Gå til innhold

Noen som har barn som har slitt mye med oppkast og magevondt?

Anbefalte innlegg

Jenta mi på litt over 6 år har dette året har "oppkastsyke" 8-10 ganger. Holder på i flere dager om gangen, og det kan gå alt fra én uke til to mnd mellom hver runde. Ingen andre i familien blir smittet, og det har ikke sammenheng med omgangssyke ellers. Hun får også intense magesmerter. I sommer dro vi til fastlege, som da ikke så noen grunn til å undersøke. Men fikk kvalmestillende, og beskjed om å komme tilbake hvis det ble flere runder. Nå har hun hatt det tre ganger på 3,5 uke. Var hos legen igjen nå og da starter de med undersøkelser heldigvis, uten å anta eller mene noe om hva dette kan skyldes. 
Kjenner jeg blir så bekymret.

Hun har også hatt en del UVI oppgjennom årene. 

Er det noen som har vært borti noe av det samme? 

Anonymkode: a1a4e...b33

Fortsetter under...

En venninne av datteren min har det.

De gav syrenøytraliserende og undersøkte det egentlig ikke noe særlig. Hun har slitt i årevis med kvalme, oppkast og trøbbel med magen. Det er ikke omgangssyke, for det skjer så ofte. Hun kaster opp på skolen, blir bilsyk, uvel i hytt og pine.

Så fikk hun en allergisk reaksjon på noe hun spiste og hovnet opp på leppene og endte på legevakten. Plutselig ble det tatt tak i alle hennes magebesvær også.

De fant en bakterie i magen og hun ble satt på antibiotika og det ble i tillegg tatt masse prøver.

Så viste det seg at det var så enkelt som melkeallergi det var snakk om. Datteren min fikk ikke tak i om det var laktoseallergi eller melkeallergi, og jeg har ikke pratet med jenta enda, men det virker jo som ting skal bli bedre nå.

Anonymkode: ea03b...630

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Her var det cøliaki, så be om test for det!

Anonymkode: a585f...811

Det blir tatt prøver for det i morgen. Var det symptomer som oppkast hos dere? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En venninne av datteren min har det.

De gav syrenøytraliserende og undersøkte det egentlig ikke noe særlig. Hun har slitt i årevis med kvalme, oppkast og trøbbel med magen. Det er ikke omgangssyke, for det skjer så ofte. Hun kaster opp på skolen, blir bilsyk, uvel i hytt og pine.

Så fikk hun en allergisk reaksjon på noe hun spiste og hovnet opp på leppene og endte på legevakten. Plutselig ble det tatt tak i alle hennes magebesvær også.

De fant en bakterie i magen og hun ble satt på antibiotika og det ble i tillegg tatt masse prøver.

Så viste det seg at det var så enkelt som melkeallergi det var snakk om. Datteren min fikk ikke tak i om det var laktoseallergi eller melkeallergi, og jeg har ikke pratet med jenta enda, men det virker jo som ting skal bli bedre nå.

Takk for svar. Hun blir aldri bilsyk, og er heller ikke kvalm utenom når hun blir dårlig som beskrevet i HI. Men man kan sikkert reagere veldig forskjellig på slik. Håper uansett de finner ut av hva det er, for det er hvertfall noe som ikke er riktig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar begge to. Håper prøvene kan gi oss noen svar. 

Hverken migrene eller fruktosemalabsorpsjon vil slå ut på blodprøver. Migrene blir mer å forklare symptomene og utelukke andre årsaker, mens fruktosemalabsorpsjon kan testes på sykehus via pustetest. 

Anonymkode: 4632a...37f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hverken migrene eller fruktosemalabsorpsjon vil slå ut på blodprøver. Migrene blir mer å forklare symptomene og utelukke andre årsaker, mens fruktosemalabsorpsjon kan testes på sykehus via pustetest. 

Anonymkode: 4632a...37f

Det vi ser av symptomer slår meg ikke som migrene, selv om jeg ikke er kjent med migrene som sitter i magen. Men det opptrer som omgangssyke, og hun blir sånn skikkelig dårlig i flere dager. Jeg har selv migrene, og eldste datteren min har det, og det er veldig ulikt, selv om det ikke sitter i magen. Men vil selvsagt få undersøkt alle muligheter. Fruktosemalabsorpsjon har jeg ikke hørt om🙈 Skal lese om det, og vil nevne alt for legen. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det vi ser av symptomer slår meg ikke som migrene, selv om jeg ikke er kjent med migrene som sitter i magen. Men det opptrer som omgangssyke, og hun blir sånn skikkelig dårlig i flere dager. Jeg har selv migrene, og eldste datteren min har det, og det er veldig ulikt, selv om det ikke sitter i magen. Men vil selvsagt få undersøkt alle muligheter. Fruktosemalabsorpsjon har jeg ikke hørt om🙈 Skal lese om det, og vil nevne alt for legen. 

Barnemigrene er veldig annerledes enn voksenmigrene, og det er slett ikke uvanlig at de får vondt i magen istedenfor hodet. 

