Gå til innhold

Når slutter barn med støttehjul ?

Anbefalte innlegg

Eldste har egentlig aldri vært interessert i sykkel så der tok det lang tid. Yngste liker å sykle men hun er blind på ett øye så hun har slitt litt med dybdesyn, spesielt i bevegelse. Hun var syv da hun kastet støttehjul. Alt av bevegelse utenom på egne bein er litt vanskelig for henne, så det er litt tilpasninger som må til. 
Noen barn har lært det ved å bruke balansesykkel, vi gadd aldri å kjøpe det, å lære å sykle er ikke noe som er viktig å lære seg, slik som svømming. 

Anonymkode: 5ff16...e85

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

De færreste bruker støttehjul nå til dags. Løpesykkel gir sykkelglede veldig raskt. Men man kan ikke gi seg etter barnet har prøvd en gang. I starten bruker de den som «gå-bil» og etter kort tid raser de rundt. 

Her lærte begge de forsiktige barna å sykle på tråsykkel før de var tre år, men brukte også løpesykkelen i tillegg til de var ca fire. 

Har man anskaffet støttehjul blir de ikke med videre fra 12» hjul til 16» tenker jeg. Og før skolestart bør barnet få og mestre sin første girsykkel, med 20» hjul. 
Dvs. at støttehjul tilhører tre, kanskje fireåringer. 
Ingenting med barns motorikk eller balanse hindrer dem i å sykle på to hjul fra de er tre-fire år. Men man må som voksen gidde å være med, løpe, motivere, fange ved nesten-velt, trøste, finne kule skogsløyper, sykle på kuler, dra i skateparken på sykkel osv. så blir det gøy. 

Anonymkode: ef2ac...0f7

«Og før skolestart bør barnet få og mestre sin første girsykkel, med 20» hjul.»

Nå sykler guttungen her helt fint uten støttehjul da, på 12” sykkel, fyller fem om en liten måned, og følgelig er det bare 8-9 mnd til skolestart. Forklar meg gjerne hvordan jeg skal få han over på 20” sykkel i løpet av den tida, 16” sykkelen er fortsatt for stor (satser på at han er over på den til våren riktignok). Stakkaren må nok finne seg i å starte på skolen med bare 16” sykkel uten gir..

Anonymkode: 960d2...70e

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

De færreste bruker støttehjul nå til dags. Løpesykkel gir sykkelglede veldig raskt. Men man kan ikke gi seg etter barnet har prøvd en gang. I starten bruker de den som «gå-bil» og etter kort tid raser de rundt. 

Her lærte begge de forsiktige barna å sykle på tråsykkel før de var tre år, men brukte også løpesykkelen i tillegg til de var ca fire. 

Har man anskaffet støttehjul blir de ikke med videre fra 12» hjul til 16» tenker jeg. Og før skolestart bør barnet få og mestre sin første girsykkel, med 20» hjul. 
Ingenting med barns motorikk eller balanse hindrer dem i å sykle på to hjul fra de er tre-fire år. Men man må som voksen gidde å være med, løpe, motivere, fange ved nesten-velt, trøste, finne kule skogsløyper, sykle på kuler, dra i skateparken på sykkel osv. så blir det gøy. 

Så du mener man skal tvinge dem opp på balansesykkelen? Ja, ja uansett for sent nå for min unge.

Anonymkode: 43789...7a0

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Så du mener man skal tvinge dem opp på balansesykkelen? Ja, ja uansett for sent nå for min unge.

klarer ikke med min beste vilje (og heller ikke min dårligste) å se at  Anonymkode: ef2ac...0f7

skreiv noe som helst om tvang?

Mrs Remington skrev (6 minutter siden):

klarer ikke med min beste vilje (og heller ikke min dårligste) å se at  Anonymkode: ef2ac...0f7

skreiv noe som helst om tvang?

"Ikke gi seg når barnet har prøvd en gang" og ikke vil prøve igjen. Hvordan skulle jeg "ikke ha gitt meg" for å få barnet opp på den balansesykkelen det absolutt ikke ville opp på uten tvang? 

