Gå til innhold

Oppsigelsestid på jobb, noen råd til meg?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et sted med en helt forferdelig ledelse på alle mulige måter. Nå har jeg endelig sagt opp og skal komme meg vekk der i fra. Men å holde ut i 2 mnd til føles uutholdelig, miljøet blir i tillegg enda værre når de vet jeg skal bort. Mange har vært sykemeldt i lange perioder frem til de har funnet seg nye jobber og gått direkte fra sykemelding inn i ny jobb. Det har ikke jeg. Jeg har holdt ut, bitt tenna sammen og bare alltid gjort det jeg skal. 

Men nå kjenner jeg at jeg er så innmari sliten, spist opp i alle kanter og det tærer så på psykisk å må forholde seg til disse menneskene som behandler meg som et null nå som jeg har sagt opp. Så jeg gnager litt på om jeg skal prøve å be om en sykemelding for å klare å være ovenpå til oppstart i ny jobb. Samtidig som jeg ikke ønsker å blande inn noe sykemelding i det her, jeg har liksom ikke overskudd til det heller. 

Rotete det her, som hodet mitt! Dere som har vært i samme situasjon; hva gjorde dere og hvilket råd ville du gitt meg? 

Anonymkode: 5d289...ada

Fortsetter under...

Bestill deg en legetime og diskuter det med legen. Det er jo et poeng at du ikke bør være så utkjørt når du begynner i ny jobb at du går på en smell og må ha sykemelding før du har jobbet lenge nok til å få det i den nye jobben.

Siden mange har sluttet av samme grunn der og blitt sykemeldt i oppsigelsestiden så er det jo tydelig at ting er virkelig ille der.

Lykke til i ny jobb :)

Anonymkode: 9970e...d1c

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber på et sted med en helt forferdelig ledelse på alle mulige måter. Nå har jeg endelig sagt opp og skal komme meg vekk der i fra. Men å holde ut i 2 mnd til føles uutholdelig, miljøet blir i tillegg enda værre når de vet jeg skal bort. Mange har vært sykemeldt i lange perioder frem til de har funnet seg nye jobber og gått direkte fra sykemelding inn i ny jobb. Det har ikke jeg. Jeg har holdt ut, bitt tenna sammen og bare alltid gjort det jeg skal. 

Men nå kjenner jeg at jeg er så innmari sliten, spist opp i alle kanter og det tærer så på psykisk å må forholde seg til disse menneskene som behandler meg som et null nå som jeg har sagt opp. Så jeg gnager litt på om jeg skal prøve å be om en sykemelding for å klare å være ovenpå til oppstart i ny jobb. Samtidig som jeg ikke ønsker å blande inn noe sykemelding i det her, jeg har liksom ikke overskudd til det heller. 

Rotete det her, som hodet mitt! Dere som har vært i samme situasjon; hva gjorde dere og hvilket råd ville du gitt meg? 

Sykemeld deg. Gå til legen å forklar problemet. 

Anonymkode: 99437...519

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er vanskeligere å få ny jobb om du har vært sykemeldt forrige sted når du sluttet, så jeg hadde forsøkt å stå i jobben ut oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 9a20d...708

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre ikke lov å sykemelde pga forhold på jobben, bare ved faktisk sykdom.

Anonymkode: d5782...469

Alle andre enn deg her skjønner at vanskelige, eller i verste fall giftige, forhold på jobb kan gjør folk syke

HI beskriver at hun er svært sliten og har psykiske plager 

Jeg hadde bitt tennene sammen, holdt maska og forsøkt å gjøre en enda bedre jobb da jeg hadde vært stressa for om en sykmelding ville ha påvirket sluttattesten (ubevisst selvsagt, men dog).

Anonymkode: 48b5d...c0a

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde bitt tennene sammen, holdt maska og forsøkt å gjøre en enda bedre jobb da jeg hadde vært stressa for om en sykmelding ville ha påvirket sluttattesten (ubevisst selvsagt, men dog).

En sluttattest skal kun inneholde fakta om start- og sluttdato og arbeidsoppgaver, så det er ingen fare. Det er om man setter noen opp som referanse når man søker ny jobb de kan si noe om hvordan man utfører jobben og ev personlighet. 

