Gå til innhold

Gjærbakst til jul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Kanelsnurrer er populært her i huset. Veldig greit å fryse.

Anonymkode: 6bebf...305

Ja, det er godt👍 trur jammen jeg skal bake det i morgon. Har du ei super oppskrift og tips i forhold til heving og slikt. Mitt gjærbakst pleier å bli så hardt 🙈

Anonymkode: 6b5e6...f42

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er godt👍 trur jammen jeg skal bake det i morgon. Har du ei super oppskrift og tips i forhold til heving og slikt. Mitt gjærbakst pleier å bli så hardt 🙈

Elt skikkelig, glutenet trenger skikkelig elting. La kjøkkenmaskinen jobbe i 15-20 min.

Hold igjen litt på melet, bedre med litt klissete deig enn tørr og hard deig. Ha heller mel på benken før du baker ut om det er klissete.

Hev godt, både før og etter utbaking. Hev til omtrent dobbel størrelse før du baker de ut, hvor lang tid det tar kommer an på mengde gjær og temperatur, men du bør opp i dobbel størrelse. Bak ut og hev en gang til, jeg pleier å heve ca en halvtime også skru på ovnen og pensle, så det blir fort 45 min før de stekes.

Da blir det bra hver gang.

☆☆☆ skrev (8 minutter siden):

Julekake/-brød. Dei på butikken har oftast sukat i seg, og det er djevelens verk.

Det baker jeg også.

Her på sørlandet heter det gjerne søsterkake og bakes i brødform, men fantastisk godt med brunost på. Baker to om gangen, en til meg og en til svigermor :)

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Elt skikkelig, glutenet trenger skikkelig elting. La kjøkkenmaskinen jobbe i 15-20 min.

Hold igjen litt på melet, bedre med litt klissete deig enn tørr og hard deig. Ha heller mel på benken før du baker ut om det er klissete.

Hev godt, både før og etter utbaking. Hev til omtrent dobbel størrelse før du baker de ut, hvor lang tid det tar kommer an på mengde gjær og temperatur, men du bør opp i dobbel størrelse. Bak ut og hev en gang til, jeg pleier å heve ca en halvtime også skru på ovnen og pensle, så det blir fort 45 min før de stekes.

Takk for tips 👍

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det baker jeg også.

Her på sørlandet heter det gjerne søsterkake og bakes i brødform, men fantastisk godt med brunost på. Baker to om gangen, en til meg og en til svigermor :)

Deler du oppskriften din?

amandine skrev (26 minutter siden):

Deler du oppskriften din?

Søsterkake

1 l melk

250 g smør

50 g gjær

400 g sukker

3 ts kardemomme

4 dl rosiner

1,3 kg hvetemel

Smelt smør og tilsett melk, 37 grader

Elt sammen til en løs deig og tilsett rosinene til slutt 

Hev til dobbel størrelse 

Fordel i 2-3 former og etterhev 

Pensle med egg og stek på nederste rille på 200 grader i 40 min pluss. De skal bli helt mørke på toppen så du er sikker på at de er gjennomstekt. Det tar lenger tid med to former enn med tre.

Avkjøl på rist.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

https://trinesmatblogg.no/recipe/kanelsnurrer/

Denne oppskriften følger jeg. Viktig å elte nok.

Anonymkode: 52f94...ec0

Annonse

Som en annen sa, elt lenge og ha heller deigen for løs enn hard. Jeg baker bare på slomp så den blir ulik hver gang, men jeg har den mye løser enn de fleste har den for jeg har heller litt mer mel på benken når jeg tiller de. 

La de heve leeeeeeeeenge. Jeg setter deigen og glemmer den i mange timer. Triller ut og lsr de heve litt på brettet før jeg setter de i ovnen. Jeg pensler de med melk med engang de kommer ut, da syns jeg de blir best. Jeg syns hjemmebakte boller fort får en tørr skorpe, det gjør de ikke når de blir penslet med melk. Melka trekker inn når de er varme, da får de også den blanke overflata samt at de blir sprø ytterst, men ikke tørre. 

Jeg liker ikke fersk gjør, jeg syns det smaker så gjær av søt bakst. Fersk gjør får det nok til å heve raskere, men jeg liker ikke den gjærsmaken. Også syns jeg at jeg får mer luft i magen av fersk gjær også, om det stemmer aner jeg ikke, men virker sånn. 

Anonymkode: 54ea4...4df

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Julebrød, 16 stk. Hvert eneste år 😅. Bruker oppskriften på Trines Matblogg, men bytter ut egget med 1 dl melk pga allergi. 

Anonymkode: 26248...2ed

Samme, baker et 20 talls og gir bort til familie og venner- de elsker det❤️bruker ikke Trines da, men en gammel familieoppskrift. Baker også rundstykker, brød, krumkaker og sånne risboller👌🏻👌🏻pluss at mann og barn lager litt konfekt, da er vi klare🎄🎄god jul da🎄🎄

Anonymkode: 6c6a4...9d0

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk for tips ❤️ brukte kjøkkenmaskinen for første gang og de blei verken harde eller tørre. 😅 I tillegg til heving på baderomsgulvet 👌

IMG_20221129_132956.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...