Det er flere enn meg her som har skrevet om barn som ikke ville bruke balansesykkel. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

"Ikke gi seg når barnet har prøvd en gang" og ikke vil prøve igjen. Hvordan skulle jeg "ikke ha gitt meg" for å få barnet opp på den balansesykkelen det absolutt ikke ville opp på uten tvang? 

Det er flere enn meg her som har skrevet om barn som ikke ville bruke balansesykkel. 

Står uansett ingenting om tvang, finn annen løsning om ditt barn ikke ønsker å benytte balansesykkel. 

Anonym bruker skrev (På 28.11.2022 den 23.30):

😂😂😂 Beklager at jeg ler- men dette var noe av det dårligste forsøket på skjult selvskryt jeg har lest på mange år her inne!

Barn er utrolig ulike både i modning, personlighet, interesse og ferdigheter- så noe fasit på dette finnes ikke! 

selv om mine barn bare har brukt balansesykkel og har syklet fra 5år, 3år og 3,5år kunne jeg ikke funnet på å fremstille det som alle andre unger også burde mestre det- til det har jeg for god kunnskap og erfaring med barn. Og du forstår at det er svært mange 5-6åringer som er fysisk for små til en 20 sykkel? 🤣🤣😂

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

«Og før skolestart bør barnet få og mestre sin første girsykkel, med 20» hjul.»

Nå sykler guttungen her helt fint uten støttehjul da, på 12” sykkel, fyller fem om en liten måned, og følgelig er det bare 8-9 mnd til skolestart. Forklar meg gjerne hvordan jeg skal få han over på 20” sykkel i løpet av den tida, 16” sykkelen er fortsatt for stor (satser på at han er over på den til våren riktignok). Stakkaren må nok finne seg i å starte på skolen med bare 16” sykkel uten gir..

Har aldri opplevd et skolebarn uten gir. Men vi bor et sted med veldig aktive folk.
Bare stå på noe når man går på sykkelen så kommer man i gang. Eller tråkke i gang med foten på pedalen og slenge den andre over. Og litt for stor sykkel er mye bedre enn en liten sykkel. Det holder å rekke ned til pedalene.
For med gir kommer den virkelige sykkelgleden. Her har 4. klassingen 27,5». Helt perfekt. Men vi elsker å sykle og kan mye om det. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har aldri opplevd et skolebarn uten gir. Men vi bor et sted med veldig aktive folk.
Bare stå på noe når man går på sykkelen så kommer man i gang. Eller tråkke i gang med foten på pedalen og slenge den andre over. Og litt for stor sykkel er mye bedre enn en liten sykkel. Det holder å rekke ned til pedalene.
For med gir kommer den virkelige sykkelgleden. Her har 4. klassingen 27,5». Helt perfekt. Men vi elsker å sykle og kan mye om det. 

Ja, dere kan åpenbart mer om det enn de fleste….

Jeg får vel overbevise guttungen på 105 cm at 20" er det eneste som duger nå som han snart er skolegutt…

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ja, dere kan åpenbart mer om det enn de fleste….

Jeg får vel overbevise guttungen på 105 cm at 20" er det eneste som duger nå som han snart er skolegutt…

Gå heller inn å les på anbefalte høyde på Woom sine sider 😅 Woom har helt fantastiske sykler!

Anonymkode: 3cac1...d7a

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Gå heller inn å les på anbefalte høyde på Woom sine sider 😅 Woom har helt fantastiske sykler!

Anonymkode: 3cac1...d7a

Står vel at deres 20" sykkel er fra 115 cm såvidt jeg kan se…fortsatt drøyt 10 cm igjen dit… (16" fra 105-120 cm).

Tenker fortsatt at vi må nøye oss med 16" neste år, så skolestarteren må nok bare klare seg…

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Da har du tydeligvis ikke opplevd særlig mye. Her er det ytterst få førsteklassinger som har gir. Hjelper tydeligvis ikke at du kan mye om sykling når du kan så lite om barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...