Gå til innhold

Kjøpe valp. Litt i stuss. Vanlig?

Anbefalte innlegg

Ser litt på Finn. Sett flere kull med valper som kan passe meg. Hatt hund i snart 40 år av mitt liv. Litt forskjellige raser, alle middels aktive hunder. 
Nå miste vi vår forrige hund for 3 måneder siden. Det er 14 år siden vi sist kjøpte valp og det som jeg nå ser er forandret fra forrige gang jeg kjøpte hund er at det er så mye krav fra selger. Endel ting jeg synes er spesielt. Misforstå rett, at en oppdretter har krav og å komme gjennom nåløyet er vanskelig synes jeg er bra. Viktig å selge til rett person.
Men når kravet er, må bo i området slik at oppdretter kan følge opp valpens utvikling og at vi MÅ delta på arrangementer med oppdretter og andre valpekjøpere. Jeg har ikke noe å skjule, eller driver med merkelig hundehold, men å bli «overvåket» av oppdretter. Er det rart å reagere på det? Videre, jeg går alltid kurs med valp/unghund og har en hverdag som ofte er hektisk. Å sette av hele helger til å være med på felles arrangement hos oppdretter er vanskelig å si ja til. Både mannen og jeg har jobb med litt reising, ungene er på aktiviteter så å forplikte seg til å møte på datoer oppdretter bestemmer kan bli vanskelig. Hva om vi er bortreists da? 
Videre har jeg sett krav å å kun fore med rå hundemat. Så da må jeg ta kurs eller få opplæring av oppdretter. Her kan man jo selvsagt bare si ja og gjøre som man vil, men jeg er ikke en person som lyver da. 
Og til slutt har jeg sett krav om å «kjøpe kurs» hos oppdretter rundt trening og/eller pelsstell. Altså krav om å forplikte seg til å kjøpe mer av oppdretter livet ut.

Det er ikke bare en eller to selgere jeg har sett slike krav hos. Er dette en ny trend? 
Jeg er veldig åpen for å ha jevnlig kontakt med oppdretter. Kanskje en felles FB side der vi kan dele bilder og filmer slik at oppdretter ser at valpen har det fint. Jeg synes jo det er veldig bra med engasjerte oppdrettere som ikke bare driver butikk der hunder selges. Så jeg er jo veldig positiv til å kjøpe hund av slike mennesker som bryr seg. 
Samtidig så er kravene så spesifikke at det blir litt rart. Det blir mer som å «leie en hund» liksom. 
Er dette en ny trend, Er dette den nye normalen?

Anonymkode: 64f66...30b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435957-kj%C3%B8pe-valp-litt-i-stuss-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kjøpte hund for ett og et halvt år siden, var ingen sånne merkelige krav.

Kjøp fra en annen oppdretter.

Anonymkode: b3a2f...f52

Nei kjøper jo ikke fra folk der jeg ikke klarer innfri kravene. 

Nei det der ville jeg aldri gått med på. Hvis jeg ikke fant noe annet kull av den rasen jeg ville ha, ville jeg bare jattet med og så bare være "bortreist" eller "opptatt med jobb" hver gang det er arrangement. 

Er det sjelden rase det er snakk om? Jeg kjøpte valp i juli og så ikke noen slike regler. 

Jeg ville styrt unna finn.

Søk opp oppdrettere på rasen du ønsker og ta direkte kontakt med dem. Norsk kennelklubb har oversikt over oppdrettere i nærheten.

Jeg kjøpte valp i april og de var aldri på finn, skikkelige oppdrettere uten rare regler og krav.

Men vi er en messengergruppe med kjøpere fra det kullet, pluss oppdretter da, som kan sende litt bilder, komme med spørsmål og tips osv. Det er veldig greit. Oppdretter har også en egen facebookside.

Anonymkode: 4995e...a33

Annonse

Det blir nok mer av det. En bekjent kjøpte valp hos oppdrette, ikke Finn, og det var så mye krav som kom etterpå fra oppdretter at hun endte med å heve kjøpet og levere valpen tilbake. Oppdretter ville til og med bestemme hvilke andre hunder av samme rase i nærområdet valpen ikke skulle omgås med. De ville bestemme hvor man skulle gå valpekurs, de ville ha rett til å komme på uanmeldt besøk osv, så da min bekjente en morgen våknet av at oppdretter sto på terrassen og banket på vinduene og krevde å få komme inn så skjønte hun at dette ikke går og leverte valpen med tungt hjerte tilbake. Jeg ville ligget langt unna oppdrettere som stiller slike invaderende krav. 

Anonymkode: 9fca4...b00

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det blir nok mer av det. En bekjent kjøpte valp hos oppdrette, ikke Finn, og det var så mye krav som kom etterpå fra oppdretter at hun endte med å heve kjøpet og levere valpen tilbake. Oppdretter ville til og med bestemme hvilke andre hunder av samme rase i nærområdet valpen ikke skulle omgås med. De ville bestemme hvor man skulle gå valpekurs, de ville ha rett til å komme på uanmeldt besøk osv, så da min bekjente en morgen våknet av at oppdretter sto på terrassen og banket på vinduene og krevde å få komme inn så skjønte hun at dette ikke går og leverte valpen med tungt hjerte tilbake. Jeg ville ligget langt unna oppdrettere som stiller slike invaderende krav. 

Anonymkode: 9fca4...b00

Jøss, snakk om å ta eierskap over hundes avkom da. Først skal du ha betalt for valpen, også skal du fortsette å styre livet dens som om du fremdeles eier den...

Sånne "oppdrettere" vet ikke hva der vil si å gi slipp på valper de har solgt, og må for all del unngås.

Greit å gjerne ville ha en oppdatering på hvordan det går etter f.eks et år, men der går grensen.

Dessverre blitt mange veldig useriøse oppdrettere. De tenker ikke på hundenes beste (selv om det selvfølgelig er det de påstår), de tenker stort sett bare forretning og penger inn til dem selv.

Så har du de som har store kontrollbehov overfor andre.

Aldri kjøp hund fra oppdretter som ikke er tilsluttet raseklubb. (Men det er nok bare et tidsspørsmål før det kommer nye "raseklubber" hvor de useriøse rotter seg sammen for å gi skinn av seriøsiteten de aldri vil få.)

Kjøp hund fra en anerkjent oppdretter, bruk tid til å undersøke oppdretter, hvor ofte hunden har kull osv.

Anonymkode: f6bb5...852

Juridisk sett er disse "kontraktene" bare tull. En hund er en vare, som når du kjøper den, så eier du den. Dyr rammes av kjøpsloven. Oppdretter kan ikke kreve noe som helst. 

Tenk om Elkjøp hadde hatt med i konraktsform at man bare fikk vaske klær 4 dager i uka, og ikke røde klær 🤣

Anonymkode: 03d9a...e2e

Jeg undres ... 

Er dette noe som gjelder alle hunderaser? Eller noen? Hvilke? 

Jeg lurer på om noen hunde"raser" er mer utsatt for dette enn andre?  Synes dette virker fremmed i raser jeg kunne tenkt meg... 

Anonymkode: 86066...0de

Jeg har sett på flere raser. Har ikke peilet meg ut en spesiell. 
Helt ordinære hunder, middels størrelse, familiehund. 
Synes det er helt ok å kjøpe på Finn. Jeg vil egentlig ikke ha en renraset pga mas om utstilling og slikt. Men vil heller ikke ha en doodle, poowhatever. Når de legges ut som om det ER en rase blir jeg irritert. Blandingshund er fine hunder, men drit i å gi de fancy rasenavn. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sett på flere raser. Har ikke peilet meg ut en spesiell. 
Helt ordinære hunder, middels størrelse, familiehund. 
Synes det er helt ok å kjøpe på Finn. Jeg vil egentlig ikke ha en renraset pga mas om utstilling og slikt. Men vil heller ikke ha en doodle, poowhatever. Når de legges ut som om det ER en rase blir jeg irritert. Blandingshund er fine hunder, men drit i å gi de fancy rasenavn. 

Hvem maser om utstilling?

Jeg har hatt tre renrasede hunder, to forskjellige raser, og aldri har noen spurt meg om å stille dem.

Jeg har kjøpt dem som selskapshunder og de har aldri blitt stilt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...