Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Jeg føler at ved å handle oftere har jeg stålkontroll på hva som kjøpes inn. Kjøper ikke alt mulig i tilfelle det går tomt i løpet av uka. Kjøper det jeg trenger, når jeg trenger det, og kun det. Jeg drar ikke med meg alt mulig rart bare fordi jeg går innom en butikk. I tillegg slipper jeg det evinnelige stresset med å finne på middager for en hel uke, og jeg slipper å spise f.eks. fiskekaker på torsdag, hvis jeg slettes ikke har lyst på det. I tillegg har vi mye mindre matsvinn nå og handleturen gjøres unna på et blunk. Etter at jeg gikk tilbake til dette er mitt indre stress betraktelig redusert. Hva foretrekker du? Anonymkode: 611c6...ef5
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Har ingen preferanser. Like lite stresset uansett. Kaster heller aldri mat. Anonymkode: 947de...779
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Jeg har aldri mestret ukeshandling. Anonymkode: b51a3...09e
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Ukeshandling stresser meg ikke, men vi sluttet med det for lenge siden etter å ha prøvd dette rådet om å ukeshandle for det sparte både tid og penger. OK, tid muligens, selv om jeg langt fra er sikker på det. Men penger sparte vi ikke i det hele tatt, snarere tvert i mot. Nå handler vi bare for en dag eller to eller kanskje tre i forbindelse med helga. Mye enklere, billigere, mer oversiktlig og mindre svinn og kasting av mat. Men så har vi blitt veldig flinke til å handle kun det vi skal ha og ikke falle for impulshandling. Det siste klarer vi selvfølgelig ikke alltid, det er mange fristelser. Men matbudsjettet vårt er betydelig redusert. Anonymkode: 955be...886
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 Her er det omvendt. Jeg er dessverre en som drar med meg alt mulig om jeg er innom butikken, så jeg brukte mange tusen mer i måneden på å handle ofte mot det jeg gjør nå når jeg ukeshandler. Jeg kunne ønske jeg klarte å holde meg til det jeg skal ha, for som deg syns jeg det er litt slitsomt å finne 7 dager med middag av gangen, men det får heller være når jeg sparer såpass mye på å gjøre det (snakk om godt over 5000kr i mnd jeg sparer når jeg ukeshandler). Har nå ukeshandlet i rundt 7-8 mnd, og begynner å få dreisen på hvor mye jeg trenger av hva osv. Noen ganger har jeg bommet litt og må da innom butikken, men nå skjer det kanskje en gang i mnd ca. Anonymkode: 68c54...0ea
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har aldri mestret ukeshandling. Anonymkode: b51a3...09e Det er fordi du ikke gidder. Anonymkode: 88051...40d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Foretrekker ukeshandling. Lager ofte en 14 dagers matplan utifra hva vi allerede har i huset. Og da kan vi også bytte dag på planen. Kaster svært sjelden mat, har en boks til åpnet pålegg og en til uåpnet. Eneste vi fyller på med iløpet av uka er melk,frukt og grønnsaker Anonymkode: d2cb0...688
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er fordi du ikke gidder. Anonymkode: 88051...40d Gidder ikke å mestre? Snålt. Anonymkode: 8d677...39b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Foretrekker ukeshandling. Lager ofte en 14 dagers matplan utifra hva vi allerede har i huset. Og da kan vi også bytte dag på planen. Kaster svært sjelden mat, har en boks til åpnet pålegg og en til uåpnet. Eneste vi fyller på med iløpet av uka er melk,frukt og grønnsaker Anonymkode: d2cb0...688 Ja, man må ha en god matplan for at ukeshandling skal fungere uten svinn samt supplere med grønnsaker og sjekke holdbarhet på det. Jeg varierer litt, men ser at handling for ca 3 dager passer for meg. Handler ofte uten bil, så bæringen begrenser meg. Anonymkode: 62655...924
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 Det stresser meg ikke, men jeg gjør det samme som deg. Jeg har stålkontroll og kjøper ikke unødvendige ting. Røsker ikke med meg en sjokolade eller noe ekstra, har da mer selvkontroll enn det. Grunnen til at jeg handler ofte er fordi da har jeg akkurat det jeg trenger. Jeg kan ikke ukeshandle for da kaster jeg mer. Å planlegge middag for 7 eller 14 dager går ikke. Plutselig drar vi på besøk, blir sen kveld slik at vi spiser brødskive med egg i stedet for middag. Kan heller ikke ha frukt liggende 1 uke, da blir det ekkelt. Anonymkode: d7b21...4c8
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 Jeg handler 3-4 ganger i uka, det passer fint for meg. Har laget en rutine hvor jeg leser tilbudsavisene til alle butikkene søndag kveld og er innom flere butikker i løpet av uka. Handler alt av vanlige hyllevare på kiwi, og kjøper ofte av ukens lokkettilbud på meny, obs, spar osv. Jeg er en sånn kunde de dyre butikkene ikke liker, går inn der og handler det som er på salg, og ingenting annet 🙈 Anonymkode: 7f9ff...2c9
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 Vi er forskjellige. Her fant vi ut at det var kun en som skulle ha ansvar for handling og kjøleskap/hyller. Slik har vi kontroll, når vi handler middag med hjem fra jobb er det ikke alltid vi husker hva som er i skapet. Så jeg foretrekker ukeshandel, men jeg har aldri nye oppskrifter hver uke. Jeg har fast plan med samme middag til de forskjellige ukedagene. Den er lagt opp slik at de råvarene som ikke er like enkle å holde i flere dager er i de første middagene, mens f eks gulrot som holder en stund er en del av de siste. Sist jeg handlet brukte jeg 21 minutter for en hel uke, 1558 kr for fire stk, to voksne og to tenåringer. Ca annenhver måned er jeg innom meny og kjøper olivenolje, parmesanost, dallari durumhvete til pasta osv. Trenger ikke handleliste lengre, husker alt i hodet 👍🏻 Gjør det som fungerer best for deg 🤩 Anonymkode: 447eb...4f9
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har 3 barn med hver sine aktiviteter og har ikke LITT tid til å handle hele tida. Middager fryses ned, det er ikke gitt at tirsdagens plan blir tirsdagens plan. Det er lov å flytte om, men det er ganske deilig å slippe å tenke på det. Og hvis vi har lyst på takeaway en dag så kaster vi jo ikke den maten som var tenkt til den dagen. jeg syns jeg sparer penger på å kjøpe store kvanta, mest fordi det er enklere å ha mye tilgjengelig man kan lage av, også får man brukt opp det man allerede har i skapene. Jeg spiser ikke frukt til middag, så det er ikke noe krise å handle inn. Skal vi handle hver dag blir det fort dyre og kjappe løsninger. Anonymkode: dac8a...f75
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Så lenge jeg jobber, altså ikke har ferie, så "må" vi ukeshandle. Jeg takler ikke stresset ved å måtte handle og komme på middager hver eneste dag. Nå skal det sies at vi selvsagt fyller på i løpet av uken hvis det trengs, så jeg stresser ikke med at jeg må kjøpe nok den ene dagen av f.eks. melk eller frukt. Går vi tom, så handler vi. Poenget er mer å planlegge inn middager, da gjerne slik at vi har minst mulig matsvinn og muligheter til å bruke rester som middag til en av ungdommene hvis vi planlegger en middag vi vet at vedkommende ikke liker. Jeg elsker å kunne kjøre rett hjem fra jobb, uten å måtte handle på veien hjem. Anonymkode: d39a7...534
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Foretrekker ukeshandling. Lager ofte en 14 dagers matplan utifra hva vi allerede har i huset. Og da kan vi også bytte dag på planen. Kaster svært sjelden mat, har en boks til åpnet pålegg og en til uåpnet. Eneste vi fyller på med iløpet av uka er melk,frukt og grønnsaker Anonymkode: d2cb0...688 Hvorfor kjøper dere ikke alt med en gang, i stedet for å fylle på i løpet av uka? Anonymkode: 1de10...13b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det stresser meg ikke, men jeg gjør det samme som deg. Jeg har stålkontroll og kjøper ikke unødvendige ting. Røsker ikke med meg en sjokolade eller noe ekstra, har da mer selvkontroll enn det. Grunnen til at jeg handler ofte er fordi da har jeg akkurat det jeg trenger. Jeg kan ikke ukeshandle for da kaster jeg mer. Å planlegge middag for 7 eller 14 dager går ikke. Plutselig drar vi på besøk, blir sen kveld slik at vi spiser brødskive med egg i stedet for middag. Kan heller ikke ha frukt liggende 1 uke, da blir det ekkelt. Anonymkode: d7b21...4c8 Frukt som blir ekkel i løpet av en uke? Anonymkode: 1de10...13b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi er forskjellige. Her fant vi ut at det var kun en som skulle ha ansvar for handling og kjøleskap/hyller. Slik har vi kontroll, når vi handler middag med hjem fra jobb er det ikke alltid vi husker hva som er i skapet. Så jeg foretrekker ukeshandel, men jeg har aldri nye oppskrifter hver uke. Jeg har fast plan med samme middag til de forskjellige ukedagene. Den er lagt opp slik at de råvarene som ikke er like enkle å holde i flere dager er i de første middagene, mens f eks gulrot som holder en stund er en del av de siste. Sist jeg handlet brukte jeg 21 minutter for en hel uke, 1558 kr for fire stk, to voksne og to tenåringer. Ca annenhver måned er jeg innom meny og kjøper olivenolje, parmesanost, dallari durumhvete til pasta osv. Trenger ikke handleliste lengre, husker alt i hodet 👍🏻 Gjør det som fungerer best for deg 🤩 Anonymkode: 447eb...4f9 Dette var inspirerende, har du lyst til å dele hvordan du legger opp menyen? Anonymkode: 62655...924
sug lut Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 Ukeshandling er bare så kjedelig at det gidder jeg ikke. Men jeg handler heller ikke daglig og definitivt ikke etter menyer, jeg handler en del av hver matvare så jeg har et lager av råvarer i kjøl og frys og skap til å etterfylle pålegg og basisvarer, til å lage diverse middager fra bunnen ettersom inspirasjonen tar meg, etc. Mitt tips er å handle rene råvarer i større kvanta og frysr, så unngår du den kjedelige, dyre og usunne ferdigmaten som begrenser muligheter til improvisasjon. Da har du alle muligheter til enhver tid. Turen til fryseren er kortere enn til butikken uansett. Matsvinn har jeg aldri.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Skrevet 2. desember 2022 Jeg ukeshandler stort sett. Det er og fordi jeg ofte handler på nett. Men jeg har god fryse og kjøl plass, så jeg handler og mye på salg. Så stort sett så er skap, frys og kjøl ganske fult, kjøl blir ikke like full, da der går det jo fortest ut på dato. Vi kan sikkert nå droppe å handle på 2 uker, og klare oss veldig bra. Hadde vel manglet litt melk, og ferske grønnsaker og frukt helt på slutten. Nå er jeg og kronisk syk, så har noen dager jeg ikke kommer meg ut av huset. Derfor har jeg alltid mye, sånn så jeg ikke må gå på butikken på flere dager. Anonymkode: 4307b...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Gidder ikke å mestre? Snålt. Anonymkode: 8d677...39b Alle mestrer det, det bare gaddaløshet og latskap. Hun greier det, men gidder ikke. Anonymkode: 88051...40d
Mostly Harmless Skrevet 2. desember 2022 #21 Skrevet 2. desember 2022 Vi ukehandler, mye fordi vi da kan planlegge de raske middagene til de travle ettermiddagene, og slipper å bruke tid på planlegging og handling på dager da vi bare har tiden og veien. Ferskvarer fyller vi på sånn litt etter hvert, både av plasshensyn og fordi det ikke er så lett å beregne nøyaktig hvor mye salat eller hvor mange epler det går i løpet av uka.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #22 Skrevet 2. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor kjøper dere ikke alt med en gang, i stedet for å fylle på i løpet av uka? Anonymkode: 1de10...13b Fordi det er bedre å kjøpe akkurat litt for lite enn for mye som eventuelt blir dårlig å må kastes. Anonymkode: d2cb0...688
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #23 Skrevet 2. desember 2022 Jeg synes det går utrolig mye tid til handling, så det gjør vi så sjeldent som mulig. Handler ikke fast en gang i uka, men heller når vi må - kanskje 1-3 ganger i måneden. Da storhandler vi. Vi er heldige og har godt med plass i både kjøleskap, matbod og fryser. Fyller opp med tørrvarer, pålegg med lang holdbarhet og brød, fisk, kjøtt og frosne grønnsaker. middag planlegges gjerne på søndager for de beste 5 ukedagene. Så tas dagens middag opp av frysa før vi går på jobb. Skjer det noe dom gjør at vi likevel ikke går brukt det vi har tatt opp, blir dette middag beste dag Anonymkode: 28811...c6a
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #24 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har ikke tid til å handle hver dag. Ukeshandling fungerer utmerket for oss. Blir ikke stresset av det, for meg reduserer det stresset. Anonymkode: 2eb87...376
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #25 Skrevet 2. desember 2022 Det er ikke noen som tvinger deg til bare å handle en gang i uka selv om de fleste bruker mindre penger om de gjør det. Jeg synes det er mye mer praktisk med ukeshandling. Jeg sparer mye tid og har bestandig mat i huset. Anonymkode: 9757d...e41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå