Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #26 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Her ligger det nok mye under som man må være psykolog for å forstå. Min tolkning er at han ble mobbet som barn, og er livredd barna hans skal bli sånn som mobberne var? Men han ser ikke at han bommer helt på målet her, oppdragelse er veldig mye mer enn å la barna få det de ønsker seg til jul og bursdag. Bortskjemt er de barna som får og får, som får Nike-jakken på en vanlig tirsdag, den dyre ranselen uken etter og Air forse skoene samme lørdag.... Barn som lærer seg å sette pris på det de får, som ønsker seg og får til jul og bursdag, de blir ikke bortskjemte materielt sett Jeg vil si det verste er å bli bortskjemt på å alltid få viljen sin, alltid tro man vet best, aldri møte motgang osv, de barna kan bli ganske ufyselige etterhvert, uavhengig av merket på jakka. Jeg tror ikke du kan løse dette, her må mannen ha proff hjelp for å snappe ut av en vrangforestilling som har satt seg helt fast i han. Anonymkode: 79eb3...234 Han ble ikke mobbet som barn. Men, han hadde vel mindre enn en del andre. Var vel og en liten grad av omsorgssvikt inne i bildet. Han tar alltid opp seg selv som eksempel. Han hadde aldri merkeklær og klarte seg helt fint osv. At de må klare å stå i å være den eneste som ikke har den og den tingen. Det blir de sterkere av osv. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #27 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg og mannen er uenige om julegaver og bursdagsgaver til barna. Eller, det vil si, han bestemmer og jeg føyer meg. Han vil ikke gi ting barna ønsker seg hvis det er for eks et spesifikt merke. Hvis for eks det ene barnet ønsker seg en spesifik Nike jakke, så er det uaktuelt. Hun kan få en jakke, men det blir ikke akkurat den. Han vil ikke bidra til at de skal ha noe «alle» andre har fordi det evt er populært. Noe jeg forstår til en viss grad. Men, han er så rigid. De kan ønske seg hvite Nike sko, men ikke en spesifik modell for eks. Får de sagt Nike Air Force, så blir det i allefall ikke den modellen. Ønsker de seg en sekk, kan de ikke si akkurat hvilken. Han bestemmer hvilken sekk osv. Han vil heller ikke gi penger i gave slik at de evt kan spare til dyrere ting de ønsker seg. Det blir for upersonlig. Jeg forstår at de ikke kan få alt de ønsker, absolutt. Men, dette syns jeg blir voldsomt rigid. Vi har hatt en lang diskusjon i kveld ang julegaver, der jeg ønsker å gi en spesifik ting til ene ungen som jeg vet hun ønsker seg veldig. Det er blankt nei fra mannen, selv om det er innafor budsjettet. Da kom diskusjonen. Han har sagt nei, og da blir det ikke slik. Hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 9f6a7...fb1 Hadde bare gitt beskjed om at jeg hadde kjøpt det. Synes mannen din er urimelig. Her viker jeg ikke om jeg føler mannen min er urimelig. Prøver alltid å gi barna mine det de ønsker, så lenge det ikke er helt urimelig. Anonymkode: be36f...1c0
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #28 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg og mannen er uenige om julegaver og bursdagsgaver til barna. Eller, det vil si, han bestemmer og jeg føyer meg. Han vil ikke gi ting barna ønsker seg hvis det er for eks et spesifikt merke. Hvis for eks det ene barnet ønsker seg en spesifik Nike jakke, så er det uaktuelt. Hun kan få en jakke, men det blir ikke akkurat den. Han vil ikke bidra til at de skal ha noe «alle» andre har fordi det evt er populært. Noe jeg forstår til en viss grad. Men, han er så rigid. De kan ønske seg hvite Nike sko, men ikke en spesifik modell for eks. Får de sagt Nike Air Force, så blir det i allefall ikke den modellen. Ønsker de seg en sekk, kan de ikke si akkurat hvilken. Han bestemmer hvilken sekk osv. Han vil heller ikke gi penger i gave slik at de evt kan spare til dyrere ting de ønsker seg. Det blir for upersonlig. Jeg forstår at de ikke kan få alt de ønsker, absolutt. Men, dette syns jeg blir voldsomt rigid. Vi har hatt en lang diskusjon i kveld ang julegaver, der jeg ønsker å gi en spesifik ting til ene ungen som jeg vet hun ønsker seg veldig. Det er blankt nei fra mannen, selv om det er innafor budsjettet. Da kom diskusjonen. Han har sagt nei, og da blir det ikke slik. Hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 9f6a7...fb1 Enten får du fornuft inn i den idioten av en mann. Ellers så avtaler du med barna at de ønsker seg hvite sko. Sier fra til deg hvilke sånn at du kjøper riktige sko. Regner med det er du som handler. Er han så tett at han ikke skjønner at hvite sko ikke er hvite sko får dere gå bak ryggen hans, rett og slett. Antar å hive ham ut er uaktuelt. Anonymkode: 26626...ca7
