Gå til innhold

Adventskalender-problem

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Her ville min ene ikke ha noe i fjor. neivel da slapp han. da så han at vi andre hadde og lærte av det. vil fremdeles ikke ha noe mye, ser ikke poenget men skal nok ha en tilfeldig valgt sjokoladekalender.  Og så får han lære på den måten da... Søsteren ville ha en fra NIVEA til 300 ca. da setter jeg differansen mellom kalenderene inn på kontoen hans.  men det vet han ikke, men de har fått like mye...

Anonymkode: 9d9b3...4c1

Ja, det er mulig at det funker hos dere, men sånn fungerer ikke han her

Anonymkode: e20f4...3a9

Fortsetter under...

Jeg ville vurdert å overraske han. Bestille puslespill med eget bilde fra Cewe, fordele bitene på 24 pakker. Og bildet kan være av favorittspilleren på Arsenal, Ødegaard, Martinelli, Gabriel, Saka eller et lagbilde.

På julaften kan han i tillegg få en Arsenal effekt, nøkkelring etc

Anonymkode: c975f...23e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er mulig at det funker hos dere, men sånn fungerer ikke han her

funker og funker... ungene må lære seg at sier de nei så er det deres valg... er du negativ til noe som kan være gøy og du da slipper å være med så er det ditt problem og lær av det.  Han sa nei til en ferietur, og angret nok i etterkant men da var det ikke mulig å gjøre om. noe må vi tvinge på dem (klær, mat, skole, innetid, mobil). Men andre ting som  "setter farge "på livet vårt tenker jeg de må få oppleve og erfare at det er  dumt å ikke si ja til eller ta avgjørelser om.  adventskalender er tradisjon, kos og egentlig helt unødvendig (jeg "MÅ" ha, men det er jo ikke alle som må det...).

sier barna nei så må de jo få se hva den konsekvensen er ? hvordan skal de ellers lære?

Vitenfabrikken sin, Tyggegummi hvis han liker det? Den som følger med Donald bladet? , En kalender med 24 fine ting om han og/eller ting dere kan gjøre sammen 🙂. CocaColakalender, kalender med fotballkort, eller popit/fidget kalender. 

Anonymkode: d939c...452

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

funker og funker... ungene må lære seg at sier de nei så er det deres valg... er du negativ til noe som kan være gøy og du da slipper å være med så er det ditt problem og lær av det.  Han sa nei til en ferietur, og angret nok i etterkant men da var det ikke mulig å gjøre om. noe må vi tvinge på dem (klær, mat, skole, innetid, mobil). Men andre ting som  "setter farge "på livet vårt tenker jeg de må få oppleve og erfare at det er  dumt å ikke si ja til eller ta avgjørelser om.  adventskalender er tradisjon, kos og egentlig helt unødvendig (jeg "MÅ" ha, men det er jo ikke alle som må det...).

sier barna nei så må de jo få se hva den konsekvensen er ? hvordan skal de ellers lære?

Gutten her har autisme og da må man gjerne ta andre hensyn til situasjoner enn hos barn som ikke har autisme. 

Kalender med penger? gjerne for å spare opp til en ting til slutt? 

Aktivitetskalender?

lag ulike gåter til han?

Lag kalender med ulike ting han skal finne ut. Feks skittles og varmt vann, krystaller som skal dyrkes, mentos i brus osv

rampenissekalender med hans humor, litt ting han kommer med, litt gåter osv

vitenfabrikken sin julekalender bør kanskje passe?
kan han ikke Google selv og se om han finner en kalender han vil ha?

Anonymkode: 6a6ec...316

Annonse

Men å ikke ville ha pakkekalender, hva betyr det? Den kan jo lages med skreddersydd innhold. 
Du kjenner ham. Vil han ikke ha en haug med pakker samtidig? Finn en liten skoeske, tapetser den med julepapir, legg en ting oppi der hver kveld, som han kan åpne neste dag. 
Mine gutter på den alderen (uten diagnoser) får for eksempel:

- ulike typer julebrus, liten flaske hver

- fotballkort

- et brettspill på deling

- en terning de kan kaste fem kast, og får den samlede summen på vipps

- sokker

- boxere

- dusjsåpe

- ullundertøy

- godteri de liker i helgene

- ulike aktiviteter: alt fra julekakebaking og pynting av pepperkakehus til kino. Eller fyre opp utepeisen og ha ostesmørbrød og kakao rundt bålet til kvelds. 

Kun til inspirasjon, ikke sikkert noe av dette passer for deg. Du kjenner jo ditt eget barn, og kan selv finne på 24 ting han vil sette pris på. Pakkekalender er akkurat det du velger at det skal være. 

