Gå til innhold

Henvisning til bup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som går i 6.klasse som har blitt grovt mobbet over flere år. Etter samtaler med skole og helsesøster kom vi frem til at han trenger noen å snakke med (mobbingen har sluttet, men har sliter). Var til fastlegen for å få henvisning. Jeg forklarte grunnen til at vi kom, og legen stilte naturlig nok endel spørsmål. 

Det både jeg og sønnen min reagerte på var spørsmålene han fikk. Om han hørte stemmer i hodet. Lyder som andre ikke hørte. Om han fantaserte om å skade andre.. Psykiske problemer i familien. Sønnen min ble ganske satt ut. Til slutt måtte jeg gripe inn å si at han kun trengte noen å snakke med, da han var ganske nedbrutt av alt det vonde han hadde opplevd. Er det vanlige spørsmål å bli stilt for å få en henvisning?

Anonymkode: 558ed...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Vi har en gutt som går i 6.klasse som har blitt grovt mobbet over flere år. Etter samtaler med skole og helsesøster kom vi frem til at han trenger noen å snakke med (mobbingen har sluttet, men har sliter). Var til fastlegen for å få henvisning. Jeg forklarte grunnen til at vi kom, og legen stilte naturlig nok endel spørsmål. 

Det både jeg og sønnen min reagerte på var spørsmålene han fikk. Om han hørte stemmer i hodet. Lyder som andre ikke hørte. Om han fantaserte om å skade andre.. Psykiske problemer i familien. Sønnen min ble ganske satt ut. Til slutt måtte jeg gripe inn å si at han kun trengte noen å snakke med, da han var ganske nedbrutt av alt det vonde han hadde opplevd. Er det vanlige spørsmål å bli stilt for å få en henvisning?

Absolutt helt vanlig og det burde legen informert om. Det er flere ting som må hukes av for på en henvisning og jo grundigere henvisningen er, jo enklere er det å komme inn.

Anonymkode: e120d...092

Skrevet

Ja, det er vanlig. Legen er forpliktet til å kartlegge situasjonen. Hvis han ikke kommer til, og det er jeg redd for at han kanskje ikke gjør slik du beskriver, kan du prøve med Barnas Hus, der er det mye god hjelp å få.

Anonymkode: 74e36...88f

Skrevet

Ja, dette er helt vanlig. Jeg har en datter som går hos BUP pga tvangstanker og OCD. Det er mange som ønsker hjelp av BUP, og fastlegen må derfor gi god informasjon i en søknad. Slik at de raskt finner ut om han skal hjelpes der eller i det kommunale teamet.

Anonymkode: 4cb58...be3

Skrevet

Det er helt vanlig og ikke så lurt å avbryte, for da vil henvisningen mangle informasjon og dere vil ha større sjanse for å bli avvist på BUP. Alt fra om de bruker rusmidler, om de har selvmordstanker til om de fantaserer om å skade andre, hallusinerer eller hører stemmer. Standard formularer. 

Legen burde forberedt dere på det før han begynte, slik at det ikke kom så bardust på for sønnen din. 

Anonymkode: 0f35d...ac6

Skrevet

Dere kommer nok ikke til bup, bare fordi han trenger noen å snakke med. Legen må derfor kartlegge om det er noe mer. 

Anonymkode: 562fe...7ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

ALLE absolutt alle må svare på disse spørsmålene. Selvom det ikke gjelder ditt barn. 

Anonymkode: 31647...2bb

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, det er vanlig. Legen er forpliktet til å kartlegge situasjonen. Hvis han ikke kommer til, og det er jeg redd for at han kanskje ikke gjør slik du beskriver, kan du prøve med Barnas Hus, der er det mye god hjelp å få.

Hvis du tenker på Barnehuset er det en avdeling i politiet som gjør tilrettelagte avhør når det er mistanke om seksuelle overgrep og vold.. Saken må være anmeldt til politiet også. 

Hi, det er standard spørsmål. Og han vil også bli spurt om det på BUP. 

Helsesykepleier er kanskje mer aktuelt hvis han trenger noen å snakke med 

Anonymkode: 960c3...124

Skrevet

Dere kommer garantert til å få avvisning fra Bup på det grunnlaget. Familiens hus og/eller helsesykepleier på skolen kan kanskje hjelpe dere😊

Anonymkode: c04e6...cb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis du tenker på Barnehuset er det en avdeling i politiet som gjør tilrettelagte avhør når det er mistanke om seksuelle overgrep og vold.. Saken må være anmeldt til politiet også. 

Hi, det er standard spørsmål. Og han vil også bli spurt om det på BUP. 

Helsesykepleier er kanskje mer aktuelt hvis han trenger noen å snakke med 

Anonymkode: 960c3...124

Jeg mente familiens hus, bare skrev feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...