Gå til innhold

Hvilken hund skal vi velge🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter lang overveielse har vi bestemt oss for å skaffe oss hund, men vi blir helt motløse over alle valgene man har. 

Vi er en liten familien med to voksne og ett barn på ti år. Vi er moderat aktive og skal selvsagt gå tur og trene hver dag, men ser ikke for oss at vi har kapasitet til hunder som eks Border Collie osv. Vi har tenkt litt på Golden retriever, men tenker at den kanskje er litt stor. 

Så ønsket er en mellomstor hund som er forholdsvis enkel å dressere, som trenger moderat aktivt nivå, gjerne med myk pels, altså ikke korthåret og en ‘frisk’ rase. Noen som har tips? 

Vi bor langt fra alle oppdrettere så vi må vite hva vi skal pensle oss inn på før vi begynner å ta kontakt. 

Anonymkode: 941b9...e81

Skrevet

Cocker Spaniel er veldig fine hunder med utrolig godt gemytt og veldig glad i barn også. Lette hunder å ha på grunn av gemyttet 🙂

Anonymkode: d3d32...92a

Skrevet

Jeg er helt enig i forslaget over her som sier Cocker Spaniel. Jeg har hatt en, og de er veldig lettrente, godt gemytt og veldig glad i barn. Eneste aberet er pelsstellet, men vi skulle ikke bruke vår i utstilling, så vi klipte henne ned med jevne mellomrom.

Anonymkode: 04c0e...04a

Skrevet

Vi har en norsk buhund. Passer veldig fint i vår familie, vi er 2 voksne og 2 ( snart 3 ) barn. 

Vi er moderat aktive, går en tur hver dag, men hunden får mye lek/kos/trening inne. Anbefales. 

Anonymkode: eb0c7...1c6

Skrevet

Pudler er veldig fine både i gemyttet og størrelsen (dere velger da en mellomstor puddel)

Men de fleste selskapshunder styrer du litt selv hvor mye du venner de til å bruke kroppen, kondisjon og muskelmasse trenes opp på samme måte som hos oss mennesker, så du legger lista litt selv. Skal du rusle 1 km om morgenen og  3 om kvelden, eller skal du jogge 7 km hver dag og gå toppturer i helgene liksom. Hundene tilpasser seg deg og ditt liv.

Om dere tenker retriever er duck tollerne veldig fine i størrelsen 

Vi har en chihuahua, og det er jo for mange en for liten hund, men jeg vil si det er mye hund i en liten kropp. Veldig morsom rase, og elsker tur. Vi går gjerne 4-5 km om dagen med vår.

Uansett hva dere velger så vær kritisk i utvelgelsen av oppdretter. Det er verdt å vente hos en som virkelig jobber med riktig avl og fokus på friske hunder, fremfor å ta det du får hos noen uten ventelister.

Anonymkode: 2d6bd...b12

Skrevet

Jeg er på min andre cocker spaniel. Herlig rase. Ingen hunder er garantert friske. Cocker har feks ofte problemer med ører og knær. Men min første var frisk i 14 år. Endel pelsstell men den er enkel å holde i orden hvis man steller regelmessig. 
Ellers har jeg fått utrolig sansen for puddel. Jeg syntes IKKE noe om de tidligere. Naboen hadde en mellompuddel og triveligere hund skal du lete lenge etter. Hun løp rundt med ungene hele dagen og var bare snill. 
Golden er stor men det er også en koselig rase. Krever ikke noe mer enn cocker i forhold til mosjon, men de er som du sier store, ikke noe problem i hverdagen, men de tar stor plass i bilen. 

Cockapoo må du ikke vurdere, en skikkelig lei blanding av to fine raser. Veterinæren jeg bruker sier hun alltid hater å få inn disse, de er ustabile i gemyttet. 

Anonymkode: 028e2...7f4

Skrevet

Velg en hund som dere klarer å oppdra. Lær dere om hunder før dere skaffer dere en, dere har åpenbart ikke peiling. 

