Gå til innhold

Ungdom som henger på senteret uten mål og mening

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Altså, sette krav og tvinge en fjortis til noe hun ikke vil, lykke til. Har du forsøkt det selv? Hun trener løping og styrke hjemme noen dager i uka da vi har tredemølle og utstyr, så hun er aktiv sånn, har bare ikke en organisasjon. 

Hi

Anonymkode: 134d5...d57

Få henne til å trene på et senter sammen med andre.

Fortsetter under...

Luksusdyret skrev (6 minutter siden):

Få henne til å trene på et senter sammen med andre.

hvorfor er det så viktig å få henne ut av huset da? La nå ungen være hjemme om hun vil det. Men ikke la henne henge på senteret

Anonymkode: 82c7c...101

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

hvorfor er det så viktig å få henne ut av huset da? La nå ungen være hjemme om hun vil det. Men ikke la henne henge på senteret

Anonymkode: 82c7c...101

Men hun VIL JO IKKE bare være hjemme siden hun trekkes mot senteret. Trening hjemme alene er som regel gørr, og den sosiale biten er kjempeviktig for ungdommen. Hun ønsker å få dekket det ved å henge på senteret, noe mor ikke ønsker at hun skal gjøre. Da må mor tilby et annet alternativ som er like god - men hun avviser alle forslag om det. 

Luksusdyret skrev (12 minutter siden):

Men hun VIL JO IKKE bare være hjemme siden hun trekkes mot senteret. Trening hjemme alene er som regel gørr, og den sosiale biten er kjempeviktig for ungdommen. Hun ønsker å få dekket det ved å henge på senteret, noe mor ikke ønsker at hun skal gjøre. Da må mor tilby et annet alternativ som er like god - men hun avviser alle forslag om det. 

Avviser ingenting jeg, men vi har jo prøvd alt som dere nevner. Hun stortrives med treningen hjemme, ikke alle som syns det er gørr. På treningssenteret her er det 16 års grense for å trene, men skal sjekke opp et annet sted. Sosial er hun ofte for å si det sånn, møter noen hver dag, så går ikke på det. Er heller ikke hver dag eller ofte at de vil på senteret, men bare for å dra syns jeg er en uting, skal hun kjøpe noe, så greit.

Hi

Tror de færreste kan å spille eller synge spesielt bra (eller i det hele tatt) når de begynner på kulturskolen. 

Hva med å bli støttekontakt? Besøksvenn? Eller prøve å få seg en liten jobb? Det kan veie opp for noe av dem sosiale læringen hun går glipp av grunnet ingen fritidsaktiviteter. 

Og hva med gaming? Liker hun det?

Kjempeflott at hun trener hjemme. Her kan de trene på senter fra de er 14 eller 15, så da blir det straks mer sosialt. 

Anonymkode: e5751...32b

Organisert aktivitet er ikke for alle. Finnes det en ungdomsklubb e. l. der dere bor. Her i byen har en del idrettshaller begynt med åpent hus for uorganisert aktivitet. Der er det skating, tumbling, dans... Hvis det ikke finnes, er det kanskje en ide å samle foreldre i området for å undersøke om det er mulig å stelle i stand noe. Ja, for de uorganiserte fortjener også et tilbud.

Anonymkode: 155e4...aec

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hva er hun interessert i, da? 

Musikk, lesing, boksing .... Noe må hun da like? 

Anonymkode: 74f41...dfa

Ikke mye nei, dessverre. Det går i venner og mobil. Hører mye på musikk, men har ikke noe interesse av å synge selv eller instrumenter. Driver ikke med gaming. Hun får jo det sosiale gjennom vennene, så er ikke bekymret for det.

Hi

Mine unger fikk ikke lov å henge, uansett om det var butikk, kjøpesenter ellerr slike ting. Skulle de handle, se etter noe fikk de dra og de fikk en viss tid på seg. Jeg jobbet selv i butikk før og har sett mange engleunger bli revet med av vennene sine til å gjøre ting de normalt sett ikke hadde gjort. Det var både ord, kroppsspråk, vold, ødelegger og nasking. Så mine unger har fått høre hvorfor de ikke får lov og de har faktisk skjønt det etter litt samtale. Minste dattra mi var innom butikken jeg jobbet på når hu så noen bekjente som ikke oppførte seg som de pleide. Etter min mening var det ondsinnet jentemobbing, noe min datter også mente og hu sendte meg en mld at nå måtte jeg bruke mamma stemmen min ovenfor de. Hun vet nemlig at jeg ikke klarer å overse slikt og jeg blander meg, men hu ville ikke at de skjlnte hun hadde sagt noe så derfor sendte hu meg mld. 

Moren til ene datters venn jobber i barnevernet og hun har fortalt mye når slike ting har blitt tatt opp på foreldremøter. Hun har ganske lik mening som meg at ungene kan dra på kjøpesenteret, butikker osv når de skal noe der, men de skal ikke henge. Det som også har gjort det litt enkelt for meg er at noen av ungenes venners foreldre har lik mening som meg. Også er ungene mine så nære hverandre i alder og så ukritiske dagens unge er på sosiale media betyr at den sladdrete søstra alltid får vite det om de gjør noe som muttern ikke er begeistret over, eller enda bedre håper søster får kjeft for. De klarer enda ikke holde seg om de får vite noe om storesøster, så jeg får sladdra med en gang om en er hjemme. (Lurer på ok de noen sinne kommer til å skjønne at den sladdra går begge veier og at det ikke er alt en bør si til mamma. Nå er straks lillesøster myndig, så tror nok ikke det skjer egentlig. Men ekstremt praktisk for meg)

Anonymkode: cb40f...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...