Gå til innhold

Flere som hater reservasjon av beløp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte noe til ca 2000 kr, beløpet ble reservert i nettbank (2000 kr mindre i saldo). Dette var for ca 2 uker siden. Henter pakken på posten og nå er det 2000 mindre på kontoen og beløpet er trukket i dag. Får aldri med meg at beløpet som reserveres/går i minus kommer tilbake (dvs at jeg plutselig igjen har 2000 kr mer). Så føler beløpene trekkes dobbelt selv om de ikke gjør det. 

Altså idet jeg bestiller forsvinner 2000 kr i reservasjon, ser aldri at 2000 kr magisk kommer tilbake på saldoen  min, så ser jeg plutselig at saldoen mangler 2000 kr igjen når beløpet faktisk trekkes. 

Skal begynne å ta skjermbilde og sjekke saldoen hver halvtime neste gang jeg handler og beløpet kun blir reservert. For jeg er sikker på at jeg betaler dobbelt selv om det ikke står oppført dobbelt 🤪

Anonymkode: ad8b9...d30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eeemm, det reserveres jo for å sørge for at det er penger på kontoen når de skal trekkes. Du blir ikke trukket 2 ganger.

Anonymkode: 3efe7...629

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjøpte noe til ca 2000 kr, beløpet ble reservert i nettbank (2000 kr mindre i saldo). Dette var for ca 2 uker siden. Henter pakken på posten og nå er det 2000 mindre på kontoen og beløpet er trukket i dag. Får aldri med meg at beløpet som reserveres/går i minus kommer tilbake (dvs at jeg plutselig igjen har 2000 kr mer). Så føler beløpene trekkes dobbelt selv om de ikke gjør det. 

Altså idet jeg bestiller forsvinner 2000 kr i reservasjon, ser aldri at 2000 kr magisk kommer tilbake på saldoen  min, så ser jeg plutselig at saldoen mangler 2000 kr igjen når beløpet faktisk trekkes. 

Skal begynne å ta skjermbilde og sjekke saldoen hver halvtime neste gang jeg handler og beløpet kun blir reservert. For jeg er sikker på at jeg betaler dobbelt selv om det ikke står oppført dobbelt 🤪

Jeg har merket det samme ved to anledninger.. 😕 

Anonymkode: 42aec...697

Skrevet

Ja, det er forferdelig irriterende. Jeg tror ALLE hater det. Å passe på at man har det beløpet stående på kontoen når de skal finne det for godt å faktisk trekke beløpet er ikke lett

Anonymkode: 7bdf0...49b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er forferdelig irriterende. Jeg tror ALLE hater det. Å passe på at man har det beløpet stående på kontoen når de skal finne det for godt å faktisk trekke beløpet er ikke lett

Anonymkode: 7bdf0...49b

Du strenger jo ikke passe på det.

Skrevet

Man må jo tydeligvis passe på det. Det ble trukket 2000 den dagen jeg bestilte (riktig: det ble reservert!!! men saldoen ble likevel 2000 kr lavere). 

Dette må jo ved en anledning ha blitt borte, fordi den datoen står det ikke noe i nettbanken. Men i dag derimot er beløpet trukket, og saldoen min er igjen 2000 kr mindre! 

Så med mindre jeg faktisk betaler noe 2 ganger (svindel) så må jo saldoen min ha vist 2000 mer på et tidspunkt som jeg ikke har fått med meg. 

Eller er det først reservert 2000 (minus i saldo) og deretter rukket 2000 (igjen minus i saldo). 

Jeg hater det!!!!!! 

Skrevet

Man må jo tydeligvis passe på det. Det ble trukket 2000 den dagen jeg bestilte (riktig: det ble reservert!!! men saldoen ble likevel 2000 kr lavere). 

Dette må jo ved en anledning ha blitt borte, fordi den datoen står det ikke noe i nettbanken. Men i dag derimot er beløpet trukket, og saldoen min er igjen 2000 kr mindre! 

Så med mindre jeg faktisk betaler noe 2 ganger (svindel) så må jo saldoen min ha vist 2000 mer på et tidspunkt som jeg ikke har fått med meg. 

Eller er det først reservert 2000 (minus i saldo) og deretter rukket 2000 (igjen minus i saldo). 

Jeg hater det!!!!!! 

Selvfølgelig blir saldoen din 2000 kroner lavere. Herlighet, det det ingen av dere som skjønner hvordan reservert beløp fungerer.

Skrevet

Du store alpakka! Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte klarer seg i livet. 

Anonymkode: e9751...a6c

Skrevet

Jeg hater det også, og skjønner veeeeeldig godt hva du mener :S 

Anonymkode: 0560b...9f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig blir saldoen din 2000 kroner lavere. Herlighet, det det ingen av dere som skjønner hvordan reservert beløp fungerer.

Den blir jo 2000 kr lavere TO ganger. 

Du må gjerne forklare meg hvordan det fungerer du som kan det. Blir beløpet borte, for så å komme tilbake, for så å trekkes igjen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du store alpakka! Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte klarer seg i livet. 

Ja det er jo vesentlig å like reservasjon av beløp for å klare seg i livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er jo vesentlig å like reservasjon av beløp for å klare seg i livet. 

Like? Du skjønner det jo ikke. Hvordan kan dette være et problem i hverdagen? 

Skrevet

Det blir ofte reservert for å sjekke at kontonr du oppgir faktisk er en ekte konto eid av deg OG at det er penger på kontoen. 

og Nei, beløpet blir ikke trukket to ganger, det endrer status fra reservert til trukket/betalt. 

Anonymkode: f539c...69f

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Like? Du skjønner det jo ikke. Hvordan kan dette være et problem i hverdagen? 

Hvem har sagt at det er et problem i hverdagen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det blir ofte reservert for å sjekke at kontonr du oppgir faktisk er en ekte konto eid av deg OG at det er penger på kontoen. 

og Nei, beløpet blir ikke trukket to ganger, det endrer status fra reservert til trukket/betalt. 

Jo, det trekkes jo to ganger. Det jeg lurer på er om pengene i mellomtiden dukker opp på konto igjen uten at jeg nødvendigvis får dette med meg. 

Feks. Jeg handler på nett for 2000 kr den 20.november. Idet netthandelen er gjennomført er det 2000 kr mindre når jeg sjekker konto i nettbank. Merk: den samme dagen. 2000 kr mindre, beløpet er skravert og merket med reservert. 

I dag den 30.november hentet jeg ut varen i butikken den ble bestilt til. I dag, fortsatt den 30.november er det igjen 2000 kr mindre når jeg sjekker nettbank. Hvorfor? 

Så spørsmålet mitt er altså, kommer det reserverte beløpet tilbake en periode før den faktisk trekkes? Fordi det er TO ganger blitt 2000 kr mindre på kontoen min. Sier ikke at jeg har betalt dobbelt, men blir saldoen redusert, for at beløpet så dukker opp igjen, for så å bli trukket? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/ikke-la-deg-blende-av-penger-pa-kortvisitt

Har personlig aldri opplevd dette som et problem, men jeg har også god kontroll over kontoene mine. Du får bruke kredittkort, så slipper du overraskelsen. 

Anonymkode: 39de6...11a

Takk! Da var det som jeg trodde. Utrolig irriterende, men bra å vite at pengene slipper tilbake innom kontoen når jeg faktisk ser at de blir trukket to ganger 👍

Herlig, tusen takk for link! 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jo, det trekkes jo to ganger. Det jeg lurer på er om pengene i mellomtiden dukker opp på konto igjen uten at jeg nødvendigvis får dette med meg. 

Feks. Jeg handler på nett for 2000 kr den 20.november. Idet netthandelen er gjennomført er det 2000 kr mindre når jeg sjekker konto i nettbank. Merk: den samme dagen. 2000 kr mindre, beløpet er skravert og merket med reservert. 

I dag den 30.november hentet jeg ut varen i butikken den ble bestilt til. I dag, fortsatt den 30.november er det igjen 2000 kr mindre når jeg sjekker nettbank. Hvorfor? 

Så spørsmålet mitt er altså, kommer det reserverte beløpet tilbake en periode før den faktisk trekkes? Fordi det er TO ganger blitt 2000 kr mindre på kontoen min. Sier ikke at jeg har betalt dobbelt, men blir saldoen redusert, for at beløpet så dukker opp igjen, for så å bli trukket? 

Det kan dukke oppvigler eller det kan stå som reservert helt til det faktisk trekkes. Når du ikke har betalt to ganger så blir heller ikke saldoen redusert to ganger. 🤯

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det kan dukke oppvigler eller det kan stå som reservert helt til det faktisk trekkes. Når du ikke har betalt to ganger så blir heller ikke saldoen redusert to ganger. 🤯

Den blir jo det! Fikk jo til og med link som viser at det jeg trodde stemmer. Beløpet reserveres (minus beløpet på konto). Det kommer tilbake. For så å bli trukket igjen (minus beløpet på konto for andre gang).

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvem har sagt at det er et problem i hverdagen?

Er det problem i helgene, da?

Skrevet

Er det problem i helgene, da?

Vondt å se hvor ille du har det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, du blir ikke trukket 2 ganger. det er du som ikke forstår hvordan det fungerer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei, du blir ikke trukket 2 ganger. det er du som ikke forstår hvordan det fungerer.

Da får du forklare du da.

Anonymkode: ce7e0...bfa

Skrevet

Det blir ikke trukket to ganger. Det blir reservert (lagt til side, men forlater ikke konto), deretter kommer det tilbake, når konto og beløp har blitt skjekket. Når handelen er ferdig, da trekkes beløpet bort fra kontoen.

Men velger å tro at når det står «trukket to ganger», så skjønner folk at det ikke er snakk om 4.000,- som blir trukket, men det kan oppleves slik likevel, siden pengene blir «lagt til side» først.

Anonymkode: 72331...ef1

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Da får du forklare du da.

Anonymkode: ce7e0...bfa

De blir "fryst" til pengene blir trukket. De har ikke blitt trukket ut av kontoen din, før trekket faktisk skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...