Gå til innhold

Autisme? Utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet det gjelder er nettopp fylt 6 år og skolen er bekymret. Urolig, ukonsentrert, har kun ett par stk som han ønsker å leke med, lager en del lyder og støy og forstyrrer i klassen og oppleves nok som litt spesiell. Ble utredet for autisme da han var 3 men da slo de fast at der ikke var det. Han ligger greit an faglig, har ikke knekt lesekoden enda men på god vei. God i engelsk, henger med i matte. Sluttet med bleie da han var 3, kler på seg selv (sliter litt med glidelås men det øver han på). Morsom, snill, sjeldent sint, men kan finne på å slå /sparke viss han blir provosert (skal kanskje ikke så mye til). Snakker ganske dårlig , men det blir bedre og bedre. Hørsel er sjekket ut. Noen som mener dette høres ut som autisme eller utv.hemming? Er litt bekymret siden skolen virker bekymret . 

Anonymkode: 7588a...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...høres ganske vanlig ut for alderen. Men om skolen er bekymret er det verdt å lytte til dem. De har mange barn å sammenligne med. Synes kanskje du har litt katastrofetanker her...autisme eller psykisk utviklingshemming er ikke de eneste mulighetene til at barnet strever litt...det kan være konsentrasjonsvansker, språkvansker eller at det rett og slett er litt umodent. Det lureste er nok å samarbeide med skolen og om vanskene vedvarer/de tenker at barnet bør få hjelp så er jo PPT et fint sted å starte, både for vurdering om barnet trenger noe ekstra på skolen, samt en grunnutredning av noen som har sett og vurdert mange barn. 

Anonymkode: 3d8a0...456

Skrevet

Enig med forrige taler.

På skolen er det mange barn, og når ditt barn skiller seg ut på en måte som gjør de bekymret så ville jeg hørt på det.

Men derfra til psykisk utviklinghemning er det jo langt da. Det kan være mange grunner til at barnet kanskje trenger litt ekstra ressurser, og det er mange diagnoser som langt fra er så alvorlige.

Siden han ble utredet allerede som 3-åring vil jeg tro det var ting som ble reagert på allerede da? Små autismespekterforstyrrelser pleier de ikke ville utrede før de er minst 5 år, for det er vanskelig å sette en diagnose på barn før det. Niesen min har det som før het asbergers, men hun fikk ikke diagnosen før på ungdomsskolen. Hele barneskolen var hun bare spesiell og litt rar. De større problemene kom med puberteten, da ble særlig det sosiale helt ubegripelig for henne.

Jeg tenker at for din sønn kan det være så enkelt som at han er litt umoden, eller kanskje han har ADHD uten hyperaktivitet. Den indre uroen det fører med seg kan føre til en del oppførsel som er litt annerledes og vanskelig å forstå for utenforstående.

Anonymkode: 09aed...cf6

Skrevet

Utviklingshemming er det nok ikke hvis han henger med faglig. 

Anonymkode: 672ce...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...