Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #26 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vondt å se hvor ille du har det. Anonymkode: ad8b9...d30 Jeg klarer i hvert fall å skjønne helt grunnleggende økonomiske transaksjoner 🙄 Anonymkode: e9751...a6c
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #27 Skrevet 2. desember 2022 Er dette noe du bruker tid på å irritere deg over? Du kjøper noe for 2000, og betaler 2000. Hva som skjer med saldo på konto i mellomtiden er vel helt uvesentlig? Anonymkode: 12f1f...e61
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2022 #28 Skrevet 2. desember 2022 Sånn er det ikke hos meg, tror jeg - kan det være ulikt fra bank til bank? Jeg opplever at beløpet reserveres, og så endres status til trukket. Skjønner det er irriterende hvis du tror du har 2000 mer enn du har. Anonymkode: 7c947...822
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2022 #29 Skrevet 3. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 30.11.2022 den 18.36): Du strenger jo ikke passe på det. Anonymkode: 3efe7...629 Du har tydeligvis ikke opplevd dette i så stor grad. Eksempel: bestiller en Mac fra Apple til 20 000kr. De reserverer beløpet på kontoen din og setter det tilbake. Plutselig, 3 uker etter, trekker de beløpet fra kontoen din. Om du ikke akkurat da har 20 000 kr på brukskontoen fåe du e-post fra Apple on at de ikke kunne belaste deg og at du må oppdatere kortinformasjonen din. JEG går iallefall ikke med over 20 000 på brukskontoen til enhver tid. Oppbevarer pengene på lønnskonto og flytter over 2000kr av gangen, og kun mer ved store kjøp Anonymkode: 7bdf0...49b
Mrs Remington Skrevet 3. desember 2022 #30 Skrevet 3. desember 2022 Banken bruker 3 rentedager på å overføre, jeg spyr. Har rapportert egen bank, fordi slik er ulovlig.
Mrs Remington Skrevet 3. desember 2022 #31 Skrevet 3. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 2.12.2022 den 18.50): Er dette noe du bruker tid på å irritere deg over? Du kjøper noe for 2000, og betaler 2000. Hva som skjer med saldo på konto i mellomtiden er vel helt uvesentlig? Anonymkode: 12f1f...e61 Helt uvesentlig? Hvorfor er det uvesentlig med rentedager?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2022 #32 Skrevet 3. desember 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Du har tydeligvis ikke opplevd dette i så stor grad. Eksempel: bestiller en Mac fra Apple til 20 000kr. De reserverer beløpet på kontoen din og setter det tilbake. Plutselig, 3 uker etter, trekker de beløpet fra kontoen din. Om du ikke akkurat da har 20 000 kr på brukskontoen fåe du e-post fra Apple on at de ikke kunne belaste deg og at du må oppdatere kortinformasjonen din. JEG går iallefall ikke med over 20 000 på brukskontoen til enhver tid. Oppbevarer pengene på lønnskonto og flytter over 2000kr av gangen, og kun mer ved store kjøp Anonymkode: 7bdf0...49b Men hvis du kjøper en bare til 20000kr må si jo sørge for å ha det på kontoen du har tenkt å betale fra. Det må du ha fra datoen du legger inn betalingen til datoen det faktisk trekkes. Anonymkode: 14c13...27c
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2022 #33 Skrevet 3. desember 2022 Men hvorfor kan de ikke trekke beløpet med én gang istedenfor å reservere det? Og trekke det tre uker senere? Anonymkode: ce7e0...bfa
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #34 Skrevet 4. desember 2022 Jeg skjønner akkurat hva du mener, HI, og er helt enig med deg!! Veldig irriterende, og skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan trekke beløpet med en gang bestillingen er gjennomført!? Jeg har ikke mye penger, og hvis noe ikke blir trukket med èn gang, er det fort gjort å glemme det litt, og så blir det plutselig trukket noe fra konto som jeg har glemt. 😉 Nå høres jeg skikkelig uøkonomisk ut, men jaja... Det er ikke et STORT problem, skjer ikke veldig ofte, men litt småirriterende de gangene det har skjedd. Anonymkode: ad69f...909
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #35 Skrevet 4. desember 2022 Men om det er reservert så kan man jo ikke bruke beløpet? Hva er problemet? Tåler dere ikke å se at det står et skarvet beløp på kontoen? Anonymkode: e9751...a6c
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #36 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 30.11.2022 den 22.45): Det blir ikke trukket to ganger. Det blir reservert (lagt til side, men forlater ikke konto), deretter kommer det tilbake, når konto og beløp har blitt skjekket. Når handelen er ferdig, da trekkes beløpet bort fra kontoen. Men velger å tro at når det står «trukket to ganger», så skjønner folk at det ikke er snakk om 4.000,- som blir trukket, men det kan oppleves slik likevel, siden pengene blir «lagt til side» først. Anonymkode: 72331...ef1 Ja, dette. Beløpet blir jo borte fra saldoen 2 ganger selv om det bare er reservert første gang. Har aldri vært inne i nettbanken og faktisk sett at beløpet dukker opp igjen, så dermed følelsen av at det trekkes 2 ganger. Så lenge jeg vet at det dukker opp igjen (uten at jeg har sett dette selv) så er det i orden. Takk for forklaring 😊 Anonymkode: ad8b9...d30
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #37 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 2.12.2022 den 18.56): Sånn er det ikke hos meg, tror jeg - kan det være ulikt fra bank til bank? Jeg opplever at beløpet reserveres, og så endres status til trukket. Skjønner det er irriterende hvis du tror du har 2000 mer enn du har. Anonymkode: 7c947...822 Mulig. Jeg trodde også at reservert beløp den datoen bare ville bli endret til trukket. Men når saldo viser 2000 mindre den svenske jeg bestiller, og igjen 2000 mindre den dagen jeg henter ut varen, og jeg ikke har vært inne og faktisk sett om saldo økte med 2000 i mellomtiden, ja da begynner jeg faktisk å lure. Anonymkode: ad8b9...d30
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #38 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men hvorfor kan de ikke trekke beløpet med én gang istedenfor å reservere det? Og trekke det tre uker senere? Anonymkode: ce7e0...bfa Dette hadde vært perfekt! Anonymkode: ad8b9...d30
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #39 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg skjønner akkurat hva du mener, HI, og er helt enig med deg!! Veldig irriterende, og skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan trekke beløpet med en gang bestillingen er gjennomført!? Jeg har ikke mye penger, og hvis noe ikke blir trukket med èn gang, er det fort gjort å glemme det litt, og så blir det plutselig trukket noe fra konto som jeg har glemt. 😉 Nå høres jeg skikkelig uøkonomisk ut, men jaja... Det er ikke et STORT problem, skjer ikke veldig ofte, men litt småirriterende de gangene det har skjedd. Anonymkode: ad69f...909 Samme her. Ekstremt økonomisk, og irriterer meg grønn når ting ikke stemmer på konto 😆 men da er det kanskje vi som liker å ha stålkontroll på økonomien som irriterer oss over dette 😉 Anonymkode: ad8b9...d30
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #40 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men om det er reservert så kan man jo ikke bruke beløpet? Hva er problemet? Tåler dere ikke å se at det står et skarvet beløp på kontoen? Anonymkode: e9751...a6c Hva problemet er? Det skraverte beløpet kan ikke brukes, helt greit. Men at pengene trekkes/blir utilgjengelig er jo ikke problemet her. Problemet er at jeg ikke ser at pengene kommer tilbake når reservasjonen er borte. Så, flere dager senere trekkes beløpet igjen og jeg sitter med en følelse av at jeg har betalt for varen 2 ganger. Jeg har jo ikke det, men jeg føler ikke at jeg har "fått tilbake" pengene, jeg føler at saldoen er redusert med 2000 kr i 2 omganger. Anonymkode: ad8b9...d30
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #41 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg skjønner akkurat hva du mener, HI, og er helt enig med deg!! Veldig irriterende, og skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan trekke beløpet med en gang bestillingen er gjennomført!? Jeg har ikke mye penger, og hvis noe ikke blir trukket med èn gang, er det fort gjort å glemme det litt, og så blir det plutselig trukket noe fra konto som jeg har glemt. 😉 Nå høres jeg skikkelig uøkonomisk ut, men jaja... Det er ikke et STORT problem, skjer ikke veldig ofte, men litt småirriterende de gangene det har skjedd. Anonymkode: ad69f...909 Nå bruker jeg kredittkort når jeg kjøper for sikkerheten sin skyld så da opplever jeg ikke dette. Da blir det som en regning jeg får i ettertid. Om jeg skulle brukt debetkortet hadde jeg ikke vært interessert i at beløpet trekkes i stedet for å reserveres. Det hender man bestiller varer og tjenester lenge før de skal faktureres. Det er greit at de reserverer beløpet for å sjekke at det er penger på konto, men å trekke det ville vært veldig upraktisk. For det første mister man rentene på beløpet. Handler man for store beløp slik f.eks. firma gjør blir det en del i tapte renteinntekter og de ville jo ikke vært interessert i å betale for en vare eller tjeneste lenge før tiden da det ville utgjort mye penger. For det andre ville det blitt mye mer styr ved kansellerte bestillingen. Man mister jo også litt sikkerhet om selskapet går konkurs. Er pengene allerede trukket tilfaller disse konkursboet. Jeg har stort sett god kontroll på hva som kommer inn på konto og hva som går ut så den følelsen av å bli trukket to ganger tror jeg ikke at jeg ville fått. Anonymkode: 01cef...0e1
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #42 Skrevet 4. desember 2022 10 hours ago, Anonym bruker said: Men hvorfor kan de ikke trekke beløpet med én gang istedenfor å reservere det? Og trekke det tre uker senere? Anonymkode: ce7e0...bfa Bestiller du varer på nett har de ikke lov til å ta pengene før de sender varen. Anonymkode: 75da1...433
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #43 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva problemet er? Det skraverte beløpet kan ikke brukes, helt greit. Men at pengene trekkes/blir utilgjengelig er jo ikke problemet her. Problemet er at jeg ikke ser at pengene kommer tilbake når reservasjonen er borte. Så, flere dager senere trekkes beløpet igjen og jeg sitter med en følelse av at jeg har betalt for varen 2 ganger. Jeg har jo ikke det, men jeg føler ikke at jeg har "fått tilbake" pengene, jeg føler at saldoen er redusert med 2000 kr i 2 omganger. Anonymkode: ad8b9...d30 Jeg forstår prinsippet i det du forklarer, men må innrømme at jeg ikke skjønner problemet. At du føler at du betaler to ganger er nok ikke noe bedrifter kan ta hensyn til. Anonymkode: e9751...a6c
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #44 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg forstår prinsippet i det du forklarer, men må innrømme at jeg ikke skjønner problemet. At du føler at du betaler to ganger er nok ikke noe bedrifter kan ta hensyn til. Anonymkode: e9751...a6c Du trenger ikke skjønne problemet. Har heller ikke sagt at bedrifter skal ta hensyn til det. Jeg lagde et innlegg om noe JEG irriterer meg over, om du ikke er enig er det jo bare å scrolle videre? Folk oppretter tråder for å lufte tankene sine, veldig ofte for å høre om flere opplever det samme. Ikke for at de som ikke forstår problemet skal forsøke å få HI til å forstå at dette ikke er et problem likevel. For meg er reservasjon av beløp en uting. For andre er det ikke det. Jeg har ikke rett, du har ikke rett. Men for meg er det likevel rett, og for deg er dine tanker rett. Ike bruk energi på å prøve å få meg til å forstå at mitt problem ikke er et problem 😊 Ser at mmge kjenner seg igjen i det jeg skriver. Og mange ikke gjør det. Kanskje er det de som er alt for økonomiske og vil ha 100% kontroll som føler på dette? Er det de med lite penger, kanskje de med mye penger ikke merker om 2000 kr "forsvinner" fra kontoen 2 ganger slik jeg føler det. Hvis innholdet i et innlegg ikke stemmer for deg, så finne et annet innlegg. Mine tanker og problemer er mine tanker og problemer, jeg leter ikke etter noen som kan prøve å få meg til å forandre mening slik at de stemmer bedre overens med andres meninger ang det jeg skriver om. Anonymkode: ad8b9...d30
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2022 #45 Skrevet 4. desember 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Du trenger ikke skjønne problemet. Har heller ikke sagt at bedrifter skal ta hensyn til det. Jeg lagde et innlegg om noe JEG irriterer meg over, om du ikke er enig er det jo bare å scrolle videre? Folk oppretter tråder for å lufte tankene sine, veldig ofte for å høre om flere opplever det samme. Ikke for at de som ikke forstår problemet skal forsøke å få HI til å forstå at dette ikke er et problem likevel. For meg er reservasjon av beløp en uting. For andre er det ikke det. Jeg har ikke rett, du har ikke rett. Men for meg er det likevel rett, og for deg er dine tanker rett. Ike bruk energi på å prøve å få meg til å forstå at mitt problem ikke er et problem 😊 Ser at mmge kjenner seg igjen i det jeg skriver. Og mange ikke gjør det. Kanskje er det de som er alt for økonomiske og vil ha 100% kontroll som føler på dette? Er det de med lite penger, kanskje de med mye penger ikke merker om 2000 kr "forsvinner" fra kontoen 2 ganger slik jeg føler det. Hvis innholdet i et innlegg ikke stemmer for deg, så finne et annet innlegg. Mine tanker og problemer er mine tanker og problemer, jeg leter ikke etter noen som kan prøve å få meg til å forandre mening slik at de stemmer bedre overens med andres meninger ang det jeg skriver om. Anonymkode: ad8b9...d30 Men hele poenget er vel at ingenting forsvinner? Man er ikke på noe tidspunkt 4000 kr i minus på kontoen? Anonymkode: e9751...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå