Anonym bruker Skrevet 23. november 2022 #1 Del Skrevet 23. november 2022 Vi har ett problem som kanskje andre her også opplever med barnet sitt så jeg kan få råd. Helt siden har var liten har han ikke likt forandringer,han vil ha det sånn det pleier å være. Nå er han 11 år å vi sliter forsatt med det. Skolesekken hans var begynt å bli slitt så ønsket å kjøpe en ny så fant en han likte. Men når jeg hadde kjøpt den så vil han absolutt ikke bruke den;han liker ikke ikke å måtte bruke nye ting han vil ha det han er vant til å bruke. Så den nye sekken ble liggende ubrukt i ca 4 mnder før den gamle ble så ødelagt at den måtte kastes. Da godtok han motvillig å bruke den nye. Etter å ha brukt den litt så liker han den. Men han er sånn med alt! Han har en tynn jakke han vil bruke hele tiden selv om det er for kaldt. Har kjøpt ny tjukkere vinterjakke men blir liggende ubrukt. Hvordan går en frem her? Han ville absolutt ikke bruke fleecesett heller,men etter å ha prøvd det en gang her hjemme når han syk så fant han ut at det var veldig deilig og behagelig å gå med. Så når vi skulle på hyttetur noen månender senare så hadde han selv pakket fleecesett for det var så deilig å gå med. Men det blir jo mange kamper i hverdagen når alt nytt er noe han ikke bruke. Han vokser jo ut av klær og utstyr blir jo ødelagt. Anonymkode: cd4c8...d5e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435888-barn-som-ikke-liker-forandringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november 2022 #2 Del Skrevet 23. november 2022 Forbered han i god tid der du kan, eks sekken. Nå begynner den bli liten/ slitt osv vi må snart kjøpe ny. gi tankene litt tid til å bli vant, så introduseres det til bruk hjemme før det skal brukes ute. ikke alltid det fungerer som ønsket, men hjulpet meg en del! Anonymkode: 6a5af...eef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435888-barn-som-ikke-liker-forandringer/#findComment-149873528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november 2022 #3 Del Skrevet 23. november 2022 Har han andre utfordringer også, eller "bare" dette? Altså, tåler han brudd i rutiner, annerledesdager på skolen osv? Uansett så tenker jeg at det er lurt å snakke skikkelig med ham om dette, men på en måte der du er åpen, utforskende og vennlig. Si f.eks. "Nå kan det være jeg tar feil, men jeg opplever det som om du synes det er vanskelig å prøve ut nye ting, sånn som det med jakken. Stemmer det?". Så er veien videre å forsøke å nøste i det, få ham til å sette ord på ubehaget han føler, både for å gjøre ham bevisst på det og for at du skal forstå ham bedre. Kanskje dere sammen kam bli enige om noe nytt han skal prøve, men la han komme med forslag både til hva, når og hvordan. Hvis problemet vedvarer eller eskalerer ville jeg faktisk kontaktet legen og tatt det opp der, kanskje dere burde få hjelp hos BUP. Anonymkode: 92a34...5e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435888-barn-som-ikke-liker-forandringer/#findComment-149873530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november 2022 #4 Del Skrevet 23. november 2022 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Har han andre utfordringer også, eller "bare" dette? Altså, tåler han brudd i rutiner, annerledesdager på skolen osv? Uansett så tenker jeg at det er lurt å snakke skikkelig med ham om dette, men på en måte der du er åpen, utforskende og vennlig. Si f.eks. "Nå kan det være jeg tar feil, men jeg opplever det som om du synes det er vanskelig å prøve ut nye ting, sånn som det med jakken. Stemmer det?". Så er veien videre å forsøke å nøste i det, få ham til å sette ord på ubehaget han føler, både for å gjøre ham bevisst på det og for at du skal forstå ham bedre. Kanskje dere sammen kam bli enige om noe nytt han skal prøve, men la han komme med forslag både til hva, når og hvordan. Hvis problemet vedvarer eller eskalerer ville jeg faktisk kontaktet legen og tatt det opp der, kanskje dere burde få hjelp hos BUP. Anonymkode: 92a34...5e6 Som hun sa 😊 Anonymkode: 98ebb...249 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435888-barn-som-ikke-liker-forandringer/#findComment-149873547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november 2022 #5 Del Skrevet 23. november 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vi har ett problem som kanskje andre her også opplever med barnet sitt så jeg kan få råd. Helt siden har var liten har han ikke likt forandringer,han vil ha det sånn det pleier å være. Nå er han 11 år å vi sliter forsatt med det. Skolesekken hans var begynt å bli slitt så ønsket å kjøpe en ny så fant en han likte. Men når jeg hadde kjøpt den så vil han absolutt ikke bruke den;han liker ikke ikke å måtte bruke nye ting han vil ha det han er vant til å bruke. Så den nye sekken ble liggende ubrukt i ca 4 mnder før den gamle ble så ødelagt at den måtte kastes. Da godtok han motvillig å bruke den nye. Etter å ha brukt den litt så liker han den. Men han er sånn med alt! Han har en tynn jakke han vil bruke hele tiden selv om det er for kaldt. Har kjøpt ny tjukkere vinterjakke men blir liggende ubrukt. Hvordan går en frem her? Han ville absolutt ikke bruke fleecesett heller,men etter å ha prøvd det en gang her hjemme når han syk så fant han ut at det var veldig deilig og behagelig å gå med. Så når vi skulle på hyttetur noen månender senare så hadde han selv pakket fleecesett for det var så deilig å gå med. Men det blir jo mange kamper i hverdagen når alt nytt er noe han ikke bruke. Han vokser jo ut av klær og utstyr blir jo ødelagt. Anonymkode: cd4c8...d5e Sånn er det her også. Jenta vår på 10 er slik, alltid vært. Prøv å godta det, enn å forandre det. ❤️ Jeg var slik da jeg var liten, men roet seg over årenes løp. Her bruker barnet nye sko inne noen dager først. Så bruke de i butikken, så skolen. Nye klær tar en uke. Må brukes hjemme først. Men det er greit. ❤️Gi heller forståelse enn å prøv å forandre. Anonymkode: b42ac...660 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435888-barn-som-ikke-liker-forandringer/#findComment-149873554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå