Gå til innhold

Ville dere tatt kontakt med legevakten?

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 3,5 år har vært syk siden mandag. Startet med bjeffete hoste i to dager. Nesten som falsk krupp og magesmerter. Fått påvist høy kalprotektin i avføring. Den skal være under 50 og hans er på nesten 2000. Dette tyder på betennelse i tarmen og vi venter på gastroskopi. Han har astma og reflux. Vi var hos legen på Tors og startet da med antibiotika og fikk kortison han skulle ta i 3 dager. Han har ikke blitt bedre heller verre og hoster og puster fortere enn vanlig til tider. Nå hører jeg at det knitrer i brystet hans når han puster og hoster om hverandre. Han sier han har vondt i midten av halsen øverst der hvor lukkemuskel til halsen er. Han hoster og hoster og svelger magesyre ned igjen. 
Han begynner å bli sliten av hostingen og er slapp uten feber. Hva tenker dere?

Anonymkode: 3e452...983

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for svar. Jeg har ringt og han bør inn på legevakt for å sjekke seg. 

Anonymkode: 3e452...983

Lykke til da, håper de finner årsaken og at han blir bra. God bedring til sønnen din. 

Anonymkode: db5e3...5dd

Ja det ville jeg. Samtidig så har jo legevakt begrensede resurser når det gjelder å undersøke da. Er jo stort sett lytte på og ta crp. Eller legge inn på sykehus. Om du føler det er uforsvarlig å ha han hjemme nå så tar du selvsagt kontakt. 
Legevakten her jeg bor er beryktet for å si «bare se det ann»

Om han nylig startet behandling så ville jeg nok vurdert en dag til om du føler situasjonen er stabil til tross redusert almenntilstand. 
Får han i seg drikke og mat? Hvis inntak av væske er dårlig så er jo saken kanskje litt mer kritisk. 
Uansett, han har startet behandling og det er bestilt oppfølging på sykehuset så det er jo begrenset hva de kan gjøre hvis situasjonen er slik du beskriver. Slapp og sliten. 
Det er så fælt når de minste er syke slik. 
Har du forstøverapparat? Siden han har astma har du kanskje det? Angående hosten og slikt så fikk begge mine langvarig hoste slik du beskriver ved forkjølelse. (Krisling i brystet) her hjalp forstøverapparat med saltvann. Det kan de få så ofte som trengs.
Angående sår hals så er det garanter refluxen som gjør at hosten bringer syre opp i halsen slik at den «etser» i spiserøret. Jeg har reflux selv og har syreskader på lukkemuskel, ved hoste merker jeg slik sårhet i halsen. For meg er det viktig å drikke en slurk vann og «skylle halsen» ofte. 
Tips til å drikke mye vann som jeg brukte på mine barn. Kjøp små plastfigurer, vask de og legg de i flaske med vann (en mengde som er realistisk å drikke på en times tid for en liten gutt) Når flaska er tom får han firguren. Det er motiverende. Kanskje han trenger litt saft i stede for vann om han spiser lite?

Masse god bedring. 😊 Og er du engstelig og redd så er legevakten alltid en samtale unna. Ofte så er det bare godt å kunne ha noen å prate med der. (Ofte bedre å få snakke med sykepleier enn å få time hos legen) Man føler seg litt hjelpesløs når det står på slik. 

Anonymkode: 18ffd...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...