Gå til innhold

Er det ikke innafor å være streng med andres barn i farlige situasjoner?

Anbefalte innlegg

Vi bor i en enebolig med utleiedel i kjelleren. Jeg har sagt i fra utallige ganger at ungene til leieboeren ikke kan spille ball i oppkjørselen (9 og 10år). Oppkjørselen er en bakke som går rett ut i en trafikkert vei hvor folk kjører altfor fort forbi. Jeg har observert mange situasjoner der det holder på å gå galt når ballen går ut i veien og ungene løper etter. Biler har måtte bråbremse. Og det har utrolig nok gått fint hittil.

Men her om kvelden var det begynt å bli mørkt, det var glatt på veien fordi det hadde fryst på og ungene spilte ball i oppkjørselen igjen. Og jeg så flere farlige situasjoner. Så jeg gikk ut og ble ordentlig streng denne gangen, for jeg har sagt i fra rolig før iallfall tjue ganger det siste året og det har tydeligvis ikke hjulpet. Sendte melding til foreldrene etterpå og forklarte situasjonen. Har ikke fått svar, men moren har lagt ut små historier på sosiale medier som hinter om at hun må bake kake til ungene fordi de er så innmari lei seg. 

Jeg tenker det er bedre at ungene er lei seg enn at de er i en potensielt alvorlig ulykke, men er det ikke innafor lengre å være streng mot andres barn av hensyn til deres egen (og evt sjåførers) sikkerhet?

(Det skal sies at det er flere fotballbaner bare noen hundre meter unna.)

Anonymkode: 24902...f25

Fortsetter under...

Noen må ta ansvar for disse barna, og da er det godt at du gjør det. Hadde blitt kjempetakknemlig hvis noen hadde stoppet mine barn i farlige situasjoner!

Anonymkode: c6d8a...dfa

Hva med å kjøpe en liten «bom», en lang planke på to stativ som de kan sette i innkjørselen når de spiller ball , så den ikke triller så lett ut. Stakkar barn som skal bo et sted de ikke kan sparke ball en gang.

Anonymkode: 35c90...888

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å kjøpe en liten «bom», en lang planke på to stativ som de kan sette i innkjørselen når de spiller ball , så den ikke triller så lett ut. Stakkar barn som skal bo et sted de ikke kan sparke ball en gang.

Du hoppet elegant over at det er flere fotballbaner i nærheten? 

Anonymkode: de2b4...15b

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da er det mange barn her i verden det er synd på, gitt. 

Annonse

Når du har sagt fra pent så mange ganger så er det helt på sin plass å bli både tydelig og morsk. Om ungene må trøstes med kake fordi noen har stoppa dem i en farlig situasjon med å være tydelig så ligger det an til at veien inn i ungdomstid og voksenliv kan bli bratt (eller med mye kake). 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Stakkar deg som ikke kan lese engang.

Anonymkode: 40689...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...