Gå til innhold

3 år og kalprotektin(avføringsprøve)på 1960, hva kan dette være?

Anbefalte innlegg

Min mor har ulcerøs colitt men så små som 3,5 år kan vel ikke ha det. Vi har flere i slekta med cøliaki, men ikke nærmeste familie. Sønnen min er mye syk og er undervektig. Legen fortalte idag at den var så mye forhøyet og sendte prøvesvaret til sykehuset. Hva skjer videre nå tro? Kjenner jeg blir bekymret. 

Anonymkode: 7f22a...352

Fortsetter under...

https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/calprotectin/

Sannsynligvis betennelsesprosess/-sykdom i tarmsystemet. Husk at de verste alternativene er svært sjelden, spesielt hos så små barn.

Det som nå er positivt det er at det blir utredet videre slik at de finner årsaken. Står i linken at prøven bl.a. brukes for å skille mellom de som bør tas endoskopi på og de som ikke trenger det. Husk å gi leger beskjed om at det er ulike tarmsykdommer i slekten, både ulcerøs colitt og cøliaki. Husk at man også kan ha cøliaki selv om man har vevstype som er ikke-typisk for sykdommen. Vi har to i slekten som har slitt med å få cøliaki-diagnosen fordi de begge har negative prøver på vevstype typisk for cøliaki (husker ikke hva det heter, men det er det sikkert noen her som gjør). Så selv ved negativ prøve på det kan det være viktig å sjekke for atypisk cøliaki (om de ikke finner en annen opplagt grunn til problemene til gutten din). De to i min familie, ene var ganske lite barn (husker ikke akkurat alder), fungerer helt uten problemer i dag.

Anonymkode: 54678...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...