Men anfall av barnemigrene varer som regel bare noen timer. Det er oftest etter puberteten de kommer anfall som sitter lenger.

To av mine barn har hatt barnemigrene, og både magesmerter og oppkast har gjerne fulgt med. Men så har de sovnet, sovet et par timer, og våknet opp igjen helt fine.

Når datteren din er syk i flere dager tipper jeg det enten er snakk om allergi eller cøliaki. Bare ikke kutt ut noe før prosessen med utredning er ferdig, for da slår ikke prøvene riktig ut.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Barnemigrene er veldig annerledes enn voksenmigrene, og det er slett ikke uvanlig at de får vondt i magen istedenfor hodet. 

Men anfall av barnemigrene varer som regel bare noen timer. Det er oftest etter puberteten de kommer anfall som sitter lenger.

To av mine barn har hatt barnemigrene, og både magesmerter og oppkast har gjerne fulgt med. Men så har de sovnet, sovet et par timer, og våknet opp igjen helt fine.

Når datteren din er syk i flere dager tipper jeg det enten er snakk om allergi eller cøliaki. Bare ikke kutt ut noe før prosessen med utredning er ferdig, for da slår ikke prøvene riktig ut.

Takk for svar. Nei, det er nettopp det, at det varer så lenge, at jeg ikke helt mistenker barnemigrene. Eldste datteren her har hatt migrene siden hun var fem, og det var slik du beskriver. Kortvarige anfall som hun sov av seg. Hadde gjerne oppkast også. Men ikke magesmerter. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det blir tatt prøver for det i morgen. Var det symptomer som oppkast hos dere? 

Det var det. Oppkast var og er hovedsymptomen hos mitt barn.

Annonse

Begynn å føre detaljert logg av dette, også hva barnet spiser. Krev å få henvisning videre. 

Vi var gjennom lignende, diagnosen ble etter lang tid sykliske brekninger, vokste det heldigvis av seg etter noen år. Det ble underveis gjort mange utredninger for å utelukke mye annet og prøvd diverse behandling. 

Lykke til og stå på for barnet ditt, det er dessverre nødvendig å mase en del.

Anonymkode: 27cbc...57d

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Begynn å føre detaljert logg av dette, også hva barnet spiser. Krev å få henvisning videre. 

Vi var gjennom lignende, diagnosen ble etter lang tid sykliske brekninger, vokste det heldigvis av seg etter noen år. Det ble underveis gjort mange utredninger for å utelukke mye annet og prøvd diverse behandling. 

Lykke til og stå på for barnet ditt, det er dessverre nødvendig å mase en del.

Anonymkode: 27cbc...57d

Tusen takk for svar. Jeg har ikke tenkt til å gi meg før vi vet hva som er galt, og noe er virkelig galt. En lege sa til meg en gang for noen år siden; "når ei trebarnsmor sier at noe er galt med barnet hennes, så er det det", og det hører jeg ofte i hodet mitt når det er noe med en av ungene. Så nei, gir meg ikke før noen tar det på alvor. De tar jo hvertfall prøver nå da, det er jo en start. 

Ja, det har hjulpet å gå over til laktosefri melk. Astmamedisiner er også nødvendig. Barnet får alltid "omgangssyke" ved hvert sykdomsforløp og ofte utenom. Mens de andre barna er forkjølet kaster dette barnet opp. Det var ekstremt de første årene, kuttet all melk, og merket stor bedring. Nå kan vi gi laktosefri melk og små mengder vanlig melk hvis det er tilberedt, men ofte ender bursdager ol. med mye melkebaserte kaker og mat med oppkast.

Anonymkode: b4ee6...072

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det har hjulpet å gå over til laktosefri melk. Astmamedisiner er også nødvendig. Barnet får alltid "omgangssyke" ved hvert sykdomsforløp og ofte utenom. Mens de andre barna er forkjølet kaster dette barnet opp. Det var ekstremt de første årene, kuttet all melk, og merket stor bedring. Nå kan vi gi laktosefri melk og små mengder vanlig melk hvis det er tilberedt, men ofte ender bursdager ol. med mye melkebaserte kaker og mat med oppkast.

Ubehandlet cøliaki gir også inntoleranse for melk. Slik du beskriver ting hadde jeg fått barnet testet, hvis du ikke allerede har gjort det.

Veldig mange med cøliaki har knapt plager. Men tarmtottene blir ødelagte fordet. Og ytterst på tarmtottene sitter det som skulle ha hjulpet kroppen med å fordøye melken. Så når tarmen er skadet gir det overfølsomhet for melk inntil tarmen er bra igjen.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ubehandlet cøliaki gir også inntoleranse for melk. Slik du beskriver ting hadde jeg fått barnet testet, hvis du ikke allerede har gjort det.

Veldig mange med cøliaki har knapt plager. Men tarmtottene blir ødelagte fordet. Og ytterst på tarmtottene sitter det som skulle ha hjulpet kroppen med å fordøye melken. Så når tarmen er skadet gir det overfølsomhet for melk inntil tarmen er bra igjen.

Vi har testet barnet for alt. Ingen utslag på noe 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...