapskatt, som de påstod ville føre til mange flere arbeidsplasser, de førte ikke til flere arbeidsplasser. Og dette stemmer med nyere økonomisk forskning som viser at slike store skatteletter til de aller rikeste ikke har den effekten man før trodde, og at realiteten er mer penger til eiere, men ikke flere arbeidsplasser.

I Norge i dag har vi dessuten knapt arbeidsledighet, vi har derimot stort behov for arbeidskraft.

Det er få som har begått løftebrudd med så alvorlige følger, som det Erna og co gjorde i 2013. Folket valgte henne fordi hennes hovedløfte var å styrke beredskapen i landet, som hun, korrekt, påpekte og kritiserte for å ha blitt alvorlig dårlig pga. stadig nedprioriteringer. Og selv om hun og hennes regjering var en flertallsregjering og hadde alle muligheter til å følge opp sine løfter om dette, så valgte de istedenfor å BYGGE NED LANDETS BEREDSKAP!

Dette gjorde at da den varslede pandemien kom så var Norge på jumboplass i Europa når det kom til intensivplasser og akuttplasser i helsevesenet, bare Skotland var dårligere. Selv Albania lå bedre an enn oss. Vi er mer eller mindre i bunn når det kommer til dekningsgrad på sykehusene også (normal sier man at et land bør ha maks 85 % dekningsgrad i en normalsituasjon, for å kunne ta topper og kriser hvis slike skulle inntreffe. I Norge ligger vi i snitt langt over dette, og mange av de største sykehusene har over 100 % dekningsgrad i normalsituasjon, noe som betyr at de konstant har mange flere pasienter inne enn hva sykehuset egentlig har kapasitet for.) Ernas svar? Bygge sykehus enda mindre og gi enda dårligere rammer for helsevesenet på alle nivåer. Store kutt i FHI og - ironisk nok - Direktoratet for samfunnsberedskap og sikkerhet. Og dette er bare toppen på isfjellet i hva Erna hadde av løftebrudd.

Anonymkode: 5d675...96a

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes det er så trist å lese hvor fiendtlig innstilt mange blir av at noen mener man skal hjelpe folk i andre verdensdeler. Jeg har jobbet flere år i bistandsbransjen, og forholdene i Afrika kan virkelig ikke sammenlignes med de fattiges forhold i Norge. Der er det virkelig MANGE (spesielt barn) som dør pga sult og fattigdom (de har ikke tilgang til helsetjenester). Det er ikke riktig at lederne i bistandsorganisasjoner tjener millionlønninger. Jeg måtte slutte i jobben pga at lønnen var så lav at jeg ikke klarte meg med det jeg fikk utbetalt. Men det er en del korrupsjon, men man kan ikke bruke det som argument for å ikke ville hjelpe. 

Jeg ser at mange sliter i hverdagen her hjemme og kan trenge hjelp, men vi har et sikkerhetsnett og vi har helsetjenester (selv om NAV og helsetjenestene svikter noen ganger). Det er fint å hjelpe de som trenger det her hjemme, men å bli så fiendtlig innstilt mot andre som har så mye mindre enn oss er bare trist. Det er egoisme.  

Anonymkode: d04b8...7ab

Jeg har tidligere i tråden snakket direkte om hvor kunnskapsløs noen av HIs påstander er når det kommer til norske tilstander.

Det å påpekte dette betyr ikke at jeg eller andre, som også har reagert på det Hi har skrevet, er "fiendtlig innstilt" til også å hjelpe folk i andre verdensdeler.

Det sikkerhetsnettet som finnes i Norge er ikke godt nok, og det er heller ikke helsevesenet. Om vi skal senke dette vil flere bli unødvendig syke og arbeidsuføre enn hva som allerede skjer i dag, flere kommer skjevt ut i livet pga. negativ sosial arv. Dette vil føre til at vi fremover ikke kan hjelpe like mange som vi tross alt gjør i dag. Og det er ingen tjent med.

Noen greier å ha to fokus samtidig, uten å sette ulike grupper opp mot hverandre. Noen velger å hjelpe på lokalnivå og det er ikke mindre verdt enn internasjonalt bistandsarbeid. Å sette grupper opp mot hverandre øker bare distansen og vilje til å se andre.