Anonymkode: 70532...f44

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Pudler er veldig fine både i gemyttet og størrelsen (dere velger da en mellomstor puddel)

Men de fleste selskapshunder styrer du litt selv hvor mye du venner de til å bruke kroppen, kondisjon og muskelmasse trenes opp på samme måte som hos oss mennesker, så du legger lista litt selv. Skal du rusle 1 km om morgenen og  3 om kvelden, eller skal du jogge 7 km hver dag og gå toppturer i helgene liksom. Hundene tilpasser seg deg og ditt liv.

Om dere tenker retriever er duck tollerne veldig fine i størrelsen 

Vi har en chihuahua, og det er jo for mange en for liten hund, men jeg vil si det er mye hund i en liten kropp. Veldig morsom rase, og elsker tur. Vi går gjerne 4-5 km om dagen med vår.

Uansett hva dere velger så vær kritisk i utvelgelsen av oppdretter. Det er verdt å vente hos en som virkelig jobber med riktig avl og fokus på friske hunder, fremfor å ta det du får hos noen uten ventelister.

Jeg er ikke helt enig at oppdretter nødvendigvis er bra. En oppdretter er en som regelmessig avler hund og ofte så fortsetter de å avle på tisper som har fått syke kull. Kjenner ei som er SÅÅÅ seriøs, hun har operert en av sin tisper for to kjente lidelser rasen har. Likevel har hun fått to kull til, i følge klubben så ER jo rasen slik så det får man ikke gjort noe med. De går god for henne og hun har ventelister. 
Jeg kjøper heller fra en engangsoppdretter på Finn om jeg liker hjemmet deres og måten de har hund på. Min første cocker kjøpte jeg av en dame som hadde ett kull på tispa si fordi hun ville ha en valp etter henne fordi hun var så snill. Han var frisk i 14 år.  
Man vet ALDRI om hunden får være frisk, men er enig at man skal være kritisk. Passe på så man ikke kjøper en smuglervalp fra valpefabrikk.

Det viktigste for meg er at valpen legges ut for salg tidlig og at jeg kan besøke den hos oppdretter og se at alt er i orden hjemme hos de. 

Skrevet

Hva med finsk lapphund? 

Anonymkode: a492b...dc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Velg en hund som dere klarer å oppdra. Lær dere om hunder før dere skaffer dere en, dere har åpenbart ikke peiling. 

Hvordan tenker du er en bedre måte å lære seg enn å blant annet spør om andres tips og erfaring? Jeg er jo åpen om at vi er usikre. Gir det deg en tilfredsstillelse å bitche til andre?

Tusen takk til dere andre, jeg tar meningene deres til etterretning 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og hva er det hi driver med, tenker du…? 

Hi, dette må du være oppmerksom på når du skaffer deg hund: alle selvutnevnte «eksperter» (= mennesker som har hatt hund i mer enn én uke) som har glemt at de selv har hatt en hund for første gang, og som anser det som sin plikt å mene noe om deg, hvordan de tror du skal oppdra hunden din, og gjerne være VELDIG kritisk til at nettopp DU skal ha hund (basert på ingenting). De eeeelsker å komme med selvfølgeligheter som «å ha hund innebærer masse ansvar» og «du vet at en hund trenger daglig mosjon, eller?!?». 

Lykke til med valget! Vi fikk oss hund for to år siden, og har ikke anget en dag (selv om jeg var veldig skeptisk). Alt du trenger er et ønske om, og evne til, å gi hunden et godt liv (altså empati og en «generell oppegåenhet»). Resten kan du lett lese deg til, eller be om råd fra mennesker du stoler på (som ikke nødvendigvis er de samme som de selvutnevnte ekspertene…). For øvrig mener jeg både cocker, puddel og gårdshund som et blitt nevnt i tråden er gode forslag!

Anonymkode: 8b83b...f55

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan tenker du er en bedre måte å lære seg enn å blant annet spør om andres tips og erfaring? Jeg er jo åpen om at vi er usikre. Gir det deg en tilfredsstillelse å bitche til andre?

Tusen takk til dere andre, jeg tar meningene deres til etterretning 

hi

Noen som har stått opp på feil bein 😅 

Mellompuddel er en veldig fin rase, men krever litt pelsstell. Til gjengjeld slipper dere røyting overalt. Labrador er også nydelige hunder, men da ligger den en hel hund igjen overalt de rette tidene på året 🥵

Anonymkode: 53bad...6a7

Skrevet

Gå på valpekurs! Det er det første jeg vil si. Med kyndig veiledning og nok innsats det første halvannet året har dere stor sjanse for å få en veltilpasset, trivelig hund i mange år etterpå.

Vi har en flatcoated retriever. De er litt større enn det du indikerer, og trenger kanskje litt mer mosjon. Men ellers utrolig sosiale og glade hunder.

Puddel, spaniel er foreslått. Vil legge til spansk/portugisisk vannhund, dansk-svensk gårdshund, bichon frisée/havannaise eller engelsk springer spaniel. 

Anonymkode: 3b9c2...a3d

Skrevet

Malshi ❤️

Anonymkode: 9706c...b49

Skrevet

Cobberdog 

Anonymkode: 56f10...1f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Malshi ❤️

Malteser synes jeg er fine, glade flotte hunder. 

Men chih tzu ville jeg styrt unna. Der er det en del problemer med tenner, og de er vel også mye kreft og sånt i jur og livmor? Må ihvertfall passe på å få en hund uten for kort snute for da blir det problemer med gane, pusting og snorking.

Jeg ville ikke blandet dem...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei… faktisk burde ingen som ikke har hatt hund før få ha hund, eller hva? 

Anonymkode: c9de2...b81

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Malshi ❤️

Det du forsøker å framsnakke her, er en bastard. Du har sikkert en hyggelig hund, altså, men det bør søkes å unngå bastarder. Da vet man overhodet ingenting om hva man kan forvente. Det verste fra to (eller enda verre, flere raser), noe bra fra en rase som ikke kommer fram pga noe dårlig fra en annen rase. Eller man kan selvfølgelig ha flaks, og få det beste fra begge sider. Men da snakker vi kun om flaks. 

Skaffer man seg en renraset hund, så vet man temmelig mye om hva man kan vente seg. 

Ellers til HI: Oppsøk hundeeiere og hunder. Snakk om rasen, bli kjent med noen hunder og tenk grundig gjennom hva dere ønsker, vil, har kapasitet til, osv. Og altså: Skaff en renraset hund! 

Anonymkode: 94308...57b

Skrevet

Jeg har en bichon frise og er veldig fornøyd med rasen. Raske, kvikke hunder med et godt hode og et fint gemytt😊

Bonus at de ikke røyter. Minuset er at de krever litt pelsstell.

Ellers er de fornøyde både med korte og lange turer så de er allsidige hunder😊 

20220531_162956.jpg

Skrevet

Lhasa apso ,bishon havanais . Eller gjerne blanding av desse to . Har hatt denne blandingen i 20 år og aldri hatt sjukdom på dei . Snille og trivlige ,friske ,røytefri og veldig alsidige . 

Anonymkode: ce58d...c78

Skrevet

Enig i puddel. Bedre familiehund skal man lete lenge etter. De er snille, elsker folk, lettrente, man kan velge størrelse, allergivennlige, røyter ikke, friske, og man har et flott utvalg av oppdrettere siden de er populære. 

Skrevet

Mittelspitz ❤️❤️

Anonymkode: 2408c...1b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Mittelspitz ❤️❤️

Anonymkode: 2408c...1b3

Om man liker hunder som varsler. Viktig å vite at dette er en verbal hund og uten rett trening og oppfølging så er de noen forferdelige bråkebøtter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om man liker hunder som varsler. Viktig å vite at dette er en verbal hund og uten rett trening og oppfølging så er de noen forferdelige bråkebøtter. 

Men du kommer sikkert til å skrive at du aldri har opplevd det og at det ikke er typisk for rasen, selv om det står beskrevet som standard for rasen, også at det kan eskalere til varsling man ikke klarer å håndtere. 😊 

Skrevet

Bor du tett på naboer ville jeg ikke valgt en varslerrase, så frustrende når nabobikkja gneldrer i et mens den er ute. Noen bjeffer på alt og alle som beveger seg utenfor vinduet eller døra. 

Anonymkode: 5ec35...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...