Gå til innhold

Om å være utbrent

Anbefalte innlegg

Jeg har vel møtt den berømte veggen. Vært sykemeldt i snart 4 mnd. Trodde i utgangspunktet at det skulle holde med 14 dager...

Fysisk er jeg bedre, ganske mye bedre. Fra å ikke greie mer enn et minimum, til nå være ganske aktiv. Hjemme. Blir fortsatt fort sliten.

Men hodet henger ikke med. Jeg er så glemsk, glemmer hva jeg skal i det jeg snur meg. Har lister over alt. Når jeg blir sliten er jeg ekstremt var for sanseinntrykk. Greier ikke sortere ut støy. Ser ikke tv, lytter ikke til radio, da det blir for mye variasjon i lydnivå.

Hva kan jeg gjøre for å bli bra? Har prøvd meg på jobb, får komme og gå, men er helt skutt etter 2-3 timer. Selv etter de enkleste oppgaver. Kontorjobb.

Hater dette, vil jobbe og fungere.

Anonymkode: b00d2...67c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436069-om-%C3%A5-v%C3%A6re-utbrent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har vel møtt den berømte veggen. Vært sykemeldt i snart 4 mnd. Trodde i utgangspunktet at det skulle holde med 14 dager...

Fysisk er jeg bedre, ganske mye bedre. Fra å ikke greie mer enn et minimum, til nå være ganske aktiv. Hjemme. Blir fortsatt fort sliten.

Men hodet henger ikke med. Jeg er så glemsk, glemmer hva jeg skal i det jeg snur meg. Har lister over alt. Når jeg blir sliten er jeg ekstremt var for sanseinntrykk. Greier ikke sortere ut støy. Ser ikke tv, lytter ikke til radio, da det blir for mye variasjon i lydnivå.

Hva kan jeg gjøre for å bli bra? Har prøvd meg på jobb, får komme og gå, men er helt skutt etter 2-3 timer. Selv etter de enkleste oppgaver. Kontorjobb.

Det er fordi du er blitt lat, og vant til å ikke gjøre en dritt, klart du blir sliten. Er man utbrent holder det med 14 dager sykemelding. 

Anonymkode: 17dce...a0e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er fordi du er blitt lat, og vant til å ikke gjøre en dritt, klart du blir sliten. Er man utbrent holder det med 14 dager sykemelding. 

Så feil du tar. Ønsker deg en fin dag.

Hilsen HI.

Det tar rett og slett lengre tid enn som så. Jeg ble sykemeldt i januar og opplevde at den fysiske energien langsomt kom tilbake i løpet av april-mai og fortsatte å gå litt opp og ned i løpet av sommeren. Hodet hang ikke med. Begynte 20 % i jobb etter sommeren og økte opp til 50 % for et par uker siden, først da begynte hodet å komme på plass også. Jeg blir fortsatt fortere sliten og, som du beskriver, er jeg fortsatt veldig sensitiv overfor støy, men jeg føler meg nesten bra igjen nå. Så, det har tatt omtrent 1 år så langt. Gi deg selv mer tid, HI.

Anonymkode: 5d3c4...dd4

Jeg gikk på en smell i april/mai i fjor og enda henger jeg ikke helt med. Var tilbake i 100% jobb i mars, men har ikke overskudd til noe. En enkelt forkjølelse tar knekken på meg. Gå tur med barna i rolig tempo fører til at jeg må sove etterpå. Jeg har rett og slett ingen energi til overs. Har tenkt jeg var tilbake for raskt, men hadde 3 mnd igjen før jeg nådde maxdato. Har en fantastisk sjef som tilrettelegger og ser meg, men har en annen sjef som spiser all energien min på jobb. Selv på dager med sykt barn rennes jeg ned av oppgaver. Hun sliter meg ut rett og slett. Så man må faktisk bruke tid, og bruke tid på de riktige tingene. Du kan ikke gå tilbake til sånn det var, da skjer ingen endring. Lykke til!

Anonymkode: 3934f...443

Godt å høre at dere er bedre❤️ det er så fortvilende å gå sånn. Jobber hardt med å lære meg å sette grenser.

Har prøvd meg på jobb, i lav %, men det har vært for tidlig. Det er så hardt å erkjenne det dere skriver.

Var det bare sånn at dere tok tiden til hjelp, eller har dere fått behandling av noe slag?

Annonse

deterbaremeg:) skrev (Akkurat nå):

Godt å høre at dere er bedre❤️ det er så fortvilende å gå sånn. Jobber hardt med å lære meg å sette grenser.

Har prøvd meg på jobb, i lav %, men det har vært for tidlig. Det er så hardt å erkjenne det dere skriver.

Var det bare sånn at dere tok tiden til hjelp, eller har dere fått behandling av noe slag?

Jeg har bare tatt tiden til hjelp. Hvilt, gått mange turer i skog og fjell med hunden. Jeg har også lært meg forskjell på å være mentalt sliten og fysisk sliten. Nå som jeg er nesten "frisk" igjen, opplever jeg gjerne å føle meg veldig sliten etter en dag der det har skjedd mye, for eksempel både noen timer på jobb, handlet på vei hjem, fulgt unge til lege ol., men samtidig følt meg urolig. Da er det fordi jeg ikke er fysisk sliten, selv om jeg altså føler meg sliten, og da er det bare å komme seg ut. For meg er det da viktig, har jeg erfart, å ikke motta flere inntrykk på turen enn de naturlige. Altså ikke lytte til musikk eller lydbok, men bare suset fra trærne, fuglekvitter ol. Nesten alltid føler jeg meg utrolig mye bedre etterpå da, mer i balanse. 