Anonymkode: 947e6...07f

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Han er autist. Han fungerer ikke som et hvilket som helst barn. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men å ikke ville ha pakkekalender, hva betyr det? Den kan jo lages med skreddersydd innhold. 
Du kjenner ham. Vil han ikke ha en haug med pakker samtidig? Finn en liten skoeske, tapetser den med julepapir, legg en ting oppi der hver kveld, som han kan åpne neste dag. 
Mine gutter på den alderen (uten diagnoser) får for eksempel:

- ulike typer julebrus, liten flaske hver

- fotballkort

- et brettspill på deling

- en terning de kan kaste fem kast, og får den samlede summen på vipps

- sokker

- boxere

- dusjsåpe

- ullundertøy

- godteri de liker i helgene

- ulike aktiviteter: alt fra julekakebaking og pynting av pepperkakehus til kino. Eller fyre opp utepeisen og ha ostesmørbrød og kakao rundt bålet til kvelds. 

Kun til inspirasjon, ikke sikkert noe av dette passer for deg. Du kjenner jo ditt eget barn, og kan selv finne på 24 ting han vil sette pris på. Pakkekalender er akkurat det du velger at det skal være. 

Anonymkode: 947e6...07f

Nei, pakker hver dag er feil. Man får gaver på julaften og til bursdag. Til jul i år ønsker han seg keeperhansker, fotball og ballpumpe… Det er alt. Alt annet han får vil han dessverre ikke vise inerresse for. Han har spart 20 000 av penger han har fått til jul og bursdag de siste 7-8 årene. Han aner ikke hva han skal bruke det på. Han er en minimalist. Han liker ikke godteri og brus heller

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Nei, pakker hver dag er feil. Man får gaver på julaften og til bursdag. Til jul i år ønsker han seg keeperhansker, fotball og ballpumpe… Det er alt. Alt annet han får vil han dessverre ikke vise inerresse for. Han har spart 20 000 av penger han har fått til jul og bursdag de siste 7-8 årene. Han aner ikke hva han skal bruke det på. Han er en minimalist. Han liker ikke godteri og brus heller

Ganske fint at han ikke er opptatt av godteri og ting. Kanskje han er helt fornøyd uten kalender?

Men siden han er så fotballinteressert, tror du ikke puslespillforslaget mitt med Arsenalbilde kan være noe? Når det er ferdig kan det henge på veggen på rommet hans.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ganske fint at han ikke er opptatt av godteri og ting. Kanskje han er helt fornøyd uten kalender?

Men siden han er så fotballinteressert, tror du ikke puslespillforslaget mitt med Arsenalbilde kan være noe? Når det er ferdig kan det henge på veggen på rommet hans.

Det rekker jeg vel ikke skaffe til 1. desember

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det rekker jeg vel ikke skaffe til 1. desember

Det er nok litt knapp tid ja. Hva med å finne 24 bilder av fotballspillere på Molde og Arsenal som du printer ut på tykt papir? Så kan han få 1 bilde hver dag.

Dette kan han henge opp på rommet sitt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok litt knapp tid ja. Hva med å finne 24 bilder av fotballspillere på Molde og Arsenal som du printer ut på tykt papir? Så kan han få 1 bilde hver dag.

Dette kan han henge opp på rommet sitt. 

Jeg så en video der det var en som laget egen skrapekalender, hadde laminert alt først, og blandet maling med skolelim og malte over. Da kan han evt skrape frem en fotballspiller hver dag?

Anonymkode: 11091...66d

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Lag en rydde og vaskekalender. 24 lapper med oppgaver som skal være ferdige før jul.

- vaske kjøkkenskap

- pusse sølv

Rydde boden

Vaske veggene på  adet osv

Anonymkode: faa02...131

Hvorfor skal han straffes for å være annerledes? 

Anonymkode: 585bf...9b4

Hva med Premier League kalender istede for FIFA? Mine gutter ville heller ikke ha FIFA i år, de ville heller ha Premier League.

https://www.ringo.no/produkt/premier-league-22-23-advent-calendar/?gclid=Cj0KCQiAj4ecBhD3ARIsAM4Q_jEaxP-1g4ETFFNBep_nUb6CrGPQTNSU2GUXVZSQ6rhBLkHw13z7TToaAjA_EALw_wcB

Anonymkode: e58bf...f0e

Får han for mange valg? Jeg jobber med barn med autisme. Og la meg si med en gang: har man møtt en med autisme, så har man møtt én. Alle er forskjellige, så jeg prøver ikke å si at jeg har fasiten bare fordi jeg jobber med dette (måtte bare avvæpne dette med en gang 😂

Men - jeg opplever ofte at om de får for mange valg, blir det bare kluss. Det blir for mye å forholde seg til. Hva med å gi f.eks tre valg 

En spiselig, en som har noe f.eks fotball, en mer teknisk som lego. At du viser frem tre helt konkrete kalendere, så blir ikke valgene så mange for han å ta.

Og være klar på at han må velge mellom en av disse, ellers blir det ingen. 

Anonymkode: 6a549...811

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal han straffes for å være annerledes? 

Anonymkode: 585bf...9b4

Det er ikke straff. Det er en kalender med nedtelling. Jeg ser ikke bortifra at han ville like det.

Kunne en eksperimentkalender vært noe? 

