Gå til innhold

Nye huseiere krever erstatning for…😳

Anbefalte innlegg

At blandebatterier på badekaret er hardt å skru på. Altså for å regulere temperaturen på vannet. Det stemmer, vrideren er litt hard for å skru opp temperaturen. I tillegg klager de på ulyd i motoren på varmepumpen som er 15 år gammel. Har de noen sak? Alt fungerer som det skal, dette var likt på visningen. Vet ikke om de testet dette da. Det sto ikke noe sted på egenerklæringen at man skulle fylle ut slik info.

Anonymkode: 75e98...62f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er småtteri de ikke kommer noen vei med.

Anonymkode: a3ec9...203

Puh! Ble stresset da vi har nok utgifter på nytt hus. Det er jo ikke noe vi har skjult, var enkelt å teste alt på visning. Sto ikke noe sted at vi skulle fylle ut slik info på egenerklæringen heller så. Alt «stort» står der, men ingen steder disse småtingene skulle fylles ut.. hi

1 hour ago, Anonym bruker said:

Nei, dette er småtteri de ikke kommer noen vei med.

dette er feil , her måtte de tidligere eierene kjøpe ny dusj til meg

Anonymkode: bfe57...098

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ? Pga at krana var hard å skru?

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I verste fall kan man kanskje kjøpe et nytt blandebatteri, men ikke "ny dusj" (men kanskje du egentlig bare mente blandebatteriet?).

Jeg tror ikke ny eier kommer noen vei med dette, HI. Varmepumpen måtte de jo sjekke selv, og den fungerer jo fremdeles (antar de ønsker en nyere og mer effektiv pga. strømpriser..). Og skulle dere måtte kjøpe nytt blandebatteri så er det ikke en stor utgift. Men, jeg tror ikke ny eier har en sak.

Anonymkode: bad5f...0bb

En ting til. Da jeg flyttet sist var det vanskelig å stille temperaturen i dusjen pga. en slik treg krane. Husier skiftet blandebatteri og alt var da helt greit. Husk at hvis dere ev. skulle måtte skifte blandebatteri, så må dere bare skifte til et som er funksjonelt, dere må ikke velge det dyreste fordi ny eier ev. ønsker seg et spesielt...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En ting til. Da jeg flyttet sist var det vanskelig å stille temperaturen i dusjen pga. en slik treg krane. Husier skiftet blandebatteri og alt var da helt greit. Husk at hvis dere ev. skulle måtte skifte blandebatteri, så må dere bare skifte til et som er funksjonelt, dere må ikke velge det dyreste fordi ny eier ev. ønsker seg et spesielt...

Om du hadde en huseier så leide du vel?

Så vidt jeg forstår har hi solgt en bolig, og lurer på om ny eier kan klage på at krana er treg.

Det kan man altså ikke. Man selger huset "som det står" innenfor det nye regelverket som sier at du skal skrive ganske grundige egenmeldinger om alt mulig rart i tillegg til at takstmann skal gå grundig gjennom huset før han skriver en attest på evt skulte mangler.

Det er ikke mange ting man kan klage på nå etter det nye regelverket kom altså. Det ble innført i januar 2022.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Om du hadde en huseier så leide du vel?

Så vidt jeg forstår har hi solgt en bolig, og lurer på om ny eier kan klage på at krana er treg.

Det kan man altså ikke. Man selger huset "som det står" innenfor det nye regelverket som sier at du skal skrive ganske grundige egenmeldinger om alt mulig rart i tillegg til at takstmann skal gå grundig gjennom huset før han skriver en attest på evt skulte mangler.

Det er ikke mange ting man kan klage på nå etter det nye regelverket kom altså. Det ble innført i januar 2022.

I utgangspunktet her leietaker ansvar for det, men dette var jo slik da jeg flyttet inn, så huseier tok det som en selvfølge at de skulle ordne det. Men poenget var egentlig bare at dette ikke er en stor sak økonomisk, om Hi skulle måtte betale for det - noe som jeg skrev at jeg ikke tror hun må, fordi ny eier ikke har en sak her, hverken med blandebatteriet eller varmepumpen.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om det er snakk om hussalg her så har du vel eierbytte forsikring. Henvis klagene de har dit, så hører du neppe noe mere fra de. 

Anonymkode: e7bd7...d72

Tegnet alt av forsikringer. Fikk bare vite om dette via megler. Skjønt at det iklende uvanlig at folk prøver seg ved hussalg, prøver å få penger tilbake ved å finne feil. Snakket med flere venner i ettertid også som har opplevd klager på slike teite ting. Jaja vi får se videre hva som skjer, men håper vi er ferdige nå.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tegnet alt av forsikringer. Fikk bare vite om dette via megler. Skjønt at det iklende uvanlig at folk prøver seg ved hussalg, prøver å få penger tilbake ved å finne feil. Snakket med flere venner i ettertid også som har opplevd klager på slike teite ting. Jaja vi får se videre hva som skjer, men håper vi er ferdige nå.

De kommer ikke videre med det der. Om de skal få noe på forsikring må det være alvorlige og dyre feil. Å ikke alltid de får erstatning da heler. 

Anonymkode: e7bd7...d72

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jøss. Men hvordan gikk du frem for å få dem til å kjøpe ny dusj? 

Her klagde vi på at elektriske installasjoner ikke var godkjent. Kom ingen vei. 

Anonymkode: 65b81...56e

Huff, er det nå jeg skal si gratulerer, dere har fått noen sånne? 

Bagateller blir avvist, grensen for kjøpers egenandel er 10 000 kr. Utbedring gjelder skjulte feil og mangler. Dvs at det du fint kan inspisere, kan du faktisk ikke klage på etter overtakelse og protokoll er underskrevet. Er gulvet ripet opp ved overtakelse og du signerer protokollen, da kan du ikke klage etterpå. Oppdager du derimot at dreneringen er tett og det er fukt, stiller saken seg annerledes. Så lenge takstrapporten og egenerklæringen din er korrekt utfylt, skal det mye til at du blir stående ansvarlig for noe økonomisk. 

Råder deg til å ta kontakt med forsikringsselskapet du har eierskifteforsikring hvis ny huseier lager mye bråk. Det kan også være nyttig å melde seg inn i huseierne hvis ikke du alt er medlem. 

Anonymkode: 19729...d70

Her fikk jeg Mail 2 år etter overtagelse med at de hadde oppdaget sølvkre på badet. Var ikke snakk om en innovasjon, men ett par tre stykker. Jeg fikk en advokat til å sende de ett brev og hørte aldri mer fra de. Det var en leilighet i en bygård, i 3.etasje. Var ikke sånn at jeg la de der før jeg flytta. Enkelte ting må man bare regne med, og en «vanskelig» kran kommer de ingen vei med 

Anonymkode: 75f63...cf2

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Her fikk jeg Mail 2 år etter overtagelse med at de hadde oppdaget sølvkre på badet. Var ikke snakk om en innovasjon, men ett par tre stykker. Jeg fikk en advokat til å sende de ett brev og hørte aldri mer fra de. Det var en leilighet i en bygård, i 3.etasje. Var ikke sånn at jeg la de der før jeg flytta. Enkelte ting må man bare regne med, og en «vanskelig» kran kommer de ingen vei med 

Anonymkode: 75f63...cf2

😅 Herregud. 

Anonymkode: 19729...d70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...