Anonym bruker skrev (På 5.12.2022 den 22.10):

Jo, for mange er det reell sult. For mange er det økonomi som gjør at de ikke får hjelp også.

Til og med på norske sykehus sulter folk ihjel!

https://www.nrk.no/osloogviken/73-aring-sultet-i-hjel-pa-ahus-1.12252173

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zmPgK/sultet-i-hjel-paa-sykehus

https://www.p4.no/kvinne-sultet-i-hjel-pa-sykehus/artikkel/70252/

https://www.tb.no/sultet-nesten-i-hjel-pa-sykehuset-og-dusjet-ikke-pa-flere-uker-kort-tid-senere-var-pasienten-dod-sykehuset-beklager/s/5-76-1552944

Det er mange som sulter ihjel hjemme, det er mange som får ernæringsmangler eller sykdom fordi de ikke har nok penger til nok eller sunn mat. Det er noe som ikke passer inn i bildet "verdens beste land å bo i", men det er likevel virkeligheten for altfor mange.

Folk sulter ikke i hjel på sykehus fordi matleveransene har stoppa opp, da vøtt! De sulter i hjel fordi de har så komplekse sykdomsbilder at de trenger hjelp til å få i seg maten og nyttiggjøre seg av den. Det bør så klart ikke skje, og pleierne bør få den tida som skal til sånn at de kan sørge for næringsinntaket til pasienten og så videre. Men de sulter ikke i hjel fordi maten ikke er kjøpt inn!  

Anonymkode: 73c2e...d20

Anonym bruker skrev (På 5.12.2022 den 17.47):

Aner ikke hvor i Norge du bor, men vi bor spredt mange steder i Norge. Bygda her har 800 innbyggere. Det er absolutt logisk å bidra i nærmiljøet. Landegrenser er det du som dro inn. 

Anonymkode: 43a41...893

Nei? Det var Annie over her, som mente at nordmenn var «våre egne». 
Familien min er min egen. Den teller ikke 800 personer.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 5.12.2022 den 19.14):

jeg hjelper de, da norske stat er mer opptatt og sende alt ut av landet i hele tiden

Anonymkode: 6e171...1cf

Nei, den norske stat greier ikke å oppnå sitt eget mål om å bruke 1% av budsjettet på bistand. Så når du sier «alt» mener du egentlig kun 0,5% … 

Anonym bruker skrev (På 5.12.2022 den 22.39):

Bildet er tatt ut av kontekst, slik kommunister gjerne gjør for å spre sin propaganda. Husk på, å stemme på Rødt er det samme som å stemme på Putin. Rødt vil ha oss ut av NATO. Det er en presang rett i fanget på Putin.

Erna ga oss alle bedre råd ved å lette på skatter og avgifter. Hun fjernet en del arbeidsgiveravgifter slik at flere kunne settes i arbeid. Flere i arbeid = færre på trygd.

Det er denne regjeringen som drukner oss i skatter og avgifter. Legg merke til at så mange som står i matkø nå har det aldri vært før. Det er på grunn av denne regjeringen.

Det er derfor så mange savner Erna.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-oker-forspranget-ny-kalddusj-for-sp/15331480/ - denne meningsmålingen var litt av en forjulspresang! ❤️ 

Jeg savner Erna. Litt usikker på hva du sikter til med arbeidsgiveravgiften, den økte under Erna, ref finansskatten (som er arbeidsgiveravgift, den bare kalles noe annet). Selv om mye av politikken er den samme og mye ville vært likt, var det tydelig lederskap, en evne til å ha dialog med næringslivet og ikke minst en klar retning hvor vi skal. Forutsigbarhet. Med denne regjeringen aner en ikke hva som venter i morgen, det er null kommunikasjon, lovendringer og skatter/avgift blir satt i kraft før høringsfrist er over og forskrifter er på plass. De erter på seg alt fra laksenæring til lokalbanker til bemanningsbyrå til kraftselskap til rikinger som flagger ut til Sveits. 

