Gå til innhold

Hadde du solgt huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et vidunderlig hus som ligger perfekt plassert med kort avstand til alle byens tilbud, sjøen og byfjellene/naturen. Har nydelig naboer, fantastisk uteplass, barna er knyttet til huset og alt er bra.

MEN, det er jo mye å holde. Det koster penger når tak må skiftes, murer raser sammen, hagen vokser oss over hodet, malingen faller av, vinduskarmer råtner, osv osv osv. det tar aldri slutt.

Jeg har blitt samboer, og han flyttet selvsagt inn hit, for det fins nesten ikke bedre sted å bo i denne byen (syns jeg, og egentlig han også).

Vi har begge rundet 50 og har voksne barn og kanskje til neste år, allerede, er det bare han og jeg igjen.

Vi er begge veldig glade i å gå masse på ski, og vi er begge veldig glad i sjøen og båtlivet.
Vi leker med tanken på å selge mitt hus og hans bolig. Så vil vi kjøpe en mindre, men moderne og tipp topp leilighet på en bra og sentral beliggenhet her i byen. Da vil vi fortsatt ha råd til BÅDE å overta en hytte ved sjøen, ikke langt fra byen, som hans familie vil at han skal overta. OG vi kan få råd til å kjøpe en hytte på fjellet, noe vi lenge har hatt veldig lyst på.

Det som holder meg igjen er det fine huset mitt. Det er virkelig et krem-hus i et ettertraktet område, så jeg tenker liksom at det  il være toppen av idioti å la et sånt hus gå fra seg. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: ee312...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
amandine skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde solgt på flekken. 

Uten tvil. 

Anonymkode: 0bf55...af6

Skrevet

Jeg ville ikke solgt. Man får mye mindre for det en ny leilighet koster. Et sånt hus får du aldri sjansen på igjen. Og med dine og hans barn vil dere trolig slite med å samle alle til høytider.

Om han likevel skal selge sin leilighet, så kan dere uansett få råd til minst en hytte.

Det å ha tre boliger (ny leilighet, hytte både ved sjøen og på fjellet) betyr også mye vedlikehold, mye ansvar. Og det blir langt mer miljøuvennlig å stadig farte mellom disse tre boligene. Så slik jeg ser det risikerer dere å bli mer bundet med to hytter og leilighet enn hus.

Jeg ville tatt tak i det som må gjøres med huset, det vil uansett øke prisen.

Anonymkode: 6f809...b8e

Skrevet

Hvis du ikke klarer å følge opp vedlikeholdet på huset så ville jeg ha solgt det før det faller fra hverandre.

Anonymkode: ac2a1...63e

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvordan det blir mindre vedlikehold om dere skal ha både bolig og tre hytter, da blir det jo tre steder å vedlikeholde... Klarer dere å senke skuldrene på den ene hytta etter den andre når det er tusen ting som må gjøres der?

Avhengig av hvor mye man bruker hyttene så kan man leie ganske mange helger og ferier før man kommer opp i prisen det koster å eie.

Hvor mange barn dere har avgjør litt hva jeg tenker.

Vi har også rundet 50 og har fire barn, blir nok en del barnebarn etterhvert. Vi har en stor enebolig med utsikt, 2,5 km fra sentrum, hvor vi trives kjempegodt. Vi har falt ned på at vi beholder det. Vi har nå pusset opp en del, gjort så vi kan bo på en flate og ha underetasje og 2.etg tilgjengelig for barn og barnebarn etterhvert. Eldste barnet har flyttet utenbys og overnatter når han kommer på besøk, det er ikke utenkelig at flere av barna det. Vi kommer også i mange år fremover å være samlingsstedet ved høytider.

Når det kommer til vedlikehold har vi satt av en konto. Bor man i leilighet må man betale inn fellesutgifter som dekker alt fra vaktmestertjenester til snømåking, vedlikehold og regnskapsføring og allverdens. Setter vi et tilsvarende beløp av hver måned kan vi betale noen for å gjøre vedlikehold på vårt hus når vi ikke lenger orker selv.

Hadde jeg blitt enslig hadde jeg flyttet på leilighet, så lenge vi er to og har fire halvstore unger er ikke det et alternativ for oss.

Anonymkode: 2d259...3ea

Skrevet

Som du beskriver huset hadde jeg aldri i verden solgt. Det er flest hverdager, og jeg hater tanken på å skulle bo i en liten leilighet uten "sjel og innhold" og lengtet bort hver helg, på hytte hit eller dit. 

Jeg hadde også satt utrolig stor pris på et samlingssted for familien, og verdien av det er uvurderlig. Tenk når barnebarna kommer, og skal leke i hagen til farmor, plukke bær, se på foreldrenes gamle rom, sulle rundt med god tid og god plass. Det får du aldri på en hytte eller en leilighet. Barna dine vil alltid ha en følelse av å "komme hjem", og ikke være på besøk. Mye verdt spør du meg. 

Fjellet og sjøen er uansett tilgjengelig, lei dere inn for en helg her og der, det er mye billigere enn å eie flere steder med vedlikehold og stress. 

Jeg hadde kanskje vurdert å selge om jeg ikke klarte vedlikeholdet mer, eller om en av barna var klar for å overta huset. 

Anonymkode: 21090...5a1

Skrevet

Ikke nå slik boligmarkedet er akkurat nå.
Du skriver at du akkurat har blitt samboer, det vil si at nå er dere 2 om vedlikeholdet.

Jeg ville gitt det et år og sett det an om det ble lettere nå, og så vurdert det på nytt.

Du skriver også at barna er på vei ut, om ikke mange årene kan det hende det kommer noen barnebarn, tenk også på hvor flott det hadde vært for dem å besøke dere der dere bor nå

Anonymkode: e4ac8...706

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg bor i et vidunderlig hus som ligger perfekt plassert med kort avstand til alle byens tilbud, sjøen og byfjellene/naturen. Har nydelig naboer, fantastisk uteplass, barna er knyttet til huset og alt er bra.

MEN, det er jo mye å holde. Det koster penger når tak må skiftes, murer raser sammen, hagen vokser oss over hodet, malingen faller av, vinduskarmer råtner, osv osv osv. det tar aldri slutt.

Jeg har blitt samboer, og han flyttet selvsagt inn hit, for det fins nesten ikke bedre sted å bo i denne byen (syns jeg, og egentlig han også).

Vi har begge rundet 50 og har voksne barn og kanskje til neste år, allerede, er det bare han og jeg igjen.

Vi er begge veldig glade i å gå masse på ski, og vi er begge veldig glad i sjøen og båtlivet.
Vi leker med tanken på å selge mitt hus og hans bolig. Så vil vi kjøpe en mindre, men moderne og tipp topp leilighet på en bra og sentral beliggenhet her i byen. Da vil vi fortsatt ha råd til BÅDE å overta en hytte ved sjøen, ikke langt fra byen, som hans familie vil at han skal overta. OG vi kan få råd til å kjøpe en hytte på fjellet, noe vi lenge har hatt veldig lyst på.

Det som holder meg igjen er det fine huset mitt. Det er virkelig et krem-hus i et ettertraktet område, så jeg tenker liksom at det  il være toppen av idioti å la et sånt hus gå fra seg. 

Hva hadde dere gjort?

Hvor kommer dere til å være mest? Hjemme eller på hyttene? Jeg hadde beholdt huset. Ei hytte kan dere vel ha uansett om han selger sin bolig? 

Anonymkode: fff8b...dd7

Skrevet

Hva som er riktig for deg vet bare du. Men, jeg har gjort det du vurderer selv. Flyttet fra enebolig som føltes som altfor mye jobb til en moderne enhet med null vedlikehold. Var sikker på vi skulle bli så lykkelige, med frigjort tid til hobby i stedet for det evige vedlikeholdet. 

Kjente meg aldri hjemme, føltes som en leilighet du leier på ferie, er liksom ikke din egen plass. All den fritiden, var riktignok midt i koronaen, men den gikk jo bare til å gå samme turene om og om igjen eller å ligge på sofaen med Netflix. Gud som jeg angret etterpå. Tilbake i enebolig nå, heldigvis fikk vi tak i en som føles hjemme. Nå er det på igjen med prosjekter og planlegging, men jeg ser mer gleden i det nå. Nytten i å ha disse prosjektene, alle de timene med drodling og planlegging over morgenkaffe. 

Anonymkode: 83a7e...d7a

Skrevet

Jeg ville solgt siden du kan ha både hytte ved sjøen og på fjellet hvor familienkan samles. Men ville vært nøye med valg av leilighet.

Jul på hytte på fjellet høres koselig ut og barnebarn vil sikkert komme på sommerferie på hytte ved sjøen.

Anonymkode: 8c441...f1c

Skrevet

Tenk også gjennom hvem eiendommene skal stå på tilfelle framtidig brudd mellom samboer din og deg. Skriv samboerkontrakt og vurder gjensidig livsforsikring. Kompliserende hvis dere begge har barn på hver deres kant.

Anonymkode: 8c441...f1c

Skrevet

Takk for mange gode innspill!
Skjønner at dette er noe vi må tenke grundig gjennom og diskutere masse masse før vi eventuelt bestemmer oss.

Skrevet

Jeg hadde beholdt huset. Det er der hvor hverdagen din er og der du tilbringer mest tid. Å ha to hytter vil også medføre veldig mye vedlikehold, sikkert mer enn huset. Det er også kjedelig å drive på med vedlikehold på hytta når du egentlig bare vil slappe av.

Anonymkode: 91d95...874

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jez, ble seriøst stressa av å bare lese hi.  Du skriver masse om huset og hytter og beliggenhet men null om hvordan du trives. Jeg tenkte at det ville vært lurt å selge for å få noe mindre og mer avstressende, men så skriver du ivei om hytter både her og der. Hjelp. Nå er jeg sikkert et merkelig vesen, men jeg misliker store hus. Rom på rom og ting og saker og dritt overalt, pluss hager jeg hater å holde på i. Det gir meg ikke noe å luke og grave i jorda og klippe plen altså, så i jeg hadde jo soleklart gått for å selge.

Og istedenfor å ha hytter her og der så hadde jeg investert i en bobil, for da hadde alt av natur og steder vært tilgjengelig når det passer, uten vedlikehold og press på at hytter må brukes. 

Men nå er sikkert harryfaktoren min litt over gjennomsnittet på enkelte områder. Greit nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...