Gå til innhold

Leser diskusjon ang paralgin forte og bilkjøring.....blir bekymret....

Anbefalte innlegg

Altså, jeg bruker også paralgin forte. Av og til. 

Det kan gå 3 uker uten, og så kan jeg ta 3 stk på en gang noen dager på rad. Så en uke uten igjen. 

Avhengig av smertesituasjonen min. 

Jeg vet det ble sagt på apoteket,  første gangen jeg fikk utlevert paralgin forte at det var 8 timer kjørekarantene.  

Men jeg har jo faktisk fler ganger kjørt bil etter å ha tatt pf.  Både etter 2 og 3 tabletter. Ikke med en gang, men når smertene roer seg.  

Blir ikke trøtt, eller sløv, eller noe. Så jeg har tenkt at det går bra. For i pakningsvedlegget står det jo at man ikke skal kjøre bil dersom man blir sløv, men det står ingen ting om 8 timer kjørekarantene på boksen.

Men nå innser jeg at jeg faktisk kan få positivt utslag på opiater på spyttprøve dersom politiet har en spyttprøve / rustet. 

Jeg ville aldrig kjørt i ruset tilstand, egentlig. Men innser nå at jeg faktisk har gjort det. 

Senest forrige uke, jeg tok 3 stk paralgin forte kl 10.  Og kjørte på butikken kl 17. Det betyr vel at hadde politiet stått der med spyttprøve og rustet hadde jeg blitt siktet for ruskjøring, fått bot, mistet førerkort eller det som værre er....

Skulle ønske at det sto på paralgin forte eska.  Ikke har legen sagt noe heller. Bare damen på apoteket, en gang. Og jeg har hentet ut mange esker med 50 stk pf i løpet av de siste årene.

Skal aldrig kjøre etter pf igjen. Selv om det betyr at jeg må leve med sterke smerter. For jeg er avhengig av bil..

Anonymkode: e4a8a...467

Fortsetter under...

Jeg tenker om du selv mener du ikke er sløv så vil jeg helt klart tenke at andre vil oppfate deg som det. Har sett det flere ganger. Du burde ikke finne på å kjøre bil i den tilstanden 

Anonymkode: 8fa9a...ca3

Er varseltrekant på paralgin forte og mange andre! 
Sykt mange som driter i det, derav mange ulykker. Tenk viss du eller dine barn , blir meid ned og drept i f eks et overgangsfelt, og den som har gjort det hadde bare tatt desse medisinene og så satt seg i bilen…… Godt politi er mer ute og tester .

DET er faktisk lov å spør og lese litt i pakningsvedlegget selv og, og ta til vett.

Blir forbannet på slike unnskyldninger som jeg viste ikke

Anonymkode: 66e9c...a13

Svigermor tok paralgin hver eneste dag, og legen hennes sa hun bare kunne kjøre. Hun tok det jevnt og hadde tatt det i mange år, så da ble kroppen vant til det og ikke sløvet...?

Jeg sa det til henne da, at om hun kom i en ulykke og det ble tatt prøver av henne, så ville de slå ut. Men hun mente at siden legen hadde godkjent det var det greit.

Anonymkode: 1abc0...00a

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Svigermor tok paralgin hver eneste dag, og legen hennes sa hun bare kunne kjøre. Hun tok det jevnt og hadde tatt det i mange år, så da ble kroppen vant til det og ikke sløvet...?

Jeg sa det til henne da, at om hun kom i en ulykke og det ble tatt prøver av henne, så ville de slå ut. Men hun mente at siden legen hadde godkjent det var det greit.

Anonymkode: 1abc0...00a

Og det har hun helt rett i. Jeg får innimellom sterke medisiner, med beskjed om å ikke kjøre på 8 timer. Hadde jeg tatt de hver eneste dag kunne jeg kjørt likevel. Det handler om kroppens toleranse for medisinene. 

Anonymkode: 4e3b1...639

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

vel  den røde trekanten betyr IKKE at man ikke skal kjøre. 

Det betyr:

Screenshot_20221129_162135_Chrome.thumb.jpg.e0befd3c3e274bdb6321eb9fa5f9c755.jpg

Nettopp. Derfor er man nettopp det: forsiktig. 

Anonymkode: 7c0e9...46c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er fullt mulig å måle hvor mye du har tatt, så om du tar 3 stk og kjører etter 5 timer så er ikke det årsak til å frata deg førerkortet. 

Dersom man havner i en ulykke og det påvises at ene sjåføren var ruset, kan man faktisk bli ansvarliggjort for ulykken og siktet, spesielt alvorlig ved personskade.

Anonymkode: 1ee0d...e92

Annonse

Det står ingenting i pakningsvedlegget om bilkjøring, eller karantene. Bortsett fra at det skal utvises forsiktighet ved bilkjøring. 

Og alikevel kan jeg ikke kjøre bil 6 timer etter jeg har tatt pf? 

Skulle så gjerne sett dette svart på hvitt.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det står ingenting i pakningsvedlegget om bilkjøring, eller karantene. Bortsett fra at det skal utvises forsiktighet ved bilkjøring. 

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/

«Ved kortvarig bruk og enkeltdoser er det tillatt å kjøre personbil så lenge det er minst åtte timer siden siste dose (16 timer dersom preparatet har langvarig virkning).»

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Google er din venn: https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/legemidler-og-bilkjoring#:~:text=Rød trekant betyr at legemiddelet ikke bør kombineres med bilkjøring.

"Fra 2016 ble det innført strengere regler for blant annet bruk av narkotiske smertelindrende medisiner og bilkjøring, eksempelvis Paralgin/Pinex Forte og Tramadol. Ved kortvarig bruk i inntil en uke ved akutte tilstander og inntak gjennom hele døgnet, vurderes at kjøreevnen er såpass redusert at det ikke er lov å kjøre bil. Ved kortvarig bruk og enkeltdoser er det tillatt å kjøre personbil så lenge det er minst åtte timer siden siste dose (16 timer dersom preparatet har langvarig virkning)." (NHI)

Anonymkode: d4fd5...2a0

At du har tatt tre PF på én gang og så tenkt at det er ok å kjøre bil er litt skremmende.

Og til dere som forsvarer bilkjøring og medisinbruk med at langvarig bruk gjør at virkningen forsvinner? Det er jo helt på viddene å bruke som forsvar. Om virkningen forsvinner er det jo ingen grunn til å opprettholde bruken. Selv bruker jeg oxynorm 5mg fra tid til annen, men jeg vil jo ikke kjøre bil samtidig! Selv om jeg ikke føler meg ruset. Jeg har ingen effekt av paralgin forte, derfor oxynorm. 

Anonymkode: 34b80...44f

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og det har hun helt rett i. Jeg får innimellom sterke medisiner, med beskjed om å ikke kjøre på 8 timer. Hadde jeg tatt de hver eneste dag kunne jeg kjørt likevel. Det handler om kroppens toleranse for medisinene. 

Så du mener at derfor, kan du ikke bli fengslet og miste førerkortet, viss en alvorlig ulykke er din feil? 
Har snakket med politiet om dette, de sier at legen kan si hva de vil, men kjører du ned noen og er i verste fall påvirket, er det deg det går ut over, ikke din lege!

Er du så dårlig at du må ta smertestillende som dette, hold deg hjemme

HI, du har ikke lov å kjøre før etter 8 timer sånn som du bruker PF. Se screenshot fra Helsenorge. Du bruker en dose her og en dose der, og du bruker mer i en dose enn det legen har foreskrevet. Enkelt. 

1886267E-BFFA-4302-9EFA-F0F466FCD03D.png

Anonymkode: 34b80...44f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Screenshot_20221129_154703.jpg.81bf4ccd5e1a30a34bcd4662b9b091a9.jpg

Ja, tenk om det hadde hatt rød advarselstrekant på seg, for eksempel. 

Anonymkode: 7c0e9...46c

Du vet kanskje ikke at rød varseltrekant ikke betyr kjøreforbud du?

Anonymkode: 7ee65...732

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Så du mener at derfor, kan du ikke bli fengslet og miste førerkortet, viss en alvorlig ulykke er din feil? 
Har snakket med politiet om dette, de sier at legen kan si hva de vil, men kjører du ned noen og er i verste fall påvirket, er det deg det går ut over, ikke din lege!

Er du så dårlig at du må ta smertestillende som dette, hold deg hjemme

Jeg sier det finnes prøver som viser hvor mye man har tatt, sist inntak osv. dersom målingene viser veldig lite konsentrat ikke forenelig med å utvise uaktsomhet så kan det være en indikator ja. 
Dersom du er bil nr 1 i en kjedekollisjon får den siste føreren skylda uansett hva prøvene viser. Alt kommer an på omstendighetene. 

jeg kan ikke kjøre bil med 1 i promille. En alkoholiker kan. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg sier det finnes prøver som viser hvor mye man har tatt, sist inntak osv. dersom målingene viser veldig lite konsentrat ikke forenelig med å utvise uaktsomhet så kan det være en indikator ja. 
Dersom du er bil nr 1 i en kjedekollisjon får den siste føreren skylda uansett hva prøvene viser. Alt kommer an på omstendighetene. 

jeg kan ikke kjøre bil med 1 i promille. En alkoholiker kan. 

En alkoholiker kan ikke (lovlig) kjøre bil med 1 i promille.

Ulykken du skisserer over er heller ikke så svart hvit. Sistemann får ikke alltid automatisk skylden. Hva om bil 1 plutselig bråbremser uten god grunn? Da kan ikke bilen bak lastes.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

En alkoholiker kan ikke (lovlig) kjøre bil med 1 i promille.

Ulykken du skisserer over er heller ikke så svart hvit. Sistemann får ikke alltid automatisk skylden. Hva om bil 1 plutselig bråbremser uten god grunn? Da kan ikke bilen bak lastes.

Nei, ikke lovlig. Men virkningen av 5 øl er ikke det samme for meg som for en alkoholiker. Det samme gjelder smertestillende og andre preparater. 

Jo. Den siste bilen får alltid skylda. Uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...