Gå til innhold

Når slutter barn med støttehjul ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På sykkel? Det er vel vanlig at de kan sykle uten støttehjul når de begynner på skolen, men alle er forskjellige. Ingen av våre har brukt det, men eldste greide ikke å sykle før hun var 8. Yngste var 4. Det er vel generelt enklere å lære å sykle om man ikke har brukt støttehjul. 

Anonymkode: c1862...7f1

Her var ene 8 år. Hun er en forsiktig type. Lærte å svømme og sykle samme sommer. Andre var 4 år. Tøffere og ville ikke ha hjelp. Siste er nå 12 og kan ikke sykle pga motoriske utfordringer

Anonymkode: 0b38f...bf9

Aldri brukt. Er faktisk ikke anbefalt. Da er det bedre å skru av pedalene, og bruke den som løpesykkel en periode. Ene min var bare 2,5 år når hun syklet, de andre 3,5 år. Her hvor vi bor, så er sykkel en transport alle barna bruker, og ville følt seg litt utenfor hvis hen ikke kunne sykle når det var skolebarn. Så 6 år og støttehjul, det synes jeg er for sent, og de andre barna hadde nok ikke gjort det lett for hen.

Anonymkode: 3cac1...d7a

Annonse

Mine 4 var:

2,5 år

3,5 år

5,5 år

4 år

De to siste brukte balansesykkel. De to første sykkel med støttehjul. Et av barna er engstelig. Redd for å falle, redd for høyder osv. Hun brukte lengst tid på å lære seg det.

Anonymkode: 1490b...b8c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Aldri brukt. Er faktisk ikke anbefalt. Da er det bedre å skru av pedalene, og bruke den som løpesykkel en periode. Ene min var bare 2,5 år når hun syklet, de andre 3,5 år. Her hvor vi bor, så er sykkel en transport alle barna bruker, og ville følt seg litt utenfor hvis hen ikke kunne sykle når det var skolebarn. Så 6 år og støttehjul, det synes jeg er for sent, og de andre barna hadde nok ikke gjort det lett for hen.

Anonymkode: 3cac1...d7a

Min erfaring er at barn et mer vidsynte enn voksne. I klassen til yngste var der en gutt som fremdeles brukte bleie da de begynte på skolen, en gutt som ikke syklet uten støttehjul før han var åtte og en gutt som liker å gå med kjole. Reaksjonene kommer fra foreldrene til de andre barna, barna selv aksepterer at folk er forskjellige.

Mitt eldste barn er kortere enn gjennomsnittet, er 11 år og må sitte på pute i bil fordi hun mangler noen cm på å kunne sitte uten. Det har skjedd flere ganger at hun skal sitte på med noen og den voksne kommenterer det når hun kommer med puta under armen. Som om hun velger å være liten. Jeg blir så oppgitt! Barna sier ingen ting.

Anonymkode: adb1c...b12

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at barn et mer vidsynte enn voksne. I klassen til yngste var der en gutt som fremdeles brukte bleie da de begynte på skolen, en gutt som ikke syklet uten støttehjul før han var åtte og en gutt som liker å gå med kjole. Reaksjonene kommer fra foreldrene til de andre barna, barna selv aksepterer at folk er forskjellige.

Mitt eldste barn er kortere enn gjennomsnittet, er 11 år og må sitte på pute i bil fordi hun mangler noen cm på å kunne sitte uten. Det har skjedd flere ganger at hun skal sitte på med noen og den voksne kommenterer det når hun kommer med puta under armen. Som om hun velger å være liten. Jeg blir så oppgitt! Barna sier ingen ting.

Det er helt sant. Ikke rart det finnes mobbing, voksne er verst

Anonymkode: 4d2c8...058

Våre brukte ikke støttehjul egentlig. De brukte løpesykkel parallelt med trehjulssykkel og gikk over på vanlig sykkel ved 3-4 års alder. 

