Gå til innhold

Er ikke dette litt sært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far og samboer har ganske god råd, eier blant annet flott bolig og en flett ny hytte. Har flotte klær og møbler etc. Men de har blitt ekstremt opptatt av å spare penger, særlig til strøm. 

Når vi skal besøke dem, får vi ikke bruke tørketrommel eller panelovner på soverommet. Det er både kaldt og upraktisk. Får lyst å vippse noen penger, men det hadde sikkert vært veldig fornærmende. Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 83648...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp i en samtale. Si dere skal kjøre tørketrommel når strømmen er billigere og at dere så klart vippser noen kroner. Legg det frem som at det er helt normalt å ville spare på strøm. 

Skrevet

Man bruker ikke andres tørketrommel på besøk vel?  Det ville jeg faktisk vært veldig overrasket om besøket vårt gjorde. Vi bruker tørketrommel maks en gang i måneden, det er et unødvendig strømsluk.

Anonymkode: f31c3...c74

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (1 minutt siden):

Ta det opp i en samtale. Si dere skal kjøre tørketrommel når strømmen er billigere og at dere så klart vippser noen kroner. Legg det frem som at det er helt normalt å ville spare på strøm. 

Jeg har tenkt på det, men litt av greia er at min far gjerne vil demonstrere "slik gjør vi det her, dette er et godt tips som du også burde følge". Så jeg er veldig sikker på at han ville blitt dødelig fornærmet om jeg vippset penger. Men det hadde jeg gjort med glede, vil jo ikke snylte på dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt på det, men litt av greia er at min far gjerne vil demonstrere "slik gjør vi det her, dette er et godt tips som du også burde følge". Så jeg er veldig sikker på at han ville blitt dødelig fornærmet om jeg vippset penger. Men det hadde jeg gjort med glede, vil jo ikke snylte på dem.

Sukk, gamle sta menn.. Ja det er lurt å kutte på strøm i rom man ikke bruker.. Men å fryse ut gjester.. Vel.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man bruker ikke andres tørketrommel på besøk vel?  Det ville jeg faktisk vært veldig overrasket om besøket vårt gjorde. Vi bruker tørketrommel maks en gang i måneden, det er et unødvendig strømsluk.

I sommer da vi hadde vært en uke på camping først, og han gjorde det klart på forhånd at vi gjerne måtte vaske klær hos dem, da skapte det litt utfordringer når vi stod der med lite tørre og rene klær på slutten. Vi spurte ikke om å få låne trommelen. Men når det er sagt, så synes jeg det er forskjell på all slags besøk og nærmeste familie.

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (Akkurat nå):

Sukk, gamle sta menn.. Ja det er lurt å kutte på strøm i rom man ikke bruker.. Men å fryse ut gjester.. Vel.. 

Ja, ikke sant.. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Noe varme bør det jo være på rommene? Det trenger ikke å være 25° men noe må det være.

Tørketrommel kan jeg forstå at gjester ikke får bruke, og det bør vel strengt tatt ikke være nødvendig heller da dere pakker med dere klær? Hvis noe må vaskes så tørker det på snor og stativ også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Min far og samboer har ganske god råd, eier blant annet flott bolig og en flett ny hytte. Har flotte klær og møbler etc. Men de har blitt ekstremt opptatt av å spare penger, særlig til strøm. 

Når vi skal besøke dem, får vi ikke bruke tørketrommel eller panelovner på soverommet. Det er både kaldt og upraktisk. Får lyst å vippse noen penger, men det hadde sikkert vært veldig fornærmende. Hva tenker dere om dette?

Jeg synes det er mer sært å bruke tørketrommel hos andre. Hvorfor i alle dager skal du det? 

Anonymkode: 6a014...b4b

Skrevet

En del av de som har ganske god råd har det fordi de hele veien har levd nøysomt. Når det da i tillegg blir en ekstrem prisøkning på strøm er det nok naturlig for dem å følge med og spare der det er mulig. 

Det bør være greit å ha på nok varme på rommene slik at dere ikke fryser. Det synes jeg du kan snakke med din far om. Selv om din far kanskje synes det er varmt nok er vi veldig forskjellige med tanke på hva vi synes er varmt nok. Han må kunne ta hensyn til at gjestene fryser på andre temperaturer enn det han gjør. De regner jeg med at det er kaldt på rommene deres og ikke bare for kaldt til å være der i undertøyet. Da bør man gjerne ta med seg en nattdrakt i stedet.

Tørketrommel ser jeg ikke behov for at dere bruker. Vi har tørketrommel og bruker den bare til sengetøy og håndklær. Resten tørkes på snor. Det er bedre for miljøet og bedre for klærne. Om din far også bruker tørketrommelen slik vil han nok reagere på at dere ønsker å bruke den til tekstiler de ikke bruker den til. Spesielt nå som prisene er høye. Men da må det være mulig for dere å tørke dem på snor. 

Anonymkode: 29a23...eeb

Skrevet

Jeg spurte deg om noe, Hi?! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes det er mer sært å bruke tørketrommel hos andre. Hvorfor i alle dager skal du det? 

Det har hun forklart hvis du leser hele tråden. 

Anonymkode: cfb39...be5

Skrevet

Tørketrommel er det svært sjeldent dere trenger. Kan skjønne det dersom man er på besøk i flere uker eller som da dere kom fra campingferie. Men ellers??

Når det er sagt så går det neppe mange kronene dersom dere faktisk MÅ bruke tørketrommelen. Jeg synes det er smålig å nekte gjester dette. 

Anonymkode: 151ba...dfd

Skrevet

Du er sær

Anonymkode: 20ca1...720

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det har hun forklart hvis du leser hele tråden. 

Anonymkode: cfb39...be5

Det var i sommer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det var i sommer. 

Det var bare den episoden jeg refererte til. Da vi kom fra camping til min far, og han på forhånd hadde sagt at vi måtte pakke lett, fordi vi skulle vaske klærne våre der. Så vi tok han på ordet, og det ble litt vrient å få til nok klær til ungene. 

Det er ikke sånn at jeg ba om å få låne tørketrommelen. Jeg fikk beskjed om at vi ikke kunne bruke den, fordi den tok så mye strøm. Jeg synes det er smålig å nekte sin datter av det, når man har god råd. Dette er en folk som reiser til syden to ganger i året. Den sparingen har de mer som en hobby.

Og jeg synes det er utrolig teit å fortelle meg at vi ikke får skru på panelovnene når vi kommer på besøk nå i vinter. 

Jeg husker da jeg var barn og jeg overhørte min far kritisere min farmor fordi hun tok opp at vi brukte for mye dopapir. Så ble han nesten sånn selv!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Besøket er barn og kanskje barnebarn. Come on.. 

Anonymkode: 5b073...34e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det var bare den episoden jeg refererte til. Da vi kom fra camping til min far, og han på forhånd hadde sagt at vi måtte pakke lett, fordi vi skulle vaske klærne våre der. Så vi tok han på ordet, og det ble litt vrient å få til nok klær til ungene. 

Det er ikke sånn at jeg ba om å få låne tørketrommelen. Jeg fikk beskjed om at vi ikke kunne bruke den, fordi den tok så mye strøm. Jeg synes det er smålig å nekte sin datter av det, når man har god råd. Dette er en folk som reiser til syden to ganger i året. Den sparingen har de mer som en hobby.

Og jeg synes det er utrolig teit å fortelle meg at vi ikke får skru på panelovnene når vi kommer på besøk nå i vinter. 

Jeg husker da jeg var barn og jeg overhørte min far kritisere min farmor fordi hun tok opp at vi brukte for mye dopapir. Så ble han nesten sånn selv!

Kunne dere ikke henge klær til tørk på tørkestativ? 

Anonymkode: 29a23...eeb

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det må du nesten bare respektere. Røkke hadde råd til å betale skatt her i Norge, men han valgte å flytte til Sveits. Folk sparer på forskjellige måter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det må du nesten bare respektere. Røkke hadde råd til å betale skatt her i Norge, men han valgte å flytte til Sveits. Folk sparer på forskjellige måter. 

Respekterer, men synes det er gnient.

Skrevet

Stort sett synes jeg det burde være unødvendig å bruke tørketrommel hos andre, selv om dere vasker klær der. Særlig om sommeren er det som regel greit å henge det opp for å tørke.

Varme på soverom kan være nødvendig hvis det er kaldt, men som regel kan man bare sette opp døra og sånn få nytte av oppvarming fra varmepumpe eller vedfyring. Selv vi som bor i et hus fra 1700 tallet har ikke hatt varme på ovnene på soverommene våre siden strømprisene begynte å stige. Tenåringene klaget litt i starten, men de vente seg raskt til å la dørene stå åpne og ta på litt mer enn T-skjorte inne.

Jeg synes faktisk ikke faren din er sær, bare fotnuftig. Det er bare sunt å venne seg av med å sløse så mye.

Anonymkode: 18f12...b1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Respekterer, men synes det er gnient.

Jeg forstår det. 

Skrevet

Dere som ikke bruker tørketrommel, tørker dere klærne ute også om vinteren?

Jeg bor i leilighet og bruker tørketrommel, har ikke mulighet til å tørke ute. Tørking inne ønsker jeg å unngå pga fare for fukt/mugg

Anonymkode: b4d4d...991

Skrevet

Vi har flott bolig, flott hytte, flotte klær og flotte møbler. Det betyr ikke at vi ikke merker økte strømpriser. Vi henger opp tøyet vårt når strømmen koster 6,50 kr. Hadde slekt på besøk spurt om å kjøre tørketrommel, hadde jeg tenkt at de var litt tonedøve i disse dager.

Anonymkode: 0567c...ae6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har flott bolig, flott hytte, flotte klær og flotte møbler. Det betyr ikke at vi ikke merker økte strømpriser. Vi henger opp tøyet vårt når strømmen koster 6,50 kr. Hadde slekt på besøk spurt om å kjøre tørketrommel, hadde jeg tenkt at de var litt tonedøve i disse dager.

Anonymkode: 0567c...ae6

Jeg spurte ikke. Har skrevet det noen ganger nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...