Anonymkode: 5d3c4...dd4

Tror du bare må belage deg på at dette tar tid, lang tid. Jo før du innser det, jo før vil kroppen din klare å slippe taket. Når det er sagt er det ikke sikkert du blir helt ditt gamle jeg noensinne. Å bli utbrent er en stor påkjenning for kroppen, mye større en man forstår på forhånd og mens en er på sitt dårligste.

Nå er det nesten 6 år siden jeg møtte veggen, og har klart å jobbe 100% de siste 5 av disse, men jeg blir nok aldri helt meg selv. Sliter fremdeles i noe grad med hukommelse og lydsensitiviteten er fremdeles en stor utfordring, både i hverdagen og ikke minst i jobbsammenheng. At jeg i tillegg er høysensitiv hjelper ikke akkurat på...

Masse god bedring til deg! Ta vare på deg selv og forsøk å komme deg ut i frisk luft hver dag - det hjelper på både kropp og sinn, men ikke stress med lange turer i høyt tempo og finn deg steder du ikke møter så mange andre slik at hodet kan slappe av og ikke forstyrres av alt for mange inntrykk 😉

Anonymkode: cc901...093

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Klovnemus. 

Anonymkode: a17c3...1d5

Ta signalene på alvor. Jeg hadde flere sånne «smeller» og tilslutt sa det virkelig stopp. Jeg har ikke jobbet på tre år nå, og de fysiske plagene gir seg ikke. Veldig begrenset hva jeg kan gjøre før jeg blir liggende. Verste er kanskje nedsatt immunforsvar, så jeg er ofte syk.

Anonymkode: f4202...5d2

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Morsom du. 

Anonymkode: 970e7...e69

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg var 100 sykemeldt i 9 mnd. Begynte i 20 % stilling og økte til 40 etter noen mnd. Har fortsatt ikke greid å komme meg opp, etter flere år. Skulke tatt det helt med ro lengre. Da jeg begynte å jobbe igjen var jeg nok egentlig bare klar til å begynne å komme meg i bedre form, og jobbing tok alt overskudd. 

Anonymkode: f22de...002

Blir alltid fascinert over alle som er sykemeldte av forskjellige årsaker fordi de ikke har overskudd igjen etter jobb. Hvem i all verden har det?? Hva er det dere forventer av overskudd etter en lang arbeidsdag? Er vel ikke så mange som har masse energi igjen på ettermiddagen. Spesielt ikke nå i mørketiden. Går å legger meg 21-22, står opp 06, hektisk jobb hele dagen, middag, lekser. Etter det har ikke jeg så mye mer overskudd jeg heller. Men det er kanskje noe gæli med meg også. Kanskje burde sykemelde meg for å orke gå turer, gå på treningssenter, treffe venninner osv…

Anonymkode: 5cfd5...d57

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Blir alltid fascinert over alle som er sykemeldte av forskjellige årsaker fordi de ikke har overskudd igjen etter jobb. Hvem i all verden har det?? Hva er det dere forventer av overskudd etter en lang arbeidsdag? Er vel ikke så mange som har masse energi igjen på ettermiddagen. Spesielt ikke nå i mørketiden. Går å legger meg 21-22, står opp 06, hektisk jobb hele dagen, middag, lekser. Etter det har ikke jeg så mye mer overskudd jeg heller. Men det er kanskje noe gæli med meg også. Kanskje burde sykemelde meg for å orke gå turer, gå på treningssenter, treffe venninner osv…

Det der er fryktelig usympatisk av deg. 

Nei; ikke mange sprudler av overskudd, spesielt i mørketida. Men det er en vesensforskjell på å ikke orke å være så fryktelig sosial på ettermiddagen, kontra det å våkne med fysisk vondt i hele kroppen fordi du er utslitt. Ikke makte å dusje fordi det tar for mye energi. Ikke klare å lage middag når du kommer hjem, eller hjelpe ungene med lekser. Når du ligger på sofaen fra du kommer hjem til du legger deg, med angst oppetter ørene og knapt orker å skifte truse… da kan vi snakke om overskudd 

Anonymkode: 3934f...443

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Eh...du har jo ikke forstått en drit...

Anonymkode: f22de...002

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Handler ikke om å ikke ha overskudd ETTER jobb, det har jeg tålt i mange år. Sovet når jeg har kunnet.

Jeg har og har hatt store belastninger over år, og i det jeg endelig trodde jeg skulle kunne senke skuldrene skjer to kriser til i livet mitt. Jeg greide ikke lage mat en gang. Var ikke ut av huset annet enn de gangene jeg måtte handle (har ingen som kunne gjøre det for meg).

Nå har jeg mulighet til å jobbe litt som jeg vil, har vært innom arbeidsplassen flere ganger, da jeg savner mine kolleger. Jeg får tilrettelagt som jeg ønsker. Tror du jeg ønsker eller har et mål om å gå ned fra ca 60 000 i brutto til uføretrygd?

Hadde aldri trodd jeg skulle bli slått ut på denne måten.

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det er ikke snakk om å ikke ha overskudd etter jobb. Det er snakk om å bli overmannet av en så stor slitenhet at man kan få fysisk vondt. Det er snakk om å være så sliten at man ikke klarer å sove. Det er snakk om å ikke være i stand til å holde en samtale i gang fordi man faller ut fordi man ikke husker hvilke ord man skal bruke eller hva man snakker om. I tillegg til at man fysisk føler at energien kan renne ut av selv de minste anstrengelser. Det er som å være et dårlig batteri som plutselig er utladet, og at det ikke lades som normalt. Man virker ikke, rett og slett. 

Anonymkode: 09d7a...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...