Eller kontakte Molde og spørre om de har fankort å sende, så kan han åpne et hver dag? Du kan f. eks feste tall på baksiden og henge alle opp som en vanlig kalender, så snur han ett kort hver dag. Kanskje 24. des kan være et lagbilde, dersom dere er heldige. 

Anonymkode: e2b75...08e

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men det trenger ikke å være pakker i en "pakkekalender".
Vi har tilsvarende denne.
Putter en liten ting, en aktivitet eller noe å putte i munnen i hver av skuffene/boksene.

109357_01.jpg

https://panduro.com/nb-no/products/papir-stempler/innpakking/gaveesker/tom-adventskalender-vintage-109357

Anonymkode: 4ee0a...85e

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Lag en rydde og vaskekalender. 24 lapper med oppgaver som skal være ferdige før jul.

- vaske kjøkkenskap

- pusse sølv

Rydde boden

Vaske veggene på  adet osv

Det tror jeg han vil se på som en helt vanlig dag

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hva med Premier League kalender istede for FIFA? Mine gutter ville heller ikke ha FIFA i år, de ville heller ha Premier League.

https://www.ringo.no/produkt/premier-league-22-23-advent-calendar/?gclid=Cj0KCQiAj4ecBhD3ARIsAM4Q_jEaxP-1g4ETFFNBep_nUb6CrGPQTNSU2GUXVZSQ6rhBLkHw13z7TToaAjA_EALw_wcB

Anonymkode: e58bf...f0e

Ikke interessert i noe med fotball som kalender 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Får han for mange valg? Jeg jobber med barn med autisme. Og la meg si med en gang: har man møtt en med autisme, så har man møtt én. Alle er forskjellige, så jeg prøver ikke å si at jeg har fasiten bare fordi jeg jobber med dette (måtte bare avvæpne dette med en gang 😂

Men - jeg opplever ofte at om de får for mange valg, blir det bare kluss. Det blir for mye å forholde seg til. Hva med å gi f.eks tre valg 

En spiselig, en som har noe f.eks fotball, en mer teknisk som lego. At du viser frem tre helt konkrete kalendere, så blir ikke valgene så mange for han å ta.

Og være klar på at han må velge mellom en av disse, ellers blir det ingen. 

Anonymkode: 6a549...811

Nei. Han får et og et valg. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Kunne en eksperimentkalender vært noe? 

Eller kontakte Molde og spørre om de har fankort å sende, så kan han åpne et hver dag? Du kan f. eks feste tall på baksiden og henge alle opp som en vanlig kalender, så snur han ett kort hver dag. Kanskje 24. des kan være et lagbilde, dersom dere er heldige. 

Anonymkode: e2b75...08e

Det blir nok litt sent det også, eksperiment synes han ikke noe om hvis det ikke er noe han finner opp selv, og de har jeg ikke råd til

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det trenger ikke å være pakker i en "pakkekalender".
Vi har tilsvarende denne.
Putter en liten ting, en aktivitet eller noe å putte i munnen i hver av skuffene/boksene.

109357_01.jpg

https://panduro.com/nb-no/products/papir-stempler/innpakking/gaveesker/tom-adventskalender-vintage-109357

Anonymkode: 4ee0a...85e

Så lenge det er skjult, så er det pakker for han. Det som var fint med FIFA i fjor var at han visste at det var fotballkort i alle lukene. Overraskelsen var heller hvem det var på kortene. Men i år er han ikke interessert i noe sånt mer. Han sier han vil ha kalender, men vet ikke hvilken. 
Og uansett om det var pakket inn eller ikke, så er det vanvittig vanskelig å finne 24 ting som ikke koster for mye og som han forstår poenget med

Lag en fotball og så lager du en til i samme størrelse. Den øverste klipper du i 24 biter som et puslespill. Farg noen av disse svarte.

Gi en brikke hver dag i en liten boks med lokk (samme boks hver dag). Så kan han pusle disse på plass og får en fotball til slutt. Dette kan evt gjøres med lagbilde til favorittklubben. 
som kompensasjon for å ikke bruke penger på kalender kan du ta han med å se en kamp i hjembyen deres?

evt flakskalender? 

Du har fått veldig mange ulike forslag her, men gutten ønsker jo ikke kalender, verken å få noe, penger eller spise noe.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lag en fotball og så lager du en til i samme størrelse. Den øverste klipper du i 24 biter som et puslespill. Farg noen av disse svarte.

Gi en brikke hver dag i en liten boks med lokk (samme boks hver dag). Så kan han pusle disse på plass og får en fotball til slutt. Dette kan evt gjøres med lagbilde til favorittklubben. 
som kompensasjon for å ikke bruke penger på kalender kan du ta han med å se en kamp i hjembyen deres?

evt flakskalender? 

Du har fått veldig mange ulike forslag her, men gutten ønsker jo ikke kalender, verken å få noe, penger eller spise noe.

Og mange av forslagene er gode. Jeg tror han egentlig bare vil vite hva som er i «luken» hver dag. Han liker ikke overraskelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...