Gå til innhold

Hvorfor slutter man med julegaver 18år?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor slutter man å gi gave til tante/onkelbarn når de blir 18 år? 

Fikk beskjed av mine søsken at de dette året ikke kjøpte julegave til han på 18 år. (Eldste søskenbarn) 18 åringen sa ikke så mye, men jeg såg han syns det var litt kipt.

Jeg og en venninne pratet om det når vi gikk tur i går. Mange unge sliter, det blir mer psykiske problemer, mange er ensomme. Hvorfor er ikke 18 åringer og eldre verdt en liten oppmerksomhet fra tanter og onkler? Er det bare de små som er viktige?

Jeg kjøper gave til 20 og 22 åringen jeg er tante til på mannen sin side. Har aldri tenkt tanken at de ikke er verdt en liten presang mer. Ungdom som studerer har trang økonomi og de fleste blir jo glade for alt fra kinogavekort, pysjbukse, dusjsåpe osv. 

Jeg vil oppfordre dere alle til å vise ungdommen at tante og onkel ser de og synes det er viktige de og! 20 åringen vi feiret med i fjor ble aller gladest for et par hjemmestrikkede tykke sokker og en krukke peppermyntekuler ho fikk av onkelen sin! I disse trange tider trenger man ikke gi dyre gaver, men jeg tror en liten hilsen er viktig for mange.

Anonymkode: 669b2...9bc

Man kan bry seg om folk uten at de får julegaver. Kan ikke huske når jeg sluttet å få fra onkler og tanter, men traumatisk var det ikke for jeg kan ikke huske noe av det. Jeg vet derimot at jeg har utvidet familie som bryr seg om meg og mine. Helt uavhengig av gaver.

Anonymkode: 38921...68a

Fortsetter under...

For min del handler det mer om økonomien og antall tantebarn man må kjøpe til. Dessuten så er ønskelista dyrere jo eldre de blir. Og det er jo ikke like kult å få ullsokker eller hansker hvert år. 

Men her kjøper vi kun til barna og ikke voksene. Så jeg kjøper til tantebarna og ikke til søsknene mine. 

Anonymkode: cd5f7...e6c

På mannens side praktiseres det at de ikke får presanger etter konfirmasjon. Det er 12 tantebarn, så det føltes helt greit å slutte da det var mye jobb og dyrt å skaffe alle presangene (ja, jeg vet jeg høres kynisk ut, men synes det er stress med presanger).

På min side er det ikke slik, og jeg synes det er litt underlig å punge ut med 400 kroner til en masterstudent med ekstrajobb for at han skal kjøpe ny telefon eller iPods. Mine er ikke eldst her og jeg er redd for å tråkke storebror på tærne, han er ganske følsom, så foreløpig fortsetter presangpraksisen. Men, jeg synes det er ganske rart så lenge disse voksne nevøene og niesene ikke har noen slags forpliktelse til å gi en bitteliten oppmerksomhet tilbake.

jeg synes vi skjemmer dem bort og syr puter under armene deres.

Anonymkode: 63abd...f0b

HeiteH skrev (1 time siden):

Dersom pengene er uvesentlig, men det handler om det å gi en oppmerksomhet; hvorfor skal da en tante gi til en 18-åring, men 18-åringen skal ikke gi noe tilbake? Hva er logikken?

Kanskje fordi det er foreldrene til dette «barnet» man får gave av, uansett om barnet er 8 eller 18 år gammelt? 

I min familie slutter vi ikke å gi gaver. Både voksne og barn får, heldigvis. Det er så koselig å finne ting som gleder de viktige personene rundt oss, både store og små💛

I mannens familie slutter man rundt 20 år. Uvisst av hvilken grunn?
Når vi feirer med hans familie så får de voksne kun gave av sin egen kjernefamilie, ektefelle og/eller voksne barn. Barna får av alle. Koselig med barna i sentrum altså, men det burde finnes grenser.
Jeg kan ikke se noe som taler for at man som 16-åring skal få 15+ gaver, mens storesøsken på 20 år plutselig sitter der med 3 gaver. Man betyr vel ikke mindre for familien sin i det man bikker en viss alder? Er så glad for at det ikke finnes aldersgrense for å gi gaver i min familie… 

Anonymkode: 8e98b...4ae

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje fordi det er foreldrene til dette «barnet» man får gave av, uansett om barnet er 8 eller 18 år gammelt? 

