Gå til innhold

Noen som har peiling på dysleksi?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om kollegaen min har dysleksi. Jeg har aldri sett så spesielle skrivefeil hos en voksen person. Eksempelvis kan han skrive "vill" og "sinn", der han mener "vil" og "sin". I tillegg kan han bygge opp setninger veldig feil; feks sette punktum midt inni en todelt setning, og begynne neste setning med et bindeord.

I tillegg har han de mer typiske feilene som mange gjør, typisk særskrivingsfeil og vansker mellom og/å og da/når. 

Noen som vet om dette er typiske dysleksi-skrivefeil? 

Anonymkode: 716a5...fd8

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det høres ut som dysleksi.

Og/å er egentlig veldig enkelt, med og uten dysleksi, å er det man bruker før et infinitiv, for eksempel å løpe, å skrive og så videre. Og brukes ellers.

Sette punktum i hytt og pine er heller ikke typisk dysleksi, eller det å starte setninger med bindeord.

Har dysleksi selv, og barn med det.

Anonymkode: 9b0bc...d90

Synes ikke det høres ut som dysleksi.

Jeg har noen sånne på vennelisten min på facebook, og jeg tenker at det kommer av lite lese og skrivetrening.

Leser du lite ser du ikke egne skrivefeil så godt.

Anonymkode: de981...508

Muligens - dobbeltkonsonant kan være vanskelig for de med dysleksi, og det kan også tegnsetting være/syntaks. Da/når og og/å er det mange som strever med - også uten dysleksi. Det er ulike måter dysleksi viser seg i staving, ofte vil retteprogram/autokorrekt kompensere mye av skrivingen, men ord som ‘vill’ vil ikke automatisk bli rettet, da det er et faktisk ord. 

Mange går udiagnostisert gjennom livet med dysleksi, men det er ofte de som har en lettere grad og som er gode for å kompensere for vanskene sine - fort at de går under radaren gjennom hele skoleløpet. 

Men for all del - muligens han kun er en dårlig staver. Samtidig så er ordene du har brukt som eksempel veldig høyfrekvente, og de aller fleste vil skrive dem riktig uavhengig av lese-og skriveerfaring. Vanskelig å svare på et så lite grunnlag.

Anonymkode: bfb1f...395

Annonse

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg synes ikke det høres ut som dysleksi, men lav språkbeherskelse.

Anonymkode: 89c01...936

Dette. Er veldig mange som skriver "nokk" også når de mener nok. Dysleksi er vel mer at man ikke skriver ord som hører med i en setning. 

Anonymkode: 3f832...d09

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Dette. Er veldig mange som skriver "nokk" også når de mener nok. Dysleksi er vel mer at man ikke skriver ord som hører med i en setning. 

Anonymkode: 3f832...d09

Dysleksi er ikke at man utelater ord som hører med i setninger.

Dysleksi er at man ikke klarer å se forskjell på enkelte bokstaver, skille ting som skj-, sj-, kj- ord, dobbel og enkel konsonanter og så videre. Bokstaver man kan finne på å blande er bokstaver som for eksempel p-b-d siden om en bokstav skal vende bakover-fremover-opp-ned kan være vanskelig.

Anonymkode: 9b0bc...d90

Takk for mange innspill. Ser at det er delte meninger. Når der gjelder spørsmål om hvorfor, så handler det egentlig bare om nysgjerrighet. Jeg har aldri møtt er voksent menneske med høy utdanning som skriver så utrolig dårlig.

Anonymkode: 716a5...fd8

Definisjonen som Statped anbefaler brukt på dysleksi nå er, lese og skrivevansker som ikke kan forklares av andre årsaker. Andre årsaker kan eksempelvis være lave evner, oppmerksomhets vansker, mangelfull opplæring etc. Det er bred enighet om at dysleksi også kjennetegnes av fonologiske vansker. Dysleksi er ikke en magisk vanske, men snarere en beskrivelse av vansker med å tilegne seg adekvate lese og skriveferdigheter. De vaskene du beskriver kan absolutt tyde på dysleksi.

Anonymkode: 150d1...abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...