Gå til innhold

Hver år kommer det oppslag i media om nordmanns bruk av kredittkort.

Anbefalte innlegg

Hver år kommer det oppslag i media om nordmanns bruk av kredittkort.
Disse oppslagene kommer i slutten av desember og i juli.

Oppslag av typen "Kredittkortselskapene melder om at nordmenn handler julen for XXXX milliarder kroner på kreditt"
Men er det så ille da?
De tallene de kommer med er et nå bilde, det sier ikke noe om hvorvidt folk setter seg i gjeld, eller betaler ned hele kredittkort regningen med en gang.

Man handler mer og mer på nett, da er det tryggere å bruke kreditt kort.
Mannen og jeg har delvis feller økonomi, det vil si at vi begge setter inn et fast beløp på en felleskonto en gang i måneden som dekker fellesutgifter. Ekstra fellesutgifter som for eksempel gaver til jul og ferie tas på et kredittkort, og regningen fordeles mellom oss når den kommer og betales ned med en gang den kommer uten at vi får renter og gebyrer.

Det fins mange gode grunner til å bruke kredittkort, hvorfor fremstilles det som at det er så ille?

Anonymkode: 80333...a30

Fortsetter under...

Joda, så lenge man ikke bruker mer penger enn det man vet man har og har tenkt å betale tilbake, så går det fint. Jeg bruker også kredittkort til alt av kjøp på nett, på reise eller slike ting, og har også kjøpt inn litt julegaver med kredittkortet. De pengene betales naturligvis inn igjen ganske så umiddelbart for å unngå renter. 

Men jeg er redd det er endel der ute som ikke gjør det på den måten, altså.

LillaGorilla♥♥ skrev (2 minutter siden):

Joda, så lenge man ikke bruker mer penger enn det man vet man har og har tenkt å betale tilbake, så går det fint. Jeg bruker også kredittkort til alt av kjøp på nett, på reise eller slike ting, og har også kjøpt inn litt julegaver med kredittkortet. De pengene betales naturligvis inn igjen ganske så umiddelbart for å unngå renter. 

Men jeg er redd det er endel der ute som ikke gjør det på den måten, altså.

Det er jeg fullstendig klar over, men det er også en stor andel som bruker kredittkort fornuftig som også er en del av dette tallet. Alle de oppslagene sier hvor ille det er å bruke kredittkort til ferie og jul, og det undergraver det faktum at enkelte ganger er det faktisk veldig smart å bruke det for å unngå å bli lurt.

Anonymkode: 80333...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...