Gå til innhold

Behandling ved ADD? Hva kan man gjøre?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår skal utredes for ADD, og det er nok stor sannsynlighet for at han har det. Han har ekstreme konsentrasjonsvansker, selv om han er smart og relativt faglig sterk. Det er andre ting i tillegg. Han har ikke hyperaktivitet. 

Hva kan man gjøre for dette? Er det medisinering som er det som hjelper best?

Anonymkode: 1553f...565

Fortsetter under...

Nå heter det strengt tatt ikke ADD, men ADHD uoppmerksom type (hvis han ikke har hyperaktivitet eller impulsivitet). 

Uansett, det er best med en kombinasjon av behandlingen, tilrettelegging og medisiner. I motsetning til hva uopplyste personer tror, ref. 5af over her, så vil medisiner hjelpe på fokus og konsentrasjon fordi de både øker produksjonen av dopamin i hjernen og skaper flere "veier" for signalene. Det blir litt som å tilby briller til en nærsynt person. Det er en solid menge forskning som viser at medisiner hjelper de fleste med ADHD, så jeg tenker at det er greit å prøve det ut i det minste.

Anonymkode: 0a1cd...c24

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå heter det strengt tatt ikke ADD, men ADHD uoppmerksom type (hvis han ikke har hyperaktivitet eller impulsivitet). 

Uansett, det er best med en kombinasjon av behandlingen, tilrettelegging og medisiner. I motsetning til hva uopplyste personer tror, ref. 5af over her, så vil medisiner hjelpe på fokus og konsentrasjon fordi de både øker produksjonen av dopamin i hjernen og skaper flere "veier" for signalene. Det blir litt som å tilby briller til en nærsynt person. Det er en solid menge forskning som viser at medisiner hjelper de fleste med ADHD, så jeg tenker at det er greit å prøve det ut i det minste.

Tusen takk for godt svar. 

Annonse

Min har det man tidligere kalte ADD, men han sliter faglig også. Språk, skrift, hele bøtteballetten. 

Vi testet ut noen medisiner, hjalp noe på fokuset, men bivirkningene gjorde det uaktuelt. De tester EKG og litt diverse først, så tar man en runde på medisin, eventuelt testing av de om de mener det kan være nyttig. 

Anonymkode: 50fed...8dd

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min har det man tidligere kalte ADD, men han sliter faglig også. Språk, skrift, hele bøtteballetten. 

Vi testet ut noen medisiner, hjalp noe på fokuset, men bivirkningene gjorde det uaktuelt. De tester EKG og litt diverse først, så tar man en runde på medisin, eventuelt testing av de om de mener det kan være nyttig. 

Hva slags bivirkninger fikk din?

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sønnen vår skal utredes for ADD, og det er nok stor sannsynlighet for at han har det. Han har ekstreme konsentrasjonsvansker, selv om han er smart og relativt faglig sterk. Det er andre ting i tillegg. Han har ikke hyperaktivitet. 

Hva kan man gjøre for dette? Er det medisinering som er det som hjelper best?

Det heter ikke add lengre, alt heter nå adhd. At hyperaktiviteten ikke synes utenpå, betyr ikke at den ikke er der 

Anonymkode: 9efcb...1e2

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hva slags bivirkninger fikk din?

En ting var appetitt hos en allerede litt for tynn kar, men han ble veldig nedfor og tung til sinns. Fikk anfall av nattskrekk hvor vi ikke fikk kontakt med han. Bare lå og skrek midt på natten 🥵 Så det ble bråstopp. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En ting var appetitt hos en allerede litt for tynn kar, men han ble veldig nedfor og tung til sinns. Fikk anfall av nattskrekk hvor vi ikke fikk kontakt med han. Bare lå og skrek midt på natten 🥵 Så det ble bråstopp. 

Oi det var ikke bra. 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Oi det var ikke bra. 

Det er ulikt hvordan bivirkningene slår ut. Sønnen min, med adhd, har hatt mye natteskrekk lenge før han i det hele tatt fikk diagnosen. Han mister apetitten av medisiner akkurat de timene det er snakk om og blir litt uvel og får høy puls, men ellers ingenting. Og effekten er veldig god.

Datteren min derimot har ikke tålt medisiner så langt. Ene ble hun veldig kvalm av, kastet opp, raste ned i vekt og fikk høyt blodtrykk, andre ble hun flat i humøret, kvalm og nærmest depressiv. Hun ønsker veldig sterkt å gå på medisin, så vi skal prøve en ny type etter jul.

Gjest NotNaomi

Jeg har aldri blitt medisinert, og det var heller ikke så kjent da jeg var barn. Hadde alltid konsentrasjonsvansker, men har hatt flaks og klart meg veldig bra faglig. Jeg vet ikke hvorfor, men leste ofte til prøver osv på morgenen før jeg skulle ha dem. Leste ett og ett avsnitt, fant metoder.

Noen må ha medisiner for å lette hverdagen og få mindre stress og tankevirksomhet. Vet ikke hvilke type medisiner som hjelper din sønn. Ene barnet mitt fikk bivirkninger som depresjon, men det fins flere typer å prøve. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...