Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 Vi har hatt en border collie tidligere og fikk en Jack russel som nÄr border collien falt bort. SÄ ulike hunder, med bÄde utfordrende og fine egenskaper pÄ hver sin mÄte! Vi har to barn (6 og 9).  border collien: +  HÞrte alltid etter, gikk i beina vÄres pÄ tur, stakk aldri av - ble stresset om ikke flokken gikk samlet, urolig, litt engstelig / lite selvstendig.  jack  russel + selvstendig/ veldig trygg pÄ seg selv. + mellomstor/liten men aktiv - sta - krever mer hjernetrim - uredd (alt skal utforskes, og har ikkke behov for meg = kan stikke). Anonymkode: 3b9a1...29c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (PÄ 3.12.2022 den 22.57): Lhasa apso ,bishon havanais . Eller gjerne blanding av desse to . Har hatt denne blandingen i 20 Är og aldri hatt sjukdom pÄ dei . Snille og trivlige ,friske ,rÞytefri og veldig alsidige . Anonymkode: ce58d...c78 Igjen: framsnakking av bastarder. Se #18. Anonymkode: 94308...57b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Igjen: framsnakking av bastarder. Se #18. Anonymkode: 94308...57b NÄ er det ikke lenge siden forskere fastslo at hundens gemytt ikke har noen som helst sammenheng med rase. Det eneste du vet mer hva du fÄr ved Ä kjÞpe renraset er visse trekk som om de liker Ä jakte, varsle, apportere, og selvfÞlgelig i forhold til pelsstell. Blandingshunder er oftere friske en endel rasehunder ogsÄ. Det spiller sÄnn sett derfor lite om HI velger renraset eller blandingshund. Dette er forskning jeg trodde alle som var skikkelig interessert i hund visste om. Anonymkode: 6b5b0...b18
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #29 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): NÄ er det ikke lenge siden forskere fastslo at hundens gemytt ikke har noen som helst sammenheng med rase. Det eneste du vet mer hva du fÄr ved Ä kjÞpe renraset er visse trekk som om de liker Ä jakte, varsle, apportere, og selvfÞlgelig i forhold til pelsstell. Blandingshunder er oftere friske en endel rasehunder ogsÄ. Det spiller sÄnn sett derfor lite om HI velger renraset eller blandingshund. Dette er forskning jeg trodde alle som var skikkelig interessert i hund visste om. Anonymkode: 6b5b0...b18 Kilde? Anonymkode: 94308...57b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #30 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): NÄ er det ikke lenge siden forskere fastslo at hundens gemytt ikke har noen som helst sammenheng med rase. Det eneste du vet mer hva du fÄr ved Ä kjÞpe renraset er visse trekk som om de liker Ä jakte, varsle, apportere, og selvfÞlgelig i forhold til pelsstell. Blandingshunder er oftere friske en endel rasehunder ogsÄ. Det spiller sÄnn sett derfor lite om HI velger renraset eller blandingshund. Dette er forskning jeg trodde alle som var skikkelig interessert i hund visste om. Anonymkode: 6b5b0...b18 I tillegg er blandingshunder MYE friskere - fordi man innenfor en enkelt rase avler basert pÄ en ofte veldig liten grunnstamme av individer. Det gir genetisk sÄrbarhet og mer sykdom. Anonymkode: 3b9c2...a3d
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #31 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kilde? Anonymkode: 94308...57b https://www.nature.com/articles/d41586-022-01193-1 Nature er et av verdens mest anerkjente forskningsmagasinet, ingenting omtales her uten Ă„ vĂŠre grundig forskningsbasert.  «⊠9% of the variation in how a dog behaved, a number âmuch smaller than most people, including me, would have expected,â says Karlsson. Particularly low was the connection between breed and how likely a dog was to display aggressive behaviour, which could have implications for how society treats âdangerousâ dog breeds» Anonymkode: 3b9c2...a3d
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #32 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): https://www.nature.com/articles/d41586-022-01193-1 Nature er et av verdens mest anerkjente forskningsmagasinet, ingenting omtales her uten Ă„ vĂŠre grundig forskningsbasert.  «⊠9% of the variation in how a dog behaved, a number âmuch smaller than most people, including me, would have expected,â says Karlsson. Particularly low was the connection between breed and how likely a dog was to display aggressive behaviour, which could have implications for how society treats âdangerousâ dog breeds» Anonymkode: 3b9c2...a3d Takk, du kom meg i forkjĂžpet her đ Jeg kjenner jeg gleder meg litt til dette blir allmennkunnskap slik at det hysteriske rasefokuset kanskje kan avta litt. Denne dissingen av blandingsraser, eller nye raser under etablering, er jo helt grunnlĂžse. Dessuten finner jeg det litt latterlig Ă„ stadig insistere pĂ„ at bestemte hunderaser, som tross alt gjerne bare har eksistert i 100-200 Ă„r, er sÄÄÄÄ mye bedre (pĂ„ tross av mange kjente sykdommer/plager innen den rasen) enn nyetablerte blandingsraser som kanskje bare gĂ„r 10-20 Ă„r bakover i tid. AltsĂ„, alle hunderaser har blitt avlet fram pĂ„ et eller annet tidspunkt, man mĂ„ faktisk starte et sted. Anonymkode: 6b5b0...b18
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #33 Skrevet 5. desember 2022 Man mÄ vÊre vÄken da. Svogeren min hadde en blandingshund som fikk kjente sykdommer fra begge raser, altsÄ det verste fra begge, ikke det beste... SÄ om det skal mikses raser mÄ det gjÞres pÄ en skikkelig mÄte, ikke bare la tilfeldige nabobikkjer parre liksom. Du skal vÊre sikker pÄ at det avles pÄ friske linjer, uansett hvem som blandes. Man mÄ ogsÄ tenke pÄ hva man setter sammen av raser, det er ikke alle instinkter som passer sammen. Noen blandingshunder blir helt "gale i hodet" fordi de er satt sammen av raser med veldig forskjellige instinkter. Men jeg har hatt blandingshund selv jeg, to ganske like typer hund som fikk et uplanlagt kull. Det var en veldig fin hund som dessverre dÞde etter en bilulykke. NÄ har jeg en renraset hund, men ikke en utstillingshund. Det er ikke til Ä komme fra at om du skal ha valp fra noen som har litt peil pÄ oppdrett og avl sÄ er det gjerne renrasede det er snakk om. Anonymkode: 2d6bd...b12
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Skrevet 5. desember 2022 Anonym bruker skrev (PĂ„ 3.12.2022 den 20.17): Malshi â€ïž Anonymkode: 9706c...b49 Du mener fortausmiks. Anonymkode: 64283...291
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2022 #35 Skrevet 7. desember 2022 Golden retriver Anonymkode: 1eed4...6b4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2022 #36 Skrevet 7. desember 2022 Jeg tror at vi har havnet pÄ svensk dansk gÄrdshund. De krysser av pÄ alt vi Þnsker av en hund, bortsett fra at vi kunne Þnske en litt mer langhÄret.  Golden retriever stÄr ogsÄ hÞyt pÄ listen, men de er litt store.  Det er et vanskelig og viktig valg, vi vil ha en hund som passer familien, men vi skal ogsÄ vÊre en familie som passer hunden. Det er en forpliktelse som skal vare i mange, mange Är, sÄ det er ikke noe vi tar lett pÄ.  Takk for alle rÄd og tips, jeg tror dette skal gÄ helt fint.  hi Anonymkode: 941b9...e81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