Gå til innhold

Ungdom som henger på senteret uten mål og mening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om det? Har ei på 14 som til stadig maser om å dra til senteret, får av og til lov, men ikke hver gang da jeg selv syns det er en uting. Ser jo selv diverse ungdom som driver å fjaser rundt der, roter og søpler på doene osv. Har vært en del episoder ved dette senteret med ungdomsgjenger som gjør det uttivelig, både inne og ute.

Anonymkode: 134d5...d57

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva syns dere om det? Har ei på 14 som til stadig maser om å dra til senteret, får av og til lov, men ikke hver gang da jeg selv syns det er en uting. Ser jo selv diverse ungdom som driver å fjaser rundt der, roter og søpler på doene osv. Har vært en del episoder ved dette senteret med ungdomsgjenger som gjør det uttivelig, både inne og ute.

Hvor hang du når du var 14? På bedehuset? 4H?

Anonymkode: 6562e...294

Skrevet

Det har de sjeldent fått lov til. Jeg har selv jobbet på senteret her og hater ungdom som bare ER der. De tilfører ingenting, de bare forstyrrer og krever at vi må holde et øye med de, og roter mye. Ikke alle, men "gjengene" gjør det. 

Hvis de vil til kjøpesenteret for å kikke på ting, se etter noe, kanskje handle så er det helt ok. Men ikke for å henge

Anonymkode: 82c7c...101

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei men altså, når jeg var ung hadde ungdom mål og mening med å være der. Ungdom var den gang da der for å naske. Det er både mål og mening. Dagens ungdom nasker jo ikke! De er bare så tragiske. I stedet samles de bare der for å ha et varmt sted å være og prate sammen.

Anonymkode: 5f733...eaf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilke alternativer har hun? Driver hun med organisert idrett, kultur? Hva er det dere som foreldre finner på med henne? Har dere et hjem der vennene hennes kan komme og finne på ting sammen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nei men altså, når jeg var ung hadde ungdom mål og mening med å være der. Ungdom var den gang da der for å naske. Det er både mål og mening. Dagens ungdom nasker jo ikke! De er bare så tragiske. I stedet samles de bare der for å ha et varmt sted å være og prate sammen.

Dagens ungdom nasker ikke?! Hvor tar du det fra? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dagens ungdom nasker ikke?! Hvor tar du det fra? 

HI. Å dra på senteret for å naske er et mål og en mening med å være der.

Skrevet

Men kjære dere, jeg har ikke skrevet noe om nasking, og det tror jeg ikke hun gjør. Og til deg som skrive hva gjorde du, bedehus osv, hvis man gjør det som 14 åring, er det noe galt i det?

Nei, hun driver ikke med idrett. Ja, vi har åpent hus, ja, vi finner på ting med henne, men nå er alt kjedelig uansett.

Jeg hadde ikke noe senter å henge på når jeg var 14. 

Takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Men kjære dere, jeg har ikke skrevet noe om nasking, og det tror jeg ikke hun gjør. Og til deg som skrive hva gjorde du, bedehus osv, hvis man gjør det som 14 åring, er det noe galt i det?

Nei, hun driver ikke med idrett. Ja, vi har åpent hus, ja, vi finner på ting med henne, men nå er alt kjedelig uansett.

Jeg hadde ikke noe senter å henge på når jeg var 14. 

Takk for svar.

Hi

Da må dere melde henne på en aktivitet. Selvfølgelig vil hun slenge på senteret med venner hvis alternativet er å sitte på rommet sitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var 14 år holdt jeg på med idrett x tre treninger per uke + kamper. Jeg gjorde lekser og var med venner hjemme hos meg eller hjemme hos vennene mine. Så ingen henging i det hele tatt.

Vårt lokale kjøpesenter har store problemer med salg av narkotika. Politiet og utekontakter er der jevnlig. Min 14-åring får ikke lov til å henge der. Vi har prioritert å ha et stort hus (heller enn f.eks dyre ferier) og har stor kjellerstue der barna og barnas venner kan være, noe de også er.

Anonymkode: b892c...189

Skrevet
Luksusdyret skrev (27 minutter siden):

Da må dere melde henne på en aktivitet. Selvfølgelig vil hun slenge på senteret med venner hvis alternativet er å sitte på rommet sitt. 

Må man virkelig det? Hun har vært igjennom diverse, prøvd masse, men ikke funnet noe hun liker. Er ikke sånn at alle må være med på organisert idrett? Ikke alle det ligger for.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Må man virkelig det? Hun har vært igjennom diverse, prøvd masse, men ikke funnet noe hun liker. Er ikke sånn at alle må være med på organisert idrett? Ikke alle det ligger for.

Hi

Men hva er alternativene hennes, da? Hvis hun vil være sammen med vennene sine utenfor hjemmet sitt? 

Skrevet

Min 14 åring får ikke det. Men han har ikke tid til det heller. Trener fotball og bruker tid på skole arbeid 

Anonymkode: 7e32a...2f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hi

Men da får hun henge på senteret, siden hun ikke har andre alternativer å treffe venner uten at mora henger over skulderen. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (12 minutter siden):

Men hva er alternativene hennes, da? Hvis hun vil være sammen med vennene sine utenfor hjemmet sitt? 

Være hjemme hos andre kanskje.

Hi

Skrevet
Luksusdyret skrev (2 minutter siden):

Men da får hun henge på senteret, siden hun ikke har andre alternativer å treffe venner uten at mora henger over skulderen. 

Henger over skuldrene ja, det er det jeg gjør. Her har de loftstue og eget rom de kan stenge av uten vår innblanding i det hele tatt. Så du mener det er vår feil at hun ikke har andre alternativer? Vi har forsøkt det meste som kan forsøkes med her i område vi bor i. Kan godt tvinge ungen på noe og ha et helvete hver gang for at hun ikke vil det, men det gidder jeg ikke. Men ja, da får hun bare henge der da. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hi

Mye annet enn idrett man kan drive med. Og viktig å ha en aktivitet eller tre. Alternativet er jo senteret. 
Derfor strekker vi oss langt i at barna får prøve ulike aktiviteter, og passer også på at de holder på med noe over tid (mer enn tre år, slik at de har mulighet til å oppnå et visst nivå og dermed føle enda mer mestring. 
Kan hun ikke prøve sang eller et instrument på kulturskolen og Røde Kors eller Speider om idrett ikke passer? Men så mye forskjellig idrett som finnes er det rart om ingenting faller i smak. Det er veldig sosialt med aktiviteter. 

Anonymkode: e5751...32b

Skrevet

Nei idrett er ikke for alle. Er sånn merkelig norsk greie det der med at alle barn skal sendes fra trening til trening. Det er ikke for alle. 
  Men ville sagt nei til senter henging og heler oppmuntret og lagt til rett for å ha besøk hjemme . 

Anonymkode: 4d5c5...324

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Mye annet enn idrett man kan drive med. Og viktig å ha en aktivitet eller tre. Alternativet er jo senteret. 
Derfor strekker vi oss langt i at barna får prøve ulike aktiviteter, og passer også på at de holder på med noe over tid (mer enn tre år, slik at de har mulighet til å oppnå et visst nivå og dermed føle enda mer mestring. 
Kan hun ikke prøve sang eller et instrument på kulturskolen og Røde Kors eller Speider om idrett ikke passer? Men så mye forskjellig idrett som finnes er det rart om ingenting faller i smak. Det er veldig sosialt med aktiviteter. 

Anonymkode: e5751...32b

Tror du ikke vi har strukket oss langt? Hun er ikke interessert i sang, kan heller ikke synge, samme med instrumenter. Speider har hun prøvd, det var ikke noe, lillesøster driver med det. Vi er fullt klar over hvor sosialt det er, har selv drevet med håndball fra jeg var 7 og til 21 år. Det er og begrenset av hvor mye det er av aktiviteter på et sted og jeg må si at her vi bor er vi heldige med mye å velge i mellom og hun har prøvd det meste. Men igjen, vi kan ikke tvinge en 14 åring til å gå på noe som hun ikke vil, hva får hun ut av det? Jeg skulle selvfølgelig ønske at hun drev med på noe, men igjen, det er ikke for alle. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Tror du ikke vi har strukket oss langt? Hun er ikke interessert i sang, kan heller ikke synge, samme med instrumenter. Speider har hun prøvd, det var ikke noe, lillesøster driver med det. Vi er fullt klar over hvor sosialt det er, har selv drevet med håndball fra jeg var 7 og til 21 år. Det er og begrenset av hvor mye det er av aktiviteter på et sted og jeg må si at her vi bor er vi heldige med mye å velge i mellom og hun har prøvd det meste. Men igjen, vi kan ikke tvinge en 14 åring til å gå på noe som hun ikke vil, hva får hun ut av det? Jeg skulle selvfølgelig ønske at hun drev med på noe, men igjen, det er ikke for alle. 

Hi

Jeg hadde satt et krav om at hun MÅ velge en aktivitet. Så får hun velge det minste av "onder", og se om hun klarer å holde seg til denne aktiviteten. Det er svært lite smart å ikke ha noen hobbyer overhodet.

Skrevet
Luksusdyret skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde satt et krav om at hun MÅ velge en aktivitet. Så får hun velge det minste av "onder", og se om hun klarer å holde seg til denne aktiviteten. Det er svært lite smart å ikke ha noen hobbyer overhodet.

Man kan ikke tvinge en 14 åring til å plutselig begynne på fotball eller gitarkurs (feks) da, det er slemt det. 

Ungdommer vil henge sammen og når de ikke har noe annet samlingssted så blir det ofte senteret, det er ikke så kult å henge hjemme for det er jo måte på hvor mange venner en kan få plass til der.

Ungdomsklubber uten detaljstyrte aktiviteter er det ungdommer trenger, ett sted hvor de bare kan være sammen uten å måtte gjøre noe annet enn det. 

Tror jeg

Skrevet
smurfis skrev (Akkurat nå):

Man kan ikke tvinge en 14 åring til å plutselig begynne på fotball eller gitarkurs (feks) da, det er slemt det. 

Ungdommer vil henge sammen og når de ikke har noe annet samlingssted så blir det ofte senteret, det er ikke så kult å henge hjemme for det er jo måte på hvor mange venner en kan få plass til der.

Ungdomsklubber uten detaljstyrte aktiviteter er det ungdommer trenger, ett sted hvor de bare kan være sammen uten å måtte gjøre noe annet enn det. 

Tror jeg

Det er det jeg mente - hun må ha en organisert AKTIVITET. Hvem som har regien, er likegyldig. Selvfølgelig er det drittkjedelig å bare henge på rommet, ikke er det helsefremmende heller å være så mye i ro for en voksende ungdom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

For et idiotisk argument.

Skrevet
Luksusdyret skrev (Akkurat nå):

Det er det jeg mente - hun må ha en organisert AKTIVITET. Hvem som har regien, er likegyldig. Selvfølgelig er det drittkjedelig å bare henge på rommet, ikke er det helsefremmende heller å være så mye i ro for en voksende ungdom. 

Men problemet er jo at ungdomsklubber ofte ikke har åpent mer enn ett par dager i uka, og ikke minst at de rett og slett ikke finnes enkelte steder😕

Her fikk vi endelig en ungdomsklubb og alle gledet seg, senterledelsen, ungdommene, utekontaktene og ikke minst oss foreldre. "Problemet" hos oss er at de er så himla strenge der, altså skolestrenge om du skjønner? De får kjeft for ingenting

Skrevet
Luksusdyret skrev (28 minutter siden):

Altså, sette krav og tvinge en fjortis til noe hun ikke vil, lykke til. Har du forsøkt det selv? Hun trener løping og styrke hjemme noen dager i uka da vi har tredemølle og utstyr, så hun er aktiv sånn, har bare ikke en organisasjon. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...