Anonymkode: 123df...e85

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En sluttattest skal kun inneholde fakta om start- og sluttdato og arbeidsoppgaver, så det er ingen fare. Det er om man setter noen opp som referanse når man søker ny jobb de kan si noe om hvordan man utfører jobben og ev personlighet. 

Nei, man har krav på en fyldigere sluttattest hvis dette har blitt vært vanlig å gi i bedriften og det er de fleste steder vanlig

Er du ute etter velsignelse til å tigge om sykemelding? 
Om jobben gjør deg syk så snakker du med legen om det
Eller vil du bare høre hvor flink du er sim går på jobb?

Til deg som har sagt sykemeld deg», HI kan ikke sykemelde seg, legen avgjør det. 

Anonymkode: a4068...720

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er du ute etter velsignelse til å tigge om sykemelding? 
Om jobben gjør deg syk så snakker du med legen om det
Eller vil du bare høre hvor flink du er sim går på jobb?

Til deg som har sagt sykemeld deg», HI kan ikke sykemelde seg, legen avgjør det. 

Anonymkode: a4068...720

Er du sjefen til hi? Like usympatisk i hvert fall. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er vanskeligere å få ny jobb om du har vært sykemeldt forrige sted når du sluttet, så jeg hadde forsøkt å stå i jobben ut oppsigelsestiden. 

Hun har allerede fått ny jobb.

Anonymkode: 7a326...fa2

På ALLE attestene jeg har mottatt etter å ha sluttet i jobben står det utfyllende informasjon om meg som arbeidstager og kollega. 

Jeg personlig syns det kan høres ut som om jobben du har nå er ved å gjøre deg utbrent. Dersom det er riktig så trenger du en sykemelding NÅ før det blir for ille både ved tanke på deg selv, og den nye jobben.

Men når det er sagt, kom deg til legen, men kan ikke bare sykemelde seg sånn uten videre, det er det legen som avgjør.

Anonymkode: 380a5...609

Hvis forholdene på kobber er dårlige må du ta det med ledelse og fagorening. "Trives ikke" er ikke sykmeldingsgrunn.

Anonymkode: fc5c0...ebf

Når ledelsen er problemet kommer man kanskje ikke så langt der eller? 

«Trives ikke» er åpenbart ikke årsaken her når mange sykemeldes og må slutte på arbeidsplassen. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Når ledelsen er problemet kommer man kanskje ikke så langt der eller? 

«Trives ikke» er åpenbart ikke årsaken her når mange sykemeldes og må slutte på arbeidsplassen. 

Jeg vet ikke hva ledelsen gjør feil, men uansett om dette er bare direkte overordnede eller toppledelse bør det taes opp internt. Sykmelding er ikke et lovlig eller moralsk alternativ hvis du ikke faktisk er syk. 

Jeg vet ikke hva ledelsen gjør feil, men uansett om dette er bare direkte overordnede eller toppledelse bør det taes opp internt. Sykmelding er ikke et lovlig eller moralsk alternativ hvis du ikke faktisk er syk. 

Du skal ikke kimse av utbrenthet

Anonymkode: 76118...7f6

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

På ALLE attestene jeg har mottatt etter å ha sluttet i jobben står det utfyllende informasjon om meg som arbeidstager og kollega. 

Ok. Jeg har ansvar for å skrive sluttattester på en stor arbeidsplass (3000 + ansatte) og vi har klare regler for hva som skal stå i en attest og det er ikke lov å skrive slik informasjon. I hvilken bransje har du hatt alle disse arbeidsforholdene da?

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ok. Jeg har ansvar for å skrive sluttattester på en stor arbeidsplass (3000 + ansatte) og vi har klare regler for hva som skal stå i en attest og det er ikke lov å skrive slik informasjon. I hvilken bransje har du hatt alle disse arbeidsforholdene da?

Jeg har alltid fått mer detaljerte sluttattester, jobbet i private næringsliv, bedrifter mellom 10-50 ansatte. Yrke som krever minst 5 år universitetsutdannelse.

Anonymkode: 43b6f...adb

Flere jobber i butikk, vikarbyrå samt flere administrative jobber i utdanningssektoren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...