Gå til innhold

Dere som er ufør og gift med en som jobber 100%

Anbefalte innlegg

Forventer dere at den som er ufør tar seg av det meste hjemme mtp husarbeid og middag? Foreldremøter og kjøring til aktiviteter? Så sant den som er ufør er i stand til å klare det da mtp grunnen til at den personen er ufør. 

Anonymkode: 34780...75a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at hvis den som er ufør klarer å styre alt hjemme inklusiv foreldremøter, verv og aktiviteter, så burde den personen vært i jobb…

Anonymkode: 19b1f...175

Enig. I alle fall noe, deltid. Men samtidig er det viktig å huske at sykdom varierer. En god venninne er ufør og hun kan ha noen uker med fin form og da får hun gjort en del hjemme. Det er ikke noe hun kan planlegge rundt og derfor lite kompatibelt med arbeid.

Anonymkode: b99b9...1f7

Jeg tror det er viktig å være åpen om begrensninger og fordelinger. Man har en gitt mengde husarbeid og det tredje skiftet etc, Det er viktig at den som jobber forstår hva det vil si å være ufør og setter seg inn i årsakene til at partneren er ufør. Like viktig er det at den som er ufør anerkjenner at partneren ofte står alene med mye. Det er tungt å være i 100% jobb og alene med det meste annet i tillegg.

Jeg kjenner noen par som har gått fra hverandre da den ene har tatt den andre for gitt. I det ene paret forventet den friske at den uføre tok seg av det meste. Den uføre gikk jo bare hjemme hele dagen... I det andre forholdet var det motsatt. Der forventet den uføre at den friske tok seg av alt og ble sur når den friske ikke strakk til. Den syke hadde en forvridd forståelse av det å være frisk. Den friske var jo frisk og omtrent pr. definisjon skulle ha energi som en duracell-kanin. Den friske fikk aldri være sliten for "tenk hvor mye verre jeg har det". Var det noe de (les den friske) ikke rakk over haglet det med kjeft og kritikk.

Når man blir tatt for gitt og ikke sett så blir det ofte ikke levelig i et forhold. Det er mye man kan gjøre for partneren uten å oppleve det som urettferdig og konfliktfylt om man opplever seg sett og at innsatsen blir anerkjent og man opplever at begge parter jobber for forholdet og virkelig bryr seg om den andre.

Anonymkode: 074ab...590

Annonse

Jeg er ufør, mannen jobber godt over 100% (han driver for seg selv).

Vi har vaskehjelp, for det blir altfor mye for meg å ta alt husarbeid.

Jeg handler, og jeg lager middag hver dag. Kjøring, henting og oppfølging på ettermiddag og helg deler vi på.

Rydding, klesvask osv kan jeg styre etter formen. Noen dager kan jeg holde på et par timer, andre dager gjør jeg ingenting.

Jeg er ikke ufør for å være hushjelp her hjemme, da hadde jeg heller jobbet...

Anonymkode: b1782...bf8

Min mann er ufør. Han lager middag de dagene jeg jobber. I helgene lager jeg eller vi lager sammen. Han vasker klær og gjør litt husarbeid. Kjøre unger til aktiviteter og møter er det jeg som gjør for det meste. 

Anonymkode: 84892...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...