Gå til innhold

Tips til kosthold som ikke består av ultaprosessert mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi spiser mye dritt, rett og slett. 

Pølse og pose-potetstappe. 

Kjøttdeig og spaghetti med toro spaghettisaus. 

Taco (kjøttdeig, posekrydder, taco lefser, nacho chips)

Ferdige nuggets fra butikken. 

Matpakka består av kneipbrød med syltetøy, salami, skinkeost osv. 

Skjønner at vi må legge om kostholdet før det går utover helsa. 

Kom med gode tips både til middag og matpakker. Frokost/lunsj/kveldsmat blir vel under samme kategori, tar imot tips der også 😊

Anonymkode: 56085...047

Skrevet

Det er da ett helt vanlig kosthold så trenger ikke gjøre noe med det. Men spiser dere en del pasta så kan det være greit å bytte til fullkornpasta,det smaker det samme :)

Anonymkode: 8dc90...1ba

Skrevet

Kjøttdeig kan du bytte ut med kverna kjøtt uten tilsetning fra Reco-ringen. 

Havregrøt med melk

Heimebaka brød og rundstykker 

Kokt egg, stekt egg, eggerøre og omelett

Fisk fra fiskebilen (ikke oppdrettsfisk)

Anonymkode: 7e96d...056

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Kom med gode tips både til middag og matpakker. Frokost/lunsj/kveldsmat blir vel under samme kategori, tar imot tips der også 😊

0 stress så lenge dere ikke er veldig overvektige

Anonymkode: 6a181...fdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp! Vi har ca samme kosthold å ingen av oss er overvektige,vi er slanke.

Skrevet

Det tar nok ikke livet av dere det kostholdet der, men du kan jo gjøre noen småjusteringer for å få mindre ultraprossesert mat.

Her er f.eks ene sønnen veldig glad i meksikansk og amerikansk gryte fra toro, jeg bare googlet det og fant oppskrifter på å lage det fra bunnen. Ikke veldig komplisert, men det blir faktisk en del dyrere når du ikke bare kan kjøpe kjøttdeig og posegryte, men må handle alle ingrediensene selv.... Smaker mye bedre da.

Jeg baker ostebriks og har i fryseren, oppskriftene er jo med bare hvetemel, men jeg har litt grovere mel i dem og ungene digger dem. 

Pass på å få i dere frukt og grønt hver da, grønnsaker til middag hver dag osv, så går nok dette helt fint.

Anonymkode: 6905a...440

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er da ett helt vanlig kosthold så trenger ikke gjøre noe med det. Men spiser dere en del pasta så kan det være greit å bytte til fullkornpasta,det smaker det samme :)

Men pølser og kjøttdeig er vel ikke det beste. Toro-poser. Mulig det er normalt, men jeg vil spise renere mat heretter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det tar nok ikke livet av dere det kostholdet der, men du kan jo gjøre noen småjusteringer for å få mindre ultraprossesert mat.

Her er f.eks ene sønnen veldig glad i meksikansk og amerikansk gryte fra toro, jeg bare googlet det og fant oppskrifter på å lage det fra bunnen. Ikke veldig komplisert, men det blir faktisk en del dyrere når du ikke bare kan kjøpe kjøttdeig og posegryte, men må handle alle ingrediensene selv.... Smaker mye bedre da.

Jeg baker ostebriks og har i fryseren, oppskriftene er jo med bare hvetemel, men jeg har litt grovere mel i dem og ungene digger dem. 

Pass på å få i dere frukt og grønt hver da, grønnsaker til middag hver dag osv, så går nok dette helt fint.

Ja, grønnsaker er vi dårlige på. Ungene pirker det bare vekk. 

Kanskje lage saus selv og mose grønnsaker inn i sausen? 

Skrevet

Tacokrydder kan du enkelt lage selv, det ferdigkjøpte inneholder mye salt.

Nuggets kan du lage av kyllingfilet i strimler eller biter, dyppet i egg og så i krydret strøkavring, griljermel, panko, brødrasp eller lignende. Du kan og lage din egen brødrasp. Kan og ha litt parmesan i brødraspen. Stek de i stekeovnen.

Tortillalefser og potetlomper kan du og lage selv.

Lag opp store porsjoner med f.eks kjøttsuas, så har du til flere middager

Anonymkode: 6dfdf...d74

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Har du prøvd forskjellige grønnsaksmoser for å se om de liker det, most helt uten biter? Potetmos med blomkål, gulrotmos, brokkolimos, søtpotetmos, gulrot.og søtpotetmos.

Finrevet gulrot kan du i mange tilfeller tilsette i kjøttdeig uten at det merkes.

Anonymkode: 6dfdf...d74

Skrevet

Vanlig grovbrød med syltetøy, eple, ost, kjøtt eller fisk er god mat til frokost og lunch. Det samme er havregrøt med frukt.

Til middag er det jo enkelt å spise poteter, kjøtt/fisk og grønnsaker.

Anonymkode: 8eaf8...fc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er bare tull. Ultraprosessert mat har negativ effekt på kroppen på mange andre måter enn overvekt. Blant annet mht. betennelsestilstander i kroppen. 

sjekk ut Mari Krogshus du, HI

Anonymkode: 46c2a...fa6

Skrevet

Jeg kjører også noen nødløsninger innimellom, det må jeg. Men jeg prioriterer dette:

-baker brød selv. Butikkbrød er dyrt og vondt, og veldig salt. 
-grønnsaker eller frukt til alle måltider

- minst mulig bearbeidet mat, feks har vi sjelden potetmos, men oftere poteter. 
-syltetøy lager jeg selv, blander i kulturmelk i stedet for å spise yoghurt 

- spiser oftere fullfettvarianter enn tidligere, feks har vi seterrømme

Anonymkode: b5c6a...801

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er bare tull. Ultraprosessert mat har negativ effekt på kroppen på mange andre måter enn overvekt. Blant annet mht. betennelsestilstander i kroppen. 

sjekk ut Mari Krogshus du, HI

Og sjekk selvsagt ut Marit Kolby 

Skrevet

Vi er virkelig bortskjemt i Norge når en omtaler pølser og kjøttdeig drittmat! 🤬 Det er da mat det som alt annet!

Skrevet

Lag mat selv, av varer du forstår hva er. 

Skrevet

Å holde seg helt vekk, er nesten umulig. Men du kommer nok langt med å holde deg unna posemat. Tomatsuppe lager du nesten like enket fra bunnen, som å vente på at posen skal koke lenge nok. Sauser fra bunnen. Potetstappe fra bunnen. Butikkens ferske brød/bakverk, er bedre enn det med lang holdbarhet, men bedre å ha oversikten ved å bake selv. Salt og røkt mat . Smør i stedet for margarin. Salt snacks som potetgull.

Det aller beste er vel å tenke litt igjennom hva man bruker, sjekke innholdsfortegnelsen og finne gode løsninger selv. Syltetøy kan enkelt lages fra bunnen f.eks og man trenger ikke lage det i store porsjoner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi er virkelig bortskjemt i Norge når en omtaler pølser og kjøttdeig drittmat! 🤬 Det er da mat det som alt annet!

Jeg er veldig enig 

Når vi slakter et dyr kan vi ikke bli så snobbete at vi bare kan spise fileten, vi må også spise kjøttet som bare kan kvernes opp og bli f.eks kjøttdeig og pølser.

Men, det er et problem at noen spiser for mye av den maten, for det er ikke det sunneste kjøttet på dyret. Så leveregelen om å spise kjøttdeig max to ganger i uka er fin.

Spiser man fisk 1-2 ganger i uka,  kjøttdeig/pølser 1-2 ganger i, vegetar 1-2 ganger i uka og rent kjøtt 1-2 ganger i uka, så blitt totalen variert og bra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Alt dette kan du jo fint spise. Mye av dette er enkelt å lage selv, så det er bare å bytte ut ultraprossesert med hjemmelaget. Litt er uansett ikke farlig.

Skrevet

Lag mat fra bunnen. Det er ikke vanskeligere.

Anonymkode: 94844...3c1

Skrevet

Når du går i butikken se om du kan kjøpe kun råvarer. 85% av det som er i butikken er prosessert mat. Da står du igjen med frukt, grønnsaker, nøtter, belgfrukter, noe meierivarer som smør, fløte, ost og melk, samt korn, mel og kjøtt/fisk. Alt dette kan du handle og lage mat av. 

Anonymkode: c8e6a...7a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hei

lager du det selv fra bunnen av isteden for Toro bruker du mye mer grønnsaker.

Jeg  lager opp forskjellige retter i store kvanta som jeg fryser ned i porsjonsstørrelser.

har da lettvinte middager som bare trenger å tines opp og varmes.

feks

Fiskegratenenger

Bolognese

lapskauser

forskjellige supper ( har jeg "daffe" grønnsaker lager jeg gjerne suppe av dem )

sosakjøtt

Anonymkode: 0f46f...b65

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det smaker IKKE det sammen.

Anonymkode: f80d9...2d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er veldig enig 

Når vi slakter et dyr kan vi ikke bli så snobbete at vi bare kan spise fileten, vi må også spise kjøttet som bare kan kvernes opp og bli f.eks kjøttdeig og pølser.

Men, det er et problem at noen spiser for mye av den maten, for det er ikke det sunneste kjøttet på dyret. Så leveregelen om å spise kjøttdeig max to ganger i uka er fin.

Spiser man fisk 1-2 ganger i uka,  kjøttdeig/pølser 1-2 ganger i, vegetar 1-2 ganger i uka og rent kjøtt 1-2 ganger i uka, så blitt totalen variert og bra.

Kjøttdeig er ikke det verste man kan spise. Og heller ikke pølser med høyt kjøttinnhold.

Men industrien lager drittmat med bare litt av de gode råvarene og myye tilsetningsstoffer som ikke gir næring. Derfor bør man unngå fancy industriproduserte ferdigmatprodukter i den grad man kan.

Jo mer fristende innpakning og jo flere lovord om sukkerfritt, redusert fett osv. jo mer sannsynlig søppelmat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...