Gå til innhold

Professor - det finnes bare to kjønn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Endelig noen som tør å si det som det er. 

https://www.nettavisen.no/professor-det-finnes-kun-to-kjonn/s/5-95-772165#datasak-user

Anonymkode: 1f4b4...827

Tør å stå frem i nettavisen med sin mening som faktisk er feil.

Anonymkode: 71f8c...115

Intetkjønn og hankjønn, for hunkjønn (ei) holder på å forsvinne fra det norske språ... åja, du mente biologi. Ja, språk er han ikke professor i i alle fall. Han klarer ikke å skille på "sosialt kjønn"/"opplevd kjønn" (gender på engelsk) og "tildelt kjønn" (sex på engelsk).

Anonymkode: 4bc89...cc8

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er du som tror. Og bommer.

Jeg vet, og i tillegg så mener en professor det samme. Les linken. Ikke vær dum nå, du driter deg bare ut. Du har ikke argumenter en gang. 

Anonymkode: 1f4b4...827

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det fins også et uttrykk som sier "der til strides de lærde".

Det at en professor mener det, betyr ikke at det er riktig

Anonymkode: a331f...81b

Jeg tror uttrykket heter derom strides de lærde. Ellers svært enig. 

Anonymkode: bf8d4...9d2

Det er vitenskapelig feil å si at det kun finnes to biologiske kjønn. Det er faktisk en ganske store prosentdel av mennesker som har kromosomene xxy, og det finnes både xxxy og xxxxy.

Opplevd kjønn og biologisk kjønn henger ikke nødvendigvis sammen. Professoren har ikke lest seg opp om det han har en mening om. 

Litt artig at fyren som uttaler seg er professor innenfor fugl hvor det finnes fugler som er flere enn de to kjønnene...

Nå har det vel blitt såpass utbredt at det også skilles mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet.

Anonymkode: 98ca4...b1f

Pobie skrev (15 timer siden):

Det er vitenskapelig feil å si at det kun finnes to biologiske kjønn. Det er faktisk en ganske store prosentdel av mennesker som har kromosomene xxy, og det finnes både xxxy og xxxxy.

Opplevd kjønn og biologisk kjønn henger ikke nødvendigvis sammen. Professoren har ikke lest seg opp om det han har en mening om. 

Nå er det ikke det han bruker som definisjon heller. Han tar utgangspunkt i størrelsen på kjønnscellene.

Opplevd kjønn er en sosial konstruksjon, på linje med opplevd alder. Selv om jeg føler meg ung er jeg fortsatt 50 år. Jeg kan ikke kreve barnebilett på toget selv om jeg føler meg som et barn.

Anonymkode: d837d...89d

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

En som sier SIN mening, ikke ting som det er. Selv om det på cellenivå er to kjønn, er det flere kjønn både emosjonelt og juridisk. Det hele er et definisjonsspørsmål. 

Anonymkode: 4ec5c...372

Nei, det er ikke flere kjønn emosjonelt eller juridisk. Det er to kjønn, men kan være flere kjønnsIDENTITETER.

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Intetkjønn og hankjønn, for hunkjønn (ei) holder på å forsvinne fra det norske språ... åja, du mente biologi. Ja, språk er han ikke professor i i alle fall. Han klarer ikke å skille på "sosialt kjønn"/"opplevd kjønn" (gender på engelsk) og "tildelt kjønn" (sex på engelsk).

Anonymkode: 4bc89...cc8

Vi har heller ikke det på norsk. Vi har kjønn (biologisk) og kjønnsidentitet (psykologisk/opplevd)

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

En som sier SIN mening, ikke ting som det er. Selv om det på cellenivå er to kjønn, er det flere kjønn både emosjonelt og juridisk. Det hele er et definisjonsspørsmål. 

Sier han sin mening da? Kan ikke se noe sted at han uttaler seg så voldsomt om juridisk kjønn og hva en identifiserer seg som, kun biologisk. 

Vi er jo bare en klump med celler som har delt seg og endt opp som vi har, jeg fatter ikke hvorfor det er så mye å diskutere. 

Anonymkode: 8260f...e5e

Pobie skrev (16 timer siden):

Det er vitenskapelig feil å si at det kun finnes to biologiske kjønn. Det er faktisk en ganske store prosentdel av mennesker som har kromosomene ......

Avvikere og abnormaliteter.

Anonymkode: 87934...879

Det han sier er jo 100% biologisk fakta. 99 av 100 (om ikke flere) har enten XX eller XY-kromosomer. I ALLE av kroppens celler. Så skjærer du bort eller endrer kjønnsorganer er fortsatt alle cellene i kroppen din XX (om du er født jente) eller XY (om du er født gutt). 

Anonymkode: 78b5a...862

Altså, når noen snakker om hvilket kjønn de har, er det ikke kromosomene sine de snakker om. Ikke vi som har kromosomer som samsvarer med opplevd kjønn og ikke de som ikke har det. Biologiske faktum som hvilke kromosomer man har er revnende likegyldig i den sammenhengen, selv om det definitivt er relevant i andre sammenhenger. 

Å påpeke eksistensen av biologisk kjønn er å forsøke å sparke ned vidåpne dører, ingen har motsagt det faktum at man med mindre man er utsatt for naturens inkurier når det gjelder celledeling har et 23dje kromosompar XX eller XY. Det er ikke det debatten handler om.

Anonymkode: a3324...0b3

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Hvor skal grensa settes da? Noen bytter jo kjønn etter dagsform, andre er noe helt sært. Noen føler seg som et tre, skal alt være greit?

Anonymkode: 39410...736

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså, når noen snakker om hvilket kjønn de har, er det ikke kromosomene sine de snakker om. Ikke vi som har kromosomer som samsvarer med opplevd kjønn og ikke de som ikke har det. Biologiske faktum som hvilke kromosomer man har er revnende likegyldig i den sammenhengen, selv om det definitivt er relevant i andre sammenhenger. 

Å påpeke eksistensen av biologisk kjønn er å forsøke å sparke ned vidåpne dører, ingen har motsagt det faktum at man med mindre man er utsatt for naturens inkurier når det gjelder celledeling har et 23dje kromosompar XX eller XY. Det er ikke det debatten handler om.

Noen ganger er det biologisk kjønn folk snakker om, andre ganger er det kjønnsidentitet. Hele denne debatten hadde blitt mye enklere om folk bare kunne spesifisere det, og heller ikke bli dødelig fornærmet hver gang noen sier "kjønn" og mener noe annet med det enn de mener selv.

Anonymkode: f4601...d55

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg snakker om biologisk kjønn når jeg sier jeg er kvinne. At jeg ikke bestandig passer inn i kjønsstereotypiske forestillinger gjør meg ikke til mindre kvinne. Det er bare en del menneskers forestilling om hvordan kvinner skal være som er gale.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvor skal grensa settes da? Noen bytter jo kjønn etter dagsform, andre er noe helt sært. Noen føler seg som et tre, skal alt være greit?

Anonymkode: 39410...736

Det er slike flåsete og lavpannede utsagn som dine som fordummer og senker nivåen på den viktige debatten.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er slike flåsete og lavpannede utsagn som dine som fordummer og senker nivåen på den viktige debatten.

Det hun sier stemmer jo. Det er noen som drar det så langt. Hvorfor ikke heller svare på hvor du mener grensen bør gå?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det hun sier stemmer jo. Det er noen som drar det så langt. Hvorfor ikke heller svare på hvor du mener grensen bør gå?

Det stemmer at folk bytter kjønn etter dagsform og at det er saklig å dra inn at noen (trolig alvorlig psykisk syke) mennesker føler seg som et tre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...