Gå til innhold

Hvilken stekepanne? Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er helseskadelig?

Har aldri opplevd stekepanner som flasser om man bruker kun plaststekespade. 
Jeg måtte kjøpe ny her for et års tid siden da min dyre plutselig «eksploderte» (det smalt som faen og hele panna hadde en bulk under)

Måtte haste ut på obs og den er jeg veldig fornøyd med. Om den er helseskadelig vet jeg ikke, men det er ikke en eneste ripe i panna fortsatt. 

https://www.obs.no/kjokkenutstyr-og-borddekking/panner/stekepanne/2095759?v=Obs-5410577120400

Anonymkode: a8054...ae2

Ble nylig advart mot teflonpanner. Helseskadelig med disse små partiklene som flasser av og havner i maten. 

Har kun plastredskaper, men hadde den i oppvaskmaskina en gang, mulig det ødela den 😐

Men trenger ny, og den må være bra(holdbar). 

Anonymkode: b849a...283

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ble nylig advart mot teflonpanner. Helseskadelig med disse små partiklene som flasser av og havner i maten. 

Har kun plastredskaper, men hadde den i oppvaskmaskina en gang, mulig det ødela den 😐

Men trenger ny, og den må være bra(holdbar). 

Ok. Trodde det «farlige stoffet» i teflon ikke fantes mer. Mulig jeg er uopplyst. 
Uansett, den siste jeg kjøpte har vært veldig solid, kun håndvasket da. 

Jernpanne. Det er det eneste som okke må byttes minst en gang i året. Panner med belegg fungerer supert helt til du en gang har fått for høy temperatur. Da fungerer ikke belegget lenger og alt setter seg fast. Jernpanner tåler alt og er greie å rengjøre med stålull om du er uheldig å brenner noe.

Anonymkode: cfe11...ed4

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ok. Trodde det «farlige stoffet» i teflon ikke fantes mer. Mulig jeg er uopplyst. 
Uansett, den siste jeg kjøpte har vært veldig solid, kun håndvasket da. 

Leste artikkelen forrige uke, og ble skremt med tanke på hvordan panna mi ser ut 😅

Ja det er nok der jeg må være flinkere. Absolutt aldri i oppvaskmaskin. 

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jernpanne. Det er det eneste som okke må byttes minst en gang i året. Panner med belegg fungerer supert helt til du en gang har fått for høy temperatur. Da fungerer ikke belegget lenger og alt setter seg fast. Jernpanner tåler alt og er greie å rengjøre med stålull om du er uheldig å brenner noe.

Men er det disse som er så tunge? 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det var en jernpanne som «eksploderte» og slo seg hos meg. Kostet over 1 000,- spenn. 😱

Synes egentlig det er lite forskjell på nonstick panner. I hvert fall de halvdyre og dyre. De blir ødelagt etterhvert, så forbruksvare. 

Jernpanne er fin til å steke kjøtt, men den gidder ikke jeg å vaske så ofte. Og den tåler dårlig tomatbaserte gryter. 

Anonymkode: 58d50...429

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

De er relativt tunge, men hva så? De står jo på plata. Du trenger ikke stå og holde dem.

De skal løftes ut av skapet og opp til plata. De skal vaskes og tørkes. Jeg har leddgikt, klarer ikke all verden dessverre. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De skal løftes ut av skapet og opp til plata. De skal vaskes og tørkes. Jeg har leddgikt, klarer ikke all verden dessverre. 

Enig. Jeg har svake håndledd og å holde en jernpanne og feks helle stekt kjøtt over i en gryte klarer jeg faktisk ikke. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Enig. Jeg har svake håndledd og å holde en jernpanne og feks helle stekt kjøtt over i en gryte klarer jeg faktisk ikke. 

Ikke jeg heller 🙁 

Annonse

Jeg har denne og er kjempefornøyd med den, men den er litt tyngre enn andre nonstick panner jeg har hatt.

https://www.europris.no/catalog/product/view/id/295980/s/p-stekepanne-o-26-cm-home-193083/category/2/

Anonymkode: 277d3...b7d

Karbonstål er lettere enn støpejern, og utvikler over tid et naturlig non-stick belegg, uten de helseskadelige stoffene i teflon. De buyer for eksempel. 
De slites ikke ut heller, du har de på livstid, og de er ikke dyrere enn en middels hod teflonpanne. 

Anonymkode: d84f0...960

Jeg har tre stykker i forskjellig størrelse fra Jamie Oliver, veldig fornøyd med de.

Husk å ikke sette de på panna og gnu rett på høyeste varme, de skal varmes litt gradvis opp for å holde lengst mulig....

Anonymkode: cf9b0...1b8

Etter at jeg lærte å ikke bruke for sterk varme, ikke varme opp for fort og kun bruke silikon redskap, har pannene og kjelene / grytene mine plutselig begynt å vare lenge og å holde seg like fine selv om jeg bruker dem ofte. Det finne vel også panner med titanbelegg som forsterker teflon. Men selv der synes jeg at det hjelper mye å bruke myke redskaper som f.eks silikon. 

Anonymkode: 33696...b03

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis du er syk og funksjonshemmet kan jeg foedtå det, ellers bør det bære et tydelig hint om at man trenger å trene hvis man kvier seg for å bruke jernpanne på grunn av vekta.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du er syk og funksjonshemmet kan jeg foedtå det, ellers bør det bære et tydelig hint om at man trenger å trene hvis man kvier seg for å bruke jernpanne på grunn av vekta.

Det står jo hvorfor........

Anonymkode: 277d3...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...