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #29 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Enten får du fornuft inn i den idioten av en mann. Ellers så avtaler du med barna at de ønsker seg hvite sko. Sier fra til deg hvilke sånn at du kjøper riktige sko. Regner med det er du som handler. Er han så tett at han ikke skjønner at hvite sko ikke er hvite sko får dere gå bak ryggen hans, rett og slett. Antar å hive ham ut er uaktuelt. Anonymkode: 26626...ca7 Jeg klarer rett og slett ikke å få han til å forstå. Han står på sitt uansett. Veldig rigid. Det er heller ikke bare jeg som handler gaver. Vi har pleid å gjøre det sammen. Han mener også at barna egentlig ikke trenger mobiltelefon og at det burde holde med en Dorotelefon som du kun kan ringe å sende sms med. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Merdee Skrevet 20. november 2022 #30 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi var inne på å kjøpe egne gaver til barna. Men, jeg er redd barna kommer til å lure når det står «Til Mari. Fra mamma» på noen av pakkene. Det pleier alltid å stå fra «mamma og pappa». Han vil ikke en gang være med på en slik gave sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Da skriver du «fra julenissen»
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. november 2022 #31 Skrevet 20. november 2022 Han kan da ikke bestemme hva du evt skal gi i gaver til andre. Ikke diskuter, bare gjør. Hvorfor lar du ham i det hele tatt bestemme dette?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #32 Skrevet 20. november 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (2 timer siden): Han kan da ikke bestemme hva du evt skal gi i gaver til andre. Ikke diskuter, bare gjør. Hvorfor lar du ham i det hele tatt bestemme dette? Vi har jo alltid samarbeidet om gavene, og liksom hatt det som en litt sånn koselig førjulsgreie. Hadde aldri trodd dette skulle bli et stort problem i år. Så hvis ikke han skal få bestemme i år, så må vi kjøpe gaver hver for oss. Og det hadde jeg egentlig håpet på å unngå. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. november 2022 #33 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi har jo alltid samarbeidet om gavene, og liksom hatt det som en litt sånn koselig førjulsgreie. Hadde aldri trodd dette skulle bli et stort problem i år. Så hvis ikke han skal få bestemme i år, så må vi kjøpe gaver hver for oss. Og det hadde jeg egentlig håpet på å unngå. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Det høres ikke akkurat så veldig koselig ut.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #34 Skrevet 20. november 2022 Altså, julegaver gir man for å gjøre mottakeren glad. Unger blir ikke bortskjemt av å få ting de ønsker seg. Julegaver er ikke til for å herde barna og gjøre dem sterkere. For en tulling han er. Anonymkode: 7bfde...562
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #35 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Vi har jo alltid samarbeidet om gavene, og liksom hatt det som en litt sånn koselig førjulsgreie. Hadde aldri trodd dette skulle bli et stort problem i år. Så hvis ikke han skal få bestemme i år, så må vi kjøpe gaver hver for oss. Og det hadde jeg egentlig håpet på å unngå. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Det er da ikke en koselig førjulsgreie at han totalt skal overkjøre deg og du bare bøye og føye...? Du kan ikke ha høye forventninger om hva julekos skal være. Anonymkode: 79eb3...234