Strømstøtte til næringslivet er ett praktsekempel på elendig kommunikasjon. Det har gått over ett år fra det ble ett tema til den var på plass, portalen ble åpnet og kriteriene klare den 24.11. Frist for å søker er 11.12. Det er ikke bare ett skjema som skal fylles ut der altså. Flere seriøse forbund skrev inn angående den korte fristen. Hørte de? Nope. Det er null dialog, de bare babler i vei om å se det an og følge nøye med. I morgen våkner vi nok opp med en ny skatt eller lovendring som får store konsekvenser. Det er en så mangel på lederskap at jeg tror nesten ikke det jeg leser noen ganger. Ren arroganse som skaper ett skille mellom politiker og folket. Oss og dem ble det under denne regjeringen. 

Anonymkode: 43a41...893

Anonym bruker skrev (På 4.12.2022 den 17.40):

Ok. Så du er naiv. Da er slaget tapt og jeg rygger ut. 

Anonymkode: f8b1a...e59

Hvem tenker du på, som sulter og fryser men ikke får hjelp av nav?

Anonymkode: 1895b...b5e

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvem tenker du på, som sulter og fryser men ikke får hjelp av nav?

Jeg har opplevd dette, sto på nav og viste til budsjettet vi hadde den gang, ble ledd ut.

klar beskjed om dette trodde de ikke på, til tross for alt jeg la frem. Den gangen hadde vi 500kr uka det skulle dekke alt for to voksne og et bleie barn. 

Anonymkode: 49ea8...cf5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd dette, sto på nav og viste til budsjettet vi hadde den gang, ble ledd ut.

klar beskjed om dette trodde de ikke på, til tross for alt jeg la frem. Den gangen hadde vi 500kr uka det skulle dekke alt for to voksne og et bleie barn. 

Da var det en god grunn til det. Ingen røyk uten ild.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da var det en god grunn til det. Ingen røyk uten ild.

Vet du hva det ordtaket betyr? Hvordan syns du det passer inn i kommentaren din sånn ellers? 

Anonymkode: f8b1a...e59

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kommer jo an på hva som sto i det budsjettet. Jeg tipper totale inntekter var høyere enn 500 kr, men at dere hadde prioritert å bruke penger på andre ting enn mat og varme?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Var dere begge arbeidsledige uten rett til sosial nødhjelp?

Mistet lysten til å hjelpe nordmenn da jeg leste om Brita som ikke handler på krita i vg. Når du henter matpose samtidig som du eier din egen hest.., da er det noe alvorlig galt med prioriteringene. Jeg gidder ikke å sponse andres luksus. 

Anonymkode: d6767...71e

Anonym bruker skrev (På 5.12.2022 den 22.56):

Nei, de gjør ikke det! Nav letter ikke en finger. 

Anonymkode: e884a...4aa

Å flere har opplevd at NAV sender bekymringsmelding til barnevernet når de har søkt om nødhjelp😡😡 Ikke rart at folk ikke tør å søke da!

Anonymkode: 33164...e71

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Å flere har opplevd at NAV sender bekymringsmelding til barnevernet når de har søkt om nødhjelp😡😡 Ikke rart at folk ikke tør å søke da!

Anonymkode: 33164...e71

Det er bare tull. Dårlig økonomi alene fører aldri til bekymringsmelding. Dersom man prioriterer helt feil slik at barn rammes er det derimot grunn til bekymring. 

Anonymkode: 498ea...9fd

Mistet lysten til å hjelpe nordmenn da jeg leste om Brita som ikke handler på krita i vg. Når du henter matpose samtidig som du eier din egen hest.., da er det noe alvorlig galt med prioriteringene. Jeg gidder ikke å sponse andres luksus. 

Alt med den saken var ille synes jeg, men det verste synes nesten jeg var at han fra frelsesarmeen plukket ut middagsvarer til Brita fordi han visste at det var det hun trengte mest. Akkurat som ikke de andre som får matposer også trenger det mest. Så får hun gratis mat, så hun kan  spare til sydenferie. Fullt kjøleskap har hun og, ikke et eneste billigmerke kan jeg se der.

Anonymkode: 4fb1c...1eb

Jeg reagerte også på det med hesten. Men de færreste er nok sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...