I min familie slutter vi ikke å gi gaver. Både voksne og barn får, heldigvis. Det er så koselig å finne ting som gleder de viktige personene rundt oss, både store og små💛

Når vi feirer med hans familie så får de voksne kun gave av sin egen kjernefamilie, ektefelle og/eller voksne barn. Barna får av alle. Koselig med barna i sentrum altså, men det burde finnes grenser.
Jeg kan ikke se noe som taler for at man som 16-åring skal få 15+ gaver, mens storesøsken på 20 år plutselig sitter der med 3 gaver. Man betyr vel ikke mindre for familien sin i det man bikker en viss alder? Er så glad for at det ikke finnes aldersgrense for å gi gaver i min familie… 

Når man er 18 år har man (eller bør i alle fall ha) noe inntekt. Da kan man jo kjøpe en liten gave til tante om det er viktig at voksne gir gaver til hverandre?

Finnes ikke aldersgrense i min familie heller, men her læres ungene også opp til å gi så snart de har inntekt. I år har den eldste kjøpt servietter og lys til sine to tanter.

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Når de blir 18 er de voksne og kan ikke lenger flyte med uten å gjøre en egen innsats. Da kreve det en større gjensidighet i relasjonen. De som stiller opp og har et gjensidig forhold opprettholder man gaveutveksling med, som med andre voksne. De man ikke har et personlig forhold til og som ikke gir egne gaver i retur får heller ikke gave. Det er del av det å bli voksen.

Anonymkode: 2929b...cbd

Når man er 18 år er man ennå elev ved videregående skole. Hvordan tenker du at de da skal  være sidestilt med en voksen økonomisk sett?? 

Endret av Sommerkroppen 2029
HeiteH skrev (2 timer siden):

Dersom pengene er uvesentlig, men det handler om det å gi en oppmerksomhet; hvorfor skal da en tante gi til en 18-åring, men 18-åringen skal ikke gi noe tilbake? Hva er logikken?

Fordi 18 åringen er skoleelev…..trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne det….

Anonymkode: ad79a...35e

Hos oss så gir vi ikke gaver til voksne søsken, men jeg gir til tante og onkelbarn. Hadde det vært opp til meg, så kunne vi godt ha fortsatt med det til evig tid. Men så er det noen søsken som har laget en aldersgrense for dette. Jeg kan velge å drite i det, noe jeg gjør. Derfor har jeg fortsatt gitt min 24og 26 årige niese og nevø julegave. Jeg tenker at så lenge jeg ønsker å gi en gave til mine tantebarn, så velger jeg det selv. Selv om mine søsken ikke ønsker å gi mine barn gave lenger. Jævlig smålig synes jeg, men det for stå for den enkeltes regning. Jeg kjøper gave til alle mine tantebarn, selv om de er voksne. 

Endret av Sommerkroppen 2029
HeiteH skrev (10 minutter siden):

Når man er 18 år har man (eller bør i alle fall ha) noe inntekt. Da kan man jo kjøpe en liten gave til tante om det er viktig at voksne gir gaver til hverandre?

Finnes ikke aldersgrense i min familie heller, men her læres ungene også opp til å gi så snart de har inntekt. I år har den eldste kjøpt servietter og lys til sine to tanter.

En skoleelev med en liten deltidsjobb skal få lov til å beholde de kronene de tjener, jeg ser ikke noe poeng i at de skal kjøpe lys og servietter bare for å kjøpe noe. 

Men i vår familie har unge voksne gitt bort hjemmelagde ting, alt fra strikkede votter til julekaker på glass, så gleden av å gi har de absolutt. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men man måler ikke hva en person betyr for noen i gaver. Tante og onkel er ikke mer glad i 16-åringen enn i 20-åringen selv om det bare er 16-åringen som får gave. Gaver er ikke hvordan man måler «hvor mye betyr du for meg».

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Men man måler ikke hva en person betyr for noen i gaver. Tante og onkel er ikke mer glad i 16-åringen enn i 20-åringen selv om det bare er 16-åringen som får gave. Gaver er ikke hvordan man måler «hvor mye betyr du for meg».

Man viser at familie er viktige for en på mange måter. Ved å gi oppmerksomhet, interessere seg for hverandres liv, tilbringe tid sammen, og også ved å gi gaver som man tenker at mottaker vil sette pris på på bursdager, jul, konfirmasjon, bryllup mm. 
Det er ingen logisk grunn til å forskjellsbehandle, ved å gi gaver til dem som er 17, og ikke til dem som er 18. Det er mennesker som er like viktige for oss uavhengig av om de er 8, 18 eller 38. Vi gjør ikke forskjell på dem. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Fordi 18 åringen er skoleelev…..trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne det….

Anonymkode: ad79a...35e

I vår familie gir barna egne gaver fra 5  års alder. Til å begynne med er det mye de har laget. Når de blir så store at de får lommepenger eller kan tjene litt selv kommer  det litt kjøpegaver også. Barna har godt av å kjenne gleden av å gi også, ikke bare gleden av å få.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg gir gaver til dem jeg bryr meg mest om. Fortsatt utveksler jeg gave med to tanter. De 8 onklene og tantene som er mer perifere fikk jeg gave av frem til konfirmasjon men jeg ga aldri til dem. Jeg gir gave til mine nærmeste søskenbarn, ikke til alle 30. Nevøer og neser jeg ikke har noe forhold til får ikke gave etter at de hR blitt 18, selv om søsknene får hvis jeg har et forhold til dem osv.

23 hours ago, sug lut said:

Man slutter heldigvis ikke i min familie, og de som evt ville slutte hadde jeg fremdeles gitt til. 

Helt enig. Mine barn (og vi) gir små gaver til sine søskenbarn, uavhengig av alder. Og de som har blitt voksne kjøper nå selv (eller lager noe), veldig koselig at de tenker på hverandre og har et godt forhold. 

Anonym bruker skrev (På 23.11.2022 den 8.14):

Hvorfor slutter man å gi gave til tante/onkelbarn når de blir 18 år? 

Fikk beskjed av mine søsken at de dette året ikke kjøpte julegave til han på 18 år. (Eldste søskenbarn) 18 åringen sa ikke så mye, men jeg såg han syns det var litt kipt.

Jeg og en venninne pratet om det når vi gikk tur i går. Mange unge sliter, det blir mer psykiske problemer, mange er ensomme. Hvorfor er ikke 18 åringer og eldre verdt en liten oppmerksomhet fra tanter og onkler? Er det bare de små som er viktige?

Jeg kjøper gave til 20 og 22 åringen jeg er tante til på mannen sin side. Har aldri tenkt tanken at de ikke er verdt en liten presang mer. Ungdom som studerer har trang økonomi og de fleste blir jo glade for alt fra kinogavekort, pysjbukse, dusjsåpe osv. 

Jeg vil oppfordre dere alle til å vise ungdommen at tante og onkel ser de og synes det er viktige de og! 20 åringen vi feiret med i fjor ble aller gladest for et par hjemmestrikkede tykke sokker og en krukke peppermyntekuler ho fikk av onkelen sin! I disse trange tider trenger man ikke gi dyre gaver, men jeg tror en liten hilsen er viktig for mange.

Anonymkode: 669b2...9bc

Dette er vel noe hver familie kan bli enige om? Mine barns søskenbarn får gaver for alltid tenker jeg, det er 3 vi må kjøpe til og vi har 2 barn. Flere søskenbarn er det ikke. Evy begynner vi kanskje kjøpe til deres barn istedenfor når den tid kommer.

For mamma og pappa som begge hadde mange søsken var antall søskenbarn opp mot 30. Og før de yngste ble 18 hadde de eldste søskenbarna barn igjen.

Sier seg selv at det var umulig å kjøpe til alle disse hele veien. Der ble det praktisert julegave til de ble konfirmert. Bursdagsgave kun om det ble invitert/dro i selskap, man kunne jo sjelden be mange/alle. 

Anonymkode: 24f92...59a

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er vel noe hver familie kan bli enige om? Mine barns søskenbarn får gaver for alltid tenker jeg, det er 3 vi må kjøpe til og vi har 2 barn. Flere søskenbarn er det ikke. Evy begynner vi kanskje kjøpe til deres barn istedenfor når den tid kommer.

For mamma og pappa som begge hadde mange søsken var antall søskenbarn opp mot 30. Og før de yngste ble 18 hadde de eldste søskenbarna barn igjen.

Sier seg selv at det var umulig å kjøpe til alle disse hele veien. Der ble det praktisert julegave til de ble konfirmert. Bursdagsgave kun om det ble invitert/dro i selskap, man kunne jo sjelden be mange/alle. 

Anonymkode: 24f92...59a

Det er forståelig at man ikke kjøper gave til alle man er i slekt med. Det tror jeg ingen av oss som ikke har aldersgrense på gaver tenker at er nødvendig. 
Vi (foreldre) kjøper til våre besteforeldre og foreldre, egne barn, våre søsken, svogere/svigerinner og nieser/nevøer. I tillegg til noen nære venner, og de tantene og onklene som vi omgås gjennom året.

Men de som får gave av oss får det uavhengig av alder, og det er vel der uenigheten ligger. 

Det kunne ikke falt meg inn å sitte på julaften under gaveutdeling og kun ha kjøpt til niesene på 15 og 17 år, men ikke nevøen min på 20. 

Anonym bruker skrev (På 23.11.2022 den 8.33):

Når de blir 18 er de voksne og kan ikke lenger flyte med uten å gjøre en egen innsats. Da kreve det en større gjensidighet i relasjonen. De som stiller opp og har et gjensidig forhold opprettholder man gaveutveksling med, som med andre voksne. De man ikke har et personlig forhold til og som ikke gir egne gaver i retur får heller ikke gave. Det er del av det å bli voksen.

Her har attenåringen på eget initiativ kjøpt gaver til alle i familien, inkludert besteforeldre og stetante. Heldigvis har vi ikke slik (u)kultur som gjør at han ikke får noe. Jeg tror at han hadde blitt ganske lei seg, selv om det virker som det er det å gi som gleder ham mest.

Anonymkode: 16dc5...b52

HeiteH skrev (13 timer siden):

Nei, ikke alle attenåringer har, eller bør ha, inntekt. Det er ikke alle plasser det er nok jobb til ungdommer uten fullført videregående, for noen av dem vil skolearbeid og trening ta all ledig tid osv. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke alle attenåringer har, eller bør ha, inntekt. Det er ikke alle plasser det er nok jobb til ungdommer uten fullført videregående, for noen av dem vil skolearbeid og trening ta all ledig tid osv. 

Gaven kan jo også være ting som å være barnevakt for yngre søskenbarn, håndarbeid, et fint bilde osv. Når de blir så store bør de ha lært at det er naturlig å gi gaver også, ikke bare å få dem.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Man viser at familie er viktige for en på mange måter. Ved å gi oppmerksomhet, interessere seg for hverandres liv, tilbringe tid sammen, og også ved å gi gaver som man tenker at mottaker vil sette pris på på bursdager, jul, konfirmasjon, bryllup mm. 
Det er ingen logisk grunn til å forskjellsbehandle, ved å gi gaver til dem som er 17, og ikke til dem som er 18. Det er mennesker som er like viktige for oss uavhengig av om de er 8, 18 eller 38. Vi gjør ikke forskjell på dem. 

Jeg har kusiner jeg føler jeg står svært nær. Vi treffes ved anledning, bryr oss om hverandre. Vi gir aldri gaver til hverandre. Jeg er ikke mindre glad i disse kusinene mine enn nevøer og nieser.

I min familie måler vi ikke hvor glad vi er i hverandre gjennom gaver.

På et eller annet tidspunkt må man trekke en grense. Familien vokser og blir større, og man kan ikke gi til alle. Jeg ga til alle tanter, onkler og søskenbarn da jeg var liten, og fikk av dem tilbake. Nå har tantene or onklene mange barnebarn hver, og svigerinner/svogere de kjøper til, og søskenbarna har egne barn. Vi har heldigvis sluttet å gi gaver til andre enn kjernefamilien, besteforeldre, en søster samt hennes to små barn. Så deilig!

Anonymkode: 9544c...e35

Vi stopper med gaver det året ungdommene fyller 18 år på mannen sin side. Vi har liten kontakt med dem, vet ikke hva de liker og tviler på om de hadde satt så stor pris på en pakke sokker og en marsipangris. 

Til nevøer og nieser på min side gir vi gaver til alle, de kjenner jeg og vet hva som kan falle i smak. 

Anonymkode: 6b3b9...aa6

Anonym bruker skrev (På 23.11.2022 den 11.55):

Stusslig 

Anonymkode: 753c6...5d0

Kan du gjerne mene, men med 9 barn selv og barnebarn som blir flere og flere så må dem bli prioritert over søsken og søskens barn.

Anonymkode: 39de3...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...