Gå til innhold

De som plutselig nå sliter med økonomien

Anbefalte innlegg

Skrevet
Luksusdyret skrev (20 minutter siden):

Og det er jo forståelig. 87 kroner per pakke kjøttdeig, 52 kroner for ett brød. Sinnssykt!

Hærregud så dyrt, handler du på Coop eller? Må styre unna Coop hvis man har dårlig råd. 

Anonymkode: 1cfda...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hærregud så dyrt, handler du på Coop eller? Må styre unna Coop hvis man har dårlig råd. 

Anonymkode: 1cfda...d19

Jeg har ikke dårlig råd, men reagerer på den enorme prisstigningen. Her jeg bor har vi Coop, Bunnpris og Rema. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, ingen fortjener å slite. Virkelig ikke.

Men ta ditt eksempel da. Dere har to inntekter og god lønn. Dere merker prisendringer/renteoppgangene. Men ville du fortsatt å bruke like mye penger og stilt opp i media for å fortelle hvor vanskelig du har det? Jeg tipper nei... 

De fleste vil kutte ut frisørbesøk som koster mellom 1000 og 3000 kr alt etter hva man gjør. Kutte ut negler og bryn-utgifter. Kutte ut falske vipper. Dra sjeldnere på restaurant. Etc.

Det som irriterer meg er de som ikke vil endre vaner, og klager på hvor vanskelig det er, og dermed får hjelp som andre heller burde fått. 

Anonymkode: eef99...b34

Vi har redusert forbruk for å være føre var, selv om vi har råd til å fortsette livsstilen, i hvert fall foreløpig. Jeg byttet ut "vanlig" frisør med Cutters, for eksempel. Bryn tatoverer jeg hvert 3. eller 4. år, og har ingen utgifter imellom der. Restaurant har vi begynt å "lage" hjemme ved å pynte bordet og lage noe avansert en gang i blant mens ungene er på overnattingsbesøk. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (3 minutter siden):

Vi har verken Meny eller Spar der jeg bor. 

Det var bare eksempler. Jeg er sikker på at de har minst like billig kneipbrød og svinekjøttdeig på Coop, Bunnpris og Rema som på Meny eller Spar! 

Anonymkode: 62029...896

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var bare eksempler. Jeg er sikker på at de har minst like billig kneipbrød og svinekjøttdeig på Coop, Bunnpris og Rema som på Meny eller Spar! 

Anonymkode: 62029...896

Kneipp er jo ikke noe næring. Jeg tenkte selvfølgelig på ordentlig grovbrød. Og ordentlig kjøttdeig.

Skrevet
Luksusdyret skrev (13 minutter siden):

Nei, men du har sikkert Kiwi. Enda billigere der. 

Anonymkode: fb6fc...226

Skrevet
Luksusdyret skrev (8 minutter siden):

Kneipp er jo ikke noe næring. Jeg tenkte selvfølgelig på ordentlig grovbrød. Og ordentlig kjøttdeig.

Poenget er jo at man ikke er ordentlig fattig når man fortsatt kjøper dyrt brød og karbonadedeig. Når man er fattig er man glad for å bli mett. Og det blir man på kneippbrød og  svinekjøttdeig også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er jo at man ikke er ordentlig fattig når man fortsatt kjøper dyrt brød og karbonadedeig. Når man er fattig er man glad for å bli mett. Og det blir man på kneippbrød og  svinekjøttdeig også. 

Selvfølgelig blir man mett. Men når man har barn, ønsker man jo å gi dem ordentlig næring. Jeg påpekte bare at prisene har steget voldsomt. Helt unødvendig å kverulere videre på dette, med mindre du vil prøve å benekte at prisene har steget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, men du har sikkert Kiwi. Enda billigere der. 

Meny, Joker, Spar er jo de dyreste butikkene! Extra er f eks mye billigere 

Anonymkode: 73dd6...873

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Forstår det ikke. Er det snakk om at de er vant til et overforbruk? 

Jeg er enslig i et lavtlønnsyrke. Har alltid vært fornuftig med pengene slik at de strekker til. Til og med nå strekker pengene til. Men barna mine er kun med på gratis aktiviteter (heldigvis en stor greie her vi bor, så mange av barnas venner er med også fordi det er morsome aktiviteter).

Vi reiser ikke på ferier heller, der er mye spart. Ellers føler jeg meg som alle andre. Jeg har bil, barna har nok klær, til og med et innslag av merkeklær iblant siden vennene har mye sånt.

Men SÅ mange sliter nå. Jeg lurer på hvorfor. Venninna mi kan dra på butikken og handle, da kjøper hun syltetøy til 50 kr for et lite glass. Hun kjøper ferdig skivet norvegia. Hun kjøper mozarella sticks og baby Bell. Altså, det er ting jeg sjelden tar meg råd til. Jeg kjøper en stor ost jeg skjærer/river selv. Bruker de bøttene med syltetøy når økonomien er trang. 

Hvorfor får de rike sutre om dårlig råd nå, når de ikke orker å legge om livsstilen? Tror kanskje mange har bedre råd enn de tror. La de som virkelig sliter få hjelp, og ikke de som dessverre ikke har råd til ny playstation til sønnen sin fordi den gamle er TO år gammel 🤦‍♀️

Herregud for et bittert innlegg. Du svarer jo selv på at du som er vant til å spare er io vant til det.

Folk som har pleid å ha god råd og som har kunnet unne seg ting de har hatt lyst på sliter. Tror ikke man skal være veldig smart for å skjønne at en omstilling tar tid, og at man da vil oppleve trang økonomi. Feks har man store hus og hytter son krever strøm osv. 

Anonymkode: ba2ab...0f9

Skrevet
Luksusdyret skrev (58 minutter siden):

Hvis det er så dyrt på din nærbutikk så kunne du nok spart endel på å bestille Matkasse. Matkassene har også økt i pris men ikke så mye som butikker virker det som. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (53 minutter siden):

Hva er feil på kneip egentlig? Riktignok er det bare 37 % sammalt mel, men til gjengjeld inneholder det ingen av de tvilsomme tilsetningsstoffene som dyrere brød ofte er tilsatt for at de skal holde seg myke til tross for høyere andel sammalt mel.

Anonymkode: 9d609...82f

Skrevet
Elina skrev (24 minutter siden):

Hvis det er så dyrt på din nærbutikk så kunne du nok spart endel på å bestille Matkasse. Matkassene har også økt i pris men ikke så mye som butikker virker det som. 

Tro det eller ei, matkasse leverer heller ikke hit :D :D :D :D Det var blant annet en kjempeulempe under koronatiden, at vi ikke kunne bestille matkasser i posten og måtte gå forkjøla på butikken.

Skrevet
Luksusdyret skrev (3 timer siden):

Og det er jo forståelig. 87 kroner per pakke kjøttdeig, 52 kroner for ett brød. Sinnssykt!

25,- for svinekjøttdeig på Rema. Tre-fire hjemmelagde brød for prisen av ett kjøpebrød om man er prisbevisst på råvarene.

Det var en forbrukerøkonom ute for 1-2 uker siden og sa at 90% av befolkningen har ikke et økonomisk problem, men et overforbruksproblem. Det kan nok stemme. Vi er mange som har fått våre vaner i gode økonomiske tider og nå har trøbbel med å justere våre vaner etter lommeboken.

Renten er fortsatt lav hvis man sammenligner med de siste 30 årene (kilde ssb.no).

Så er det helt klart noen som har nøkternt forbruk, men likevel ikke får det til å gå rundt og som ikke har mer å kutte.

Anonymkode: fdfc4...c05

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja! Akkurat!!! 🥳 takk! 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Forstår det ikke. Er det snakk om at de er vant til et overforbruk? 

Jeg er enslig i et lavtlønnsyrke. Har alltid vært fornuftig med pengene slik at de strekker til. Til og med nå strekker pengene til. Men barna mine er kun med på gratis aktiviteter (heldigvis en stor greie her vi bor, så mange av barnas venner er med også fordi det er morsome aktiviteter).

Vi reiser ikke på ferier heller, der er mye spart. Ellers føler jeg meg som alle andre. Jeg har bil, barna har nok klær, til og med et innslag av merkeklær iblant siden vennene har mye sånt.

Men SÅ mange sliter nå. Jeg lurer på hvorfor. Venninna mi kan dra på butikken og handle, da kjøper hun syltetøy til 50 kr for et lite glass. Hun kjøper ferdig skivet norvegia. Hun kjøper mozarella sticks og baby Bell. Altså, det er ting jeg sjelden tar meg råd til. Jeg kjøper en stor ost jeg skjærer/river selv. Bruker de bøttene med syltetøy når økonomien er trang. 

Hvorfor får de rike sutre om dårlig råd nå, når de ikke orker å legge om livsstilen? Tror kanskje mange har bedre råd enn de tror. La de som virkelig sliter få hjelp, og ikke de som dessverre ikke har råd til ny playstation til sønnen sin fordi den gamle er TO år gammel 🤦‍♀️

Dette er nok veldig ulikt fra husstand til husstand tenker jeg.
Vi har mye i lån. Hadde allerede før økte priser, økt rente og økte strømkostnader strammet inn på det meste. For å kunne delta på aktiviteter som på ingen måte er gratis. Men som er viktig for oss, men likevel kuttet ned selv om barna mister omgang med venner og sosialt miljø. 
Vi spiser grøt to ganger i uka, går aldri på kafé, kjøper brukt utstyr, fryser på badet, reiser minimalt osv. Ingen teater, kino, konserter osv. Jeg synes at å kjøpe skivet ost er sløsing og ville aldri gjort det. Verken nå, tidligere eller i fremtiden. 

Men nå har vi økte utgifter på nesten ti tusen i måneden sammenlignet med i sommer. Og det merkes. Så vi er mange som har lagt om mye, selv om venninna di ikke har gjort det, og vi håper å komme oss gjennom disse årene med et håp om bedre tider senere i livet.

Og noen har det skikkelig kjipt nå. 
Men det er ikke sikkert det vises. Så støtter at vi skal hjelpe de som virkelig sliter og ikke vi som har litt sparepenger å ta av, eller som tenker å kjøpe ny Playstation. 

Anonymkode: c8953...f83

Skrevet

Har man hatt lite bestandig, så har man lite. Men de som har mye, de har ofte utgifter deretter.

La oss si at Trine og Jens til sammen tjener 3 mill i året. De har et stort hus i et dyrt område. De hadde lån på 9 mill, dette er mye nedbetalt på, men det gjenstår 7 mill. Huset er verdt 13 mill, så de har verdier mer enn gjeld. De har høye kommunale avgifter og de skal varme opp et hus på 300 kvm

Når matprisen øker, og rentene øker, og i tillegg er strømprisene høye, så er økningen mye høyere på et lån på 7 mill enn på et lån på 3 mill. Det kostet mer å varme opp 300 kvm enn 150 kvm. Det er dyrere å bo i dyre områder enn i utkanten. Samlet sett vil utgiftene øke mer jo mer man har i lån og størrelse på bolig.

Har man lavlønn sånn som deg, så vil man aldri kunne få lån på mer enn kanskje 2 mill. Renteøkning på 2 mill er mye mindre enn renteøkning på 9 mill. Jeg selv har 1,5 mill i lån, og økningen av renten utgjør på det lave beløpet 800kr i mnd. Det vil si at for 9 mill er det ganske mye mer. Du er helt sikkert også vant til å kjøpe alt det billige som ikke er verdens beste, og av oh til ikke snakker godt i det hele tatt, men godt nok for dere fordi dere ikke har råd til mer, og er vant til å spise det som smaker verst.

Men å ikke forstå hvordan det fungerer med gjeld, størrelse på bolig, bosted osv og samtidig kalle seg dyktig økonomisk… det klarer ikke jeg forstå da.. du forstår kun din egen økonomi, ikke hvordan økonomi fungerer ellers

Anonymkode: 8f7fc...73b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har man hatt lite bestandig, så har man lite. Men de som har mye, de har ofte utgifter deretter.

La oss si at Trine og Jens til sammen tjener 3 mill i året. De har et stort hus i et dyrt område. De hadde lån på 9 mill, dette er mye nedbetalt på, men det gjenstår 7 mill. Huset er verdt 13 mill, så de har verdier mer enn gjeld. De har høye kommunale avgifter og de skal varme opp et hus på 300 kvm

Når matprisen øker, og rentene øker, og i tillegg er strømprisene høye, så er økningen mye høyere på et lån på 7 mill enn på et lån på 3 mill. Det kostet mer å varme opp 300 kvm enn 150 kvm. Det er dyrere å bo i dyre områder enn i utkanten. Samlet sett vil utgiftene øke mer jo mer man har i lån og størrelse på bolig.

Har man lavlønn sånn som deg, så vil man aldri kunne få lån på mer enn kanskje 2 mill. Renteøkning på 2 mill er mye mindre enn renteøkning på 9 mill. Jeg selv har 1,5 mill i lån, og økningen av renten utgjør på det lave beløpet 800kr i mnd. Det vil si at for 9 mill er det ganske mye mer. Du er helt sikkert også vant til å kjøpe alt det billige som ikke er verdens beste, og av oh til ikke snakker godt i det hele tatt, men godt nok for dere fordi dere ikke har råd til mer, og er vant til å spise det som smaker verst.

Men å ikke forstå hvordan det fungerer med gjeld, størrelse på bolig, bosted osv og samtidig kalle seg dyktig økonomisk… det klarer ikke jeg forstå da.. du forstår kun din egen økonomi, ikke hvordan økonomi fungerer ellers

Jo jeg forstår det, men de som har lånt over evne har tydeligvis ikke forstått det. Renta har økt, men ikke mye sammenlignet med hva folk skal kunne tåle når de tar opp lån. De med 9 mill i lån har fortsatt ikke rett til å klage i media med mindre de selger en av de 2 bilene som sikkert kostet 500.000 eller mer per stk eller selger hytta si. Jeg unner de ikke hjelp når det sitter fattige mennesker uten egen bolig som sliter med å få nok mat hver mnd. 

Skrevet

Jo jeg forstår det, men de som har lånt over evne har tydeligvis ikke forstått det. Renta har økt, men ikke mye sammenlignet med hva folk skal kunne tåle når de tar opp lån. De med 9 mill i lån har fortsatt ikke rett til å klage i media med mindre de selger en av de 2 bilene som sikkert kostet 500.000 eller mer per stk eller selger hytta si. Jeg unner de ikke hjelp når det sitter fattige mennesker uten egen bolig som sliter med å få nok mat hver mnd. 

Altså, jeg bor i en by der boligpriser har holdt seg kunstig høye de siste årene. Busstilbudet ute i distriktet er ikke-eksisterende. Jeg bor selv ute i distriktet og sliter skikkelig med logistikken. Barnet måtte blant annet kjøpe seg mopedbil for å komme til og fra videregående skole, fordi den eneste skolebussen som går korresponderer ikke med skoletidene. Vil man ut av distriktet, må man betale minst 4,5-5 millioner for en OK bolig med 2-3 soverom. Så det at man har lån på 5 millioner pluss betyr ikke at man har en hytte og to svindyre biler. Jeg kjenner flere som bor i sentrum og sliter med at ALT (!) har økt samtidig. Hadde det bare vært renta, eller bare drivstoff, eller bare mat, ville det ha vært mer overkommelig. Men alt har økt samtidig, og da blir summen uoverkommelig for mange.

Anonymkode: dae7e...652

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De som har lite kan jo bo på hytta til de som har mye for en billig penge. Så kan de hjelpe hverandre.

Problemet er at folk ikle kjøper noe lenger. Folk tør ikke. Da blir det vanskelig å selge både hytter, biler og hus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De som har lite kan jo bo på hytta til de som har mye for en billig penge. Så kan de hjelpe hverandre.

Problemet er at folk ikle kjøper noe lenger. Folk tør ikke. Da blir det vanskelig å selge både hytter, biler og hus. 

Nettopp. Bare for noen dager siden har det vært en tråd her inne om at ingen kom på visning, og at de slet med å selge huset sitt. Det kom mange svar fra mennesker med samme erfaring - og det er jo logisk. Hvem i huleste kjøper HYTTER med de strømprisene og de økte utgiftene? Ingen!

Skrevet

Nettopp. Bare for noen dager siden har det vært en tråd her inne om at ingen kom på visning, og at de slet med å selge huset sitt. Det kom mange svar fra mennesker med samme erfaring - og det er jo logisk. Hvem i huleste kjøper HYTTER med de strømprisene og de økte utgiftene? Ingen!

Da er vi kjerringa mot strømmen, vi er på aktiv jakt etter hytte på fjellet. Men her vi bor er det ingen aktuelle hytter til salgs - enda. 

Anonymkode: 9cdd7...a30

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er sant. God tanke. Men ville ikke det igjen gitt trøbbel for de som har utleieboliger? Utleieprisene er jo også sykt høye, mange blir utnyttet dessverre. Men hvis "vanlige" folk mister utleieinntekter fordi hytter leies ut rimelig for å dekke kostnader, da forskyves kanskje bare problemet fra en gruppe mennesker til en annen? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...