Gå til innhold

Noen som er gode til å forklare faktorisering?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan løser man dette stykket? Og hvorfor løser du det slik? Hvordan er fremgangsmåten?

received_686006126479374.webp.f37da2ffcb9c79976e4c736c99a69dee.webp

Anonymkode: 0f35a...7d1

(X-3)(x-2)                   =             1                

(X-2)(x-2)(x+3)(x-3)         (X-2)(x+3)

 

Anonymkode: 382b6...a09

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

(X-3)(x-2)                   =             1                

(X-2)(x-2)(x+3)(x-3)         (X-2)(x+3)

 

Anonymkode: 382b6...a09

Hæ? Hva er forskjellen på X og x i det regnestykket du laget?

Anonymkode: 37464...827

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Who cares? Dette er ikke noe vi trenger å kunne i hverdagen. Skjønner ikke hvorfor de insisterer på å lære bort slikt vi ikke trenger å kunne.

Anonymkode: b9666...ac5

😂😂😂 

Du nådde aldri helt opp du. 

Anonymkode: 5fedd...02f

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

😂😂😂 

Du nådde aldri helt opp du. 

Anonymkode: 5fedd...02f

Det er sant, jeg fikk bare en 5er i matte når jeg gikk på skolen. Jeg lærte meg det jeg måtte kunne der og da, siden gikk det i glemmeboken. Jeg har jo aldri trengt noe av det vi lærte. I dagliglivet trenger vi ikke kunne noe av dette.

Anonymkode: b9666...ac5

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er sant, jeg fikk bare en 5er i matte når jeg gikk på skolen. Jeg lærte meg det jeg måtte kunne der og da, siden gikk det i glemmeboken. Jeg har jo aldri trengt noe av det vi lærte. I dagliglivet trenger vi ikke kunne noe av dette.

Anonymkode: b9666...ac5

Jeg har brukt mye av det.

Anonymkode: 382b6...a09

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er sant, jeg fikk bare en 5er i matte når jeg gikk på skolen. Jeg lærte meg det jeg måtte kunne der og da, siden gikk det i glemmeboken. Jeg har jo aldri trengt noe av det vi lærte. I dagliglivet trenger vi ikke kunne noe av dette.

Anonymkode: b9666...ac5

Det er mye man lærer på skolen man aldri senere får bruk for.
Det er det det er med skolen, men skal lært litt av alt for å finne ut av hva man liker og er god på slik at man lettere kan vite hva man ønsker å fortsette med når man blir voksen

Anonymkode: 63081...564

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er sant, jeg fikk bare en 5er i matte når jeg gikk på skolen. Jeg lærte meg det jeg måtte kunne der og da, siden gikk det i glemmeboken. Jeg har jo aldri trengt noe av det vi lærte. I dagliglivet trenger vi ikke kunne noe av dette.

Anonymkode: b9666...ac5

Det er jo greia med en allmenn utdanning, vet du, at man lærer litt av alt slik at man kan velge retning når man er ferdig med grunnskole og vgs. Du skjønner det, ikke sant? 

Anonymkode: b83e7...75d

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er sant, jeg fikk bare en 5er i matte når jeg gikk på skolen. Jeg lærte meg det jeg måtte kunne der og da, siden gikk det i glemmeboken. Jeg har jo aldri trengt noe av det vi lærte. I dagliglivet trenger vi ikke kunne noe av dette.

Anonymkode: b9666...ac5

Jeg har brukt mye og bruker fortsatt mye matematikk i min jobb. Og langt mer avansert enn faktorisering.

Anonymkode: bd4db...174

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt mye og bruker fortsatt mye matematikk i min jobb. Og langt mer avansert enn faktorisering.

Anonymkode: bd4db...174

I jobben ja. Men ikke i dagliglivet. Du kunne lært deg dette på utdanning til jobben din. Det hadde vært det beste. Så slapp vi som aldri vil få bruk for det å måtte pugge slike meningsløse greier.

Anonymkode: b9666...ac5

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

I jobben ja. Men ikke i dagliglivet. Du kunne lært deg dette på utdanning til jobben din. Det hadde vært det beste. Så slapp vi som aldri vil få bruk for det å måtte pugge slike meningsløse greier.

Anonymkode: b9666...ac5

At du ikke ser meningen med noe betyr ikke at det ikke er nyttig også i hverdagen. Eller kunne vært det om man kunne det.

Min klasse fra 1. til 9. klasse hadde store hull i vår matematikkundervisning. Både fordi vi hadde enormt med vikarer på barneskolen, fordi halve klassen hadde en udugelig mattelærer på ungdomsskolen og fordi ingen tok ansvar for noen av delene. Jeg hadde egentlig matte som mitt beste fag, men ga opp på ungdomsskolen, for det ble meningsløst, fordi vi aldri fikk lære mer enn det aller mest elementære og læreren ikke ville ta tak i hullene vi hadde eller lære oss det han skulle lære oss, men bare refererte oss til å taste inn på kalkulatoren.

Jeg kommer stadig borti situasjoner hvor jeg vet at hvis jeg hadde kunnet regne med bl.a. brøk, så kunne jeg løst enkle utfordringer selv på kort tid. Istedenfor må jeg gå til nettet, skaffe meg en unødvendig ferdigløsning, eller be andre om hjelp eller betale andre for hjelp. Jeg ønsket å lage et system i noe nylig, og vet at hvis jeg kunne satt det opp som et regnestykke, som jeg antar inkluderer div. brøker og annet, så hadde jeg enkelt funnet systemet jeg trenger. Istedenfor blir det prøving og feiling inntil jeg selv knekker koden i praksis.

Problemet er ikke at folk lærer for mye realfag, men at folk kan for lite realfag. Dette går utover folks hverdag og jobbliv, og det skaper også farlige situasjoner, fordi folk ikke forstår det grunnleggende. Det ser vi jo enkelt når det kommer til bilister, de som ikke forstår hvorfor bremselengden blir lenger ved bare få kilometer høyere fart, som ikke forstår at den øker om bilen er tyngre lastet, om dekkene er slitt eller at den kan variere voldsomt med ulike fører. Fordi "multiple choice"-prøver for å bestå teorien ikke viser forståelsen hver enkelt har. Det hjelper ikke å pugge noe når man ikke greier å omsette det i praksis i hverdagen.

Musemor: All ære til deg som tar deg tid til å forklare så detaljert :)

Anonymkode: 768d3...bc1

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

I jobben ja. Men ikke i dagliglivet. Du kunne lært deg dette på utdanning til jobben din. Det hadde vært det beste. Så slapp vi som aldri vil få bruk for det å måtte pugge slike meningsløse greier.

Anonymkode: b9666...ac5

Skal man begynne med det grunnleggende på universitetet, mener du? 

Anonymkode: b83e7...75d

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Skal man begynne med det grunnleggende på universitetet, mener du? 

Anonymkode: b83e7...75d

Holder vel med å ta det på de linjer på VG hvor det er aktuelt. Så kan elevene heller få lære seg noe matnyttig på grunnskolen. Som hvordan man lager et budsjett.

Anonymkode: b9666...ac5

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Holder vel med å ta det på de linjer på VG hvor det er aktuelt. Så kan elevene heller få lære seg noe matnyttig på grunnskolen. Som hvordan man lager et budsjett.

Anonymkode: b9666...ac5

Det som behøves av matematikk på diverse fag på universitetet krever såpass med grunnkunnskap at noe må læres allerede på ungdomsskolen. Selv har jeg aldri hatt bruk for tysk i dagliglivet eller arbeidslivet og jeg har brukt 4 år på skolen for å lære dette språket. Det betyr ikke at tysk (eller andre språk) er bortkastet tid i skolen.

Anonymkode: bd4db...174

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Holder vel med å ta det på de linjer på VG hvor det er aktuelt. Så kan elevene heller få lære seg noe matnyttig på grunnskolen. Som hvordan man lager et budsjett.

Anonymkode: b9666...ac5

Så man skal starte med det helt grunnleggende på vgs? Tenker du at det faktisk er en god idé?

Anonymkode: b83e7...75d

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

I jobben ja. Men ikke i dagliglivet. Du kunne lært deg dette på utdanning til jobben din. Det hadde vært det beste. Så slapp vi som aldri vil få bruk for det å måtte pugge slike meningsløse greier.

Anonymkode: b9666...ac5

Jeg måtte økt antall år på universitetet betydelig om så grunnleggende matematikk som faktorisering skulle være startpunktet for matematikken i vgs.

Alle har en oppfatning av hva som er meningsløst på skolen - tar vi bort alt sitter vi igjen med fint lite.

Jeg mener faktorisering er en del av grunnleggende matematikk og hører hjemme i skolen.

Anonymkode: bd4db...174

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg måtte økt antall år på universitetet betydelig om så grunnleggende matematikk som faktorisering skulle være startpunktet for matematikken i vgs.

Alle har en oppfatning av hva som er meningsløst på skolen - tar vi bort alt sitter vi igjen med fint lite.

Jeg mener faktorisering er en del av grunnleggende matematikk og hører hjemme i skolen.

Anonymkode: bd4db...174

Fortell oss om når du har hatt nytte av dette i dagliglivet? Utenom jobb altså?

Anonymkode: b9666...ac5

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fortell oss om når du har hatt nytte av dette i dagliglivet? Utenom jobb altså?

Anonymkode: b9666...ac5

Hva er det du vil frem til? Man lærer allmennkunnskap for å ha et grunnlag når man skal utdanne seg. Alle får aldri bruk for alt, men det er viktig å ha i bunn slik at man har alle muligheter åpne enten man vil bli ingeniør eller sosionom. 

Anonymkode: b83e7...75d

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Fortell oss om når du har hatt nytte av dette i dagliglivet? Utenom jobb altså?

Anonymkode: b9666...ac5

Jeg har aldri hatt nytte av tysk, diktanalyse, tekstanalyse, Kristin Lavransdatter, latinske navn på blomster, kunnskap om vikinger, strikking, sløyd, metallsløyd. Jeg har aldri laget intervalltreningsplan heller.

Skal vi kutte alt det?

Anonymkode: bd4db...174

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Holder vel med å ta det på de linjer på VG hvor det er aktuelt. Så kan elevene heller få lære seg noe matnyttig på grunnskolen. Som hvordan man lager et budsjett.

Anonymkode: b9666...ac5

Med dette forutsetter du at ungdom bør vite hva de skal bli yrkesmessig allerede før de begynner på videregående skole - hvor hensiktsmessig er det, mener du?

At privatøkonomi og budsjett burde vært langt mer vektlagt, det er en annen diskusjon. Men det å ta bort så viktig, grunnleggende undervisning som matematikk på et visst nivå, det er mildt sagt korttenkt. Er det noe vi trenger fremover så er det langt bedre kompetanse innen matematikk og realfag, slik samfunnet utvikler seg. Hvis ikke vil vi bli sinker i utvikling, også innen klima og miljø. Norge gir allerede for dårlig utdannelse innen disse fagene, da er det meningsløst å gjøre den enda dårligere.

Anonymkode: 768d3...bc1

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det er sant, jeg fikk bare en 5er i matte når jeg gikk på skolen. Jeg lærte meg det jeg måtte kunne der og da, siden gikk det i glemmeboken. Jeg har jo aldri trengt noe av det vi lærte. I dagliglivet trenger vi ikke kunne noe av dette.

Anonymkode: b9666...ac5

Jeg har brukt det mye. Men klart, helt nederst er det vel ikke slik.

Anonymkode: a4b6a...2ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...