Gå til innhold

For noen fine gutter :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i er område med mange ikke vestlige innvandrere, og de 2 beste vennene til vår sønn på 15 har ikke vestlig bakgrunn.

Jeg hadde vært ute med de minste mens gutten hadde vennene på besøk.
Når vi kom hjem så jeg at det var ganske rotete på kjøkkenet etter at de hadde laget seg noe mat.
Roper på guttene og ber dem rydde opp etter seg siden jeg straks skal begynne med middagen.
Gutten vår prøver tydeligvis å tøffe seg litt og sier at når de er hos de andre er dem mammaen som rydder opp etter dem siden det er hennes jobb å rydde og ta seg av ungene.

Da sier han en kameraten at han egentlig syns det er litt teit at mamma har ansvar for alt hjemme siden hun også er sliten i helgene og på ettermiddagen, hun jobber jo også hele dagen, og så begynte han å rydde, og gutten vår ble satt på plass.

For en flott gutt :)

Anonymkode: d8a19...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så godt å se når de kan vokse og lære av hverandre. Flotte gutter!

Anonymkode: 227a6...4fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi bor i er område med mange ikke vestlige innvandrere, og de 2 beste vennene til vår sønn på 15 har ikke vestlig bakgrunn.

Jeg hadde vært ute med de minste mens gutten hadde vennene på besøk.
Når vi kom hjem så jeg at det var ganske rotete på kjøkkenet etter at de hadde laget seg noe mat.
Roper på guttene og ber dem rydde opp etter seg siden jeg straks skal begynne med middagen.
Gutten vår prøver tydeligvis å tøffe seg litt og sier at når de er hos de andre er dem mammaen som rydder opp etter dem siden det er hennes jobb å rydde og ta seg av ungene.

Da sier han en kameraten at han egentlig syns det er litt teit at mamma har ansvar for alt hjemme siden hun også er sliten i helgene og på ettermiddagen, hun jobber jo også hele dagen, og så begynte han å rydde, og gutten vår ble satt på plass.

For en flott gutt :)

Så flott ❤️

Anonymkode: 45480...4e1

Skrevet

Veldig bra, men hva har innvandrerbakgrunn med saken å gjøre…?

Anonymkode: 2569a...f6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Veldig bra, men hva har innvandrerbakgrunn med saken å gjøre…?

Mange innvandrergrupper har gjerne en annen og sterkere kjønnet arbeidsfordeling i hjemmet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Mange innvandrergrupper har gjerne en annen og sterkere kjønnet arbeidsfordeling i hjemmet.

Så poenget var litt sånn "se så inkluderende ikke-rasist jeg er", da eller? Ved å trekke frem stereotypier?

Anonymkode: 5843e...455

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så poenget var litt sånn "se så inkluderende ikke-rasist jeg er", da eller? Ved å trekke frem stereotypier?

Synes det var fint å lese jeg. Ingen vits å snu alt negativt😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva gir dette deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at du må vær ganske feil skrudd i hodet for å lese det ut av hi. Det er ikke normalt å tenke slik om andre, om det da ikke er slik at på seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: 7891a...d12

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det er akkurat dette.
Selv om ikke vestlige innvandrere blir mer og mer integrert, snakker bedre og bedre norsk og flere og flere av kvinnene faktisk jobber har fremdeles veldig mange en veldig tradisjonell arbeidsfordeling i hjemmet hvor kvinnene gjør det aller meste dessverre.

Syns bare det var så utrolig flott å se at den yngre generasjonen ikke nødvendigvis deler dette :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er akkurat dette.
Selv om ikke vestlige innvandrere blir mer og mer integrert, snakker bedre og bedre norsk og flere og flere av kvinnene faktisk jobber har fremdeles veldig mange en veldig tradisjonell arbeidsfordeling i hjemmet hvor kvinnene gjør det aller meste dessverre.

Syns bare det var så utrolig flott å se at den yngre generasjonen ikke nødvendigvis deler dette :)

Selv mener jeg det er fordomsfullt å bli overrasket over/spesielt glad for at barn av ikke-vestlige mener det er innafor å hjelpe til med opprydning og uttrykke omsorg ovenfor mødrene sine. Hadde du forventet et «hold kjeft og gjør jobben din, kjerring!»?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selv mener jeg det er fordomsfullt å bli overrasket over/spesielt glad for at barn av ikke-vestlige mener det er innafor å hjelpe til med opprydning og uttrykke omsorg ovenfor mødrene sine. Hadde du forventet et «hold kjeft og gjør jobben din, kjerring!»?

Det er vel først og fremst positivt overraskende at gutten velger å si imot kameraten som tøffer seg i sitt eget hus. Dernest at han åpent kritiserer arbeidsfordelingen i sitt eget hjem og setter tanker om at det ikke bør være sånn ut i handling.

Det er ikke fordomsfullt å bli glad over at noen bryter med innlærte handlingsmønstere. Det ligger i oss alle å gjøre som vi har sett bli gjort og forsvare praksis lært hjemmefra. Det er derfor forandring tar tid.

Anonymkode: 91db0...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...