Barn som lærer seg å sykle med støttehjul lærer jo ikke balansere, om dere ikke justerer hjulene opp. De henger jo ofte bare på ene sida og støtter seg på dem istedenfor å sykle på sykjelhjulene. 

Ellers, det er barn i klassene til barna 6 og 4 klasse som fortsatt ikke jan sykle. Så det er stor variasjon. 

Anonymkode: 820ac...081

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

De barna som har smarte foreldre begynner aldri med støttehjul. De blir en hvilkepute. Skaff heller balansesykkel. Da lærer de å sykle mye raskere. 

Anonymkode: 41a03...6f8

Balansesykkel hjalp ikke her. De prøvde den én gan hver. Eldste likte ikke å sykle, hun var 6 år da hun plutselig bare sykla uten støttehjul. Yngst på 6 år har drevet med alt mulig bortsett fra sykkel. Så kanskje til våren, da et han 6 og ett halvt. 

Hvem bryr seg? Jeg lar meg ikke imponere av at 2 åringer sykler uten støttehjul. 

Anonymkode: 40a15...c9d

Jeg tror vi skrudde på støttehjul siden eldste ville ha de vi hadde liggende etter ett bonusbarn, men de forsvant sv samme dag eller veldig raskt. Vanskeligere å bruke enn uten, hun hadde brukt balansesykkel før. 
Lillesøster lot vi prøve uten først og klarte det fra første tråkk, hun var også mindre. Hun var vel 2,5 det året hun begynte men hun likte balansesykkelen best for hun kom seg raskere frem på den. En skikkelig utolmodig unge. Ene tanteungen min var under to år før han sykla, han blei lei av å krangle med min datter om balansesykkelen som var på hyts så han tok en sykkel vi hadde og suste avsted. Enda mer uttolmodig enn mi og han skal alltid gjøre som de andre ungene, bryr seg ikke om han egentlig er for liten. 

Anonymkode: e3d05...5a0

Annonse

Jeg tror vi skrudde på støttehjul siden eldste ville ha de vi hadde liggende etter ett bonusbarn, men de forsvant sv samme dag eller veldig raskt. Vanskeligere å bruke enn uten, hun hadde brukt balansesykkel før. 
Lillesøster lot vi prøve uten først og klarte det fra første tråkk, hun var også mindre. Hun var vel 2,5 det året hun begynte men hun likte balansesykkelen best for hun kom seg raskere frem på den. En skikkelig utolmodig unge. Ene tanteungen min var under to år før han sykla, han blei lei av å krangle med min datter om balansesykkelen som var på hyts så han tok en sykkel vi hadde og suste avsted. Enda mer uttolmodig enn mi og han skal alltid gjøre som de andre ungene, bryr seg ikke om han egentlig er for liten. 

Anonymkode: e3d05...5a0

Så lenge de er på, vil han nok ikke klare å unngå å bruke dem. Hvordan ser det ut når han sykler? Har han grei nok fart til å holde balansen, og sykler han stort sett uten at de er nedi eller sykler han mest på skrå på tre hjul? Om han ser ut til å stort sett holdebalansen selv, ville jeg tatt dem av og eventuelt heller hatt en slik stang dere kan feste på sykkelen og hjelpe ham litt med i starten.

Ingen av mine har gått veien om støttehjul. Den ene lærte å sykle med stang og oss halsende etter, og den andre brukte balansesykkel først.

Tvillingene lærte å sykle da de var 2 år (dagen etter bursdagen) og 3,5 år. Brukte ikke støttehjul men balansesykkel.

2 åringen satte seg på sykkel med stang den voksne kunne holde i, var då stødig st de voksne slapp etter 5 sekunder og ungen bare syklet!

Anonymkode: 7f3e7...201

Min er sju år, vi har tatt av støttehjulene, men nå nekter hun å sykle. Vi prøvde med balansesykkel da hun var ca tre, men hun ville bare prøve den bare en gang. Hva skal man gjøre, man kan ikke tvinge dem heller?

Anonymkode: 43789...7a0

Våre har vært trege, over 6 år de to eldste, hun minste som er 6 nå sykler heller ikke uten. De har heller ikke store intetessen av det. Har til gode å se en 14 åring sykle med støttehjul, så spiller ingen rolle når de lærer å sykle uten tenker jeg. Vi har forsøkt med balansesykkel uten hell, hun vil ikke ta av støttehjulene. De er alle 3 forsiktige unger, heller ikke vi som har holdt igjen.

Anonymkode: 4566d...59b

De færreste bruker støttehjul nå til dags. Løpesykkel gir sykkelglede veldig raskt. Men man kan ikke gi seg etter barnet har prøvd en gang. I starten bruker de den som «gå-bil» og etter kort tid raser de rundt. 

Her lærte begge de forsiktige barna å sykle på tråsykkel før de var tre år, men brukte også løpesykkelen i tillegg til de var ca fire. 

Har man anskaffet støttehjul blir de ikke med videre fra 12» hjul til 16» tenker jeg. Og før skolestart bør barnet få og mestre sin første girsykkel, med 20» hjul. 
Dvs. at støttehjul tilhører tre, kanskje fireåringer. 
Ingenting med barns motorikk eller balanse hindrer dem i å sykle på to hjul fra de er tre-fire år. Men man må som voksen gidde å være med, løpe, motivere, fange ved nesten-velt, trøste, finne kule skogsløyper, sykle på kuler, dra i skateparken på sykkel osv. så blir det gøy. 

Anonymkode: ef2ac...0f7

Hvordan klarer dere å huske slikt? Jeg vet at eldste syklet uten støttehjul da søster ble født, så altså 4 år, men når vi tok de av husker jeg altså ikke. Men alle tre syklet selv til første skoledag. 

Anonymkode: 9bf8b...8c9

Veldig forskjellig. 
Vår eldste likte ingenting på hjul, så her ble det nærmest tvang å ta av støttehjul etter skolestart. Lærte seg å sykle og har klart seg fint siden. Men er nå 12 år og liker fortsatt ingenting på hjul og ønsker seg ikke sykkel.. 

Minste var rett over 2 år da hun ba om å få av støttehjul. Hun elsker alt på hjul og mestrer d meste: skateboard, rulleskøyter, sparkesykkel, stor sykkel🫣🫣

Anonymkode: cbb44...351

Eldste brukte aldri støttehjul. Gikk rett fra balansesykkel til vanlig sykkel, tror han syklet selv sommeren han fylte 4 år. Yngste brukte støttehjul, kom hjem fra en helg hos besteforeldre som hadde skrudd på støttehjul, og brukte dette helt til hun var fylt 7 år. 

Anonymkode: eaaf0...85b

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

De færreste bruker støttehjul nå til dags. Løpesykkel gir sykkelglede veldig raskt. Men man kan ikke gi seg etter barnet har prøvd en gang. I starten bruker de den som «gå-bil» og etter kort tid raser de rundt. 

Her lærte begge de forsiktige barna å sykle på tråsykkel før de var tre år, men brukte også løpesykkelen i tillegg til de var ca fire. 

Har man anskaffet støttehjul blir de ikke med videre fra 12» hjul til 16» tenker jeg. Og før skolestart bør barnet få og mestre sin første girsykkel, med 20» hjul. 
Dvs. at støttehjul tilhører tre, kanskje fireåringer. 
Ingenting med barns motorikk eller balanse hindrer dem i å sykle på to hjul fra de er tre-fire år. Men man må som voksen gidde å være med, løpe, motivere, fange ved nesten-velt, trøste, finne kule skogsløyper, sykle på kuler, dra i skateparken på sykkel osv. så blir det gøy. 

Anonymkode: ef2ac...0f7

Bare til informasjon, sykkelstørrelse bør aldri gå etter alder. Å sykle rundt på for store sykler dreper all sykkelglede. Våre barn er små og har ikke kunne brukt 20" før 7-8-årsalder. Niåringen er fremdeles for liten til 24".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...