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #36 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det som er greia er at han vokste opp under litt dårlige kår. Fikk veldig lite og det var ikke noe som var dyrt eller populært. Han sier at de som hadde slike ting når han var barn var ufyselige. Og det vil han ikke at hans egne barn skal bli sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Det er greit at barn ikke alltid kan få det de ønsker seg, og heller ikke alltid bør få alt de ønsker seg. Men det er langt fra det til det å konsekvent nekte å gi barna noe de ønsker seg. Det tristeste her, det er at han er blitt akkurat så ufyselig som de han kritiserte fra sin egen barndom. Bare at istedenfor å ta det ut mot jevnaldrende som de gjorde, så velger han å la det gå utover sine egne barn. Jeg er enig med en annen som skriver at din mann trenger å bearbeide sin oppvekst, for slik han holder på nå så skaper han selv nettopp det han ikke ønsker å skape, bare at han er blitt en av de ufyselige og barna er hans offer. I tillegg er dette et såpass alvorlig problem at det går utover forholdet mellom deg og han. Han respekterer ikke dine meninger og ønsker, og da mangler han respekt for deg, for han tror at han har rett til å kontrollere deg. Dette er ikke sunt i det hele tatt! Jeg antar at minst en av hans foreldre var slik han er nå, snakket dårlig om andre, kontrollerte familien på detaljnivå. Han er Scrooge i praksis, året rundt. Men... som Scrooge kan han endre seg, bare han forstår hvordan han holder på og hvorfor... Anonymkode: 7d365...c56
prekæs Skrevet 20. november 2022 #37 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg og mannen er uenige om julegaver og bursdagsgaver til barna. Eller, det vil si, han bestemmer og jeg føyer meg. Han vil ikke gi ting barna ønsker seg hvis det er for eks et spesifikt merke. Hvis for eks det ene barnet ønsker seg en spesifik Nike jakke, så er det uaktuelt. Hun kan få en jakke, men det blir ikke akkurat den. Han vil ikke bidra til at de skal ha noe «alle» andre har fordi det evt er populært. Noe jeg forstår til en viss grad. Men, han er så rigid. De kan ønske seg hvite Nike sko, men ikke en spesifik modell for eks. Får de sagt Nike Air Force, så blir det i allefall ikke den modellen. Ønsker de seg en sekk, kan de ikke si akkurat hvilken. Han bestemmer hvilken sekk osv. Han vil heller ikke gi penger i gave slik at de evt kan spare til dyrere ting de ønsker seg. Det blir for upersonlig. Jeg forstår at de ikke kan få alt de ønsker, absolutt. Men, dette syns jeg blir voldsomt rigid. Vi har hatt en lang diskusjon i kveld ang julegaver, der jeg ønsker å gi en spesifik ting til ene ungen som jeg vet hun ønsker seg veldig. Det er blankt nei fra mannen, selv om det er innafor budsjettet. Da kom diskusjonen. Han har sagt nei, og da blir det ikke slik. Hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 9f6a7...fb1 Han er jo slem. Et plagg som er ønsket, blir brukt til det faller fra hverandre, et reserveplagg, blir brukt minst mulig. Inger unger blir slemme av å få det de ønsker seg.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #38 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det er greit at barn ikke alltid kan få det de ønsker seg, og heller ikke alltid bør få alt de ønsker seg. Men det er langt fra det til det å konsekvent nekte å gi barna noe de ønsker seg. Det tristeste her, det er at han er blitt akkurat så ufyselig som de han kritiserte fra sin egen barndom. Bare at istedenfor å ta det ut mot jevnaldrende som de gjorde, så velger han å la det gå utover sine egne barn. Jeg er enig med en annen som skriver at din mann trenger å bearbeide sin oppvekst, for slik han holder på nå så skaper han selv nettopp det han ikke ønsker å skape, bare at han er blitt en av de ufyselige og barna er hans offer. I tillegg er dette et såpass alvorlig problem at det går utover forholdet mellom deg og han. Han respekterer ikke dine meninger og ønsker, og da mangler han respekt for deg, for han tror at han har rett til å kontrollere deg. Dette er ikke sunt i det hele tatt! Jeg antar at minst en av hans foreldre var slik han er nå, snakket dårlig om andre, kontrollerte familien på detaljnivå. Han er Scrooge i praksis, året rundt. Men... som Scrooge kan han endre seg, bare han forstår hvordan han holder på og hvorfor... Anonymkode: 7d365...c56 Jeg er så enig med deg i alt du sier. Dette blir nok og må nok tas opp igjen snart, og da skal jeg si det som du skriver. Jeg tviler på det går inn, for han er altså så rigid og har alltid rett. Føyer seg ikke og er heller ikke interessert i å inngå kompromiss. Han gjør som han vil. Det nytter liksom ikke å si noe som helst. Jeg føler jeg stanger hodet i veggen. Og du har helt rett i at dette går ut over forholdet. Jeg er skikkelig lei meg nå. Han tror det er fordi jeg absolutt vil at datteren skal ha denne sekken. Det handler jo ikke om det. Det handler om at jeg er lei meg fordi han overkjører meg totalt. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #39 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg er så enig med deg i alt du sier. Dette blir nok og må nok tas opp igjen snart, og da skal jeg si det som du skriver. Jeg tviler på det går inn, for han er altså så rigid og har alltid rett. Føyer seg ikke og er heller ikke interessert i å inngå kompromiss. Han gjør som han vil. Det nytter liksom ikke å si noe som helst. Jeg føler jeg stanger hodet i veggen. Og du har helt rett i at dette går ut over forholdet. Jeg er skikkelig lei meg nå. Han tror det er fordi jeg absolutt vil at datteren skal ha denne sekken. Det handler jo ikke om det. Det handler om at jeg er lei meg fordi han overkjører meg totalt. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Dette er jo ikke normalt. Skjønner han ikke at han ikke kan behandle en voksen partner på denne måten? Skjønner han ikke at du er en likeverdig partner og at din mening er like viktig som hans? En normalt fungerende voksen mann skjønner at han må gi og ta i et forhold, at han godt kan ha sine meninger, men at de ikke alltid kan tvinges gjennom fordi du også har dine... Anonymkode: 79eb3...234
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #40 Skrevet 20. november 2022 Hvis man ønsker seg hvite Nike air force og får en annen modell av hvite nike er det faktisk bedre å droppe sko som gave. Det er verre å få noe som nesten er som drømmeskoene, men ikke helt. Alt for å spare 300? Kjøp gavene selv, dette må du bare få slutt på Anonymkode: f16b8...bea
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #41 Skrevet 20. november 2022 Så lenge det de ønsker seg er innenfor et akseptabelt gavebudsjett skjønner jeg ikke poenget med å kjøpe noe annet til nesten samme pris bare på trass. Jeg prøver å lære ungene mine at å betale dyre dommer kun fordi noe er fra et spesielt merke er tull. Det gjelder meg selv også, kjenner dog jeg er på litt gyngende grunn på telefoner. Vi har alle iphone, men da arvet, jobbtelefon, eller eldre modeller 😄. Av og til faller man helt for noe som tilfeldigvis er en merkevare, og lignende produkt fra billigmerke er ikke like fin. Finnes det en veldig lik vare fra et rimeligere merke foreslår jeg det (som i «få stilen på budsjett-artiklene i blader), men f.eks. Day-bager er jo ikke kjempedyre, og ofte på salg i tillegg. Overprisede merkevarer langt over et akseptabelt budsjett for en ungdom ville jeg nok derimot ikke bidratt til, selv om de vil spare opp, f.eks. Parajumpers-jakke til 8000. Slike summer tenker jeg er forbeholdt sparing til bolig, reiser, førerkort el., i hvert fall for oss som ikke har veldig mye penger. Ting som gir gode minner, eller er av varig verdi. Jeg innrømmer glatt at jeg hadde blitt kjempeskuffet og følt jeg hadde feilet i oppdragelse om datteren min ville kjøpte en jakke til 10 000, eller nyeste iphonemodell, for konfirmasjonspengene sine. Hun har uansett ikke fri tilgang før hun blir 18, pengene er øremerket førerkort så lenge hun ønsker å ta det. Her i Oslo er det heller ikke helt usannsynlig å bli fraranet så dyre ting. Anonymkode: 37e56...c6f
Himmel og hav Skrevet 20. november 2022 #42 Skrevet 20. november 2022 For det første bør han bare få geiter til jul, bursdag og farsdager, for det er jo best at han ikke føler seg verdsatt og blir bortskjemt. Det er jo sunt, i følge han selv. Skuffelse styrker. I den anledning ville jeg kjøpt gaver til ungene selv og kjøpt akkurat det de ønsker seg og satt "fra mamma" på lappen. Ungene er nok ikke dummere enn at de har skjønt hvordan han er og at dere ikke er enige. Om han blir skuffet over deg, så får du minne han på at skuffelsen er med på å bygge karakter, så han bør være takknemlig. Dusten.
Gladjente00 Skrevet 20. november 2022 #43 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Han sier han ikke vil være med på å bidra til at unger må ha den og den tingen med det og det merket. Bare fordi det er populært. Han mener de blir bortskjemte av det. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Han her virker jo ikke helt vater i hodet? Hva pokker har det med å bli bortskjemte av? Jeg hadde satt foten ned å sagt dette er noe han faktisk ikke kan bestemme helt og alene om. Og så hadde jeg gått å kjøpt det i trass
Gladjente00 Skrevet 20. november 2022 #44 Skrevet 20. november 2022 For meg så høres ikke dette forholdet så veldig sunt utifra hva du skriver her. Jeg hadde satt foten ned for lengs. Hvis han skal drive å herske på en slik måte over barna bare for at mener det er rett, så må han få seg en oppvåkning. Er han ikke glad i barna? Virker som han skal straffe de på en måte? Ikke synk ned på hans nivå, si at dette akseptere du ikke lengre og at han må ta seg i sammen og evt søke om hjelp for dette er ikke normalt! Hvis han fremdeles ikke innser problemet, går du ut og kjøper det barna ønsker seg. Jul er noe stort for barn og han ødelegger mye for barna med å oppføre seg som en drittsekk. Så kan dere evt kjøpe felles andre gaver til andre.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #45 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er så enig med deg i alt du sier. Dette blir nok og må nok tas opp igjen snart, og da skal jeg si det som du skriver. Jeg tviler på det går inn, for han er altså så rigid og har alltid rett. Føyer seg ikke og er heller ikke interessert i å inngå kompromiss. Han gjør som han vil. Det nytter liksom ikke å si noe som helst. Jeg føler jeg stanger hodet i veggen. Og du har helt rett i at dette går ut over forholdet. Jeg er skikkelig lei meg nå. Han tror det er fordi jeg absolutt vil at datteren skal ha denne sekken. Det handler jo ikke om det. Det handler om at jeg er lei meg fordi han overkjører meg totalt. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Jeg tror du bør ta det opp jo før jo heller. Det er ikke lenge til jul, så bedre å få det unnagjort nå enn å dra det med helt inn i jula. En annen ting som slo meg, siden det virker som om han er blitt markant verre i år enn tidligere. Kan det være at han nå sliter psykisk? Det har jo vært to år med pandemi, og så kom krigen i Ukraina med alt det har medført også for oss - høyere strømpriser, høyere priser på mat, drivstoff, økte renter +++. Kan det være at han rett og slett blir litt "retraumatisert", at han blir redd for at dere ikke skal ha nok til familien fremover, og at dette er hans (irrasjonelle) måte å "herde" ungene på? Skriver ikke dette for å unnskylde det han gjør, for jeg mener fremdeles dere må søke hjelp før det går for mye utover forholdet deres. Siden du fortalte han har opplevd en form for omsorgssvikt i oppveksten, så tenker jeg dagens verdenssituasjon og voldsomt økte utgifter og usikkerheten kan være nok til at hans tidligere ev. traumer nå blir trigget. I så fall er han trolig ikke klar over det selv, og forsøker å naturliggjøre sine mer irrasjonelle følelser. Uansett - søk hjelp, som jeg skrev over. Hvis ikke tror jeg ikke forholdet vil tåle det. Og som jeg også skrev over, jeg tror dette kan endres (dvs han kan endre seg), hvis han forstår hva som ligger bak hans følelser rundt dette og at han nå (i beste mening) dessverre forverrer forholdet både til deg og ungene, og at dette ikke "herder" ungene på en sunn måte. Det kan han og dere gjøre på en langt mer positiv måte (ved å la dem jobbe for enkelte ting selv, spare, utsette å kjøpe noe til det kommer på salg - altså ikke alltid kjøpe akkurat hva man vil akkurat når man vil - og også det å lære dem å undersøke produsentene (er de miljøvennlige eller miljøverstinger), materialer, hvor lages tingene, materialer, finnes det like bra eller bedre produkter til en annen pris osv.... kan man lage tilsvarende produkter selv til en lavere pris... kort sagt, bevisstgjøring). Anonymkode: 7d365...c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå