☆☆☆ Skrevet 2. desember 2022 #26 Skrevet 2. desember 2022 Handlar berre det eg skal ha, og er på butikken 3-5 dagar i veka. Ser ikkje poenget med vekeshandel.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #27 Skrevet 2. desember 2022 ☆☆☆ skrev (1 time siden): Handlar berre det eg skal ha, og er på butikken 3-5 dagar i veka. Ser ikkje poenget med vekeshandel. Spare tid? Jeg får varer levert fra Oda ca en gang i uka. Har alltid råvarer til diverse ulike middager, og bruker null tid på handling. Med unntak av tiden jeg bruker på å legge inn varer i appen. Anonymkode: a597c...641
☆☆☆ Skrevet 2. desember 2022 #28 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Spare tid? Jeg får varer levert fra Oda ca en gang i uka. Har alltid råvarer til diverse ulike middager, og bruker null tid på handling. Med unntak av tiden jeg bruker på å legge inn varer i appen. Anonymkode: a597c...641 Oda finst ikkje her. Og så knapt med tid har eg ikkje at den korte strekninga til butikken veltar lasset. Eg går ofte innom på veg heim frå jobb.
*Miss Marple* Skrevet 2. desember 2022 #29 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har det bare ikke i meg å bestemme middag for en hel uke om gangen. Det er da så mye som spiller inn på hvilken middag man vil ha. Jeg er innom butikken 3-5 dager i uken, men om jeg skulle bli forhindret å handle i en uke finnes det alltid et godt utvalg i skap og fryser. Det kan godt være at jeg impulshandler litt mer, men de varene blir jo heller ikke kastet.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #30 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Dette var inspirerende, har du lyst til å dele hvordan du legger opp menyen? Anonymkode: 62655...924 Det kan jeg godt 😃 Vi har valgt ut middager som alle liker, hver har sin favoritt. Handler gjerne rett før helgen, slik at avocado, koriander og mange ikke blir dårlig. Gulrøtter, løk osv holder mye lengre. Bruker en del frosne erter også. Har ofte det samme på de forskjellige ukedagene og har testet meg litt frem hvilke grønnsaker som går igjen. F eks pasta bolognese, bruker kun 2 gulrøtter i sausen, da kan jeg bruke resten til raspet gulrøtter inntil fisk. Pimper den opp med litt eple og tørkede tranebær. Melet jeg bruker i pastadeigen er samme jeg lager pizzabunn av, så jeg trenger ikke noe annet mel. Resten av tomatene fra tidligere middag bruker jeg da på pizzaen, med litt rødløk, mozarella og resten av basilikum, blir det da digg pizza. Resten av rømmen fra taco bruker jeg i sausen til fisk senere. Middager som går på rundgang nå er taco, pizza, pasta bolognese, ei god gammaldags potet og fiskemiddag, tikka masala, kjøttkaker med poteter, ris og kylling i pita med salat. Naturell yoghurt brukes både i marinade og i raita, vips er hele begeret brukt. Rester av grønnsaker blir salaten til pita. Er det litt pepperoni og revet ost igjen etter pizza, lager jeg en omelett av den. Anonymkode: 447eb...4f9
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2022 #31 Skrevet 3. desember 2022 *Miss Marple* skrev (På 2.12.2022 den 19.00): Jeg har det bare ikke i meg å bestemme middag for en hel uke om gangen. Det er da så mye som spiller inn på hvilken middag man vil ha. Jeg er innom butikken 3-5 dager i uken, men om jeg skulle bli forhindret å handle i en uke finnes det alltid et godt utvalg i skap og fryser. Det kan godt være at jeg impulshandler litt mer, men de varene blir jo heller ikke kastet. Jeg bestemmer aldri middager i det hele tatt. Jeg bare handler det vi trenger for å ha basisvarer vi vanligvis lager mat av. Kylling, fisk, kjøtt, diverse ferske og frosne grønnsaker, poteter, ris, pasta, krydder, tørrvarer, kokosmelk, rømme, yoghurt+++ Og selvfølgelig pålegg, frukt, melk, juice, brød, knekkebrød, müsli, bakevarer+++ Og zalo, tannkrem, toalettpapir, tørkepapir o.l. Etter hvert som vi nærmer oss tomme for noe på lista over så legger vi det til på handlelista (i Oda eller Meny-appen), og ca en gang i uka bestiller jeg varer hjem, slik at vi har alt vi bruker i hus. Det er en misforståelse at man må lage detaljerte lister over alt som skal spises i løpet av ei uke for å ukeshandle. Hva vi skal spise til middag bestemmes først når jeg vet hvor mange som skal spise og hvor god tid vi har den dagen😆 Anonymkode: a597c...641
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2022 #32 Skrevet 3. desember 2022 Syns det er lettere å få til et variert kosthold med ukeshandel, og å få mindre matsvinn. På tirsdag skal vi ha xxx, da vet jeg har jeg ikke trenger en hel ting av xxxx, så da planlegger jeg å bruke resten på torsdag eller onsdag, og så videre Anonymkode: f5272...804
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2022 #33 Skrevet 3. desember 2022 *Miss Marple* skrev (På 2.12.2022 den 19.00): Jeg har det bare ikke i meg å bestemme middag for en hel uke om gangen. Det er da så mye som spiller inn på hvilken middag man vil ha. Jeg er innom butikken 3-5 dager i uken, men om jeg skulle bli forhindret å handle i en uke finnes det alltid et godt utvalg i skap og fryser. Det kan godt være at jeg impulshandler litt mer, men de varene blir jo heller ikke kastet. Og jeg er helt blank når jeg står i butikken 16.30 og må handle middag. Da kommer jeg faktisk ikke på noe jeg kan lage. Lettere å komme på noe i ro og mak hjemme og når jeg er bøttesliten etter en dag på jobben kan jeg lage middag på autopilot fordi jeg vet hva vi skal ha. Helt nydelig hvor forskjellig hjernene våre er:) Anonymkode: 2eb87...376
Kamomille Skrevet 4. desember 2022 #34 Skrevet 4. desember 2022 *Miss Marple* skrev (På 2.12.2022 den 19.00): Jeg har det bare ikke i meg å bestemme middag for en hel uke om gangen. Det er da så mye som spiller inn på hvilken middag man vil ha. Jeg er innom butikken 3-5 dager i uken, men om jeg skulle bli forhindret å handle i en uke finnes det alltid et godt utvalg i skap og fryser. Det kan godt være at jeg impulshandler litt mer, men de varene blir jo heller ikke kastet. Du trenger da ikke lage menyen på forhånd for å ukeshande? vi storhandler, og fyller opp fryser og kjøleskap når vi begynner å gå tomme for varer. Frysa fylles med kjøttdeig, fiskefileter, kylling, fiskegrateng, kjøttkaker, koteletter, frosne grønnsaker og bær, brød og rundstykker osv. Vi har alltid et lager med pasta, ris, mel, sukker, tørrgjær mm, samt pålegg med lang holdbarhet som leverpostei, tubeost, syltetøy, brunost, gulost, salami, prim… poteter, løk og gulrøtter, egg og laktosefrie meieriprodukter holder lenge i kjøleskap. Det vi må fylle på med litt oftere er melk, bananer og avokado middag bestemmes ut fra aktiviteter, jobb og hvor mange som er hjemme. Vi tar opp av frysa det vi trenger til dagens middag før vi går på jobb
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #35 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 2.12.2022 den 10.13): Alle mestrer det, det bare gaddaløshet og latskap. Hun greier det, men gidder ikke. Anonymkode: 88051...40d Kjeften a, øgla! Anonymkode: 8c6c8...db3
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2022 #36 Skrevet 5. desember 2022 Ukeshandling passer ikke for alle. Det passer ikke for meg som ikke har et arbeidsliv lagt opp etter 7-dagersrytme. Ikke engang ungene har 7-dagersrytme her i huset, de er litt hos meg og litt hos faren. En ukemeny ville aldri ha funka. Jeg tar opp påmelding til middag seinest samme morgen. Da kan jeg tine opp eller handle inn det jeg trenger. I fryseboksen har jeg pr nå ca 10 kg fisk av ulike slag. Men før sommeren hadde jeg sikkert 10 kg kjøtt i stedet. Har spist meg nedover i boksen og etterfylt med fisk. Når den tar slutt bestiller jeg kanskje en eske med elgkjøtt eller noe. Poteter har jeg dyrka selv, de vil holde fram til jul. Deretter skal jeg bestille en ny sekk. Gulrøtter, løk og andre holdbare grønnsaker handler jeg ganske mye av om gangen, mens frukt og salatgrønnsaker tar jeg i mindre porsjoner. Melk handler vi ca annenhver dag. Anonymkode: ebdf6...12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå