Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Ser på dyrebeskyttelsen sine annonser for katter å der står det på mange at det er innekatt,å det skal den forsette å være. Ble litt nygjerrig på hvorfor det må være innekatter. Hva er tanken bak det? Noen som vet? Anonymkode: 303a9...f4f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ser på dyrebeskyttelsen sine annonser for katter å der står det på mange at det er innekatt,å det skal den forsette å være. Ble litt nygjerrig på hvorfor det må være innekatter. Hva er tanken bak det? Noen som vet? Anonymkode: 303a9...f4f Hvis den er oppdratt til å være innekatt vil den vel ikke være rustet til å klare seg ute. Anonymkode: 981c5...cd7
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvis den er oppdratt til å være innekatt vil den vel ikke være rustet til å klare seg ute. Anonymkode: 981c5...cd7 Men når det er snakk om en katt på 6 mnder så kan jo forsatt pusen lære å seg å være ute? Anonymkode: 303a9...f4f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men når det er snakk om en katt på 6 mnder så kan jo forsatt pusen lære å seg å være ute? Anonymkode: 303a9...f4f Alle katter i Norge skal være innekatter til de blir ett år. Man kan være ute sammen med den, men ikke bare slippe den ut. Noen katter har opplevd mye traumatisk ute, så om dette er katter som er funnet ute , i dårlig forfatning vil det bok være tryggest for dem å være inne. Men på dyrebeskyttelsen står det også mange katter som er utekatter, men det er noen kriterier i forhold til hvor man bor med tanke på vei o.l. Anonymkode: 45b88...65b
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Alle katter i Norge skal være innekatter til de blir ett år. Man kan være ute sammen med den, men ikke bare slippe den ut. Noen katter har opplevd mye traumatisk ute, så om dette er katter som er funnet ute , i dårlig forfatning vil det bok være tryggest for dem å være inne. Men på dyrebeskyttelsen står det også mange katter som er utekatter, men det er noen kriterier i forhold til hvor man bor med tanke på vei o.l. Anonymkode: 45b88...65b Vi bor i Bergen,å de fleste annonsene jeg så i farten var innekatter. Ble bare litt overrasket for tenkte at det beste for de fleste katter er vel at de får være ute også. Anonymkode: 303a9...f4f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi bor i Bergen,å de fleste annonsene jeg så i farten var innekatter. Ble bare litt overrasket for tenkte at det beste for de fleste katter er vel at de får være ute også. Anonymkode: 303a9...f4f Hvis du ser på familiekatter så får du opp flere utenatter. Det er litt lenger nede på siden enn kattunger. Anonymkode: 45b88...65b
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvis du ser på familiekatter så får du opp flere utenatter. Det er litt lenger nede på siden enn kattunger. Anonymkode: 45b88...65b Står forsåvidt at de kunne ha et trygt uteområde på alle de første kattungene der også? Anonymkode: 45b88...65b
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Vi bor i Bergen,å de fleste annonsene jeg så i farten var innekatter. Ble bare litt overrasket for tenkte at det beste for de fleste katter er vel at de får være ute også. Anonymkode: 303a9...f4f Katter burde være innekatter, ikke reke rundt ute og spise småfugl, drite i hagene til folk og utsette seg selv for fare i trafikken, uten tilsyn. Hunder hadde også trivdes best om de fikk løpe fritt rundt og bare komme hjem for å spise, men å la hunder være utehunder er jo utenkelig… Anonymkode: 8a13f...261
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Katter burde være innekatter, ikke reke rundt ute og spise småfugl, drite i hagene til folk og utsette seg selv for fare i trafikken, uten tilsyn. Hunder hadde også trivdes best om de fikk løpe fritt rundt og bare komme hjem for å spise, men å la hunder være utehunder er jo utenkelig… Anonymkode: 8a13f...261 Det er fordi hunder bare løper av gårde, og biter barn, rådyr og ikke husker hvor de bor. Men fint at du liker å ha rotter og mus rundt der du bor da. Og hvor mye fugler katter tar er sterkt overdrevet. Man er så bekymret for de søte småfuglene , men i høst har fugleforskerene gått ut og sagt at fuglemat er helt bortkastet, fuglene finner mat i skogen, så de trenger ikke vår mat for å overleve, men vi lokker dem til husene våre. Slik at de drysser mat som igjen lokker mus og rotter til boligområder. Så om du ikke vil at fuglene skal bli tatt av katt må du slutte å henge ut mat til dem, for det er eneste grunnen til at fuglene er i byggefeltet. De dukker opp hver høst fordi de husker at det er mat og hente. Du treffer ikke mye katter i skogen, gjør du? Men hvor løper løsbikkjene? Anonymkode: 45b88...65b
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi hunder bare løper av gårde, og biter barn, rådyr og ikke husker hvor de bor. Men fint at du liker å ha rotter og mus rundt der du bor da. Og hvor mye fugler katter tar er sterkt overdrevet. Man er så bekymret for de søte småfuglene , men i høst har fugleforskerene gått ut og sagt at fuglemat er helt bortkastet, fuglene finner mat i skogen, så de trenger ikke vår mat for å overleve, men vi lokker dem til husene våre. Slik at de drysser mat som igjen lokker mus og rotter til boligområder. Så om du ikke vil at fuglene skal bli tatt av katt må du slutte å henge ut mat til dem, for det er eneste grunnen til at fuglene er i byggefeltet. De dukker opp hver høst fordi de husker at det er mat og hente. Du treffer ikke mye katter i skogen, gjør du? Men hvor løper løsbikkjene? Anonymkode: 45b88...65b Nå er det bikkjer på rømmen på daglig basis. Hvor ofte leser du om hunder på vift som har bitt barn…? Jeg har ikke rotter og mus rundt huset mitt heller. Selv ikke etter at den siste nabokatten som var igjen her ble most av en bil. Det var den tredje katten på kort tid som har blitt drept i trafikken, kun i mitt nabolag. Den ene hadde ligget halvdød og pintes i veikanten i timesvis før eieren fant den da hun kom hjem fra jobb. Det er ikke slik at det kun er katter som hjelper mot rotter og mus. Hadde jeg hatt problemer med rotter og mus og trodd at kun katt ville hjulpet mot problemet, så hadde jeg skaffet meg katt selv. Det er jo verdens enkleste dyrehold, og innebærer et minimum av ansvar. Ha mat og vann tilgjengelig, og ellers la katten klare seg selv (eller ikke klare seg selv…). Men å ha en katt rekende rundt huset mitt er ikke et valg andre trenger å ta for meg. Har du link til disse «fugleforskerne»? Veldig interessant, da det motsier hva man har lest om temaet tidligere. https://www.nrk.no/osloogviken/slik-hindrer-du-katten-i-a-ta-fugler-1.14468431 Har det kommet kommet nye tall når det gjelder dette (i artikkelen)? Tar Dyrebeskyttelsen feil når de oppfordrer katteeiere til å ta mer ansvar for kattene sine? Og har du en teori på hvorfor så få katteeiere tar dette ansvaret? Hvorfor er det for eksempel så få katteeiere som bruker halsbånd med bjelle? Anonymkode: 8a13f...261
Anonym bruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Flere katteraser kan ikke være ute fordi de ikke er «streetsmarte» nok. De passer ikke i utemiljø blant trafikk og andre katter rett og slett. Du må lese deg opp på katteraser. Det er ikke best for alle katter å være ute. Derimot kan de fleste katter ha et veldig bra liv som innekatter. Anonymkode: d1688...7d8
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Ser på dyrebeskyttelsen sine annonser for katter å der står det på mange at det er innekatt,å det skal den forsette å være. Ble litt nygjerrig på hvorfor det må være innekatter. Hva er tanken bak det? Noen som vet? Anonymkode: 303a9...f4f Da lever de lengre, og da plager de ikke naboer. Anonymkode: 6fd69...d5a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Det er fordi hunder bare løper av gårde, og biter barn, rådyr og ikke husker hvor de bor. Men fint at du liker å ha rotter og mus rundt der du bor da. Og hvor mye fugler katter tar er sterkt overdrevet. Man er så bekymret for de søte småfuglene , men i høst har fugleforskerene gått ut og sagt at fuglemat er helt bortkastet, fuglene finner mat i skogen, så de trenger ikke vår mat for å overleve, men vi lokker dem til husene våre. Slik at de drysser mat som igjen lokker mus og rotter til boligområder. Så om du ikke vil at fuglene skal bli tatt av katt må du slutte å henge ut mat til dem, for det er eneste grunnen til at fuglene er i byggefeltet. De dukker opp hver høst fordi de husker at det er mat og hente. Du treffer ikke mye katter i skogen, gjør du? Men hvor løper løsbikkjene? Anonymkode: 45b88...65b Det er ikke overdrevet at minst en million småfugler i Norge blir katters rov, nei. Det er en riktig beregning. Merkelig at du tror de har en så innmari stor effekt på gnagere, men ikke på fugler...? Anonymkode: 6fd69...d5a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Sykdom, dårlig syn, aldri vært ute og vil trolig ikke klare seg ute. Jeg tok over en slik «innekatt». Han ville ikke ut, men etter et par år så begynte han å gå ut i hagen. Katter skal ikke være inne synes jeg, men noen må det. Tenker spesielt på de som har en smittsom sykdom, eller de som må ha livsviktig medisin hver dag. Vår gamling, snart 15 år er nå ute fra mai til september, går aldri utenfor porten da. Ligger under hekken og glor. Anonymkode: b12b9...174
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Hvis den er oppdratt til å være innekatt vil den vel ikke være rustet til å klare seg ute. Anonymkode: 981c5...cd7 Hvis kattene har et uteområde å være på, så er det ikke noe problem å la dem gå ut selv om de har bodd inne store deler av livet. Våre innekatter (bodde i blokk i storby tidligere) fikk et helt nytt liv når de fikk komme ut. Jeg er ikke i tvil om at det å kunne være ute for dem er verd risikoen med å miste noen år pga ulykker, slosskamper osv. De er forøvrig 15-16 år nå og har overlevd både grevlinger, biler, å bli innelåst hos naboen osv. De tåler mye mer enn man skulle tro.. Anonymkode: 46c87...068
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 Kjenner flere i som er med i Dyrebeskyttelsen. Vet de tenker at katter bør være inne for å forhindre at de blir påkjørte. Mine er utekatter, men vi bor på et lite sted uten mye trafikk. Anonymkode: dcc8c...771
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kjenner flere i som er med i Dyrebeskyttelsen. Vet de tenker at katter bør være inne for å forhindre at de blir påkjørte. Mine er utekatter, men vi bor på et lite sted uten mye trafikk. Anonymkode: dcc8c...771 Det syns jeg grenser til gissel-aktig. Holde dem inne, egentlig mot sin natur, for å beskytte dem? Rart i mine øyne.. Anonymkode: 46c87...068
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 Jeg vil kalle det dyreplageri å ha innekatter, jeg antar de skriver det fordi katter er lite flyttbare, de kan finne veien «hjem igje på lange avstander Anonymkode: 8ad64...9f2
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Det er ikke overdrevet at minst en million småfugler i Norge blir katters rov, nei. Det er en riktig beregning. Merkelig at du tror de har en så innmari stor effekt på gnagere, men ikke på fugler...? Anonymkode: 6fd69...d5a Men kattene jakter ikke fugler i skogen. Du lokker fuglene til husene, katter bor i husene, og fuglene blir tatt. Ikke mat fuglene så blir de ikke drept. Hvis du mener det er livsfarlig for fugler med katt, hvorfor lokke fuglene til der kattene er? Makabert. Anonymkode: 45b88...65b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå