Gå til innhold

Hvorfor slutter man med julegaver 18år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor slutter man å gi gave til tante/onkelbarn når de blir 18 år? 

Fikk beskjed av mine søsken at de dette året ikke kjøpte julegave til han på 18 år. (Eldste søskenbarn) 18 åringen sa ikke så mye, men jeg såg han syns det var litt kipt.

Jeg og en venninne pratet om det når vi gikk tur i går. Mange unge sliter, det blir mer psykiske problemer, mange er ensomme. Hvorfor er ikke 18 åringer og eldre verdt en liten oppmerksomhet fra tanter og onkler? Er det bare de små som er viktige?

Jeg kjøper gave til 20 og 22 åringen jeg er tante til på mannen sin side. Har aldri tenkt tanken at de ikke er verdt en liten presang mer. Ungdom som studerer har trang økonomi og de fleste blir jo glade for alt fra kinogavekort, pysjbukse, dusjsåpe osv. 

Jeg vil oppfordre dere alle til å vise ungdommen at tante og onkel ser de og synes det er viktige de og! 20 åringen vi feiret med i fjor ble aller gladest for et par hjemmestrikkede tykke sokker og en krukke peppermyntekuler ho fikk av onkelen sin! I disse trange tider trenger man ikke gi dyre gaver, men jeg tror en liten hilsen er viktig for mange.

Anonymkode: 669b2...9bc

Skrevet

Det handler ikke om verdi (hvordan i alle dager kom du fram til den merkelige konklusjonen?), men å redusere gavepresset. Mange familier velger å kun kjøpe til barn, med unntak av egen kjernefamilie, foreldre og søsken, og når man fyller 18 år er man ikke lenger et barn. Det viktigste er jo at det blir likt for alle, men jeg skjønner jo at det er kjipt å være først ut, det var jeg også i min tid. Vår familie har samme regel.

Anonymkode: c0951...3e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om verdi (hvordan i alle dager kom du fram til den merkelige konklusjonen?), men å redusere gavepresset. Mange familier velger å kun kjøpe til barn, med unntak av egen kjernefamilie, foreldre og søsken, og når man fyller 18 år er man ikke lenger et barn. Det viktigste er jo at det blir likt for alle, men jeg skjønner jo at det er kjipt å være først ut, det var jeg også i min tid. Vår familie har samme regel.

Men hvorfor er det så viktig å kjøpe til alle små? Som kanskje er for små til å huske hvem de fikk gave fra og som blir lei gaver? Hvorfor ikke redusere gavepresset til de små som ikke trenger flere leker?

Jeg tror det er en verdi i at tante/onkler holder kontakt og viser ungdom over 18 år at de er like viktige som de små. 

Dette har ikke noe med at min er eldst. Vi har god økonomi og jeg kan bare kjøpe ekstra gaver til han viss det var antall gaver som var viktig. Det er det ikke. Men jeg synes det har verdi med en liten hilsen, at onkel har fått med seg at han bruker str M i pysjbukse, at tante husker at han likte peppermyntekulene henne, eller at onkel gir gavekort på kino og sier at de kanskje kan se filmen XX samen over nyttår? Osv

Anonymkode: 669b2...9bc

Skrevet

Når de blir 18 er de voksne og kan ikke lenger flyte med uten å gjøre en egen innsats. Da kreve det en større gjensidighet i relasjonen. De som stiller opp og har et gjensidig forhold opprettholder man gaveutveksling med, som med andre voksne. De man ikke har et personlig forhold til og som ikke gir egne gaver i retur får heller ikke gave. Det er del av det å bli voksen.

Anonymkode: 2929b...cbd

Skrevet

Jeg er enig med HI. Synes det er trist å slutte. Jeg har fått «høynet» grensen til 20 hos oss, men har ikke lyst til å slutte å gi da heller. Mine er ikke eldst, så her er det mor til 18-åringen som ønsker at vi slutter med gaver 

Anonymkode: 56372...dca

Skrevet

Man slutter heldigvis ikke i min familie, og de som evt ville slutte hadde jeg fremdeles gitt til. 

Skrevet
sug lut skrev (5 minutter siden):

Man slutter heldigvis ikke i min familie, og de som evt ville slutte hadde jeg fremdeles gitt til. 

Får fortsatt gaver av tanter og onkler, og jeg gir til dem. 

Skrevet

Er tante til en på 27 og 23. Gir til dem. 

Anonymkode: 127e7...114

Skrevet

Jeg slutter ikke.

Er tante til "barn" på 19 og 20, ene på min side og andre på mannens side. De får begge gave.

Anonymkode: fb2a8...5c0

Skrevet

I vår familie slutter vi ikke med gaver til nieser og nevøer så her får alle enten de er 6 eller 29. Kommer det samboere inn i bildet så får de en felles gave og får de barn så får jaggu de også en liten ting. Jeg skjønner ikke pratet om "gavepress" eller å ikke gi om man ikke får noe tilbake. Jeg gir gaver fordi jeg ønsker å gi gaver. Ikke noe press. Det er jo bare hyggelig å glede de jeg er tante til. 

Skrevet

Jeg er tante til ei på 28 og en på 25. Han på 25 tjener myye mer enn meg, men det handler ikke om penger - men gleden av å gi bort. 
selvfølgelig gir jeg gaver. 

Skrevet

Vi slutter ikke å gi vi heller. Vi gir jo også til våre egne voksne søsken. Gir pargave, en liten ting til hjemmet eller vin og sjokolade alt ettersom. Så å ikke da gi til deres voksne barn blir selvsagt veldig merkelig, så hvor de enn flytter vil de få pakke av tante ja 🥰

Anonymkode: d768c...fc8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi slutter med gaver når dem er blitt konfirmert i vår familie.

Er ikke bare enn18 åring som har lite penger å kjøpe gaver for.

En gang må mann gi seg, for tanter og onkler blir gjerne eldre og får barnebarn som dem skal kjøpe gaver til også. 

Vi får håpe at vi ikke gjør alle våre barn/ungdommer skjørere en nødvendig. 

Anonymkode: 39de3...a29

Skrevet

Her fortsetter vi, men når tantebarnet selv får barn, så får barnet og ikke tantebarnet. Det syns vi er en god løsning ❤️

Anonymkode: c21de...fd5

Skrevet

Når de flytter hjemmefra kanskje. 

Men syns det er dårlig at den på 16 får, men ikke den på 18. Dårlig. 

Jeg kommer alltid til å gi. 😊På uføretrygd. 

Anonymkode: f37bb...095

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi slutter med gaver når dem er blitt konfirmert i vår familie.

Er ikke bare enn18 åring som har lite penger å kjøpe gaver for.

En gang må mann gi seg, for tanter og onkler blir gjerne eldre og får barnebarn som dem skal kjøpe gaver til også. 

Vi får håpe at vi ikke gjør alle våre barn/ungdommer skjørere en nødvendig. 

Anonymkode: 39de3...a29

Stusslig 

Anonymkode: 753c6...5d0

Skrevet

Så trist! 

Jeg er 39 år og får fortsatt gave av de nærmeste tanter og onkler. Til og med fra søskenbarn. De får selvfølgelig også av meg. 

Det er ikke verdien på gaven som er viktig, men signalet om at du betyr noe for noen. De beste gavene vi voksne får og gir, er hjemmelaget. 

"Lillegutt" på 35 får fortsatt kjøpte gaver 😅

Anonymkode: b47af...e9e

Skrevet

Her gir vi alle gaver. Han på 2 og hun på 95 år. Tanken som teller , en liten hilsen. Jeg synes og det er spennende å se hva folk tenker jeg liker 😊

Anonymkode: 1f361...86d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Når de flytter hjemmefra kanskje. 

Men syns det er dårlig at den på 16 får, men ikke den på 18. Dårlig. 

Jeg kommer alltid til å gi. 😊På uføretrygd. 

Anonymkode: f37bb...095

Jeg også.

Har overhodet ikke mye penger, men min voksne nevø som tjener sikkert tre ganger så mye som meg får også gave 

Ikke noe dyrt, men en liten hilsen fra tante.

Anonymkode: fb2a8...5c0

Skrevet

Enig med deg. Det behøver jo ikke å koste all verden, men å vise at en bryr seg. Slutter ikke å gi! Gir til kjæresten til niesen min på 20 år også. 

Skrevet

Jeg slutter å gi til nevøen min i år, han ble 20 i år. Han får en liten ting  til jul, men bursdag slutter vi å gi. Han bor ikke på samme sted som oss, og vi må sende gaver. Og når man ikke engang får en sms med takk for gaven, har vi bestemt oss for at vi nå er ferdig med gaver til han. 

Anonymkode: 1282a...827

Skrevet

Har ikke hjerte til å slutte å gi til eldste tantebarnet på noen og tjue. Hun kommer hjem til jul, og får gave på lik linje med de yngre søsknene. Så får jeg heller bli gærne tante med de rare gavene etterhvert som jeg blir gammel. 

Men, dere forventer ikke gave tilbake fra dem når de blir voksne og jobber? For hva er naturlig da? Kom bare på tanken nå, de har jo dårlig råd som studenter og ønsker ikke at de skal begynne å kjøpe pliktgaver. 

Anonymkode: fbe3f...d72

Skrevet

Vi slutter ikke. Men har ikke så stor familie da 😊

Anonymkode: e36f8...018

Skrevet

Her slutter vi da de blir 20 år. Er mange å kjøpe til, og noen av de har vi lite kontakt med og. Men 2 av de har fått barn, og nå gir vi gaver til barna deres.

Anonymkode: 60b95...05b

Skrevet

I min familie og barnas fars familie slutter en ikke å gi. Nå har aldri verdiene på gavene vært de stor fra noen utover kjernefamilien, så muligens hadde det stilt seg litt anderledes om prisnivået hadde liggi høyere. Skal vel ikke påstå prisnivået i kjernefamilien er veldig høyt heller, men veldig mye lavere. Ett strrikka par sokker eller en pose med snop er nok enda hyggeligere når ungene blir større. 

Jeg hadde en grantante som ga sølv t-skjeer til alle søsknenes barn og barnebarn til jul frem til de ble konfirmert. Dette snakket vi om i begravelsen hennes, alle ble like skuffa det året de ble konfirmert og denne gaven stoppet. Det ble liksom ikke jul uten den. Jeg og min søster hadde flaks for hun glemte oss innimellom, så plutselig en jul i ny og ne fikk vi en skje igjen. Min farmor var naboen hennes, så vi var der like mye som vi var hos vår farmor. Så selv om vår barnløse grantante ikke hadde noen barn, hadde hun familien til alle hennes åtte søsken som ofte var hos henne. Hun var en tante for alle, men jeg skjønner hun måtte sette en stopper for gavene for hu hadde jo en enorm familie. 

Anonymkode: f16c6...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...